Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cities: Skylines

Vastaus: Cities: Skylines

Tuli tämä eilen illalla hommattua PS4:lle ja yllätti kyllä kuinka hyvin toimii ohjaimella. PC:llä tullut hakattua tätä aikasemmin niin on jo suhkoht tuttua hommaa.

Pieni testi venyi yli 6h mittaiseksi ja eka kaupunkia väsäsin muutaman tunnin kunnes aloitin uuden kun oli päässyt sisään peliin. Onhan tässä säätämistä ja kun koittaa saada vielä fiksun näköisen kaupungin samalla niin teettää töitä ja uudelleen suunnittelua kiitettävästi.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Mulla meni 3h, kun nimesin jokaisen bussilinjan.

Olen edelleen sitä mieltä, että joku multa on jäänyt huomaamatta. Ei toi voi noin hankalaa olla, ettei yksittäisen bussilinjan tietoja näe miestään suoraan.

Eli joutuu menemään siihen julkisen liikenteen valikkoon, klikkaamaan bussipysäkki-merkkiä. Eli kuin alkaisi luomaan uutta linjaa. Tässä tilassa kartalla näkyy jokainen bussilinja, mutta niille ei voi tehdä siinä muuta, kuin lisätä stopin, muuttaa stopin sijaintia, poistaa stoppi, tai koko linja.
Näkyy vain värillä linja. Linjan mitään tietoja ei tässä näe. Ei nimeä, käyttäjiä, auton määrää tms.

Tässä tilassa siis katsotaan haluttu linja, seurataan sitä ja etsitään reitiltä sen linjan värinen bussi. Sit painetaan ympyrää niin kauan, kunnes päästään ”päätilaan” ja siirrytään infotyökalulla bussiin. Tämän jälkeen tulee popup ikkuna bussista, jonka tiedoista pääsee linjan tietoihin. Siellä voi nimetä linjat ja katsoa käyttäjämäärät koulutusluokkien tarkkuudella jne.

Eli noin syvälliset infot sieltä löytyy, mutta niin hankalan mutkan takana, että kyllä me jossain täytyy olla paremmin??? Varsinkin, kun metrohan on maan alla, eikä tuo keino toimi sen kanssa ollenkaan.

Sit toinen juttu. Onko konsoliversiosta karsittu kokonaan pois maan muokkaaminen. Siis edes nosto/laskeminen? En ainakaan löytänyt, enkä saa lentokenttää rakennettua, kun koko saari on yksi kumpu. Ei meinaa erottaa edes, mutta ei anna sitä siihen maaston vuoksi asettaa, enkä saa tasoitettua.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Muistelen lukeneeni että maan muokkaaminen on poistettu konsoleilta.

Mitä iloa tuosta yöstä on? Äkkiä tuntuu vain olevan harmia kun kestää pienen ikuisuuden ja kaiken näkee huonosti.

Tunnin verran testasin lasten kanssa ja hauskaa oli. Nopeus oli hitaimmalla jolloin kyllä saa aivan rauhassa ihmetellä ja vaikka käydä välillä syömässä. Nopeutta kun lisää niin lysti alkaa. Hieno juttu että nopeuden säätö sentään on konsoleille saatu, Xbox-julkaisussa sitä ei ollut. Hyh.
 
Yöstä on se hyöty, ettei ole ruuhkaa. Eli esim roska-autot pääsee helpommalla. Silloin voi myös budjetteja kiristää ja saa tuottoa enemmän, kun säästelemään sähkön tuotannosta jne.

Osaako joku sanoa, että miten tuo rakentamisen tarve menee.
Ylin on asunnot, alin teollisuus. Onko keskimmäinen kaupat kuten oletan, vai toimistot? Jos toimistot on samassa alimman kanssa, mistä tietä kumpaa kannattaa rakentaa?
Entä mistä tiedän minne alueelle niitä kauppoja kaivataan?

Tässä tuosta bussi ongelmasta videota:


Tässä taas mun aikaansaannoksen esittely. Eli ei rakennella mitään, vaan näytän kaupunginosat, jotka vastaa lähinnä vain nimiltään tätä paikkaa missä itse asun. :D



Edit: entä kun sain kaupungin siihen tilaan, että millekään ei ole tarvetta, mutta porukka lähtee kaupungista. Yritin sitä tutkailla ja annoin pelin pyöriä, niin yks kaks ilman, että mitään tapahtui +20k tulot muuttui 8k miinukselle.

Nyt en tiedä mitä teen, että väki palaisi ja tulisi tarve jollekin.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Muistelen lukeneeni että maan muokkaaminen on poistettu konsoleilta.

Samaan törmäsin minäkin. Omenanraadon lentokentän rakennusongelmaan sattui eräällä forumilla sellainen vinkki, että kannattaa yrittää rakentaa alueelle, jonne kentän meinaa laittaa teitä ja asuinrakennuksia, koska niiden rakentaminen muokkaa mukamas maata hyvällä tuurilla sen verran, että pinta tasoittuu tarpeeksi.

Tämä peli kiinnostaa kyllä itseänikin, mutta näitä muiden kokemuksia lukiessa alkaa vaikuttaa hieman keskeneräiseltä tekeleeltä juurikin näiden karsittujen toiminnallisuuksien vuoksi. Mahtavatkohan lisäillä näitä jälkeenpäin edes päivitysten muodossa, koska ei kai nykykonsoleilla voi sellaista ominaisuutta kuten maaston muokkausta jättää pois vedoten tehojen puutteeseen? Kyseinen feature oli mukana jo 90-luvun Transport Tycoon -pelisarjassa eikä tuokaan nyt kummoisia tehoja senaikaisilta PC-koneilta vaatinut :D
 
Vastaus: Cities: Skylines

Osaako joku sanoa, että miten tuo rakentamisen tarve menee.
Ylin on asunnot, alin teollisuus. Onko keskimmäinen kaupat kuten oletan, vai toimistot? Jos toimistot on samassa alimman kanssa, mistä tietä kumpaa kannattaa rakentaa?
Entä mistä tiedän minne alueelle niitä kauppoja kaivataan?

Toimistot on tuon teollisuuden kanssa samassa. Se vähän riippuu siitä kuinka paljon haluat saastuttaa, esim. toimistoja kannattanee heittää sinne missä on vähän parempia asuntoja ja teollisuutta sitten sinne vähän köyhimpien viereen. En nyt ole huomannut, että kumpaa kaipaavat enemmän niin teen vähän molempia. Toki jos on paljon korkeasti koulutettuja niin enemmän toimistoja.

Itsellä kasvo tänään yli 60k kylä ja rahaakin tulee mukavasti, taitaa olla 1,5miljoonaa kasassa ja tulee semmoset 20k lisää kokoajan.

Näköjään 9 maaluetta saa ostettua kun tuolla pc:n puolella sai jopa 25 aluetta, mutta kyllähän tuokin hyvin riittää.

Ruuhkien kanssa saisi tapella vaikka kuinka kauan kuin haluaa, semmosia sumppuja muodostuu ja niitä kun koittaa selvittää, ei pääse ambulanssit ja paloautot apuun ku jumittelevat kokoajan. Välillä saakin pistää koko korttelin matalaksi ja suunnitella tiet uusiksi.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Kyllä jo 6-8:lla alueella ps4 pro kyykkää aika pahasti, kun mennään yläilmoihin katsomaan kokonaiskuvaa. Siellä toki ei ikinä olla, joten ei siihen törmää oikeastaan ikinä, eikä se siellä haittaa. Muutoin pyörii kyllä hyvin ja sulavasti.

Mulla ei juuri ruuhkia ole, sain ne todella nopeasti taltutettua aina kun lähti ilmenemään.

Mutta siis tuo teollisuus? Jos koulutan porukan hyvin, niin voin tehdä pelkkiä toimistoja? Sit tulee enempi rekkoja ulkopuolelta tuomaan kaupoille tavarat?
 
Vastaus: Cities: Skylines

Täällä mennään nyt yli 50k asukkaan pikku Cityllä.

Hauskaa on ollut. Tämä on juuri sellaista sopivan kepeää pikkunysväilyä. Tänään vedettiin metrolinjoja ja rakennettiin sosialismin kehto, oikea työläisten paratiisi. Vain setä Lenin puuttui enää patsaana aukiolta. Teollisuus logistisesti lähelle rauta- ja moottoriteitä. Puistoa väliin ja korkeat kerrostalot saasteiden ulkopuolelle kapitaalin haltijoiden palvelijoille.

Tallenne päivän striimistä: https://www.twitch.tv/videos/167374507
 
Vastaus: Cities: Skylines

Mä sain nyt yön tunteina kaupungin siihen pisteeseen, että kaikki avattavissa oleva avattu, tilaa olisi vielä rakentaa ja porukkaa on lentokoneiden, juna/laivayhteyksien ansiosta todella paljon, mutta jostain syystä täysin random arkkitehtuuri on ollut sellaista, että liikenneruuhkat on vältetty vain isompia teitä tekemällä.

Huomasin myös sen, että alueiden ulkopuolelle iso liikenneympyrä moottoritiestä, niin siihen ei tule liikennevaloja laisinkaan.

Jotenkin nyt on fiilis, että kun kauhealla kiireellä rakensin tuon tuohon pisteeseen kokoajan peli pyörimässä maksimi vauhtia, niin tekisi mieli aamusella aloittaa uusi kaupunki aika paljon tarkemmin miettien ja hitaammin kasvattaen.

Nyt kun mulla oli todella pienessä kaupungissa jo metrot jne. Nyt on kaks lentokenttää ja tosiaan 70k asukasta. Rahaa tulee niin paljon, että kaiken voi vaan lätkiä minne sattuu. Esim sairaaloita 500m välein jne.

Ehkä vois uudessa kaupungissa miettiä logistiselta kannalta enemmän ja pitää julkiset palvelut realistisemmalla tasolla asukaslukuun suhteutettuna.

Ainut pelko on, ettei käy niinkuin jollekin ja savet menee. Olen tehnyt tuosta kaupungista kolme eri savea nyt, jotta joku jäisi talteen kun uuden aloittaa. Ei kai se peli niin tyhmä ole, että ne poistaisi?
 
Vastaus: Cities: Skylines

Mä sain nyt yön tunteina kaupungin siihen pisteeseen, että kaikki avattavissa oleva avattu, tilaa olisi vielä rakentaa ja porukkaa on lentokoneiden, juna/laivayhteyksien ansiosta todella paljon, mutta jostain syystä täysin random arkkitehtuuri on ollut sellaista, että liikenneruuhkat on vältetty vain isompia teitä tekemällä.

Huomasin myös sen, että alueiden ulkopuolelle iso liikenneympyrä moottoritiestä, niin siihen ei tule liikennevaloja laisinkaan.

Jotenkin nyt on fiilis, että kun kauhealla kiireellä rakensin tuon tuohon pisteeseen kokoajan peli pyörimässä maksimi vauhtia, niin tekisi mieli aamusella aloittaa uusi kaupunki aika paljon tarkemmin miettien ja hitaammin kasvattaen.

Nyt kun mulla oli todella pienessä kaupungissa jo metrot jne. Nyt on kaks lentokenttää ja tosiaan 70k asukasta. Rahaa tulee niin paljon, että kaiken voi vaan lätkiä minne sattuu. Esim sairaaloita 500m välein jne.

Ehkä vois uudessa kaupungissa miettiä logistiselta kannalta enemmän ja pitää julkiset palvelut realistisemmalla tasolla asukaslukuun suhteutettuna.

Ainut pelko on, ettei käy niinkuin jollekin ja savet menee. Olen tehnyt tuosta kaupungista kolme eri savea nyt, jotta joku jäisi talteen kun uuden aloittaa. Ei kai se peli niin tyhmä ole, että ne poistaisi?
Kyllä mulla ainakin kahden eri kaupungin tallennukset löytyy kun menee sinne load game kohtaan.
 
Mä sain nyt yön tunteina kaupungin siihen pisteeseen, että kaikki avattavissa oleva avattu, tilaa olisi vielä rakentaa ja porukkaa on lentokoneiden, juna/laivayhteyksien ansiosta todella paljon, mutta jostain syystä täysin random arkkitehtuuri on ollut sellaista, että liikenneruuhkat on vältetty vain isompia teitä tekemällä.

Huomasin myös sen, että alueiden ulkopuolelle iso liikenneympyrä moottoritiestä, niin siihen ei tule liikennevaloja laisinkaan.

Jotenkin nyt on fiilis, että kun kauhealla kiireellä rakensin tuon tuohon pisteeseen kokoajan peli pyörimässä maksimi vauhtia, niin tekisi mieli aamusella aloittaa uusi kaupunki aika paljon tarkemmin miettien ja hitaammin kasvattaen.

Nyt kun mulla oli todella pienessä kaupungissa jo metrot jne. Nyt on kaks lentokenttää ja tosiaan 70k asukasta. Rahaa tulee niin paljon, että kaiken voi vaan lätkiä minne sattuu. Esim sairaaloita 500m välein jne.

Ehkä vois uudessa kaupungissa miettiä logistiselta kannalta enemmän ja pitää julkiset palvelut realistisemmalla tasolla asukaslukuun suhteutettuna.

Ainut pelko on, ettei käy niinkuin jollekin ja savet menee. Olen tehnyt tuosta kaupungista kolme eri savea nyt, jotta joku jäisi talteen kun uuden aloittaa. Ei kai se peli niin tyhmä ole, että ne poistaisi?
Mulla kävi niin että kun tallensin ja emäntä alotti oman pelinsä niin ei ollutkaan mukamas tallentanut.
Illalla kun tallensin nii aamulla oli kaikki niin ku pitää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aloitin nyt sit uuden kaupungin. Mihin noita veroprosentteja kannattaa asetella.

Eri alueille eri? Taloille, kaupoille, teollisuudelle eri? Vai mikä on fiksu idea tuota toteuttaa?

Koulutetulle alueelle kovemmat, kuin ei koulutetuille? Toimistoille kova ja tehtaille pienet? Vai miten? Ja missä suuruusluokassa kannattaa pitää?

Edit: tuo tallennus.
Oletuksena peli tallentaa yhteen autosave tiedostoon. Se on kaupungista toiseen sama. Eli kun mulla on kaupunki tallessa autosave tiedostossa ja aloitan uuden kaupungin, niin vanha pyyhkiytyy. Manuaalisella tallennuksella tulee uusi tiedosto joka jää talteen.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Työtä tukevia veroprosentteja. Raskaalle teollisuudelle 11% tuntuu olevan kipuraja. Siitä kun lähtee nostamaan, alkaa napina. Asukkaille voi pitää korkeampaa, ei kuitenkaan liikaa koska osaavasta työvoimasta kilpaillaan alueiden kesken. Tarkastelen jatkuvasti eri tahojen mielialoja ja suuntaan tekemiset sen mukaan.

Budjetista perusinfraan jätekuljetuksia myöten panostettu. Turvallisuus tässä mukana. Vankilassa tyhjää kun poliisin näkyvä läsnäolo karkottaa venkulat muualle. Graaafisesti esitetty tilastotieto kaupungin kartalla kertoo missä koetaan turvattomuutta ja sinne laitan lisäpanostuksia, uusia asemia. Koulutus myös tärkeää, peruskoulu riittää työväelle etteivät ylikouluttaudu.

Muuttujia riittää.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Pari kuvaa Cities Skylinesista

Yleisnäkymä uudesta kaupungista. Tällä kertaa mennään puhtaasti tuulivoimalla.
07857e2a592539be49b5cfd091837790.jpg

Palokunnan hankkimista olen vältellyt pitkään. Onhan nuo liekit ihan komea näky ilta-auringossa.
104d2accabd5ec9b4e5c556dcf2c161c.jpg

Vähän lähempää paloa.
dcc1835fbedc35c34a2d29a7a2c51029.jpg

Ja loppuun vielä pieni otos eiliseltä, missä koko kaupungissa ei ollut taloa ilman ruumista, saastuneen juomaveden vuoksi.
18d1e3f036cccd49a7ecf73b5b2eeded.jpg
 
Vastaus: Cities: Skylines

Itsellä näyttää kauempaa tältä nyt.
Sieltä löytyy oikeelta teollisuus vasemmalta alhaalta ns loma/turiste kohteet.
Straberry ja lynch on keskustaa ja spruce sekä lafayette park on sitten lähiötä.
05fa481a72e509606238dc0f95719946.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Cities: Skylines

Minusta verot ja muut tulee laittaa siten kun itsestä tuntuu. Politiikkaa. En mieti miten ne "kannattaa" laittaa eli olisi tehokkainta, eihän tämä ole mikään perinteinen peli joka pelataan tehokkaasti läpi. Roolipelaan kaupungin diktaattorimaista johtajaa, se minusta on tämän idea.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Minusta verot ja muut tulee laittaa siten kun itsestä tuntuu. Politiikkaa. En mieti miten ne "kannattaa" laittaa eli olisi tehokkainta, eihän tämä ole mikään perinteinen peli joka pelataan tehokkaasti läpi. Roolipelaan kaupungin diktaattorimaista johtajaa, se minusta on tämän idea.

Lähinnä tarkoitin, että kun peli ei opasta niiden kanssa yhtään, niin mikä aiheuttaa hallaa.

Säätövaraa on kuitenkin ihan älyttömän isolle prosentille ja käytännössä ei voi nostaa 13-14 yli. Toisaalta en ole nähnyt mitään vaikutusta sillä, että pitääkö kaikki 5% vai 13%:ssa. Eli miksi niihin koskee missään tilanteessa, kun ei oikein tunnu olevan mihinkään vaikutusta.

Siksi haluaisin tietää miten nuo toimii ja miten kannattaa käyttää, tai ei ainakaan kannata.

Eli jos normi alueelle pistän korkean prosentin, katoaako sieltä kouluttamattomat ”köyhät” ja tilalle tulee esim koulutettuja? Tällöin tehtailta loppuu työntelijät. Tai nostaako tehdasalueen verot tuotteiden myyntihintoja, jolloin kaupasta ei ole varaa ostaa ruokaa tms.
 
Vastaus: Cities: Skylines

Tänään laajennettiin elintilaa. Rakennettiin kaupungille satamat, lentokentät ja ratkottiin liikenneruuhkia. Lopussa oli väkiluku kasvanut jo yli 65,000.

Väistämättä syntyy jyrkkiä alueellisia eroja kaupunginosien välille, vaikka yritys on toinen. Toimistoväen pitää olla koulunsa käyneitä, kun teollisuus taas ei juuri yliopiston käyneitä tässä kaipaa.

Peli on hyvin addiktoiva. Tullut kiitettävästi pelitunteja kolmeen päivään.

Tallenne päivän striimistä: https://www.twitch.tv/videos/167657878
 
Ylös Bottom