Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Control - Yliluonnollisia voimia ja agenttitarina

Vaikuttaako kotimaisuus ostopäätökseesi?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 49 43,0%
  • Ei vaikuta

    Äänet: 65 57,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    114
Joo jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja hyvinhän nuo huonot puolet oli arvostelussa perusteltu. :)

Ehin tuossa lounaalla hetkisen kokeilla tätä ja tuntui kyllä taatulta Remedy laadulta sen perusteella. En ole vielä kertaakaan talon tuotoksiin pettynyt ja Alan Wake on yksi omista suosikkipeleistä kautta aikain. Toivotaan, että meno jatkuu ja pettyä ei tarvi tälläkään kertaa. :)
 
Itsekin olen pari tuntia ehtinyt pelailemaan ja maistuu hyvältä kyllä. Pelattavuus tuntuu hyvältä, combat on hauskaa ja juonikin vaikuttaa mielenkiintoiselta jo, vaikka alussahan tässä ollaan. Pyörii myös hyvin prolla. Ei ole Sekiron jälkeen mikään peli koukuttanut näin paljon. Voi olla kyseessä vuoden parhaita pelejä :)
 
Onko tässä ollut kyse laiskuudesta vai onko takki oikeasti niin tyhjä että tämmöinen peli piti ylipäätään tehdä? Ken tietää, mutta idea yhden ja saman rakennuksen sisällä juoksentelusta (siinä sivussa räiskien ja liihottaen) sekä itseään toistuvien ja todella yksinkertaisten ”tehtävien” suorittaminen kuulostaa todella hämmentävältä.

Olisi ollut ennemmin puhdasta kauhua/jännitystä ja tutkimista ym selvittelyä hyvällä tarinalla, niin olisi ollut enemmän ainakin minun mieleeni tämä tekele.

Todella paljon tässä on Quantum Breakistä jääneitä peliteknillisiä juttuja mikä sekin puoltaa tuota laiskuutta ja ideoiden vähyyttä ...jospa se Alan Wake 2 sitten joskus tulisi ellei sitten sekin ole pilattu tekotaiteellisella outoudella
 
Onko tässä ollut kyse laiskuudesta vai onko takki oikeasti niin tyhjä että tämmöinen peli piti ylipäätään tehdä? Ken tietää, mutta idea yhden ja saman rakennuksen sisällä juoksentelusta (siinä sivussa räiskien ja liihottaen) sekä itseään toistuvien ja todella yksinkertaisten ”tehtävien” suorittaminen kuulostaa todella hämmentävältä.

Olisi ollut ennemmin puhdasta kauhua/jännitystä ja tutkimista ym selvittelyä hyvällä tarinalla, niin olisi ollut enemmän ainakin minun mieleeni tämä tekele.

Todella paljon tässä on Quantum Breakistä jääneitä peliteknillisiä juttuja mikä sekin puoltaa tuota laiskuutta ja ideoiden vähyyttä ...jospa se Alan Wake 2 sitten joskus tulisi ellei sitten sekin ole pilattu tekotaiteellisella outoudella

Itse ainakin pidän pelistä todella paljon tällä hetkellä. Tunnelma on kohdallaan ja sekopäisyys on nostettu potenssiin kymmenen. Vaikka peli sijoittuu yhteen taloon niin juurikin pelin idean takia ympäristöt ovat vaihtelevia ja visuaalisesti todella hienoja. Tällä hetkellä pelin ehdottomia parhaita puolia tämä itse kenttäsuunnittelu.

Ampuminen tuntuu aivan pirun hyvältä ja ennen kaikkea hauskalta ja kyvyt tuntuvat hyviltä käyttää.

Tarina on myös vetäissyt meikäläiset heti alkumetreiltä täysillä mukaan.

Mielipiteitä on monia. :)
 
Yksi asia mitä kaipaan, olisi motion blurrin säätö. Tällä hetkellä sitä on hieman liikaa omaan makuun, mutta muuten peli on kyllä kolahtanut ja kovaa.

Tässä on aika spooky tunnelma aina välillä, niin olisi kiva nähdä Remedyn tekevän ihan kunnon kauhupelin joskus:D
 
Parisen tuntia meni vaikka oli tarkoitus vain testata ja tehdä sitten muuta. Lisäksi oli oikeasti pakotettava itsensä lopettamaan. Sen verran hyvin imaisi mukaansa. Todella erikoinen ja mielenkiintoinen miljöö sekä tarina että lore. Kaikki laput ja muut piti lukea ja tutkia ja ollut erittäin mielenkiintoista settiä. Ehdin pelailemaan maintenanceen asti.

Jotenkin hankala uskoa että tämä paljastuisi näin lupaavan alun jälkeen 2/5 peliksi mutta mielipidehän sekin toki vain on. Olisi jännä kuulla minkälaista peliä arvostelija odotti tai mitä itse pelailee kun ei peli toiminut. Lisäksi se, että onko vain juostu peli läpi sen enempiä tutkimatta, sillä tuollahan on joka paikassa lorea ympäriinsä ja se on yksi mielenkiintoisimmista asioista pelissä. Yksi ongelma taisi olla tekniikan kanssa ja päivityshän siihen piti ensin ladata, joten ehkä asioita on korjattu paljonkin? Itse pelaan One X:llä.

Pelimekaniikka on perus-Remedyä ja vähän kuin Unchartedeissakin, ei ehkä jaksaisi peliä pelkästään niiden takia mutta hyvän tarinan ja muun ohessa ei ole mitään valitettavaa itse pelaamisenkaan osalta. Tosin sama lienee totta parhaimpienkin pelien kohdalla: Witcher 3 ei ole kovin erikoinen peli jos siitä riisuisi kaiken tarinan ja syyn tekemiselle, jonka jälkeen jäisi piruetit ja tiettyjen asioiden toistaminen loputtomiin. Sitten on taas Destinyt ja Halot sun muut, joissa itse pelimekaniikka on niin toimiva, että välttämättä ei tarvitse muuta kuin viholliset tähtäimen eteen (ei sillä että itselle riittäisi mutta esim. Haloja pelatessa tuon aina muistaa). Alan Wake oli kyllä vielä yksinkertaisempi pelaamisen suhteen ja siitä pidin silti kovasti ihan jo myös sen pelimekaniikan takia, sillä American Nightmarenkin jauhoin puhki ja läpi.
 
Kävin tänään hakemassa tämän VPD:stä, niin oli iloinen yllätys huomata, että pelin ennakkoon varanneet saivat yllätysbonuksena hienon Control t-paidan. :D
controlt-paitam3j5m.jpg
 
Eilen kun olin aamuvuorossa ja prosessinhoitajia ku ollaan niin telkkarihan siinä saa pyöriä samalla valvomossa joten en voinut olla huomaamatta miten paljon Yle aamushow mainosti peliä. Positiivistä myös se miten paljon nostivat pinnalle remedyn menestys tarinaa.
 
Kyse on myös maan kulttuuriviennistä.

Pelin budjetti on oletettavasti korkeampi kuin yhdenkään kotimaisen elokuvan. Puhutaan merkittävästä panostuksesta, johon todennäköisesti ovat osallistuneet myös veronmaksajat.

Näkyvyys maailmalla on sitä luokkaa, jotta Suomi valtiona on osallistunut pelin markkinointiin. Samalla tavalla ovat muutkin toimineet, kuten Puola Witcherin kohdalla.
 
Vähän alkua pelasin, tuntuu että harhailua(kampanjan kestoa pidennetään) on paljon, huono kartta ei auta asiassa.
 
En tiedä kenen toimesta, mutta joku taitaa spämmätä user scorea korkeammalle.
 

Liitetiedostot

  • 92700b98.jpg
    92700b98.jpg
    224,3 KB · Lukukerrat: 69
Nuo metacriticin userscoret on kyllä yks vitsi. Pelille annetaan joko 1 tai 10 sama millanen peli kyseessä ja perustelut voi olla luokkaa "mahtava tarina gameplay mutta en tykänny yhestä musiikista pelissä, 1/10.". Ei mitään luottoa kyllä itellä noihin. :D
 
Iskee kyllä lujaa parin tunnin perusteella. Todella hämärä ja kiinnostavaa miljöö. Gameplay on erittäin sujuvaa ja rytmitys toimii. Ei tässä auta kuin todeta, että Sam Lake on nero.
 
Digital Foundryn video.

Ja mitä nyt ehtinyt katsomaan, niin ilmeisesti Xbox One X 1440p ja PS4 Pro 1080p

 
Redemillä on ollut yleensä aina hieman ongelmia optimoinnissa, ehkä niiden kannattais koittaa jotain muuta tyyppiä välillä, ei tuo nykyinen oikein kummoiselta vaikuta, aina pyörii huonosti.

Jos itse jotain tuosta optimoinnista tajuan niin se on melko vaativaa hommaa.

Optimointiin ois myös tärkeää saada pelitestaaja joka huomaa onko ruudunpäivitys paska ja tökkiikö se, sillä voittaa aikaa ihan vitusti.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen muuten ensimmäisen kerran tuli tökkimistä vastaan pelin teknisellä puolella. Ei siis riitä One X:n tehot pitämään ruudunpäivitystä joka tilanteessa sulavana. Tökkimiseen riittää pelkästään se, että suhauttelee vessanseinät päreiksi ja tökkiminen alkaa kun on niin paljon partikkelia ilmassa tms. Samoin taisteluiden isoontuessa on ainakin kerran fps hyvin selvästi ottanut osumaa erilaisten räjähdysten ja efektien lennätellessä tavaraa ja hahmoja.

Tähän mennessä olen pelannut peliä todella fiilistellen ja jopa yleensä kävellyt paikasta toiseen vaikka pelissä on hyvin toteutettu tattijuoksu (liikuta vähän = kävele, liikuta enemmän = juokse) sekä lisäksi sprinttinappi. Juostua tulee sitten lähinnä taisteluissa sekä kun on menossa tuttujen paikkojen välillä tai etsittyä kerättäviä (jotka siis ponnahtava jo etäältä näkyville promptina). Taisteluissa voisin vielä merkittävästi enemmänkin liikkua, sillä peli ei selvästikään ole mikään suojaräiskintäpeli. Nyt tulee usein kökittyä kauempana jonkin seinän tai muun takana viskomassa sohvia, seiniä sun muuta vastustajien päälle.

Edelleen tämä tuntuu hyvältä ja viihdyttää (on muuten melkoinen voimafantasiapeli) mutta kyllähän tuossa tosiaan vähän parantamista olisi. Saa nähdä tuleeko vielä isompia tökkimisiä vastaan jos taistelujen koot yhä kasvavat tai voimien/kykyjen lisääntyessä lentelee enemmän tavaraa ilmassa.

Keräiltävien suhteen täytyy myös mainita että ehkä niitä on jopa liikaa. Toisaalta vertautunee aika hyvin vaikkapa Dark Soulsiin, jossa lore on suunnilleen jokaisessa esineessä, joten siinä pitäisi lukea jatkuvasti esineiden kuvaukset. Tässä on myös jatkuvasti joku lappu, lippu, ääni- tai videotiedosto katsottavissa. Mielenkiintoista kamaa edelleen ja kohdallani toimii mutta välillä olisi mukava edetä vähän pitempäänkin ilman papereiden lukemista valikoissa. Pakkohan tuota ei ole tosin tehdä mutta tulee mieleen Assassin's Creedit, joissa tuli jatkuvasti jotain infoa maailmasta. Siinäkin pitkään luin kaikki ne mutta viimeistään Black Flagissä ei enää jaksanut lukea jokaikistä tekstiä jokaikisestä pytingistä, paikasta tai hahmosta. Informaatioähky siis voi painaa. Ei tuo Creedien tasolle vielä pääse millään (ja uudemmissa ei taida sitä enää niin ollakaan vai olenko vain itse ne sivuuttanut?) mutta jos nuo joku pakolla haluaa lukea niin melko säännöllisesti saa valikoissa viettää aikaa. Ei tuo tietenkään itse toimintaa yleensä pysäytyä, ellei kerää niitä taistelun keskellä, sillä sekin lienee mahdollista.
 
Ylös Bottom