Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

David Lynchin INLAND EMPIRE

Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Gore sanoi:
Soundtrack meni hankitaan, nyt:cool:
Lynchia kaikessa ekstravagantikkuudessaan, Badalamenti teki vain yhden raidan elokuvaan. Toki joukosta löytyy Beck ja pari muuta markkinakoneistolle alistunutta jampesteria.
 
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Nostellaanpas ketjua. Mielipiteeni elokuvasta voi lukea Filmirankingista, mutta koska olemme laiskoja otuksia, pastean sanomani myös alapuolelle:
Lynch teki sen taas, toden totta. Surrealistista mindfuckia, mitä on nähty ohjaajan kahdella edelliselläkin kerralla. Poikkeuksena Mullhollandiin ja Highwayhin, INLAND EMPIRE on surkea. KYLLÄ! Minä sanoin sen! Lynchin uutukainen on huono ja mielipiteeni on se, että elokuvan saama suitsutus on puhtaasti ohjaajansa takia, ei elokuvan.

Lost Highway on mielestäni Lynchin parhaimmistoa ja ensimmäinen(?) todellinen mindfuck-leffa ohjaajalta. Mulholland Drive teki saman ja oli kohdallani hieman edeltäjäänsä huonompi. INLAND nostaa kierroksia, toistaa kaiken saman yhä uudelleen ja uudelleen ja vajoaa pohjamutiin. Painajaisen logiikalla etenevä elokuva on vanhan toistoa, mutta tällä kertaa tunnelma on kadoksissa. Olenko kyllästynyt? Ehkä. INLAND ei tarraa kuitenkaan mukaansa vaan jättää karvaan maun. Pelkkien palojen leikkely ja yhdistely satunnaisiin väleihin ei tee elokuvaa. Siinä pitää olla myös sisältöä.

Ja sieltä sinä, hyvä herra, juuri sinä mustatakkinen. Ai väitätte etten ymmärtänyt elokuvaa? No en väitä ymmärtäväni edelleenkään Lost Highwayta ja vielä vähemmän Mulholland Drivea, mutta pidän niistä. Ensimmäisestä varsinkin. Tärkeintä ei ole ymmärrys, tärkeintä on tunnelma. Sitä löytyi runsaasti molemmissa. INLANDin kohdalla moinen nousee harvakseltaan ja laskee hyvin nopeasti takaisin jonnekin takaraivon perukoille. Keinot näiden nostattamiseen on aiemmista kahdesta tuttuja, tosin sillä poikkeuksella, että edeltävät tekivät sen paremmin.

Olenko pettynyt siitä, etten pitänyt INLANDista? En. Arvostan suuresti ohjaajaa, mutta olen tällä hetkellä vakaasti sitä mieltä, että kyseessä on Lynchin huonoin elokuva. Tulen katsomaan sen kyllä toistamiseen, josko muuttaisin mieltäni, mutta teatterikierros jätti kylmäksi. Omalta osaltani toivon, että Lynch palaisi hetkeksi muunlaisen elokuvakerronnan pariin. Mindfuck toisen perään kuluttaa muuten tenhon pois. Minun kohdallani näin on ilmeisesti jo käynyt.

Pisteitä 2/5 ja Huonoin Lynch-leffa -leima.

Toisella foorumilla sanottiin hyvin, minkä voin kyllä itsekin allekirjoittaa. INLAND EMPIREssä Lynch pyrkii olemaan se mindfuck-Lynch, josta on alettu pitämään. Kaikki tuntuu vain jotenkin.. teennäiseltä. Sen huomaa jo dialogissa, jossa mindfuckia oikein alleviivataan.

Let the lynching begin!

edit:

Markus Laitinen sanoi:
Eraserhead oli myös aikamoista aivojenlaittamista. Omalla kohdallani melkeinpä eniten herran pätkistä.

