Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cronos: The New Dawn

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nosferatu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aivan mahdoton peli, luovutan. Sama kävi Stellar Bladen kanssa, aivan mahdoton peli kun pelkkää pomotaistelua ja jäi nopeasti kesken.

Stellar Bladessahan oli vaikeustasot. Itsekin vetäisin sen läpi sillä tyyliin helpoimmalla, olisikohan "Story", kun ei vaan silloin jaksanut mitään soulslike-vääntöä ja parry-opettelua. Haaste oli korkeintaan minimaalinen bosseissa, se jopa ehdottaa mitä pitää painaa...
 
Stellar Bladessahan oli vaikeustasot. Itsekin vetäisin sen läpi sillä tyyliin helpoimmalla, olisikohan "Story", kun ei vaan silloin jaksanut mitään soulslike-vääntöä ja parry-opettelua. Haaste oli korkeintaan minimaalinen bosseissa, se jopa ehdottaa mitä pitää painaa...
Tuliko peliin päivityksellä tuollaiset että mitä pitää painaa? Sillon kun sitä aloitin niin ei mulla ainakaan mistään ehdottanut että mitä pitää painaa... Julkaisussa sen ostin ja helpommallakin oli niin mahdottomia että kesken jäi ja meni niin hermot.
 
Vajaat kolmisen tuntia otin tänään tuntumaa. Peli vinkkasi heti alkuun, että "death is a learning experience" ja sen jälkeen lyötiin tyylikkäät alkuvideot ruutuun. Tässä kohtaa tuli iloinen virne omalle naamalle ja totesin, että "no perhana, otetaan haaste vastaan".

Voisin jopa sanoa olevani ihastunut. Tuli klassinen "pelataan nyt vielä seuraavalle checkpointille" -fiilis. Varsinaisesti peli ei ole pelottanut vielä, mutta omanlaisensa upea mystinen tunnelma on päällä koko ajan ja soundtrack on ilmiömäinen. Tunnelma on hahmon liikehdinnästä lähtien sellainen mukavan verkkainen ja imaisee kyllä sisään.

Aseen ja puvun kehittäminen on simppeliä, mutta tyydyttävää. Samoin paikkojen koluaminen ja energian löytäminen pelin kätköistä on tyydyttävää.

Olen koittanut viholliskohtaamisissa sopivan paikan tullessa käydä kerran tai pari läimäyttämässä melee-iskulla, sitten ottanut etäisyyttä ja vetänyt charged laukauksia mahdollisimman tarkasti örkin päähän. Ehkä näin on hieman säästynyt panoksia. On tämä myös kostautunut ja välillä tullut turpaankin. Toistaiseksi resurssit ovat riittäneet mainiosti ja etenkin terveyspakkauksia on kertynyt sen verran, että niitä on joutunut ihan säilömään arkkuun.

Yksi alkuun naurettavalta tuntunut tilanne tuli vastaan, jossa henki lähti useampaan kertaan. Muistin vain pelin vinkin, "death is a learning experience". Uusilla yrittämillä tutkin ympäristöä ja mietin mitä olisin voinut tehdä toisin ja lopulta menikin ihan näppärästi läpi. Tämä ei ollut turhauttavaa, vaan jotenkin palkitsevaa. Eikä tämä edes mitenkään supervaikea kohta ollut, menee varmaan monella ihan ykkösellä läpi.

Äkkiähän mieli voi muuttua ja liian aikaista oikeastaan tässä vaiheessa edes kirjoitella mitään. Pakko kuitenkin oli, kun moni tuntuu olevan tästä pelistä nyt niin kauhuissaan :D. Ihmiset kokevat tietenkin pelit eri tavoin, mutta lähtökohtaisesti olen melko huono survival horror pelaaja, ja toistaiseksi ei mitenkään ole vaikeustaso hypännyt silmille.
 
Muutaman tunnin pelasin itse myös ja jumiin en ole jäänyt ainakaan vielä. Isommatkin joukot vihollisia tuntuu menevän kumoon hyvin, kun ampuu jalkoihin ja sitten sytyttää ne palamaan, kun makaavat maassa sopivassa läjässä. Hemmetin hyvä tunnelma tässä ja ei malta odottaa, että ehtii taas jatkamaan lisää.
 
Vaikuttaisi siltä, että pelitekijät ovat toimineet todella järkevästi resurssien suhteen. Jos jokin tarvike tai ammukset ovat kortilla, niitä jaetaan aina tarpeeseen. Tarvikkeita ilmestyy myös tiettyihin paikkoihin uudestaan, sillä samojen reittien kautta kulkemista tulee pakosti ennen kuin löytää oikeat vermeet lukittujen lokaatioiden avaamiseksi.
 
Vaikuttaisi siltä, että pelitekijät ovat toimineet todella järkevästi resurssien suhteen. Jos jokin tarvike tai ammukset ovat kortilla, niitä jaetaan aina tarpeeseen. Tarvikkeita ilmestyy myös tiettyihin paikkoihin uudestaan, sillä samojen reittien kautta kulkemista tulee pakosti ennen kuin löytää oikeat vermeet lukittujen lokaatioiden avaamiseksi.
Tuo kuulostaa kyllä järkevällä tavalla pelaajaystävälliseltä pelisuunnittelulta. Ei varmaankaan varsinaisesti ainakaan paljoa sinänsä helpota peliä, mutta kohtuullistaa sitä haastetta tietyltä osin.
 
6-7 tuntia nyt pelattuna ja en kyllä ymmärrä tätä monessa paikassa mainittua "liian vaikea peli" valitusta. Ei tämä omasta mielestä ole sen vaikeampi kuin vaikkapa Dead Space tai Callisto Protocol. Jos tätä pelaa asenteella räiskin kaikki kudit ensimmäiseen viholliseen ja en hyödynnä ympäristöä, niin sitten varmaan kuolo korjaa nopeaan. Olisko mulla yhden kerran panokset loppuneet tässä 6-7 tunnin aikana, mutta en sen takia ole jumiin kuitenkaan jäänyt.

Juoni vaikuttaa kiinnostavalta ja saas nähdä, että mitä näistä Traveler tyypeistä lopulta paljastuu, vaikka muutama teoria onkin jo ehtinyt muodostumaan tässä pelaamisen aikana. Suht rauhallista on ollut eikä vihollisia ole jatkuvasti kimpussa, niin on saanut tutkia paikkoja hyvin ja toivon, ettei tämä mene loppupuolella kauheaksi räiskinnäksi.
 
6-7 tuntia nyt pelattuna ja en kyllä ymmärrä tätä monessa paikassa mainittua "liian vaikea peli" valitusta. Ei tämä omasta mielestä ole sen vaikeampi kuin vaikkapa Dead Space tai Callisto Protocol. Jos tätä pelaa asenteella räiskin kaikki kudit ensimmäiseen viholliseen ja en hyödynnä ympäristöä, niin sitten varmaan kuolo korjaa nopeaan. Olisko mulla yhden kerran panokset loppuneet tässä 6-7 tunnin aikana, mutta en sen takia ole jumiin kuitenkaan jäänyt.
Mietin voisiko olla mahdollista, että porukka unohtaa hyödyntää charged-laukauksia. Ne normikudithan ovat aivan pulun pieruja ja itse käyttäisin niitä ainoastaan kanistereiden räjäyttämiseen. Itsellä toiminut, kun pysyy viholliskohtaamisissa liikkeessä, pitää fiksun etäisyyden, sitten huolellisia charged laukauksia joko päähän tai alaraajoihin vihollistyypistä riippuen. Ja tietenkin katsoo aina onko ympärillä räjähtävää kanisteria johon örvelön voi houkutella. Alussa kun vihollisia kömpi vastaan yksitellen, pystyi läimimään melee-iskujakin. Edelleen saatan käydä maahan kaatuneita vihollisia polkaisemassa pari kertaa ja sitten nopeasti etäisyyttä ja charged-laukaus perään.

Kerran olen saanut panokset loppumaan, ja sekin oli oikeastaan oma virhe. Tuli vastaan isompi tila jossa pötkötteli runsas määrä örkkejä vintti pimeänä. Sain hölmön idean, että nämä pitää polttaa kaikki. Kävin yksitellen polttelemassa näitä ja se polttelu herätteli ympäriltä aina muutaman körmyn käymään päälle. Ne olisivat pysyneet varmasti kiltisti vintti pimeinä, ellen olisi käynyt väkisin herättelemään. Tähän projektiin tuhlautui aikaa ja resursseja paljon, ja olisi hyvin voinut jättää tekemättä. Mutta saipahan sen jälkeen liikkua siellä ilman stressiä. Tuon jälkeen oli hetken aikaa 0 kutia aseissa. Heti niitä tarjottiin lisää ja nyt olen säilönyt ylimääräisiä panoksia arkkuunkin, jotta saan inventaarioon tilaa.

Luulisin olevani aika loppupuolella ja toistaiseksi vaikeustaso on tyydyttävä. Se pitää varpaillaan, mutta on hemmetin hauskaa. Dead Space Remaken, RE4 Remaken ja Alan Wake 2:n kanssa minulla oli huomattavasti enemmän ongelmia. Mielenkiinnolla odotan mitä pelissä on lopussa tarjottavana ja pysyykö se näin nautinnollisena. Toivottavasti pääsee viikonloppuna lopullisia mietteitä rustailemaan.
 
Kuulostaa kyllä mahtavalta peliltä. Todella usein selviytymiskauhut ovat olleet liian helppoja kuten vaikka uudet Resident evilit ja uudessa Silent hillissäkin oli ammuksia ja helaa aina varastot pullollaan. Tuo, että ammuksia ja tarvikkeita jaetaan avoimin käsin vie vähän perustaa siltä "selviytymiskauhulta". Menee kyllä varmasti ostoon mutta ensin Silksong ja varmaan Silent hill f, mutta noiden jälkeen sitten.
 
Itsellä tämä odottaa myös vuoroaan, ja olettasin puheitten perusteella että ei ole liian vaikea, jos ei varsinaista äkkipikasta toimintaa vaadi, vaan lähinnä alueiden koluamista looteista ja taktisempaa vihun nujertamista omia resursseja säästäen.
 
Ylös Bottom