Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Crysis 2 [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joohanh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Oliko hyvä yksinpeli? Miten saavutukset, 60/40 yksinpelille vai? Ja onko tää nyt putki, leveeputki vai vapaa etenemis peli?

Tarkoitus kirjoitella kattavampaa revikkaa ensi viikon aikana. Kerrotaan nyt kuitenkin sen verran, että tykkäsin kyllä yksinpelistä (eilen meni läpi normalilla) - olisi vaan voinut suoraan aloittaa vaikeammallakin, varmasti tarjoaa tunnelmallisemman kokemuksen. Ei mitään maailmaa mullistavaa kannata odottaa, mutta kaikille FPS-toiminnanystäville luulisi maistuvan.
Leveässä putkessa mennään, ja välillä vähän kapeammissa sisätiloissa. Tuon puolesta siis lähempänä Haloa kuin CODia, kuten joku tainnut mainitakin.
Saavutukset menevät jotakuinkin noin kuin mainitsit.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Yksinpeli meni läpi Veteran-vaikeustasolla 11 tunnissa maisemia katsellen ja krääsää metsästäen.

Mittakaavaltaan Crysis 2 on hyvinkin Halomainen; peli etenee vaihtelevan levyisessä putkessa, tarjoten välillä ahtaampia sisätiloja ja avarampia alueita. Ajoneuvot eivät ole pelin vahvinta antia, ja niillä ajeltiin mielestäni sopivissa määrin. Iloisesti yllätyin rail shooter-kohtausten vähyydestä, varsinkin kun pelihahmo nousi monta kertaa ajouneuvoon kentän lopussa sen oloisesti, että moni muu peli olisi siihen kohtaan tykkimiestehtävän liimannut. Pari täysin turhaa "Press X to not die"-QTE:iä oli tungettu häiritsemään välinäytöksiä.

Nanosuit-pelimekaniikka oli erittäin nautittava, vaikkakin loppua kohden peli muuttui alkua paljon helpommaksi Cloak-päivityksen myötä. Loppukolmanneksessa saattoi kärsivällinen pelaaja käydä puukottamassa kaikki vihollistet yksitellen ja paiskaamassa C4:t isompien päälle ilman mainittavaa haastetta, tai vaihtoehtoisesti kävellä vihollisten ohi, jos tehtävä sen salli. Ongelmaa paikkailtiin parissa kohdassa (ilmeisesti loputtomasti) spawnaavilla vihollisilla, mutta niistäkin selvisi kun jätti yhden henkiin estämään uuden sikiämisaallon ja keskittyi tehtävään. Vaikka aikarajat yleensä ovatkin ärsyttäviä, pari sellaista kohtausta olisi toiminut mukavana pulssinnostattajana ja aggressiivisempaan lähestymistapaan pakottajana.

Pelistä jäi se maku suuhun, että lisälevyjä on todennäköisesti tulossa. Cloak Detect-päivitystä tarvittiin kokonaista yhdessä ainoassa kohtauksessa, neljän vihollisen kanssa, ja olettaisin että lisärissä kykyä päästäisiin hyödyntämään enemmänkin. Jäin myös kaipaamaan suurempia, Scarab-tyylisiä, megavihollisia ja eeppisempää loppukohtausta. Taisivat myös loppunäytöksen sanatkin sisältää jotain klassisen Arska-lainauksen suuntaista.

Lisäreitä ennen saadaan toivottavasti päivitystä tekoälyn reitinhakuun, sillä nyt ahtaissa paikoissa tulee ruuhkaa ja ympyrässäjuoksua. Päivityksen jälkeen voisi vetää vielä toisen kerran läpi Supersoldierilla.

Pienistä vioistaan huolimatta kyseessä on erinomainen peli. Jopa samana päivänä postiluukusta kolahtanut Fallout New Vegas jäi hivenen nanohaalarirymistelyn varjoon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Tänään tuli pelattua yksinpeli läpi ja oli kyllä kieltämättä todella positiivinen yllätys CoD:ien ym. jälkeen. Grafiikka oli huikeeta katottavaa ja välillä piti ihan jäädä vaan pällistelemään maisemia. Vaikka peli ei täydellistä vapautta tohon liikkumiseen annakaan, niin omaan makuun kuitenkin riittävästi oli valinnanvaraa. Puku tietenkin toi vielä lisää vaihtoehtoja, kun voi päättää mennäänkö rymistellen vai piilossa. Moninpeliä en ehtinyt kun pari tuntia pelata ja potentiaaliselta sekin vaikutti. Välillä tosiaan vaikeeta löytää peliseuraa ja yhteydetkin on monesti aika hitaita, mutta jos tohon tulee päivitys, niin Crysis kyllä omalta osalta syrjäyttää Black Opsin täydellisesti (tällä hetkellä peliaika jakautuu aika 50-50 näiden kahden välillä). PS. Jos joku haluaa selventää juonen loppuhuipennuksen meikäläiselle, niin olis ihan kiva :D Normaalisti asiat menee aika hyvin perille, mutta nyt jotenkin meni vähän ohi :D
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Nyt pitäis saada iskostettua selkäytimeen se, että tässä ei kannata painaa back-nappulaa spotatakseen vihun tiimikavereille niinkuin siinä toisessa pelissä.

Hölmönä kattonu scoreboardia aika monta kertaa kaksi sekuntia ennen kuolemaa.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Nyt pitäis saada iskostettua selkäytimeen se, että tässä ei kannata painaa back-nappulaa spotatakseen vihun tiimikavereille niinkuin siinä toisessa pelissä.

Hölmönä kattonu scoreboardia aika monta kertaa kaksi sekuntia ennen kuolemaa.

[OT]Hah! Mulla on ollut sama vaiva monessa pelissä! Tainnut tämä toinen peli iskostua aika hyvin selkäytimeen. :D [/OT]
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Erittäin hieno peli joka, jos joku ei ole vielä pelannut, kannattaa aloittaa heti vaikeimmalla Supersoldier tasolla.

Grafiikkaa ja musiikkia voisi kehua tässä tunteja mutta sen ovatkin muut jo tehneet selväksi.
Itse haluaisin painottaa taistelukohtausten eli toiminnan erittäin hyvään suunnitteluun ja dynamiikkaan. Jokainen toimintasetti toimii ja jättää lähes aina tyydyttyneen olon riippumatta kuinka kohtauksen päättää itse selvittää. Toiminta oli paikoin jopa parempaa kuin Bungien, Guerillan tai Treyarchin vastaavien uutukaisten.

Toivotaan että tähän tulee lisää ladattavaa sillä vaikka pelin yksinpeli kestää sen 8-11 tuntia niin varsinkin loppu jätti minut nälkäiseksi.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Jes jes joo. Vaikka toi yksinpeli ei meikälle oikeen avautunu, ni Crysisin multiplayer-puoli on kyllä ihan mukava. Tuo aiemminki mainittu "tolppien" määrä paljolti valitettavasti määrittää, että miten peli tulee menemään. Jotenki outoa, ettei edes näin 2000-luvulla saa noita yhteyksiä toimimaan kunnolla.

Tohon puvun cloak-optioon pitää myös totutella. Muutaman pelin perusteella osa porukasta tuntuis vaan istuvan jossain nurkassa "näkymättömänä" ja ammuskelevat ohi juoksevia solttuja. Isommissa kentissä tollanen alkaa vähän nyppimään. Muutenki - ainaki omasta mielestä - nuo vähän pienemmät kentät toimivat paremmin. Jep jep.

EDIT: Tulipa todistettua käsinkosketeltavan karmeasti tuo miten yhteys vaikuttaa peliin. Ei vaan osu. Millään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Kyllä nyt loppua kohden alkaa vain näyttämään siltä, että peli on paras koskaan pelaamani räiskintä. Äskettäin pelaamani kohdat ovat tykityksessään aivan toista luokkaa muiden roiskintojen kanssa.

Tarinaan on selkeästi yritetty pistää panosta, mutta siitä ei saa juuri mitään selvää. Se ei kuitenkaan haittaa itse meiningin ollessa näinkin huippuluokkaista.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Läpäistyäni vahvistan edellisen: kyllä nyt vain on marjat niin, että kyseessä on paras räiskintäyksinpeli, johon olen saanut luvan käsiksi päästä.

Grafiikkahehkutukset ovat ehkä melko itsestäänselviä, mutta mehutellaan nyt vähän. Koskaan ei ole ihmiskunta saanut 3D-moottorin loihtimana näin mehukkaita eli ihania aistimuksia näöllään ahmia. Niin ikään uskon, että tulee kestämään hyvin kauan, ennen kuin jokin toinen peli samalle tasolle pääsee. Visuaalit ovat huippuluokkaa kaikilla aloilla, mutta suurimman vaikutuksen tekee suorastaan valovuosia muita pelejä edellä oleva global illumination. Pelin valaistusta ei juuri edes voi muihin peleihin vertailla. Äänimaailma on myös pelissä huippuluokkainen, ambienssia luodaan sen mukaan, missä ympäristössä ollaan, ja kaikki aseäänet ovat erinomaisen tyydyttäviä ja eheitä.

Gameplay soljuu paremmin kuin muissa pelaamissani räiskinnöissä. Putket ovat toki ahtaampia kuin Crysisissa ja Warheadissa, mutta se ei juuri haittaa, sillä alueisiin on luotu sitäkin enemmän vaihtelua. "Tactical optionseja" ovat jotkut parjanneet, mutta minusta ne korostavat erinomaisesti lähestymismahdollisuuksia ja erilaisia tilaisuuksia, kuten konekiväärejen tai sinkojen lokaatioita. Itse ampuminen on huomattavasti tyydyttävämpää kuin aikasemmissa osissa, ja sijoittuu selkeästi räiskintäpelien kärkikastiin erinomaisella tuntumallaan ja vastaanotollaan.

Tarina on, kuten sanottua, katkonainen ja epäselvä, mutta mielestäni kuitenkin yllättävän lihaisa ja kompleksinen. En mene rankkaamaan tätä mitenkään huippuluokkaiseksi, mutta kyllä se ihan sisältöä tarjoaa. Mukana on jännää scifi-meininkiä, tiukkoja twistejä ja OMG-revelaatioita ihan kymmenen tunnin tarpeiksi.

Mikä kuitenkin Crysis 2:n kampanjan nostaa muiden yläpuolelle, on se hillitön taistelun ja tuhoamisen meininki, joka on alati läsnä. Projektiilit lentelevät sinne tänne, vastapuolet roiskivat joka puolelle, kaikkialla räjähtelee ja Alcatraz painaa kaiken keskellä aina sentin päässä kuolemasta. Välillä tuhoaminen ja maailmanlopun meininki pistää pelaajan pasmat tehokkaasti sekaisinkin - olematta silti sekuntiakaan epäreilu. Yleinen tunnelma henkensä edestä taistelusta maailmanlopun partaalla välittyy paremmin kuin mistään vastaavasta pelistä aikaisemmin; tästä syystä Crysis 2 on tunnustuksensa ansainnut.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Joo, itse en kyl pitänyt yksinpelistä, mp:tä en ole kokeillut vielä.

Lopetin jopa kesken kun kyllästytti vain niin pirusti, kaunishan se oli kyllä ja toimintaa täynnä, mutta ei vain kiinnostanut tällaista vanhempaa jarrua.

AI oli aivan syvältä, juoksentelivat siellä seiniä päin jumittuneena useissa paikoissa :(
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Ei itsellenikään mikään vuoden peli. Tosin vika löytyy lähinnä itsestä, mutta kuitenkin.
Mun mielestä nämä surkuhupaisat yksinpelit pitäisi jättää suosiolla pois, ei näissä ole järkeä yhtään. Vai moniko tykkäsi esim. BFBC2:n singlestä. Ja tarkoituksella jätin pisteen kysymysmerkin tilalle.

Taktiikat pitäisi ilmeisesti katsoa joka mahdollisesta suunnasta joka sekunti, että saisi jokaikisen vihun merkattua. Ne perkeleet kun kestävät huomattavasti enemmän luoteja, ja osuvat joka osumalla. Huomaavatkin aika yllättävän, noh helposti. Näkymätön supersotilas kyykkii pitkän matkan päässä ikkunassa ja luotia alkaa tulemaan kun merkkailen niitä. Joopajoo.

Ja tuo juoni on ihan absurdi. Ei kai siitä enempää. Jos taitoa piisaa, niin peli palkitsee varmasti ihan kiitettävästi. Koin itse kuitenkin omille hermoilleni paremmaksi juosta suosiolla läpi, sen sijaan että käyttäisin tämän yksinpeliin omalla kohdallani apauttirallaa 15-20h taitojeni takia. Ei vain taidot sekä ukkeli kestä yhtään suoraa combattia.

Ja pitäisihän tässä edetäkin rivakasti. Peli lyö aina vaan lisää ja lisää vihuja jos vähänkään jää mullittelemaan johonkin.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Läpäistyäni vahvistan edellisen: kyllä nyt vain on marjat niin, että kyseessä on paras räiskintäyksinpeli, johon olen saanut luvan käsiksi päästä.
Summaat aika hyvin omat fiilikset pelistä. C2 pääsi välittömästi minun kirjoissani sellaisten FPS-klassikoiden joukkoon kuin Half Life 2, Halo ja Metro 2033. Peli oli minulle sellainen FPS-genren kulminoituminen missä kaikki genrestä tutut palaset vain loksahtelivat paikoilleen. Mikään ei ärsyttänyt. Tätä oli vain täysi nautinto pelata.

Monen muiden kommenttien vastaisesti itse nautin tarinasta ja se oli kohdallani yksi pelin suurimmista motivaattoreista. Eihän siinä ollut järjen hiventä mutta sitä oli pirun viihdyttävä seurata. Pidin paljon pelin dead man walking-teemasta ja koin oikeasti pelaavani jonkinlaisella supersotilaalla jonka puolesta hurrata ja kauhistella. Enkä tiedä johtuuko se siitä että löysin taannoin tv-sarja 24:n mutta yhtäläisyydet sarjaan ovat aika silmiinpistäviä. Peli tapahtuu näennäisesti yhden vuorokauden aikana. Joku paasaaa jatkuvasti sinun "kännykkääsi". Onpahan mukana myös kaksoisagentteja, suuria juonikäänteitä ja yksi kidutuskin. Miksei? Tykkäsin.

Pelillisesti pelissä ei ole mitään valittamista. Toiminta on bugeista huolimatta parasta mitä konsolirintamalla on nähty sitten Halojen. Erityisesti kortensa kekoon kantaa pelin ohjaus joka tuntuu äärimmäisen luontevalta. Alcatrazin liikuttaminen on toteutettu todella luonnollisen oloisesti ja hahmoa on miellyttävä liikutella. Tähän kun lisätään kenttien valtaisa koko on paketti varsin hyvin kasassa.

Teknisessä toteutuksessa Crysis 2 hakee genresssään myös vertaistaan. Grafiikka on tökkivästä blur-efektistä huolimatta huikeaa. Mutta erityisesti valaistus pistää silmään. New York näyttää varsinkin öisin aivan järjettömän upealta. Tekstuurit ovat kirkkaita ja pop-up vähäistä. Mutta mielestäni suurin kunnianosoitus menee peli taiteelliselle suunnittelulle. Ei uskoisi että premissi "alien invasion in NY" pitäisi sisällään näinkin paljon omaperäistä ja näyttävää suunnittelua. Tunnelmaa kohottaa entisestään hieno musiikkiraita. Mutta yllätyksistä suurin koski pelin yleistä äänimaisemaa. Aseiden pakunta ja kaikenlainen atmoilu haastoiparhaimmillaan jo frostbite-moottoria. Äänistä lähtevä tilan tuntu oli mitä mainioin.

Jatkoa ajatellen toivoisin pelin yksinpeliin jonkinlaista suurempaa lisäosaa. Tämä on toisaalta varsin epätodennäköistä kaiken tämän moninpeli hössötyksen alla mutta aina saa toivoa. Jatko-osa tulee ainakin olemaan huikea!
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Tiistaina posti toi pelin laatikkoon ja eilen illalla pamahti Veteranilla läpi. Ja ei tässä voi muuta, kun kompata Joohanhin ja Foemanin kommentteja. Tässä on parasta yksinpeliräiskintää pitkään aikaan. Paljon kertoo pelin kovuudesta se, että Veteranilla läpäisyn jälkeen lähti uusintakierros Supersoldierilla. Tähän harva peli omalla kohdalla pystyy. Ja enpä muista millon viimeeksi pelin teemamusiikki olisi soinut päässä 24/7. Hans Zimmeriltä todella jäätävää työtä. Kaipaa takaisin New Yorkin kaduille. :D
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Hujahtihan tuo läpi. Jotenkin näihin fps-peleihin on turtunut, kun julmetun hienot kohtaukset loppua kohden eivät edes tuntuneet missään. Halusi vain juosta vihujen ohi ja nopeaan, jotta peli loppuisi. Mitä pidemmälle pelissä pääsi, niin vain pakollisten kohtausten vihut tuli tapettua, jotta peli menisi eteenpäin, muuten tuli hiippailtua näkymättömänä suojasta toiseen - mikä olikin ihan hauskaa puuhaa.

Kokonaisuutena yksi hienommista fps-peleistä kuitenkin. Tunnelma läpi pelin sopivan painostava, vaikka käytössä olikin puku, jolla helppo höynäyttää vihuja. Peli osasi yllättää kohtausten hienoudella vielä pelin aivan loppumetreille asti. Tämä on yksi niistä peleistä, jotka tulee kokea, vaikkei genrestä niin välittäisikään...tai ainakin katsoa olan yli, kun joku toinen pelaa :). Pelin hienous on juuri siinä, että sitä voi pelata hyvin monella eri tapaa.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Eihän tähän yksinpeliin kyllästy, sitten millään :D

Ehdottomasti yksi parhaista FPS yksinpeleistä, mitä olen pelannut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Sanos muuta, koko ajan looppaa päässä tuo renkutus. :D

Tiedä miksi, mutta jotenkin toi alku, ja nuo em. kohdat on ihan saakelin painostavia. Aika huikea veisu, mutta jotenkin itellä sellanen yhteys peliin (sen) kanssa uupuu, se kunnon fiilistely. Toki tuo on taas vain rehellisesti ainoastaan oma vika ja ryntäilevän pelityylin sekä samanlaisen muun tekijän summa.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Eihän tähän yksinpeliin kyllästy, sitten millään :D

Jeps. Nyt kolme kertaa vedetty läpi ja tuntuu vaan nauttivan enemmän. Siitäkin harvinainen tapaus, että vaikka pituutta löytyy niin missään vaiheessa ei tule tunne että peliä olisi jotenkin keinotekoisesti pidennetty. Lisäksi loppu sai haluamaan lisää ja pakko crysis: legion novellikin on hyllyyn ostaa ja koittaa jos ekaa crysista pystyisi edes siedettävästi tällä räpsällä pelaamaan. Harva fps saa tuollaisen kiinnostuksen heräämään tarinallaan.
 
Vastaus: Crysis 2 [X360]

XO-version arvio on nyt luettavissa.

edit: mukana myös Tonpan arvio 3D:n toimivuudesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Crysis 2 [X360]

Kyllä tässä taitaa olla meikäläisen multiplayer of the year. Nyt levelillä 23 ja pelattu n.17t neljän päivän aikana. Viimeksi pelasin bioshock 2:sta yhtä innoissani.
Tämä tuntuu todella tuoreelta blopsin jälkeen. Voi luisua ja ampua bulletstorm tyyliin, hyppiä korkealle ja pitkälle, "kiivetä" korkeammalle koska hahmo osaa ottaa reunoista kiinni kun hyppää. Lisäksi stealth ja armor ovat ihmeen hyvin tasapainossa keskenään ja tuovat myös tuoreutta peliin.

Mukavaa myös huomata että tässä ei paljoa kranaatteja spämmätä joka johtuu vaan siitä, että se täytyy ensin valita aseeksi painamalla kaksi kertaa yytä. Eikä ole claymore miinojakaan joka kulman takana kuten blopsissa (koska niitä ei ole ollenkaan). Lagia on satunnaisesti, mutta harvemmin se on minua häirinnyt kun pelaan sillä asenteella että pidetään hauskaa ja vietetään aikaa.
Alunperinhän en tältä odottanut mitään kun yksinpelin takia tämän ostin ja beta tuntui aika heikolta. Kummasti alkoi vaan maistumaan kun oli puvun käyttö paremmin selvillä yksinpelin jälkeen. Betassa kun oli ihan hukassa sen kanssa, että miten se energia kuluu ja onko se itsessään joku shieldi vai mitä ihmettä.
 
Ylös Bottom