Tätä minä vähän epäilinkin, mutta en ole elokuvaa nähnyt. Siksi siis kysymysmerkki.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Lost Highway on mielestäni Lynchin parhaimmistoa ja ensimmäinen(?) todellinen mindfuck-leffa ohjaajalta.
Eraserhead oli myös aikamoista aivojenlaittamista. Omalla kohdallani melkeinpä eniten herran pätkistä.

INLAND EMPIREssä Lynch pyrkii olemaan se mindfuck-Lynch, josta on alettu pitämään.
Tätä en kyllä allekirjoita. Mielestäni Lynch yksinkertaisesti on se Lynch, josta on alettu pitämään, tai siis toisinpäin, Lynchistä on alettu pitämään, koska hän on Lynch, ja tätä Lynch tekee. Ja INLAND on alusta asti ollut kokeilu, joka kasvoi siksi mikä se on. En usko, että Lynch on tarkoituksella lähtenyt olemaan outo.

Painajaisen logiikalla etenevä elokuva on vanhan toistoa, mutta tällä kertaa tunnelma on kadoksissa.....Keinot näiden nostattamiseen on aiemmista kahdesta tuttuja, tosin sillä poikkeuksella, että edeltävät tekivät sen paremmin.
Joo ja ei. Lynch tosiaan tekee sitä samaa, mitä on ennenkin nähty (vain isommilla kierroksilla) ja tunnelma poukkoilee laidasta laitaan, mutta ei mun mielestä ole missään nimessä kadoksissa, ja on hyvin eri tavalla toteutettu kuin Mulhollandissa ja Highwayssä. Se tukee täydellisesti elokuvan paikasta toiseen ja tunnetilasta tunnetilaan pomppivaa painajaista. Yhtenä hetkenä on kevyttä ja sekunnin päästä aivot käy ylikierroksilla äänistä ja kuvista. Aikaisemmissa leffoissa tunnelma oli tasaisempi painajainen, nyt on menty todelliseen psykoosipainajaiseen.
Tulen katsomaan sen kyllä toistamiseen, josko muuttaisin mieltäni
Kuin myös. :)

Omalta osaltani toivon, että Lynch palaisi hetkeksi muunlaisen elokuvakerronnan pariin. Mindfuck toisen perään kuluttaa muuten tenhon pois.
Täysin samaa mieltä. Toivoisin oikeastaan Lynchin tekevän jotain telkkariin, tai palaavan twin peaksmäiseen semi-mindfuckiin elokuvissa.

elokuvan saama suitsutus on puhtaasti ohjaajansa takia, ei elokuvan.
Tavallaan totta, koska ei kukaan muu tällaista voi tehdä kuin Lynch. Lynch on saanut yleisöltä luvan tehdä mitä haluaa.
Mutta tykkäsin kyllä leffasta ihan oikeasti.
 
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Niin, en kyllä pysty millään sulattamaan Joonaksen väitteitä tunnelmallisuuden puutteesta. Itse en edes muista, koska olisin viimeksi niin vahvasti tempaantunut mukaan yhtä painajaismaiseen ja ahdistavaan kerrontaan.

Toisekseen olen Markuksen kanssa samaa mieltä siitä, että Lynch on ainoa, joka tämänlaista elokuvaa voi tehdä. Herra Pikkarainen tarvitsee nyt pienen aivolevon ja toisen katselukerran, niin ehkä elokuva aukeaa paremmin.
 
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Pari päivää leffasta, enkä ole muuttamassa antamaani arvosanaa. Joskin yhdyn Leo Stenbuckin kommentiin, että sen voisi heittää randomilla. 4 tai 5 en kuitenkaan sille tällä hetkellä missään tapauksessa heruta. Aivan yhtälailla kuinka olen kritisoinut elokuvan arvostusta Lynch-arvostukseksi leffan sijaan, olen itse joutunut samaan "kehään". Elokuvan jälkeinen yö menikin leffaa analysoidessa puhtaasti sen takia, että se kuitenkin on Lynchin elokuva.

Olin itse asiassa hieman yllättynyt kuinka paljon kuvan suttuisuus häiritsi minua. Vaikka olenkin edelleen sitä mieltä, että tuo olisi voitu ihan yhtä hyvin esittää normaalilla laadulla, tajusin kyllä jossain määrin mitä tuolla (ehkä) haettiin takaa. Kuten unissa mikään ei ole järin tarkkaa/selvää, vaikkakin kyllä tunnistettavissa. Täten INLANDinkin hahmot pystyi kaukaa tunnistamaan kenestä oli kyse, vaikka ulkomuoto oli vääristynyt/sekava.

Elokuvahan muistuttaa hyvin pitkälti unta ja pahimmillaan painajaista. Mielivaltaisia ja sekavia kohtauksia toisen perään, jotka kaikesta järjettömyydestään huolimatta tuntuvat luonnollisilta niitä katsottaessa(/uneksittaessa). Tämän kuvaamisen Lynch taitaa erinomaisesti, mutta ei se minusta silti elokuvaa tee. Irrallisten pätkien seuraaminen alkaa hyvin pian ärsyttämään negatiivisessa mielessä ja kuten sanoin jo aiemmin, ei tässä onnistuta sellaiseen painostavaan tunnelmaan kuin ajoittain. Nämäkin muistuttivat kauhuleffojen halpoja säikkyjä siinä mielessä, että ne nostattavat pelkokäyrän kerralla korkealle, mutta laantuvat hyvin nopeasti takaisin normaalitasolle. Kuten myös sanottua, oli keinot hyvin pitkälle samat, mitä on nähty kahdessa edellisessäkin elokuvassa (kuva "silmistä" ja edetään tyhjää käytävää pitkin kohti kulmausta painostavan musiikin soidessa taustalla sekä tähän liitettynä sitten sen "mörön" saapuminen sieltä kulman takaa). Kovin monet kohdat olivat myös niin identtisiä näiden em. leffojen kanssa.

Joten mitähän tähän sanoisi. En minä varsinaisesti pidä elokuvaa huonona, mutta vaan niin.. samanlaiselta kuin miehen edellisetkin. Äärimmilleen vietynä tosin. En minä elokuvaa voisi suositella kenellekään muulle kuin Lynchin faneille, toisin kuin esim. Lost tai Mulholland menisi kevyesti suosituslistalle. INLAND on vain niin "tuolla jossain", ettei sitä Lynchiin perehtymätön voisi millään tavalla käsittää ja reaktio olisi luultavasti juurikin tuo dissaamani irrallisia kohtauksia kohtauksen perään -tyylittely, joka ei tee elokuvaa.

Tai ehkä minä olen vain hiljalleen kyllästymässä.
 
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Niin, käsittääkseni digikameran käyttö ei kuitenkaan ollut edes taiteellinen veto (ainakaan aluperin). Lynchän ainoastaan painotti, kuinka kätevää pienellä kameralla on kuvata, jolta voi heti kuvauksen jälkeen katsoa, onko tarveta uusintakuvauksille.

Itse en vain juurikaan voi ymmärtää, miten Mulholland Drivesta pitävä ihminen ei pidä INLANDISTA. Minulle jäi katselun jälkeen ainakin melko pitkälti samanlainen fiilis, ja olihan rakennekin melko pitkälti samanlaista, joskin astetta vaikeampaa. Mutta onhan se ymmärrettävää, että jos elokuvan visuaalinen ote häiritsee, niin se laskee pisteitä.
 
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Pekka Lempinen sanoi:
Niin, käsittääkseni digikameran käyttö ei kuitenkaan ollut edes taiteellinen veto (ainakaan aluperin). Lynchän ainoastaan painotti, kuinka kätevää pienellä kameralla on kuvata, jolta voi heti kuvauksen jälkeen katsoa, onko tarveta uusintakuvauksille.
Ja tällaisessa, ilman kunnon käsikirjoitusta tehtävässä projektissa, myös digikameran käytön halpuus on vaikuttanut asiaan. Ja toihan suttuinen kuva oman lisänsä spontaanin painajaisen luomiseen.

Käytävä synkällä taustamusiikilla/huminalla on kyllä muodostunut Lynchin trademarkiksi, ja ymmärrän kyllä jos ei se joillekin enää toimi. Fire Walk With Messä niitä on jopa pari kappaletta, mutta silti joka kerta olen yhtä kauhuissani, mitä sieltä nurkan takaa tulee, ja joka kerta sydän on kurkussa.
 
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Nostellaanpas.

Pekka Lempinen sanoi:
Herra Pikkarainen tarvitsee nyt pienen aivolevon ja toisen katselukerran, niin ehkä elokuva aukeaa paremmin.

Toinen katselukerta ja tulos on..

*rumpujen pärinää*

..no, jos totta puhutaan, niin nyt INLAND oli vielä teatterikierrosta heikompi kokemus. Samat kritiikit pätevät kuin aiemminkin, joskin voisin melkein poistaa sen painajaissanan kokonaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä (ja nyt "lynchistit" hiljaa, koska en tarkoita järjellä sillä tavalla). Kuvaus on suurimmaksi osaksi kuin mistä tahansa amatöörileffasta (välillä tunnelmaan sopivaa), samoin kuin osa näyttelijöistä tuntuu vetävät kesäteatterilinjausta. Painostavat piikit tuli juuri samoissa kohdissa kuin edelliselläkin kerralla, joten kyllä se Lynch jotakin hallitsee. Valitettavasti 98% elokuvasta onkin sitten sellaista amatööriborea, ettei järki kestä:)

Stay tuned for review!
 
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Tuli tämäkin viimein katsastettua. Olihan se Lynchiä, mutta tosiaan huokui läpi tuo kokeellisuus ja jonkinlainen hälläväliä-asenne. Ikävä tunnustaa, mutta aika keskinkertaista. Lynchiltä siis!

Ihan OK, mutta ei herran parhaimmistoa. Täytyy joskus katsoa uudelleen.
 
Vastaus: David Lynchin INLAND EMPIRE

Tämä leffa oli hirveää jööttiä.

Olen yleensä diggaillut lynchin leffoja ja ainakin mielestäni ymmärtänyt niiden pointteja. Mulholland Driven tarkoitus oli valottaa hollywoodin glamourin takana olevaa maailmaa, ja sitä miten menestystä väijyy kaikenaikaa totaalinen kaiken menettämisen ja "pummiksi" joutumisen pelko.

INLAND EMPIREn tarkoitus on mielestäni olla tunnetrippi, eikä niinkään elokuva jossa on juoni. Kohtaukset tapahtuvat prostituoidun mielessä, ja ne saavat alkunsa kun hän tuijottaa elokuvan alussa olevaa tyhjää televisioruutua. Hän kuvittelee itsensä tähdeksi, joka hypnotisoidaan (koska osallistuu kielletyn tarinan filmaamiseen), ja taiteilee tämän jälkeen elokuvan läpi unen ja todellisuuden rajamailla.

Nimi INLAND EMPIRE viittaa mielestäni mielen valtakuntaan, joka on todellisuutta ihmeellisempi. Nimi kirjoitetaan isoilla kirjaimilla, kuten ns. "HOLLYWOOD sign".

Lynch käyttää aiemmista teoksistaan tuttuja elementtejä ja yrittää luoda sellaisen keitoksen että kovinkin tarinanselittäjä purskauttaa keitot rinnuksilleen. Lynchin teoksia on ennenkin yritetty analysoida ja selittää läpikotaisesti, ja mies itse on vain naureskellut päälle (esimerkiksi Fire Walk With Me -elokuvallaan). Tämä trippi on samanaikaisesti vetäisy "selittäkääs tämä", mutta myös uusien tekniikoiden kokeilu.

Tunnetrippinäkin elokuva jää häiritsevään "ei mitään genreä" luokkaan, enkä voi suositella elokuvan katsomista kenellekkään.

Tähdet: 1/5
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom