Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cooperin testi

Vastaus: Cooperin testi

20-vuotiaana varusmiehenä muistaakseni 2335m, mutta 27-vuotiaana NBG:n pääsykokeessa meni 2790m. itse olin suoritukseeni tyytyväinen, mutta paras tulos oli etunojapunnerruksissa: 58 punnerrusta minuutissa.

EDIT: Cooperin testi on yliarvostettu aivan kuten penkiltä nostaminenkin, mutta kumpikin on niin yleinen, että jotain suorituskyvystä ne kertovat, koska kaikilla niitä teetätetään (oma penkkiennätys taitaa olla 65kg).
 
Vastaus: Cooperin testi

Kuukausi sitten tuli ensimmäistä kertaa tehtyä kyseinen testi, ja juoksin 2800 metriä. Ajattelin sen 3000 menevän helposti, mutta kun en oikein tiennyt millaista vauhtia olisi pitänyt juosta, menin alussa liian kovaa.

Nyt on sitten se kuukausi lenkkeilyä takana ja jatketaan jotta pääsisi tuonne 3000:n paremmalle puolelle :p
 
Vastaus: Cooperin testi

Sellaiset 2800 metriä tuli parhaimmillaan ylä-asteella juostua. Pari vuotta takaperin kauppiksen testissä meni 2400 metriä, joka tosin juostiin jollain hemmetin mettäpolulla. Onneksi näin koska muuten pitäisi myöntää että kunto on laskenut :p
 
Vastaus: Cooperin testi

20-vuotiaana varusmiehenä muistaakseni 2335m, mutta 27-vuotiaana NBG:n pääsykokeessa meni 2790m. itse olin suoritukseeni tyytyväinen, mutta paras tulos oli etunojapunnerruksissa: 58 punnerrusta minuutissa.

EDIT: Cooperin testi on yliarvostettu aivan kuten penkiltä nostaminenkin, mutta kumpikin on niin yleinen, että jotain suorituskyvystä ne kertovat, koska kaikilla niitä teetätetään (oma penkkiennätys taitaa olla 65kg).

Laskeskelin että oon juossut lähemmäs 30 cooperin testiä. Testi on minun mielestä erittäin pätevä, mittaa luotettavasti sitä mitä sillä halutaan testata. Vai olisiko sinulla pätevämpi testi keino mielessä, mikä voitaisiin suurelle joukolle totetuttaa vastaavasssa ajassa?
Penkkipunnerus on erittäin huono vertaus cooperin testiin. Penkkipunnerusta ei käytetä testinä, kuin mielikuvituksellisilla NBK:n virtuaalimaailman pääsykokeissa.
 
Vastaus: Cooperin testi

Intin alussa viime vuoden tammikuussa meni 2550, tosin kovalla pakkasella ja pienessä pöhnässä. Sissin koulutus kantoi siinä määrin hedelmää että vuosi sitten heinäkuussa kotiutus coopperissa 3000:n raja jäi 10metrin päähän, eli 2990 merkin kohdalle päästiin. Tosin pikkuista fiilunkia piti köllin kiilto silmissä harjoittaa, konttasin sen 10 metriä 12minuutin vihellyksen jälkeen ja papereihin tuli 3000m. :D

Pidän itselleni oikein hyvänä tuloksena, kohtuu roteva jannu kun olen. Vaikka ompa tuota aerobista puoltakin useampi vuosi tullut harjoitettua.
 
Vastaus: Cooperin testi

Olet oikeassa. Mutta jos puhutaan vain yhdestä testistä. Ei poliisiksikaan pääse vaikka nostat oman painon vaadittavan määrän. Poliisikoulun testi on moni osainen. Lähinnä hain sitä, että ei varmaan pätevempää massa testiä ole olemassa, kuin cooperin testi. Jos olisi, niin miksi sitä ei käytetä? Aina voidaan arvostella, mutta jos nykyinen systeemi on perseestä, pitää mun mielestä pystyä kertomaan parempi vastaava menetelmä.
 
Vastaus: Cooperin testi

Olet oikeassa. Mutta jos puhutaan vain yhdestä testistä. Ei poliisiksikaan pääse vaikka nostat oman painon vaadittavan määrän. Poliisikoulun testi on moni osainen. Lähinnä hain sitä, että ei varmaan pätevempää massa testiä ole olemassa, kuin cooperin testi. Jos olisi, niin miksi sitä ei käytetä? Aina voidaan arvostella, mutta jos nykyinen systeemi on perseestä, pitää mun mielestä pystyä kertomaan parempi vastaava menetelmä.

Cooperin testi on ihan suht ok kestävyystesti, mutta tulokseen voi laittaa sen 300-400 metriä heittoa. On paha sanoa ensimmäisten askellusten jälkeen mikä on päivän juoksufiilis, joten sitä saattaa alottaa hiukan liian hiljaa ja tässä testissä sitä on vaikea kiriä kiinni. Tietysti on fiksumpaa lähteä liian hiljaa kuin liian kovaa. Samoin jos omaa hiukan korkeamman kipukynnyksen ja sietää paremmin maitohappoja kuin toinen, niin siinäkin kiritään jokunen ylimääräinen satametrinen lopputulokseen. Tuhannen metrin juoksu olisi jotenkin mielekkäämpi testi, sen kun tikkaa kolmen minuutin pintaan niin voi jo epäillä olevansa kunnossa. 3000m cooperissa ei kyllä mielestäni tarkoita että kunto vielä olisi mitenkään erityisen hyvä. Sen verran helpolla se on saavutettavissa.

Penkkipunnerruksen suosio erilaisissa kuntotesteissä kyllä aina naurattaa. Mitäköhän silläkin mitataan? Onko poliisiksi pyrkivällä mitään merkitystä nostaako sitä 20 kiloa enemmän vai vähemmän kuin toinen kokelas?

EDIT huomasin tuosta linkistä että eipä poliisikoulussa penkkipunnerrusta mitata millään NFL-tyylillä. Hyvä niin.
 
Vastaus: Cooperin testi

--- 3000m cooperissa ei kyllä mielestäni tarkoita että kunto vielä olisi mitenkään erityisen hyvä. Sen verran helpolla se on saavutettavissa. --- .

Armeijassa keskiarvo on alle 2500 m, joten voi sanoa, ettei se 3000 metriä ole mikään ihan helppo saavutettava. Ehkä urheilijoille 3000 ylitys on jossain määrin selvyys, mutta normikuntoilijalle sitä se ei todellakaan ole nykyaikana. 4minuutin kilometrivauhtiin saa painella ihan mukavaa vauhtia jo. Siitä olen jossain määrin samaa mieltä, ettei cooper kerro kaikkea kunnosta.

Lähde keskiarvoon (2008)
 
Vastaus: Cooperin testi

Viimeisimmässä kotiutumiscooperissa meni viime tiistaina 3210m. Täytyy olla tyytyväinen, vaikkakin 20m jäin tavoitteesta. Ei siis tullut 200m parannusta omaan P-kauteen. Liian kovaa tuli lähdettyä ja sen kyllä huomasi. Eka kierros 3600 vauhdilla, toisella himmailin vauhdin enää 3300 tahtiin. Sen jälkeen piti taas alkaa ottamaan juoksuaskeltakin.
 
Vastaus: Cooperin testi

Toissavuona tais se 2900m mennä vai oliko 2800? Jompikumpi, tyytyväinen tulokseen olen sillä en urheilua harrasta, ainoa liikunta taitaa olla hyötyliikunta ja sitäkin aika vähän, kotona kun minua vaivaa sellainen sairaus kun laiskuus. Maagisesti eteisen jälkeen tulee hirveästi energiaa? Takas kotiin tullessa rojahdan sohvalle ja ei mielellään mitään tekis. Ellei ulos ole asiaa...
 
Vastaus: Cooperin testi

2430 tuli juostua! 30m päälle tavotteen :D

Viimeisin tulokseni on sama! :D

Päässyt vähän kunto rapistumaan sairastelun ja oman laiskuuden takia nyt parin kuukauden aikana. Mutta onneksi armeijaan on vain pari kuukautta.

Taitaa sitten jäädä pelaaminen vähille :(
 
Ylös Bottom