Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Days Gone

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Vietettyäni pari kuukautta ihmetellen miten hienoa viihdettä konsolipelit nykyisin tarjoavat, oli pakko rekisteröityä tänne kertomaan pelaamieni huippupelien fiiliksistä. Olen tähän saakka pärjäillyt Xbox Onella, ja pelannut enimmäkseen Rockstarin hiekkalaatikkopelejä. Putkijuoksut eivät oikein ole innostaneet samalla tavalla. Pelasin sitten Tlou:t aikalailla putkeen läpi, ja totesin että olen jäänyt takuulla paljosta paitsi nirsouttani. Hienointa viihdettä koskaan, mukaanluettuna kaikki leffat ja sarjat. Koskaan.

Yritin noiden jälkeen pelailla Uncharted-sarjaa, muttei oikein lähtenyt. Toki pelit ovat myös vanhoja, mutta hieman liian kevyttä tavaraa tarinallisesti ja pelattavuudeltaan omaan makuun.

Lueskelin sitten nettikeskusteluja ja yritin etsiä jotain pelattavaa, joka liippaisi laadultaan edes läheltä Last of Useja. Tämän pelin sitten tilasin, ja pari viikkoa olen tätä muutaman tunnin pätkissä pelaillut.

Hieno kokemus oli tämäkin. Ensitahdeilla aika raju bugittaminen, viimeistelemättömyys ja osin huonot fysiikat häiritsivät, mutta oli tässä niin paljon hyvää että menee omalla tarinavetoisten pelien goat-listalla varmaan neljänneksi. Ennen kaikkea tulevaa turhaa lätinää ja kritiikkiä mainittakoon, että pelattavuudeltaan Days Gone on erinomainen ja erittäin viihdyttävä.

Noita moitteita pitää varmaan avata hieman. Lattian läpi on tipahdeltu pari kertaa, kertaalleen peli rikkoutui niin, että aseet eivät tehneet vahinkoa. Tähän auttoi vain pelin päivittäminen. Verifysiikat ovat kuin 20 vuoden takaa, ruumiit ovat usein läpijuostavia, ääninäyttely aika karkeaa (mm. huutamista rauhallisissa kohdissa, jatkuvaa samojen lauseiden / äänitteiden toistoa) ja esim. Kasvomallinuksetkaan eivät tämän päivän tasoa olleet.

Vähän itseään toistava peli myös. Suhteellisen vähän yllättäviä, muista poikkeavia tehtäviä. Tämä ongelma tuntuu olevan melkein joka pelissä nykyisin, eikä tämä sieltä pahimmasta päästä ole. Pitkät lataustauot joka välissä ja saumalliset siirtymät, niissäkin välillä pitkät tauot. Vuoden ikäinen peli kumminkin, niin tällaista vaikea enää hyväksyä. Tuo tosin lähinnä alussa häiritsi, kunnes siihen tottui.

Mutta pitää ottaa huomioon että kyseessä on open world, eikä kehittäjänä ole mikään megasuuri ND tai Rockstar. Siihen nähden hienoa jälkeä.

Plussat ovat melko samaa listaa kuin mistä Last of Useissa pidin. Järjen käyttö mahdollista, paljon eri vaihtoehtoja tehtävien suorittamiseksi. Kaunista maailmaa olisi pitänyt käyttää enemmän hyödyksi, tällaisenaan melko turha. Realismia maailmaan olisi voitu tuoda kaupungeilla, marketeilla sun muilla. Ei ole kovin uskottavaa että jenkkilässä olisi ruotsin kokoinen maaseutu jossa on vain vähäinen määrä omakotitaloja, mystinen tiedekeskus, tyhjiä varastoja ja huoltoasemia! No, oli siellä joku opinahjokin. Yksi.

Vaikka nyt meni vähän mollaamiseksi, hieno peli kyseessä, ja ainoa tarinallinen jättipläjäys Rdr2:sen ja Tlou:sien lisäksi joka on itselle kolahtanut. Tiedän että on olemassa Horizon Zero Dawn ja monia muita, mutta yliluonnollisuudet ja tulevaisuuteen sijoittuvat tarinat ei oikein iske (zombihommat vielä menee).

Yksi iso plussa on pituus. En ymmärrä pitkistä peleistä valittajia. Itse kiinnyn hahmoihin ja tykästyn pelattavuuteen aika hitaasti, ja lähes aina pelit ovat aivan liian lyhyitä. Pidempiäkin saisivat olla.

Spoilereissa lisää plussia. Ja miinuksia!

Aluksi tosiaan homma ei oikein kantanut, koska jumalallisen Tlou kakkosen jälkeen olin ehkä hieman liiankin kriittinen. Peli kuitenkin sai temmattua mukaansa, eikä ollut liian samanlainen kuin muut vastaavat pelit, vaikka vaikutteita onkin otettu jonkin verran (hajoavat lähitaisteluaseet jne.) Totesin tämän syksyn peliputken jälkeen, ettei hyvä peli tarvitse open worldia. Tässä pelissä vapaa maailma on melko turha, lähinnä perusloottia ja vaaroja tulee vastaan. Tlou-tyyli tehdä putkijuoksupeli openworldmausteilla toimii jopa paremmin, koska viimeistelyyn ja tarinaan pystyy panostamaan vielä hieman enemmän. Rdr2 oli esimerkki siitä, mitä OW-pelit voivat olla nyt ja tulevaisuudessa. Tämä ei ihan samalle tasolle pääse.

Sitten päästäänkin pelin yhteen suurimpaan seikkaan - Se on välillä oikeasti haastava. Monissa tehtävissä (laumat, mutatoituneet karhut ym.) joutuu oikeasti miettimään tekojaan, ja yrittämään uudelleen useita kertoja. Ei taidon puutteen takia, vaan esim. monesti hyvältä vaikuttava idea paljastuu vääräksi vasta kun toteaa ammusten ja muiden apuvälineiden loppuneen, eikä ole enää mahdollisuutta saada niitä lisää tehtäväalueelta. Saa niitä toki aina jostain, mutta koko ajan kauempaa ja kauempaa. Laumatehtäviä tein aluksi valehtelematta tuntikausia, kunnes keksin mikä tapa missäkin laumatehtävässä toimi parhaiten. Tai huomasin napalmitehtävässä että pulloja saa Kourin prätkästä rajattomasti lisää. Karkuun juoksu ja pommeilla ja molotoveilla räiskintä sekä ympäristön räjähteiden hyödyntäminen on varmasti nopein tapa, mutta ei se varmin jos ei halua kuolla jatkuvasti. Itseä ei yleensä innostanut juoksennella ympäriinsä 300 freakeria perässä, tietäen että yksikin virheliike on liikaa.

Noista bugeista ja viimeistelyn puutteista, eivät ne aina pelkästään ikäviä ole. Monia hauskoja hetkiäkin on peli tarjonnut näiden parissa! Mikäs sen hienompaa kuin äijä jolla jää karjuminen päälle tiukan tilanteen jälkeen, ja jonka sanavarasto koostuu cutscenejen ulkopuolella seuraavista virkkeistä:

-"Goddamit!"
-"Son of a b*tch!"
-"Ffffffuel can...."
-"Shit!"

Nämä kaikki huutaen, myös stealth-tilanteissa. Paitsi bensakannujutut. Ainoa asia jonka Deacon ottaa vakavasti seikkaillessaan ympäriinsä. Hän myös muistaa kertoa joka kerta tankatessaan kuinka "Ahh... Needed this."

Yksi hienoimmista hetkistä oli, kun Sarah hämäsi Miliisisotilaita luolassa, jotta Deacon pääsi tainnuttamaan heidät takaapäin. Sotilailla oli raskas varustus, eli taistelutilanteessa niiden kaatamiseen olisi vaadittu järeitä aseita. Menin vähän turhan haipakkaan jonkun vartijan taakse Sarahin puhuessa tälle, ja tämä ehti huomata minut samalla hetkellä kun ehdin painamaan stealthkill-kolmiota. Peli mietti hetken että kumpi ehti ensin, kunnes Deacon löi Miliisiä kerran päähän NYRKILLÄ ja tämä raskaasti varustettu sotilas tipahti siihen!

Carlos-bossfightia en varmaan olisi päässyt läpi lainkaan, ellei monen yrittämisen jälkeen peli olisi bugittanut niin, että Carlos jääti aikalailla paikallaan. Aivan tajuttoman vaikea oli ainakin itselle.

Tarina oli ihan kiva. Prätkäjätkät olivat lähtökohtaisesti itselle vähän epämieluisia päähenkilöitä, mutta kyllä Deaconin järjenjuoksua ja toimintaa ymmärsi melko hyvin, sekä takaumissa että pelin aikana. Ja oli sitten loppupeleissä melko symppis hahmo. Vähän toki ohuempi tarina Last of Useihin ja Rdr2:seen verrattuna. Taustoitusta sun muuta olisi saanut olla enemmän. Ei juurikaan ennalta arvaamattomia käänteitä. Skizzosta arvasin että jotain tuon kaltaista tapahtuu. Sarahin reaktio Deaconin jälleennäkemiseen oli aika yllätys, eikä missään kohtaa oikein selvinnyt, miksi asiaa piti salailla? Tuskin Deaconia olisi pihalle Miliisistä heitetty, jos olisi kerrottu hänen olevan pidetyn tutkija-luutnantin aviomies?

Kourin takinkääntö oli hieno juttu, hienoa että joskus näkee sivuhahmoillakin järjen käyttöä peleissä.

Mutta siitä tarinan oheudesta. Ihan kiva, muttei ihmeellinen. Pari-kolme paikkaa missä vietettiin aikaa. Pelin alkumetreillä haaveilin jostain pitkästä ajomatkasta Hapon kanssa pohjoiseen, ja että pelissä olisi jonkun verrankin vaihtelua ja yllätyksiä.

Vähän sivuhenkilöihin tutustumista, joita ei sitten tarinan aikana enää uudelleen tavattu. Rauta-Miken leirissä eniten kavereita, Mikko on jostain Deekille vihainen, mutta viha unohtuu äkkiä. Rauta-Mike on tyhmä. Kiintiörottakin löytyy, jonka Mikko päästää luontoon.

Olisikohan Deekin muija elossa - tottakai on. Armeijapelleilyn tutkijana. Kerrotaan Rauta-Mikelle että sori, lähden nyt pitkälle ja vaaralliselle matkalle etsimään vaimoani. Painellaan motukalla 1,6 kilsaa, kunnes pelastetaan pari kaveria Hard-Karhulta. Miehet ottavat Deekin tottakai heti leiriinsä. Sieltä Deek lompsii parin mutkan kautta pääleiriin ja siellähän se Sarah heti on. Hyvää tuuria! Sarah ei tietenkään voinut vaan suksia Deaconin kanssa veks, piti parannella kuolleita ihmisiä ja katsella miten hommat etenee. Eversti on aika sekaisin, ja Kiintiörotan tupsahtaminen paikalle ei paranna asiaa. Syttyy neljäs maailmansota. Vailla mitään syytä. Ketään ei vaan näy missään.

Rauta-Mike selvisi ideologiallaan yllättävän pitkälle.

Posautellaan, myrkytetään tai viilletään Everstin mestat ja Everstit sun muut Kiintiörotat vialliseen tilaan, joka on Everstin leiriläisille ihan OK. Muija himaan ja kovaa ajoa.

Opetuksena lähinnä että ei saa olla mulkku, muttei liian kilttikään jos maailmanloppu tulee.

Paljon oli nättejäkin kohtauksia, kuten vaikka kirkonpoltto tai lähtö toiselle puolelle Sarahia etsimään.

Ehkä Kenraalin keisottamisesta sentään voisi tehdä jotain hienoja päätelmiä, näinköhän Sarah missään vaiheessa oli lojaali tälle, pelkäsi vain. Ja ei missään vaiheessa myrkkyä muuhun käyttöön suunnitellutkaan.

Missä Lisa? Oli olevinaan Deaconille tärkeä koska muistuttaa Sarahin pikkusiskoa. Nopeastipa unohtui. Vähän voisi pidemmälle miettiä näitä juttuja. Muitakin vastaavia juttuja oli.

Silti voi hyvin sanoa peliksi, jota tarina kantaa. Miinuksia on aina helpompi kertoa kuin plussia.

Graafisesti peli on todella nätti, mainittuja kasvomallinuksia ja bugaamisia lukuunottamatta. Ei välttämättä teknisesti hienoin mestariteos, mutta fiilistä löytyy. Koko maailma taitaa olla auki vasta ihan pelin lopussa. Paljon taitaa olla edelleenkin tutkimatta.

Joku täällä sanoi, että hieman itseään toistava peli, joka toimii paraiten parin tunnin pätkissä. Yhdyn tähän.

Mainitsen vielä erikseen, että tuoreessa muistissa on Tlou:t, ja jos en olisi niitä koskaan pelannut, tämä teksti olisi varmaan positiivisempi ja lyhyempi.

Arvosanaksi 8/10.
 
Viimeksi muokattu:
Vietettyäni pari kuukautta ihmetellen miten hienoa viihdettä konsolipelit nykyisin tarjoavat, oli pakko rekisteröityä tänne kertomaan pelaamieni huippupelien fiiliksistä. Olen tähän saakka pärjäillyt Xbox Onella, ja pelannut enimmäkseen Rockstarin hiekkalaatikkopelejä. Putkijuoksut eivät oikein ole innostaneet samalla tavalla. Pelasin sitten Tlou:t aikalailla putkeen läpi, ja totesin että olen jäänyt takuulla paljosta paitsi nirsouttani. Hienointa viihdettä koskaan, mukaanluettuna kaikki leffat ja sarjat. Koskaan.

Yritin noiden jälkeen pelailla Uncharted-sarjaa, muttei oikein lähtenyt. Toki pelit ovat vanhoja, mutta hieman liian kevyttä tavaraa tarinallisesti ja pelattavuudeltaan omaan makuun.

Lueskelin sitten nettikeskusteluja ja yritin etsiä jotain pelattavaa, joka liippaisi laadultaan edes läheltä Last of Useja. Tämän pelin sitten tilasin, ja pari viikkoa olen tätä muutaman tunnin pätkissä pelaillut.

Hieno kokemus oli tämäkin. Ensitahdeilla aika raju bugittaminen, viimeistelemättömyys ja osin huonot fysiikat häiritsivät, mutta oli tässä niin paljon hyvää että menee omalla tarinavetoisten pelien goat-listalla varmaan neljänneksi. Ennen kaikkea tulevaa turhaa lätinää ja kritiikkiä mainittakoon, että pelattavuudeltaan Days Gone on erinomainen ja erittäin viihdyttävä.

Noita moitteita pitää varmaan avata hieman. Lattian läpi on tipahdeltu pari kertaa, kertaalleen peli rikkoutui niin, että aseet eivät tehneet vahinkoa. Tähän auttoi vain pelin päivittäminen. Verifysiikat ovat kuin 20 vuoden takaa, ruumiit ovat usein läpijuostavia, ääninäyttely aika karkeaa (mm. huutamista rauhallisissa kohdissa, jatkuvaa samojen lauseiden / äänitteiden toistoa) ja esim. Kasvomallinuksetkaan eivät tämän päivän tasoa olleet. Aika itseään toistava peli myös, todella vähän yllättäviä, muista tehtävistä poikkeavia tehtäviä. Tämä pelattavuuden kannalta isoin miinus.

Mutta pitää ottaa huomioon että kyseessä on open world, eikä kehittäjänä ole mikään megasuuri ND tai Rockstar. Siihen nähden hienoa jälkeä.

Plussat ovat melko samaa listaa kuin mistä Last of Useissa pidin. Järjen käyttö mahdollista, paljon eri vaihtoehtoja tehtävien suorittamiseksi. Kaunista maailmaa olisi pitänyt käyttää enemmän hyödyksi, tällaisenaan melko turha. Realismia maailmaan olisi voitu tuoda kaupungeilla, marketeilla sun muilla. Ei ole kovin uskottavaa että jenkkilässä olisi ruotsin kokoinen maaseutu jossa on vain vähäinen määrä omakotitaloja, mystinen tiedekeskus, tyhjiä varastoja ja huoltoasemia! No, oli siellä joku opinahjokin. Yksi.

Vaikka nyt meni vähän mollaamiseksi, hieno peli kyseessä, ja ainoa tarinallinen jättipläjäys Rdr2:sen ja Tlou:sien lisäksi joka on itselle kolahtanut. Tiedän että on olemassa Horizon Zero Dawn ja monia muita, mutta yliluonnollisuudet ja tulevaisuuteen sijoittuvat tarinat ei oikein iske (zombihommat vielä menee).

Spoilereissa lisää plussia. Ja miinuksia!

Aluksi tosiaan homma ei oikein kantanut, koska jumalallisen Tlou kakkosen jälkeen olin ehkä hieman liiankin kriittinen. Peli kuitenkin sai temmattua mukaansa, eikä ollut liian samanlainen kuin muut vastaavat pelit, vaikka vaikutteita onkin otettu jonkin verran (hajoavat lähitaisteluaseet jne.) Totesin tämän syksyn peliputken jälkeen, ettei hyvä peli tarvitse open worldia. Tässä pelissä vapaa maailma on melko turha, lähinnä perusloottia ja vaaroja tulee vastaan. Tlou-tyyli tehdä putkijuoksupeli openworldmausteilla toimii jopa paremmin, koska viimeistelyyn ja tarinaan pystyy panostamaan vielä hieman enemmän. Rdr2 oli esimerkki siitä, mitä OW-pelit voivat olla nyt ja tulevaisuudessa. Tämä ei ihan samalle tasolle pääse.

Sitten päästäänkin pelin yhteen suurimpaan seikkaan - Se on välillä oikeasti haastava. Monissa tehtävissä (laumat, mutatoituneet karhut ym.) joutuu oikeasti miettimään tekojaan, ja yrittämään uudelleen useita kertoja. Ei taidon puutteen takia, vaan esim. monesti hyvältä vaikuttava idea paljastuu vääräksi vasta kun toteaa ammusten ja muiden apuvälineiden loppuneen, eikä ole enää mahdollisuutta saada niitä lisää tehtäväalueelta. Saa niitä toki aina jostain, mutta koko ajan kauempaa ja kauempaa. Laumatehtäviä tein aluksi valehtelematta tuntikausia, kunnes keksin mikä tapa missäkin laumatehtävässä toimi parhaiten. Tai huomasin napalmitehtävässä että pulloja saa Kourin prätkästä rajattomasti lisää. Karkuun juoksu ja pommeilla ja molotoveilla räiskintä sekä ympäristön räjähteiden hyödyntäminen on varmasti nopein tapa, mutta ei se varmin jos ei halua kuolla jatkuvasti. Itseä ei yleensä innostanut juoksennella ympäriinsä 300 freakeria perässä, tietäen että yksikin virheliike on liikaa.

Noista bugeista ja viimeistelyn puutteista, eivät ne aina pelkästään ikäviä ole. Monia hauskoja hetkiäkin on peli tarjonnut näiden parissa! Mikäs sen hienompaa kuin äijä jolla jää karjuminen päälle tiukan tilanteen jälkeen, ja jonka sanavarasto koostuu cutscenejen ulkopuolella seuraavista virkkeistä:

-"Goddamit!"
-"Son of a b*tch!"
-"Ffffffuel can...."
-"Shit!"

Yksi hienoimmista hetkistä oli, kun Sarah hämäsi Miliisisotilaita luolassa, jotta Deacon pääsi tainnuttamaan heidät takaapäin. Sotilailla oli raskas varustus, eli taistelutilanteessa niiden kaatamiseen olisi vaadittu järeitä aseita. Menin vähän turhan haipakkaan jonkun vartijan taakse Sarahin puhuessa tälle, ja tämä ehti huomata minut samalla hetkellä kun ehdin painamaan stealthkill-kolmiota. Peli mietti hetken että kumpi ehti ensin, kunnes Deacon löi Miliisiä kerran päähän NYRKILLÄ ja tämä raskaasti varustettu sotilas tipahti siihen!

Carlos-bossfightia en varmaan olisi päässyt läpi lainkaan, ellei monen yrittämisen jälkeen peli olisi bugittanut niin, että Carlos jääti aikalailla paikallaan. Aivan tajuttoman vaikea oli ainakin itselle.

Tarina oli ihan kiva. Prätkäjätkät olivat lähtökohtaisesti itselle vähän epämieluisia päähenkilöitä, mutta kyllä Deaconin järjenjuoksua ja toimintaa ymmärsi melko hyvin, sekä takaumissa että pelin aikana. Ja oli sitten loppupeleissä melko symppis hahmo. Aika paljon ohuempi tarina oli Last of Useihin ja Rdr2:seen verrattuna. Ei juurikaan ennalta arvaamattomia käänteitä. Sarahin reaktio Deaconin jälleennäkemiseen oli aika yllätys, eikä missään kohtaa oikein selvinnyt, miksi asiaa piti salailla? Tuskin Deaconia olisi pihalle Miliisistä heitetty, jos olisi kerrottu hänen olevan pidetyn tutkija-luutnantin aviomies?

Sivutekemistä riittää, mutta aika turhia mielestäni. Pesien ja vihollisten lakaisua.

Kourin takinkääntö oli hieno juttu, hienoa että joskus näkee sivuhahmoillakin järjen käyttöä peleissä.

Hienoimmat hetket tarinan lopputunneilla.

Mutta siitä tarinan oheudesta. Ihan kiva, muttei ihmeellinen. Pari-kolme paikkaa missä vietettiin aikaa. Pelin alkumetreillä haaveilin jostain pitkästä ajomatkasta Hapon kanssa pohjoiseen, ja että pelissä olisi jonkun verrankin vaihtelua ja yllätyksiä.

Vähän sivuhenkilöihin tutustumista, joita ei sitten tarinan aikana enää uudelleen tavattu. Rauta-Miken leirissä eniten kavereita, Mikko on jostain Deekille vihainen, mutta viha unohtuu äkkiä. Rauta-Mike on tyhmä. Kiintiörottakin löytyy, jonka Mikko päästää luontoon.

Olisikohan Deekin muija elossa - tottakai on. Armeijapelleilyn tutkijana. Kerrotaan Rauta-Mikelle että sori, lähden nyt pitkälle ja vaaralliselle matkalle etsimään vaimoani. Painellaan motukalla 1,6 kilsaa, kunnes pelastetaan pari kaveria Hard-Karhulta. Miehet ottavat Deekin tottakai heti leiriinsä. Sieltä Deek lompsii parin mutkan kautta pääleiriin ja siellähän se Sarah heti on. Hyvää tuuria! Sarah ei tietenkään voinut vaan suksia Deaconin kanssa veks, piti parannella kuolleita ihmisiä ja katsella miten hommat etenee. Eversti on aika sekaisin, ja Kiintiörotan tupsahtaminen paikalle ei paranna asiaa. Syttyy neljäs maailmansota. Vailla mitään syytä. Ketään ei vaan näy missään.

Rauta-Mike selvisi ideologiallaan yllättävän pitkälle. Skitsosta tiesin heti ettei ole kiva kaveri. Posautellaan, myrkytetään tai viilletään Everstin mestat ja Everstit sun muut Kiintiörotat vialliseen tilaan, joka on Everstin leiriläisille ihan OK. Muija himaan ja kovaa ajoa.

Opetuksena lähinnä että ei saa olla mulkku, muttei liian kilttikään jos maailmanloppu tulee.

Paljon oli nättejäkin kohtauksia, kuten vaikka kirkonpoltto tai lähtö toiselle puolelle Sarahia etsimään.

Ehkä Kenraalin keisottamisesta sentään voisi tehdä jotain hienoja päätelmiä, näinköhän Sarah missään vaiheessa oli lojaali tälle, pelkäsi vain. Ja ei missään vaiheessa myrkkyä muuhun käyttöön suunnitellutkaan.

Missä Lisa? Oli olevinaan Deaconille tärkeä koska muistuttaa Sarahin pikkusiskoa. Nopeastipa unohtui. Vähän voisi pidemmälle miettiä näitä juttuja. Muitakin vastaavia juttuja oli.

Silti voi hyvin sanoa peliksi, jota tarina kantaa. Miinuksia on aina helpompi kertoa kuin plussia.

Graafisesti peli on todella nätti, mainittuja kasvomallinuksia ja bugaamisia lukuunottamatta. Ei välttämättä teknisesti hienoin mestariteos, mutta fiilistä löytyy.

Koko maailma taitaa olla auki vasta ihan pelin lopussa. Paljon taitaa olla edelleenkin tutkimatta.

Joku täällä sanoi, että hieman itseään toistava peli, joka toimii paraiten parin tunnin pätkissä. Yhdyn tähän.

Kaikesta lätinästä huolimatta peli tarjosi paljon mielenkiintoisia hetkiä.

Edit. Yksi miinus unohtui. Pitkät lataustauot joka välissä ja saumalliset siirtymät, niissäkin välillä pitkät tauot. Vuoden ikäinen peli kumminkin!
Ihan hyvää ynnäilyä Days Gonesta. Pelasithan muuten ns. lopun jälkeen vielä ja näit yhden homman jälkeen oikean lopun.

Ainakin itse törmäsin useamman kerran Lisaan ja tarina sai lisää syvyyttä, sekä selkeän lopetuksen silläkin saralla.
 
Ihan hyvää ynnäilyä Days Gonesta. Pelasithan muuten ns. lopun jälkeen vielä ja näit yhden homman jälkeen oikean lopun.

Ainakin itse törmäsin useamman kerran Lisaan ja tarina sai lisää syvyyttä, sekä selkeän lopetuksen silläkin saralla.

Tein vain sen sormuksenhakutehtävän tälle päivää. Hyvä jos on vielä pelattavaa jäljellä.

Vähän tuollaista tajunnanvirtaa tuosta tekstistä tuli, kerron kuinka peli on parhaita koskaan pelaamiani pelejä ja sitten moittimista kuitenkin löytyy noin reilusti. Nuo vaan eivät pelattavuuteen vaikuta. Yhteen lauseeseen tiivistettynä, Days Gonessa mitään ei ole mietitty / viilattu ehkä ihan loppuun asti. Tarinallisesti montaa asiaa olisi voitu avata / taustoittaa enemmän, ja muut moitteet jo kerroinkin.

Ja ihan kaikille pelifirmoille vinkkiä, että niitä automalleja voi mallintaa enemmän kuin 1 per korimalli. Varmasti typerämpäänkin on aikaa käytetty. Bensaa on hyvin saatavilla prätkään kun kaikki autot ovat VW Bo... Magnum TDI:tä!
 
Viimeksi muokattu:
Tämä peli tuli ladattua kun sen PS Plus Collectionin myötä sai PS5 kylkiäisenä. Hyvä niin, sillä muuten omalla kohdallani tämä teos olisi jäänyt kokematta. Itse teema (zombiet) ei todellakaan ole oma suosikkini, mutta yllätyin kuinka vähän se on tähän mennessä haitannut menoa. Aikanaan GTA V sekä RDR2 pelattuna pidän tätä samalla viivalla tai ajoittain jopa parempana kokemuksena. Alku tosiaan lähtee verkkaisesti käyntiin ja kaveri sanoikin, että sinnittele vaan sen yli niin myöhemmin kiitos seisoo. Uskoisin, että varmaan puolivälissä tai hieman yli mennään ja mitään kyllästymisen merkkejä ei vielä ilmassa ole. Pelin maailma on onnistuttu toteuttamaan todella vetovoimaisesti karsimalla lähes kaikki turha krääsä pois. Tämän sijaan on menty enemmän tarina edellä, joten ähkyä ei ole päässyt syntymään. Hieno peli ja toivottavasti jatkoa saadaan! Näin sitä vanhanakin oppii, että arvosteluita ei kannata sokeasti tuijottaa.. Peli on nätti ja sulava kuin "sika pienenä" PS5:lla pelattuna.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt pelailin myös
O'brienin moikkaamiset ja Lisan näkemiset. Jätti aika paljon avoimeksi.
 
