Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Colin McRae Rally 04

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dragon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaa-a, kummassakin auto meni koko ajan mettään, poikittain, liuku hitaassakin vauhdissa ja liikkui kuin ilmatyynyalus

Kolmososassa auto tosiaan meni melkein aina metsään kylki edellä, mutta lyhyen testaamisen jälkeen tässä ei niin ole. Keitettyäni totaalisesti yli useammankin mutkan, meni auto kyllä puskemalla päin puuta tai vastaavaa. Joskus tietysti väisti hiuksenhienosti.

Mutta tämä tosiaan lyhyen testin ja etuvetoisten autojen perusteella, ei pidä vielä ottaa liian tosissaan..
 
Ysi tiltissä ja näytti ihan kivalta ja sai plussan pelattavuudesta. Uskaltaisikohan koittaa? No, pitänee ostaa käytettynä. :)
 
Pelasin demoa hieman lisää ja huomasin mielenkiintoisen seikan. CMR2.0:n "trukkiohjaus" on ilmeisesti tehnyt comebackin, eli auton takapyörät ohjaavat.

On ihan mielipide asia onko tämä CMR3:n keskipisteen ympäri pyörimistä parempi, mutta itse en kyllä kestä kumpaakaan. Harmi, muuten ainekset kivaan peliin olisivat olleet kasassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Tiltin perusteella on edelleen ilmatyynyt alla. No thanks.

Tiltin kuva-näyte oli enimmäkseen tuolta jenkkilän radalta joka tuntuu inhottavimmalta, alusta on jotakin hiekka taikka tomua ja sillä auto liukuu kyllä mutkissa. Mutta kaikilla muilla radoilla meno on todella aidon oloista, suosittelen ainakin kokeilemaan!
Ja tuo kauden ajaminen kaksinpelinä(eli kaverin kanssa ajetaan samassa tallissa) on todella hauskaa!
 
Colin 4 on sellainen millainen kolmosen olisi pitänyt olla jo alussa, ilmeisesti julkaisussa tuli vähän kiire. Nelosta en ole vielä ehtinyt pelata kuin pari tuntia, mutta hyvältä vaikuttaa. Ojat entistä aidomman (ikävämmän) tuntuisia. Derek Ringerin ääni ehkä hieman epäselvempi kuin Nicky Gristin. Mitä tarkoitatte ilmatyyny-ajettavuudella? Kyllähän ralliauto pitää mennä ns. ovet edellä, ainakin soralla. Onneksi auton säätäminen on mahdollista, vaikka kello ei pyörät tapissa ajamisesta pidäkkään. Kirjoitan lisää kun ajotunteja tulee enemmän.
 
Pitää mennä ovet edellä mutta ei jos vauhtia on 20 km/h. Ja Colineissa on liian helppoa ite päättää melkein tilanteessa kuin tilanteessa mikä ovi siellä edellä menee.

Ei saa nyt käsittää väärin, onhan ne mukiinmeneviä pelejä ja kakkostakin tuli joskus ajettua turhankin paljon. Mutta eihän noi nyt mitään simulaattoreita ole. Jos ne olis niin silloin ne ei olis suosittuja peleinä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Janne1978
Colin 4 on sellainen millainen kolmosen olisi pitänyt olla jo alussa, ilmeisesti julkaisussa tuli vähän kiire. Nelosta en ole vielä ehtinyt pelata kuin pari tuntia, mutta hyvältä vaikuttaa. Ojat entistä aidomman (ikävämmän) tuntuisia. Derek Ringerin ääni ehkä hieman epäselvempi kuin Nicky Gristin. Mitä tarkoitatte ilmatyyny-ajettavuudella? Kyllähän ralliauto pitää mennä ns. ovet edellä, ainakin soralla. Onneksi auton säätäminen on mahdollista, vaikka kello ei pyörät tapissa ajamisesta pidäkkään. Kirjoitan lisää kun ajotunteja tulee enemmän.

Tottakai "sladissa" kuuluukin mennä, mutta tuolla USAssa kun nuo liukuvat joka kerta aina pusikkoon asti... ehkä kuskin taidoista vain kiinni...:(
Ojat on todellakin hyvä lisä(ja pelottavia!), niistä opin pysymään loitolla parin kerran jälkeen kun olin ojanpohjalla kapsahtanut kiveen. :rolleyes:
 
Onko seuraavat asiat korjattu cmr3:sesta neloseen.
- Ei analogista ohjausta ristiohjaimesta.
- X piti painaa aivan pohjaan, jotta kaasu on pohjassa(todella kettumaista kun pitää koko ajan painaa x:sää sormet kipeänä, eikä voi keskittyä itse peliin, toisin kuin gt3:sessa jossa x:sää tarvii vain painaa leppoisasti niin kaasu on pohjassa).
 
