Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja XShava
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Viiden minuutin erät ovat turhan pitkiä. Turhaa aikaa annetaan istuskeluun.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Mikäs on muuten turnauksessa politiikka hiiren käyttöä kohtaan pelatessa? Yhden 99% varman käyttäjän tiedän, joka on ilmoittautunut jo turnaukseen.

Tässä asiassa voisi joukkueen kapteenit viedä viestiä omille, että oma joukkue toimii herrasmiessääntöjen mukaan.

Eli omissa harjoituksissa/privaviesteissä/klaanifoorumeilla kapteeni voi valistaa omia joukkojaan, että pelit pelataan padilla, eikä hiirellä. Eiköhän se tällä hoituisi.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Ehdottaisin yleisiä turnaussääntöjä mukaillen, että kielletään myös:

Martyrdom (tämä aiheuttaa jo joukkueen sisälläkin niin paljon närää, että hyvä olisi kieltää heti säännöissä tämä pelleily).

RPG ja 3xfrag. Muutamissa kentissä nämä syövät koko peli-ilon ja herrasmiespelin tuntua ei löydy sitten millään.

Kapteeni

Mita sita perkkeja nyt kieltamaan. Pitakoon joku Martyrdomia jos haluaa, kunhan muistaa etta siita voi olla enemman haittaa kuin hyotya. 3x frageja ei kylla ole jarki lahtea kieltamaan. Olen aina ollut sita mielta, etta jos pelista joku ase ja taito (tassa tapauksessa perkit) loytyy, se on tarkoitettu kaytettavaksi. Jos lahdetaan johonkin herrasmiespeliin vetoamaan, sitten voitaisiin myos samaan vedoten kieltaa kamppaaminen, josta myos fDiamond vihjaisi.

Viiden minuutin erät ovat turhan pitkiä. Turhaa aikaa annetaan istuskeluun.

Komppaan taysin. Vaikkei idea olekaan rynnia taysilla paalle, on 5 minuuttia melkoisen pitka aika noin hektisessa menossa (etenkin jos kuolee ensimmaisena :I).
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Turha se nyt on kaikkea kieltää, muute menee saippuakuplien puhalteluks ja käpyjen heittelyks. Domination on otettu mukaan, sillä se on todettu toiseksi toimivammaksi pelimuodoksi, sekä HC:ssä, että normaalissa (spawn delay vähän rajoittaa sitä sekavuutta).

5 min erät S&D:ssä ovat olleet ihan jees, siinä on vaihtoenhtona se, että puolustajat tuhlaavat naattinsa heti kärkeen tai hyökkääjät pääsevät heti plänttäämään. Lisää taktisuutta. 3 min erä toimisi myös, mutta ei tuo 5 min nyt niin pitkä ole.

Sinkoja on mielestäni turha kieltää (vrt naatin heitin, epätarkkoja eli ei välttämättä osu sinne minne pitäisi, hitaampia kuin GL:t), mutta tarvittaessa niillä saa kämppijän poistettua kätevästi. Tuolle periaatteella myös C4:t tulisi kieltää, ja miinat ja ja... Eli ehdoton ei.

3xnaatti ei ole mielestäni paha, en ymmärrä miksi tästä valitetaan. Saahan Stun-natteeja myös kolme ja niilläkin voi tappaa (ja helposti) HC:ssä. Jos joku on niin dorka, että jka kerta juoksee "alkunaatituksiin" niin siinähän on, jotkut ovat valittaneet myös siitä, että helikopterit on päällä S&D:ssä, mutta jos on niin paskoja että yksi kaveri suolaa sen 5 tai 7 matsissa niin rankasua vaan lisää.

Martydom on niin ihq, että ihmettelen suuresti jos joku tuota käyttää. Itse sitä osaan aika hyvin varoa, mutta tuollasen ku saa alussa ammuttua sopivasti niin erä olikin siinä. Jos minunlta kysytään niin mielellään tu operkki aina vihu tiimin kaikille jäsenille :)

Ja mitä nyt vielä näihin kieltämisiin tulee, niin enempi harmia itselleni aiheuttaa last stand kuin mikään muu näistä "listalla" olevista (GL poisluettuna). Se on vaan jotenki niin ärsyttävä kun on mielestään saanut puoli lipasta tyhjenttettyä kaveriin ja sitte kuuluu dessun BLAM ääni, se onki sit siinä.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

5 min erät S&D:ssä ovat olleet ihan jees, siinä on vaihtoenhtona se, että puolustajat tuhlaavat naattinsa heti kärkeen tai hyökkääjät pääsevät heti plänttäämään. Lisää taktisuutta. 3 min erä toimisi myös, mutta ei tuo 5 min nyt niin pitkä ole.

Kerrotaanpa eilisestä matsista yhden esimerkin:

Pelasimme Crashiä, oli meidän vuoro puolustaa. Ensimmäisen 30 sekunnin aikana vastustajilta kuoli 3 pelaajaa. Käskin tiimiä pitää paikkansa, olimme puolustamassa joten meillä ei ole tarvetta lähteä mihinkään pommipaikkojen luota. Siinä me sitten istuimme kaikki paikallamme seuraavat neljä minuuttia ja odotimme. Pidimme paikat ja vastustajat tuli viimeisen 30 sekunnin aikana vuorotellen kuolemaan eteemme.

Jos tuollaista 4min odottelua harrastettaisiin joka kerta niin aika tylsäksi peli menisi. Ajan voisi helposti tiputtaa ainakin tuonne 3min tienoille.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Kerrotaanpa eilisestä matsista yhden esimerkin:

Pelasimme Crashiä, oli meidän vuoro puolustaa. Ensimmäisen 30 sekunnin aikana vastustajilta kuoli 3 pelaajaa. Käskin tiimiä pitää paikkansa, olimme puolustamassa joten meillä ei ole tarvetta lähteä mihinkään pommipaikkojen luota. Siinä me sitten istuimme kaikki paikallamme seuraavat neljä minuuttia ja odotimme. Pidimme paikat ja vastustajat tuli viimeisen 30 sekunnin aikana vuorotellen kuolemaan eteemme.

Jos tuollaista 4min odottelua harrastettaisiin joka kerta niin aika tylsäksi peli menisi. Ajan voisi helposti tiputtaa ainakin tuonne 3min tienoille.

Itse olen tuota vastaan, jos ensin kuolee ekan minuutin aikana muut joukkueen jäsenet, niin jäljellä olevassa kahdessa minuutissa ei saa yksin mitään aikaan, tulee kiire --> hyökkääjän mahdollisuudet pienenevät.

Pidemmällä ajalla on enempi varaa "kikkailla", ja itse olen monesti saanut jujuteltua tuollaisessakin tilanteessa vihut kaffelle, mutta lyhyemmissä erissä menee jo vähän juoksuksi.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Sinkoja on mielestäni turha kieltää (vrt naatin heitin, epätarkkoja eli ei välttämättä osu sinne minne pitäisi, hitaampia kuin GL:t), mutta tarvittaessa niillä saa kämppijän poistettua kätevästi. Tuolle periaatteella myös C4:t tulisi kieltää, ja miinat ja ja... Eli ehdoton ei.

3xnaatti ei ole mielestäni paha, en ymmärrä miksi tästä valitetaan. Saahan Stun-natteeja myös kolme ja niilläkin voi tappaa (ja helposti) HC:ssä. Jos joku on niin dorka, että jka kerta juoksee "alkunaatituksiin" niin siinähän on, jotkut ovat valittaneet myös siitä, että helikopterit on päällä S&D:ssä, mutta jos on niin paskoja että yksi kaveri suolaa sen 5 tai 7 matsissa niin rankasua vaan lisää.

Stun-kranaatit, C4 ja claymore ei liity mitenkään mörköpötköön, 3xfragiin tahi noobituubiin. Ja puhelen tässä vain S&D:stä, en muusta. Jos spawnipaikka olisi muuttuva, niin näitä voisi olettaa käytettävänkin, mutta koska spawnipaikka tiedetään etukäteen, on esim. 8vs.8 matsissa parhaimmillaan 24sipralekranaattia, 16ohjusta ja 16kranua ilmassa menossa kohti vastustajan spawnipaikkaa. Tämä on typerää ja sen takia nuo ovat esmes livegamersin turnaussäännöissä kiellettyjä.

Ja joo, onhan paljon niitäkin kenttiä, missä tuota alkupelleilyä ei voi tehdä, mutta se ei tätä asiaa pelasta.

Ja oikein harjoiteltuna ja "taitavissa" käsissä noiden aseiden käyttö syö sen kuuluisan peli-ilon täysin.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Stun-kranaatit, C4 ja claymore ei liity mitenkään mörköpötköön, 3xfragiin tahi noobituubiin. Ja puhelen tässä vain S&D:stä, en muusta. Jos spawnipaikka olisi muuttuva, niin näitä voisi olettaa käytettävänkin, mutta koska spawnipaikka tiedetään etukäteen, on esim. 8vs.8 matsissa parhaimmillaan 24sipralekranaattia, 16ohjusta ja 16kranua ilmassa menossa kohti vastustajan spawnipaikkaa. Tämä on typerää ja sen takia nuo ovat esmes livegamersin turnaussäännöissä kiellettyjä.

Ja joo, onhan paljon niitäkin kenttiä, missä tuota alkupelleilyä ei voi tehdä, mutta se ei tätä asiaa pelasta.

Ja oikein harjoiteltuna ja "taitavissa" käsissä noiden aseiden käyttö syö sen kuuluisan peli-ilon täysin.

Sitten ei ole yhtään miinaa käytössä, ja noissa sinun laskuissa on nyt jotain hämärää. Sanoppa kenttä, missä saat RPG:llä alkupaikasta varmasti hengiltä jonkun. Tuubeilla tuo on suht helppoa monessakin kentässä, siksi ne kielletty. Eipä monessa (yhdessäkää) kentässä saa spawnilta spawnille naatitettua. Alkunaateilla eliminoidaan hetiplänttäys, tähän tarjoaa vaihtoehdon 5 min erät, jolloin niihin ei ole mikään pakko juosta. Oman tiimini puolesta voin sanoa, että singoilla otetaan "varmat pois" nurkkien takaa, kun tiedetään että siellä joku on, samaa asiaa ajaa C4:t.

Eli alkuasetelmissa tuubi on kielletty mutta muiden aseiden/perkkien kieltämiseen ei mielestäni ole tullut yhtään hyvää syytä (whinee vaa siitä miten on ikävää kun ei saa kämppiä rauhassa ku voi tulla singosta tai ei saa juosta alussa ku päätön kana). Eipä noista 3x naattien käyttö tai RPG:n käyttö takaa voittoa. Itse käytän mieluummin bomb squadia, miinoja tai C4:sia, mutta tarvittaessa RPG tekee kyllä tehtävänsä.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Kerrotaanpa eilisestä matsista yhden esimerkin:

Pelasimme Crashiä, oli meidän vuoro puolustaa. Ensimmäisen 30 sekunnin aikana vastustajilta kuoli 3 pelaajaa. Käskin tiimiä pitää paikkansa, olimme puolustamassa joten meillä ei ole tarvetta lähteä mihinkään pommipaikkojen luota. Siinä me sitten istuimme kaikki paikallamme seuraavat neljä minuuttia ja odotimme. Pidimme paikat ja vastustajat tuli viimeisen 30 sekunnin aikana vuorotellen kuolemaan eteemme.

Jos tuollaista 4min odottelua harrastettaisiin joka kerta niin aika tylsäksi peli menisi. Ajan voisi helposti tiputtaa ainakin tuonne 3min tienoille.
Minun 50 euroa aiheesta...

Tässä nyt vaan on sellainenkin puoli, että jos aikaraja on 3min ja alussa ei tapahdu hirveätä puolustajien kuolemasumaa, ja ne pääsee oikeasti hyviin puolustusasemiin, siinä ajassa on todella vaikea lähteä hyökkimään rauhassa. 5min aikaraja muuttaa pelin luonnetta aika paljon.

Esim. Overgrownissa tulee usein 5min rundeissa tilanne että yrittää hyökkiä rauhassa sinne C-dominaatio paikan S&D pommipaikalle (ladon puolella) ja omia hyökkääjiä kuoleekin pari loppuvaiheilla. Siinä voikin sitten kääntää hyökkäystä vaivihkaa ja yrittää sinne Dominaation B-lipulle salaplänttiä niin että menee huomaamatta mahdollisimman pitkälle. 3min rundeilla ei ole enää aikaa kääntää hyökkäystä B:lle kunnolla, vaan toinen hyökkäysyritys jää vain äkkiräpellykseksi hirveässä kiireessä.

5min aikaraja jättää puolet enemmän taktikoinnin varaa monessa tilanteessa, vaikka yksinkertaisesti ajatellen se saattaa tuntua tältä: "Noku ny on aikaa pistää teltta pystyy, paistaa makkaraa ja nukahtaa"

Ja 3xfrageista + martyrdomeista... Jos joku on niin hölmö että laittaa Martyrdomin päälle FF päällä.... No, se nyt vaan on hänen omaa hölmöyttään... Jos taas laittaa 3xFrag pois päältä, pelin luonne muuttuu taas täysin toisenlaiseksi eikä sitä kukaan voi kaiken lisäksi valvoa hyvin. Sodaksihan se saattaisi mennä helposti.

Eiköhän tuo GL ole ihan tarpeeksi banaania. Jo yksi bannikin sotii monien luonteita vastaan.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Sitten ei ole yhtään miinaa käytössä, ja noissa sinun laskuissa on nyt jotain hämärää.

Ainiin, noobi otti eka perkin pois. Tuohduksissani kirjoittelin tarkemmin miettimättä, koska noi alkusplätit on niin dorkaa touhua.

Niin, ei tässä mitään valiteta, todetaan miten typerää tuo on. Ja kuten sanoinkin, jos spawnipaikka olisi kentän omalla puolella randomi, niin ei tämä niin typerää olisikaan. Eli rpg ja fragit tavallisissa pelitilanteissa on ihan ok.

Bogi tulee heti ensimmäinä mieleen, missä tämä alkupaukuttelu korostuu.

Mutta antaa olla, näillä pelataan.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Ainiin, noobi otti eka perkin pois. Tuohduksissani kirjoittelin tarkemmin miettimättä, koska noi alkusplätit on niin dorkaa touhua.

Niin, ei tässä mitään valiteta, todetaan miten typerää tuo on. Ja kuten sanoinkin, jos spawnipaikka olisi kentän omalla puolella randomi, niin ei tämä niin typerää olisikaan. Eli rpg ja fragit tavallisissa pelitilanteissa on ihan ok.

Bogi tulee heti ensimmäinä mieleen, missä tämä alkupaukuttelu korostuu.

Mutta antaa olla, näillä pelataan.

Lähinnä rajoittuu tuubilla räiskimiseen, en oo kertaakaa nähny RPG:llä tappoja alussa
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

SÄÄNNÖT

Asekiellot:

Vain Grenade launchers, kaikki muut aseet sallittu. Samoin kaikki perkit.

Voisiko kiellettyjen listalle lisätä:

- 3 x Frag
- RPG
- Martyrdom

Noi LG:n turnaussäännöt on aikas pätevät HC/SD:hen ainakin.. eikös niitä voisi soveltaa? Säännöt löytyy TÄÄLTÄ
 
HC/SD säännöt

Kielletyt mapit:

Shipment

Asetukset

GAME RULES:
Search and Destroy

Round lenght: 3min
Bomb timer: 45sec
Plant time: 5sec
Defuse time: 5sec
Multibomb: Disabled
Score limit: 4
Round switch: Every round

TEAM OPTIONS:
Spectating: Team Only
Wave spawn delay: None
Force respawn is on: Enabled
Radar always on: No
Friendly fire: Enabled

PLAYER OPTIONS:
Number of lifes: 1 live
Respawn delay: None
Max healt: Miniscule
Health Regenaration: None
Allow killcam: Disabled
Allow sprint: Enabled

GAMEPLAY OPTIONS:
Headshot only: Disabled
Allow perks: Enabled
Allow airsupport: Enabled
Oldschools mode: Disabled
Hardcore mode: Enabled

RESTRICTED ITEMS:
RPG-7 x 2
Grenade launcher

RESTRICTED PERKS:
Frag x 3
Martyrdom

lisäksi: kaikenlainen glitchaaminen on kielletty!

mitäs herrat ja rouvat sanovat tömmöisestä ehdotuksesta? tuttu ja turvallinen ainakin LG:N pelaajille:)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Voisiko kiellettyjen listalle lisätä:

- 3 x Frag
- RPG
- Martyrdom

Noi LG:n turnaussäännöt on aikas pätevät HC/SD:hen ainakin.. eikös niitä voisi soveltaa? Säännöt löytyy TÄÄLTÄ

Kielletyt aseet (GL) perusteltu jo aiemmin, muut noista ei ole läheskään yhtä "ylivoimaisia". Voidaanhan toki kaikki aseet kieltää kun niillä voi jonkun ampua.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Kielletyt aseet (GL) perusteltu jo aiemmin, muut noista ei ole läheskään yhtä "ylivoimaisia". Voidaanhan toki kaikki aseet kieltää kun niillä voi jonkun ampua.

heko heko.ehdottaisin että joukkueet saavat päättää keskenään pelataanko nössösäännöillä vai hardcorella. tai sitten pelataan molemmilla, ensin nössöllä ja sitten hooseellä. ja niistä lasketaan yhteistulos.kaikki perkit ja singot sun muut sallittu pelimuoto on epäreilua vain HC/SDtä pelanneille,ja sama asia toisinpäin,jos on pelannut vain nössöllä,niin ei HC:lä pärjää. eli tuosta pitäisi joku kultainen keskitie löytää.mitä jos liigan jakaa nössö ja HC osastoon? finaaliin päässyt nössöjoukkue pelaa finaaliin päässyttä HC-joukkuetta vastaan sekä nössö- että HC matsin ja yhteispisteistä katsotaan voittaja.:mad:

tässä oli ns sarkasmia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

No olipas tuo rakentava kommentti. Eikö siis sääntömuutoksia saa ehdottaa?

Voinhan minäkin ehdottaa että muuta ruottii, mutta ilman perusteluja tulee vähän ontuvaa. Samoin voin ehdottaa, että erien pituudeksi vaihdetaan 15 min mutta en perustele, niin tämä on myös hyvä ehdotus. Perusteluksi myös olisi hyvä olla joku muu kuin "ku muut ni kai ny meki"? Kyseessä on KonsoliFin-liiga, ei LG-liiga.

psilocybe777 sanoi:
heko heko.ehdottaisin että joukkueet saavat päättää keskenään pelataanko nössösäännöillä vai hardcorella. tai sitten pelataan molemmilla, ensin nössöllä ja sitten hooseellä. ja niistä lasketaan yhteistulos.kaikki perkit ja singot sun muut sallittu pelimuoto on epäreilua vain HC/SDtä pelanneille,ja sama asia toisinpäin,jos on pelannut vain nössöllä,niin ei HC:lä pärjää. eli tuosta pitäisi joku kultainen keskitie löytää.mitä jos liigan jakaa nössö ja HC osastoon? finaaliin päässyt nössöjoukkue pelaa finaaliin päässyttä HC-joukkuetta vastaan sekä nössö- että HC matsin ja yhteispisteistä katsotaan voittaja.

Sen verta sekavaviesti, että tuosta nyt ei meinaa pirukaan ottaa selvää. Nössösäännöt on mitä? Normaali, käpyjenheittelyä (kaikki mahdollinen kielletty), vai teidän ehdottamat kiellot vai onko nössöilyä olla kieltämättä asioita. Sitä ihmettelen kanssa, että jos normaalin (olettaen että tämä on "nössä") pärjää hyvin eli osaa ampua samaan kohtaa useammankin kuin yhden panoksen, niin ei sitten pärjäisikään HC:ssä, perustelu kiitos.

Itse en usko, että kenelläkään on mielenkiintoa kahta erillista liigaa lähteä pelaamaan, varsinkaan jos vain toinen valitaan näistä (eli ei voi molempiin osallistua), eikä finaalikaan ole reilu silloin.

Sitten vielä tuosta pelimuodosta, eli S&D:stä, kehoittaisin lukemaan ne säännöt ihan ajatuksella (niin, sisälukutaito on kohtuu kova sana), siellä on pelimuotona myös HC Domination, vaikkakin sillä on pienempi osuus. Nämä sen takia, koska tässä pelissä nyt ei valitettavasti oikein parempiakaan ole.

Tällä kertaa kiitos perusteluita miksi joku asia pitäisi vaihtaa, eikä "Noku ne on perseestä" tm.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Kyseessä on KonsoliFin-liiga, ei LG-liiga.

Niin sen takia pitää sitten kokonaan uudistaa jotkin hyväksi havaitut säännöt? Eikös RPG ja 3-naatin ylivoimaisuus ole aika itsestään selvä SD:ssä? Domination on sitten asia erikseen, näihin kahteen pelimuotoon pitäisi olla eri säännöt.

Sori nyt vaan kun ehdotin, ihan sama mulle vaikka olis kaikki perkit sallittu.. tuun heti spawnissa sitten niskaan tulittaan vaikka RPG:llä, niin ja martyrdom ehdottomasti myös käytössä.
 
Vastaus: CoD4 Xbox360 Liigan säännöt esimulkaisussa

Niin sen takia pitää sitten kokonaan uudistaa jotkin hyväksi havaitut säännöt? Eikös RPG ja 3-naatin ylivoimaisuus ole aika itsestään selvä SD:ssä? Domination on sitten asia erikseen, näihin kahteen pelimuotoon pitäisi olla eri säännöt.

Sori nyt vaan kun ehdotin, ihan sama mulle vaikka olis kaikki perkit sallittu.. tuun heti spawnissa sitten niskaan tulittaan vaikka RPG:llä, niin ja martyrdom ehdottomasti myös käytössä.
Eipä tässä nyt ihan hirveesti uudistuksia ole. Nämäkin ovat itseasiassa kutsuliigan sääntöihin pohjautuvat (paitsi tuubi kielletty), joten miksi mennä näitäkään muuttamaan kun kerta toimivat.

Saat tulla RPG kainalossa, ei siinä mitään, hidas ja epätarkka se on, tod näk suorassa hyökkäyksessä sinut ammutaan ensin ja sen jälkeen väistetään rakttti. Tuolla RPG:llä itse lähinnä eliminoin "homokämppijät", eipähän tarvi kenenkään istua koko 5 min erää turvallisesti jossai yhdessä paikassa joka erässä, vaan tässä on siihen pelastus.

Toinen asia on mitä en ymmärrä, martyrdom. Kuka haluaa tuollasta edes käyttää kun kuolee herkästi pienestäkin räjähdyksestä ja useammin siitä on omille haittaa. Minun puolestani kaikille tuo vihutiimiin ni saadaan nopeita matseja.

Mikäs tässä 3x naateissa on niin ylivoimaiseta? et voi juosta kovaa samalla kun heität, ne kilisee (vrt C4 ei kilise) miinat jäävät maahan kuoleman jälkeen, bomb squad on ehkä kaikkein ihquin. Henk kohta mielipide tuosta perkistä on se, että senkus kiellätte, koska tuo on aivan turha, mutta itse en ymmärrä tätä "pakko kieltää kaikki" asennetta.
 
Ylös Bottom