Tuli palattua Days Gonen pariin, kun loppukesästä iski ähky kakkoskartan auettua.

Ihan hauskaa pelattavaa on kyllä PS5:lla 60fps avulla. 3D Audiosta en ole niin vakuuttunut tämän pelin parissa, kun zombien äänet kuuluu vähän miten sattuu. Täytyy varmaan testata oikein kunnolla kaikkia eri asetuksia.

Näköjään pystyy tässä pelissä myös kuolemaan. Olin tyhjentämässä yhtä pesää infestion zonella ja kylään iski samalla iso zombilauma. Äkkiä karkuun juosten ja samalla koitin yrittää tuhota ne, vaikka ei ollut ihan paras varustus mukana. No eihän siinä yöllä lumisateessa mitään nähnyt, kun lisäksi zombit roikku kalsareissa ja stamina loppuu. Mietin, että miten tästä nyt selvitään. Yhtäkkiä meteli vaan lisäntyy ja metsässä vastaan tulee toinen zombilauma juosten vastaan. Paniikki iski ja mitään ei ehtinyt tehdä, sekunnissa mut oli syöty. Oli hauska tilanne, lisää näitä :D
 
Aika paljon syvällisemmäksi peli muuttuu Iron Miken leirillä toisessa kartassa. Se oli pieni yllätys itselle. Ja se on nimenomaan hyvä asia, kun pidän Days Gonen hahmoista ja tarinankerrontakin on välillä tosi hyvää. Pää sekä sivutehtävien taso ollut myös nousussa.

Olisi melkein toivonut kahdessa ekassa leirissä olevan myös joku mielenkiintoinen hahmo, mutta ilmeisesti ovat tarkoituksella tehneet näin. Jää alussa paremmin tilaa pelin mekaanikoiden opetteluun ja maailman luomiseen.

Peli vaikuttaa sitä paremmalta mitä pidemmälle sitä pelaa. Nyt on 45h takana ja varmaan joku 50% tehty.
 
Alkuperäisellä ps4 tämä tuli pelattua vaikka oli kauheaa diaesitystä kun moottoripyörällä ajoi. Yksi pahimmista peleistä tökkimään mitä olen pelannut. Kokeilin ps5 menee niin sulavasti moottoripyörällä ym. että täytyy joskus varmaan pelata uudelleen tarina ps5. Tämä kuitenkin Dying Lightin kanssa parhaimpia zombi pelejä mitä on.

Itse pelasin Prolla eikä mitään ongelmia ollut.
Yllättävän hyvä peli ja vedin jopa läpi mikä on harvinaista minulle.
 
Aika paljon syvällisemmäksi peli muuttuu Iron Miken leirillä toisessa kartassa. Se oli pieni yllätys itselle. Ja se on nimenomaan hyvä asia, kun pidän Days Gonen hahmoista ja tarinankerrontakin on välillä tosi hyvää. Pää sekä sivutehtävien taso ollut myös nousussa.

Olisi melkein toivonut kahdessa ekassa leirissä olevan myös joku mielenkiintoinen hahmo, mutta ilmeisesti ovat tarkoituksella tehneet näin. Jää alussa paremmin tilaa pelin mekaanikoiden opetteluun ja maailman luomiseen.

Peli vaikuttaa sitä paremmalta mitä pidemmälle sitä pelaa. Nyt on 45h takana ja varmaan joku 50% tehty.

Juu, tuossa on hyvä rakenne open world peliksi. Pelaaja pääsee tutustumaan maailmaan alussa rauhassa, kaikkea tekemistä ei läväytetä kerralla eteen ja Mikeltä lähtien rupee tulemaan sopivasti mielenkiintoisia hahmoja lisää. Lopputulos on enemmän kuin osien summa, kertoo varsin hyvästä pelisuunnittelusta, imo.

Tuosta studiosta voi tulla hiomalla todella timanttinen, jos ydinporukka pysyy siinä.
 
Juu, tuossa on hyvä rakenne open world peliksi. Pelaaja pääsee tutustumaan maailmaan alussa rauhassa, kaikkea tekemistä ei läväytetä kerralla eteen ja Mikeltä lähtien rupee tulemaan sopivasti mielenkiintoisia hahmoja lisää. Lopputulos on enemmän kuin osien summa, kertoo varsin hyvästä pelisuunnittelusta, imo.

Tuosta studiosta voi tulla hiomalla todella timanttinen, jos ydinporukka pysyy siinä.
Samaa samaa mieltä sinänsä kaikesta muutoin, mutta eikös tuo studio ole kuitenkin hyvinkin vanha ja kokenut ainakin ytimensä osalta? Muistelen, että tekivät jo aikoinaan PS1:lle Syphon Filterin, joka oli silloin varsin laadukas peli, ja siitä tehtiin useampikin jatko-osa myöskin muistaakseni.

Mutta toki jos studio saa itsensä jatkossakin pidettyä kasassa ja mielellään laajentuukin uusien tuoreiden voimien kautta, niin varmasti on jatkossa entistäkin kovempi tekijä pelien kehittämisessä. Kyllä Days Gone 2:ta, sekä studion muita mahdollisia tulevia tuotoksia odottelen ainakin itse vesi kielellä!
 
Muutama pitkäaikainen työntekijä ainakin on jättänyt Bend Studion taakseen Days Gonen jälkeen, joten pientä vaihtuvuutta ainakin luvassa. Loppuvuodesta noista uutisoitiin + ihmiset ilmoittivat itse Twitterissä.
 
Muutama pitkäaikainen työntekijä ainakin on jättänyt Bend Studion taakseen Days Gonen jälkeen, joten pientä vaihtuvuutta ainakin luvassa. Loppuvuodesta noista uutisoitiin + ihmiset ilmoittivat itse Twitterissä.
Jep, Days Gonen tarinan kirjoittaja ja ohjaaja lähtivät.

Tuo on harmi, koska tykkäsin tarinasta paljon, niin täytyy toivoa, että saavat hyvän kirjoittajan tilalle.

 
Jep, Days Gonen tarinan kirjoittaja ja ohjaaja lähtivät.

Tuo on harmi, koska tykkäsin tarinasta paljon, niin täytyy toivoa, että saavat hyvän kirjoittajan tilalle.

Omasta mielestäni taas nimenomaan käsikirjoitus ja ohjaus olivat ne pelin heikoimmat puolet. Tai ainakin sellaiset osa-alueet joissa jäi selvästi eniten parannettavaa lisäosaan.

Ihan jees perusjuoni pelillä oli, mutta mielestäni toteutus olisi voinut olla paljon parempi. Hieman ylipitkä ja muistaakseni monesti dialogi ja osa juonikuvioista tai niiden ratkaisuista oli kuin jostain B-luokan elokuvasta konsanaan. Voi olla tietenkin, että odotan hieman liikoja Bendin kaltaiselta studiolta, kun eihän studio nyt talentiltaan, budjetiltaan tai kooltaan mikään Rockstar tai Naughty Dog ole.

Sanotaanko nyt näin, että itseltäni mielenkiintoa mahdollista Days Gone 2 kohtaan löytyy kyllä, mutta samalla ei haittaa kyllä yhtään jos ohjaaja ja käsikirjoittaja vaihtuu. Kunhan se runko pelissä pysyy samana ja muuten juonellisesti jatkavat siitä mihinkä ykkösosassa jäivät.
 
Samaa samaa mieltä sinänsä kaikesta muutoin, mutta eikös tuo studio ole kuitenkin hyvinkin vanha ja kokenut ainakin ytimensä osalta? Muistelen, että tekivät jo aikoinaan PS1:lle Syphon Filterin, joka oli silloin varsin laadukas peli, ja siitä tehtiin useampikin jatko-osa myöskin muistaakseni.

Mutta toki jos studio saa itsensä jatkossakin pidettyä kasassa ja mielellään laajentuukin uusien tuoreiden voimien kautta, niin varmasti on jatkossa entistäkin kovempi tekijä pelien kehittämisessä. Kyllä Days Gone 2:ta, sekä studion muita mahdollisia tulevia tuotoksia odottelen ainakin itse vesi kielellä!
Jaa, no sitten varmaan isommilla resursseilla oletetusta DG2:sta voi tulla vielä parempi. Tietysti kaikki studiot ei toimi kasvaessaan niin hyvin. Mielenkiinnolla jään kuitenkin odottelemaan Bendin tulevia pelejä.
 
Juu, tuossa on hyvä rakenne open world peliksi. Pelaaja pääsee tutustumaan maailmaan alussa rauhassa, kaikkea tekemistä ei läväytetä kerralla eteen ja Mikeltä lähtien rupee tulemaan sopivasti mielenkiintoisia hahmoja lisää. Lopputulos on enemmän kuin osien summa, kertoo varsin hyvästä pelisuunnittelusta, imo.

Tuosta studiosta voi tulla hiomalla todella timanttinen, jos ydinporukka pysyy siinä.
Sinäänsä samaa mieltä tuosta hyvin suunnittelusta, varsinkin jälkikäteen ajateltuna. Ja onhan tässä vielä lisäksi loppupeli, jossa pääsee enemmän sitten ottamaan yhteen friikkilaumojen kanssa.

Toisaalta taas itsellä meni se 30h siellä ekalla alueella ja, kun päätehtävät siellä sekä ne ekat leirit ei mitään ihmeellistä tarjonnut niin oma huomio kiinnittyi enemmän siihen kartan tyhjentämiseen. Näin ollen kesti aika pitkään ennen, kuin pääsi näkemään pelin muitakin puolia.

Moni tosin varmaan pelaa juonta vähän nopeampaan eteenpäin kuin minä, joten ongelma saattaa lähinnä tulla tämmöisillä "leisure-pelaajailla".
 
Pitänyt jo paljon aikaisemmin kirjoittaa omia ajatuksia pelistä pelin läpäisyn jälkeen. Viime vuonna keväällä/alkukesästä pääsin pelissä tarinan läpi ja kaikki muut jutut oon pelissä tehny paitsi hordet. Kehuin peliä kovasti aikaisemin pelattuani sitä muutaman päivän eikä kehut lopu nytkään. Tämä on mielestäni Red Dead Redemption 2 pelin kanssa parhaat avoimen maailman pelit kokonaisuudessaan (tarina ja sivutehtävät...). Kaikkien aikojen peli. Kannatti aikanaan PS4 ostaa vaikka välillä mietin etten sitä osta niin tuli tämä huippu peli koettua. 10/10. Pitää pelata tämä tarina joskus uudestaan. Toivottavasti saadaan pelille jatkoa.

+tarina
+hahmot
+ääninäyttely
+viholliset
+maailma

Miinukset, mutta ne eivät haitanneet liikaa pelikokemustani.
- Isompia bugeja mulla ei ollut PS4 Prolla. Pari kertaa tais pelin loppupäässä moottoripyörällä ajaessa kuva jäätyä.
- Tehtävät aikalailla samanlaisia, mutta kyllästymistä ei tullu vaikka kovasti peliä pelasin.

Tässä pelissä tuli tunteellakin elettyä mukana. Luulin kyllä viimeiseen asti, että Sarah oli kuollut vaikka hänen mahdollista selviytymistä tarinassa käytiin. Deaconin kanssa tuli eläteltyä toiveita ja hyvinhän siinä lopulta kävi. Hapolle kävi surullisesti kun menetti käden. Olisin toivonut Hapolle parempaa. Pelin loppupuolella luulin, että Happo uhrasi itsensä, mutta siinä kohtaa loppu oli parempi. Skizzoa kohtaa tunsin vihaa, koska oli petturi.

NERO-alueet oli pelissä kuumottavia. Ensimmäisellä alueella unohdin/multa jäi vahingossa irrottamatta kovaääninen niin se vaikeutti alueella pelaamista. En saanut sitä aluetta heti suoritettua kun zombeja tuli iso lauma kimppuun niin sen piti jättää myöhemmäksi. Todellista selviytymistaistelua. Viimeisellä alueella sivutehtävässä oli myös kuumottava hetki kun friikit yllätti luolassa.
 
Pitänyt jo paljon aikaisemmin kirjoittaa omia ajatuksia pelistä pelin läpäisyn jälkeen. Viime vuonna keväällä/alkukesästä pääsin pelissä tarinan läpi ja kaikki muut jutut oon pelissä tehny paitsi hordet. Kehuin peliä kovasti aikaisemin pelattuani sitä muutaman päivän eikä kehut lopu nytkään. Tämä on mielestäni Red Dead Redemption 2 pelin kanssa parhaat avoimen maailman pelit kokonaisuudessaan (tarina ja sivutehtävät...). Kaikkien aikojen peli. Kannatti aikanaan PS4 ostaa vaikka välillä mietin etten sitä osta niin tuli tämä huippu peli koettua. 10/10. Pitää pelata tämä tarina joskus uudestaan. Toivottavasti saadaan pelille jatkoa.

+tarina
+hahmot
+ääninäyttely
+viholliset
+maailma

Miinukset, mutta ne eivät haitanneet liikaa pelikokemustani.
- Isompia bugeja mulla ei ollut PS4 Prolla. Pari kertaa tais pelin loppupäässä moottoripyörällä ajaessa kuva jäätyä.
- Tehtävät aikalailla samanlaisia, mutta kyllästymistä ei tullu vaikka kovasti peliä pelasin.

Tässä pelissä tuli tunteellakin elettyä mukana. Luulin kyllä viimeiseen asti, että Sarah oli kuollut vaikka hänen mahdollista selviytymistä tarinassa käytiin. Deaconin kanssa tuli eläteltyä toiveita ja hyvinhän siinä lopulta kävi. Hapolle kävi surullisesti kun menetti käden. Olisin toivonut Hapolle parempaa. Pelin loppupuolella luulin, että Happo uhrasi itsensä, mutta siinä kohtaa loppu oli parempi. Skizzoa kohtaa tunsin vihaa, koska oli petturi.

NERO-alueet oli pelissä kuumottavia. Ensimmäisellä alueella unohdin/multa jäi vahingossa irrottamatta kovaääninen niin se vaikeutti alueella pelaamista. En saanut sitä aluetta heti suoritettua kun zombeja tuli iso lauma kimppuun niin sen piti jättää myöhemmäksi. Todellista selviytymistaistelua. Viimeisellä alueella sivutehtävässä oli myös kuumottava hetki kun friikit yllätti luolassa.

Itse erehdyin yrittää putsata sahalta ne kaksi hordea heti sen nähtyäni, kun oli tuttu paikka pelin esittelystä. Eihän sitä voinut vielä siinä kohti tyhjentää zombeista, vasn niitä tuli lisää loputtomasti. Sen jauhamisen jälkeen ei hordet enää kuumottanut pahasti ja putsasinkin loput hordet kartalta tarin jälkeen, oli hauskaa puuhaa, kun mukana riittävästi polttopulloja ja kunnon rynkky.
 
Tulis vaan nyt nopeesti tietoa 2 osasta. Oli meinaan se Brianin viimeinen näkyminen aikas jäätävä käänne tarinassa ja käänsi tarinan ihan uudelle polulle. Harvoin mikään tarina saa yllätettyä, mutta tuo kyllä sen teki loistavasti.
Kun tietäisi vaan mikä tossa oli ideana.

Spoileri tuollaisena mystisenä blur-systeeminä:

Tajusin kyllä, että oli tartunnan saanut ja silti "hengissä", mutta miten ja miksi? Että oliko muutakin tietoa tuossa, joka meni multa ohi.

Tuolla joku sanoi että pelasi vain ennen Rauta-Mikea kun tuli ähky, käytännössä tapahtumat ennen sitä ovat vain prologia, eli Copeland ja Tucker. Oli hyvä kun tein sivutehtäviä päätarinan jälkeen, ja Happo olikin edelleen mökissä käsi soosina kun soitteli...
 
Kun tietäisi vaan mikä tossa oli ideana.

Spoileri tuollaisena mystisenä blur-systeeminä:

Tajusin kyllä, että oli tartunnan saanut ja silti "hengissä", mutta miten ja miksi? Että oliko muutakin tietoa tuossa, joka meni multa ohi.

Tuolla joku sanoi että pelasi vain ennen Rauta-Mikea kun tuli ähky, käytännössä tapahtumat ennen sitä ovat vain prologia, eli Copeland ja Tucker. Oli hyvä kun tein sivutehtäviä päätarinan jälkeen, ja Happo olikin edelleen mökissä käsi soosina kun soitteli...
Itse käsitin tuon, niin että ne Nero ruiskeet muokkaavat dna:ta jotenkin, että niiden käyttäjästä tulee jonkinlainen superihminen.

Voi olla, että olen väärässä ja läpipeluusta on aikaa, mutta noin ainakin itse tuon muistelisin
 
Ylös Bottom