Juu kaasua tärkeämpää on että pystyy säätämään sitä jarrua analogisesti. Ainakin asfaltilla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rakuuna
Demoa? Voiko nettiadapterin kautta jo imuttaa demoja vai?

No minnes ne demot tallentaisi? :D

Eli ei voi, democd:llä oli toi. Tulevan pelaajan kannessa pitäisi olla myös Colin4:n demo.
 
Juu eihän siinä mitään nelipyörämallinnusta ole ainakaan tuon tiltin pelikuvan perusteella. Samalla tavalla auto pyörii sen pivot pointtinsa ympärillä kuin kolmosessa. Grafiikkakin näytti lähes samalta kuin kolmosessa eikä tuo uusi kartturikaan kauhean vakuuttavalta kuullostanut. Taidanpa jättää ostamatta... :(
 
Nopeasti testasin anttilassa ja peli vaikutti mun mielestä tasan yhtä paskalta kuin colin 3kin. Mun mielestä vaikutti samalta ilmatyynyalukselta ja muutenkaan ohjaus ei vakuuttanut. Kokoajan oli niin kuin olisi peilijäällä ajanut. Yksi pieni tienviitta kyltti lopetti matkan kuin seinään. Vauhdin tunne oli hukassa. Nättihän se oli, mutta eipä se riitä. Ei tarvi tätäkään ostaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Koala
Onko seuraavat asiat korjattu cmr3:sesta neloseen.
- Ei analogista ohjausta ristiohjaimesta.
- X piti painaa aivan pohjaan, jotta kaasu on pohjassa(todella kettumaista kun pitää koko ajan painaa x:sää sormet kipeänä, eikä voi keskittyä itse peliin, toisin kuin gt3:sessa jossa x:sää tarvii vain painaa leppoisasti niin kaasu on pohjassa).

Ei kai joku pelaa autopelejä ristikko-ohjaimella, eihän? Kannattaa ajella tatilla tai mielummin ratilla niin ei tuu kaasusormi kipeäksi ;)
 
Muutamia kommentteja aiempiin viesteihin.

Ajettavuus on mun mielestä mainio, mutta ei vielä varmastikaan tyydytä kaikkia. Mun huomio on se, että CMR3:sta ei voinut ajaa padilla ollenkaan, koska auto oli koko ajan poikittain eli auto kääntyi selvästi keskipisteensä ympäri. CMR04:aa olen taasen pelannut enemmän padilla, koska se onnistuu helposti ja on mainio muutenkin. 4wd-autoja pystyy viemään mutkista toiseen sladissa tosi hienosti. Autoa ei saa hitaassa vauhdissa poikittain, ei edes käsijarrulla eli jos soralla mutkaan tulo epäonnistuu niin yleensä kyllä mennään keula edellä ulos.

Ajokuvakulmista sisäkuvakulmahan on se "oikea" mutta välillä kaipaisin kuitenkin sitä konepeltikuvakulmaa. Vauhdintunne on enemmän kuin kohdallaan muuten paitsi ulkokuvakulmassa (eli siinä jossa auto on näkyvissä radalla.) Codemastersin CMR04-forumilla muuten arvellaan, että konepeltikuvakulma on jätetty pois framerate-ongelmien takia mutta silloin ihmetyttää, että miten tuo puskurikuvakulma on kuitenkin saatu toimimaan hyvin. (Päätelmä: Codemastersin PS2-koodarit eivät osaa hommiaan!) Hidastumista en ole havainnut missään vaiheessa ja popuppiakin vain satunnaisesti Australian ja Ruotsin rallissa (tällöinkin kyse on ollut jostain yksittäisestä puusta jossain kaukana maisemassa)

CMR04 on täyttänyt minun odotukseni pelistä tähän mennessä. Pelattavuus on kohdallaan, rallit ja radat ovat riittävän monipuolisia. WRC2 on mun mielestä liian "kliininen simulaatio", sitä jaksoi pelata kovin vähän aikaa eli hauskuus puuttui. CMR3:sta olisi pelannut (ratilla) pidemmänkin aikaa mutta pelattava loppui kesken. CMR04:n meininki on hyvin lähellä sitä mikä oli CMR1:ssa vanhalla pleikkarilla eli loistava!

Mun mielestä kaikki vaatimukset/kommentit realismista saa heittää pelien kohdalla aina romukoppaan. Peleissä ei voi tuottaa samaa kokemusta kuin aidossa elämässä, ei se konsolin ohjain tai ratti voi millään antaa samaa palautetta kuin oikea auto! Vaatimus realismista on siinä suhteessa siis aivan järjetön. Se, joka kaipaa realismia, menköön ajelemaan oikealla ralliautolla! En minä ainakaan halua täysin realistista rallipeliä. Mitä hauskaa siinä olisi kun joka kodin virtuaali-vatanen ajaisi ekassa mutkassa lepikkoon. En voi sanoa onko CMR04 realistinen rallipeli vai ei, kun en itse ole oikeaa ralliautoa ajanut, mutta ainakin perkeleen hauska peli se on ja käsittääkseni siitä pelaamisessa on kyse???

Summa summarum:
Arvon pelaajat, kokeilkaa peliä kunnolla ennen kuin annatte kommentteja (tyyliin "näytti tiltissä huonolta") tai teette ostopäätöksen. IMHO.

EDIT: Typoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olihan toi nyt paljon parempi kun edellinen, joka meni vaihtoon alle viikossa... Tuntuma on padilla ainakin ihan pirun hyvä ja tien pinnoite vaikuttaa hienosti pitoon. Vauriomallinnuskin tuntuu olevan kohdillaan, esim. suomen isoissa hypyissä rikkoo autonsa todella helposti. Tosin vaikka auto olis lunastuskunnossa, pääsee sillä aina maaliin asti köröttelemään jos vaan viitsii.

Pakko kuitenkin antaa miinuksia: vaikeustaso, jota jollain enklannin kielisillä sivuilla hehkutettiin "vaikeimmaksi autopelien historiassa", on ihan täyttä kukkua. Extreme-tasollakin AI-äijät jää kymmenen sekuntia per pätkä. Kaipaamaan jään vanhojen colinien järkyttävää vaikeustasoa vaikeimmalla tasolla. Kaipaamaan jään edelleen myös colin 2:sen vaihtuvaa säätä.

Näillä eväillä Colin 4 jää kaikesta hehkutuksesta huolimatta 8 1/2 arvosanaan mun listassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan dragon
En minä ainakaan halua täysin realistista rallipeliä. Mitä hauskaa siinä olisi kun joka kodin virtuaali-vatanen ajaisi ekassa mutkassa lepikkoon. En voi sanoa onko CMR04 realistinen rallipeli vai ei, kun en itse ole oikeaa ralliautoa ajanut, mutta ainakin perkeleen hauska peli se on ja käsittääkseni siitä pelaamisessa on kyse???
Summa summarum:
Arvon pelaajat, kokeilkaa peliä kunnolla ennen kuin annatte kommentteja (tyyliin "näytti tiltissä huonolta") tai teette ostopäätöksen. IMHO.
Ehdottoman samaa mieltä. Pelien tulee olla hauskoja, eikä mitään hermojaraastavia realismiskitsoiluja. Eihän se pakokaasukaan haise peliä pelattaessa! Hälläväliä, onko ajotuntuma aitoa tarkasti jäljittelevä, kunhan se on hyvä. Turha tuomita, jos ei ole edes kokeillut peliä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan monster
Pakko kuitenkin antaa miinuksia: vaikeustaso, jota jollain enklannin kielisillä sivuilla hehkutettiin "vaikeimmaksi autopelien historiassa", on ihan täyttä kukkua. Extreme-tasollakin AI-äijät jää kymmenen sekuntia per pätkä. Kaipaamaan jään vanhojen colinien järkyttävää vaikeustasoa vaikeimmalla tasolla. Kaipaamaan jään edelleen myös colin 2:sen vaihtuvaa säätä.

Näillä eväillä Colin 4 jää kaikesta hehkutuksesta huolimatta 8 1/2 arvosanaan mun listassa.

AI-kuskit jäi tosiaan järkyttävän paljon jo normal-tason championshipissa 4wd-autoilla. Outoa, koska 2wd-autoilla advanced-tasolla sai painella jo vähän enemmän tosissaan.
Katotaanpa illan jälkeen miten 4wd advanced-taso toimii. En oo vielä kokeillut Group B-championshippia.

Tuo CMR2:n vaihtuva sää oli mainio, hieman outoa että sitä ei ollut 3:ssa eikä nyt 4:ssakaan :(
Miinuksen voisi muuten antaa siitä, että Rally-modessa ei ole AI-kuskeja (en tarkoita että radalla yhtä aikaa tyyliin CMR2 arcade) eli ajetaan vain "aikaa vastaan". Outo valinta, mun mielestä yksittäinen ralli pitäisi ajaa AI-kuskeja vastaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom