Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dead Space 2

Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Tulihan tätä chapterin verran kokeiltua ja erinomainen peli tuntuu olevan kyseessä, kuten hehkutettiin niin peli on kyllä parantunut joka asiassa, toisissa enemmän toisissa vähemmän. Tunnelma on edelleen tallella ja nyt jo kaksi kertaa meinannut saada slaagin kun säikäyttänyt oikeen kunnolla, vaikka on vasta yksi chapteri takana.

Tuli nettipeliäkin kokeiltua mutta olin aivan pihalla mitä pitää tehdä vaikka olin katsellut videoita ennakkoon :D
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Hommasin tossa Dead Spacen iPadille ja varauksetta pystyy kyllä suosittelemaan kaikille jotka DS:stä diggaa. Jos kyseisen pelin rekisteröi EAn servereille saa jotakin kivaa DS2:seen, sitä en sitten tiedä et mitä se jotain on...

Näyttääpä tosiaan kuvissa ihan yhtä hienolle kuin isoveljensäkin! Voisipa testata, jos vielä sen pari euroa halvemmalla irtoaisi... Onko tuo raideräiskintä Extractionin malliin?
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Ompahan loistava peli, 5 chapteria meni kertaistumalta läpi. Ainoa ongelma on että täytyy yrittää viikonloppuna ehtiä pelata tätä ja DC universia:D.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Pelin läpäisee nopeimmillaan varmasti jopa jossain 5-7 tunnissa, joten jos perustallaajalta menee vaikka 10 tuntia ja siitä vielä vähän parantaa, kun Hardcorella menee, niin semmonen 9 tuntia jaetaan kolmeen tallennukseen: pitää pelata 3 tuntia / pelikerta. Onhan tuossa tekemistä, mutta ei mahdoton. Itse ainakin hankin platinan. On sitä pahempaakin koettu. :D

Tämä onkin varsin asiallinen trophy. RE2:ssa taisi jopa olla niin, ettei saanut tallentaa kertaakaan kun tiettyä piilotettua ansiota havitteli. Näin ollen DS2:n kohdalla puhutaan jo aivan ylihelposta suorituksesta joka suhteessa. Hiukan erityyppiset pelit tietenkin noin käytännössä mutta läheltä mennään ja kun itsekin noita oikeiden REssojen aikoja lämmöllä muistelen, niin piti päästä sanomaan.

Jos nyt todellisesta vääryydestä puhutaan, niin se on tämä Mass Effect ja Dead Space kakkosten julkaisujen lähes päällekkäisyys. Tässähän tappaa itsensä ihan pelaamisella!

5-7h on mielestäni aika yläkanttiiin, varsinkin kun HC:lla pitää mennä hitusen varovaisemmin.
Ja joo ei siinä mitään että 3 tallennusta, sama vaikka ei olisi yhtään, mutta minulla ei ole taskut täynnä aikaa, niin kuin teillä tuntuu olevan. Joutuu säätämään, että saa pitkiä sessioita järjestettyä.
Eikä tässä mielestäni voida käyttää mitään "9h jaettuna 3 = 3h välein tallennus" -kaavaa. Mielestäni ne kolme arvokasta tallennuskertaa pitää säästää pelin kolmea vaikempaa kohtaa ennen. Tulivat ne missä vaiheessa peliä tahansa.
Mielestäni olisi ollut järkevämpää jättää pelin chapterit vaikkapa ilman saveja...

Olkaa vain innoissanne. Persauksista kotoisin tämä on, katsoi sitä miltä kantilta tahansa. EA on selvästi palkannut Natsi-Saksan karanneet tiedemiesohjelmoijat leiviinsä. Kääk, "itku" ja yäk! :eek:

P.S. Pakko tää on silti jossakin vaiheessa tahkota, Execta ja Katalmieli varmaan antavat sitten vinkkejä?
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Tuo arvio pelin kestosta pohjautui ihan nykyajan peleihin, sillä tuo alle 10 tuntiahan on ihan normaali kesto nykyajan peleille. Eli ihan villi arvaus vain. Dead Space oli kyllä ihan mukavan pitkähkö, vaikkei siinäkään kyllä Impossiblella tainnut mennä kuin n. 7-8 tuntia.


...

P.S. Pakko tää on silti jossakin vaiheessa tahkota, Execta ja Katalmieli varmaan antavat sitten vinkkejä?

Ja katsotaan kunhan saan ensin pelin haltuuni. Odottelen Pelaaja-lehden mukana tulevaa kopiotani... Mutta olishan tää HC voitu paljon paremminkin toteuttaa. Ehkä silleen, että tallentaa voi (joten tauot on mahdollisia), mutta jos kuolee, kaikki tallennukset pyyhkiytyy pois ja joutuu alottamaan koko pelin alusta. Tois vähän enemmän selviytymisfiilistä. ;) Vähän niinku The Witcher 2:n vaikein vaikeustaso...
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Oma collectors edition saapui torstaina. Aikaa ei kauheasti pelailuun ole ollut mutta nyt mennään 3 chapterissa. Tähän mennessä meno ollut juuri sitä mitä Dead Spacelta kaipasinkin. Itse pelailen Hardilla, hardcorella pelailusta tulee varmasti varsin mielenkiintoista.

Seuraavaksi jotain mietteitä jotka voi sisältää spoilereita:
Aika monta kertaa on tullu jo säikähdettyä, varsinkin kun pimeässä pelailee volyymit kovalla.
Isacin hallusinaatiot yms. ovat olleet todella kovaa settiä, varsinkin juna-asemalla. Ykköskappaleessa ollu isompi mörkö tuli aika puun takaa itselle, en odottanut sen kaltaisia olioita ennen kuin myöhemmissä chaptereissa. Toivottavasti peli jatkaa hyvää linjaa
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Olen melko varmasti vähemmistöä siinä mielessä, että en oikein pitänyt ensimmäisestä Dead Spacesta. Aika vahvasti tarinavetoisena pelaajana minua lähinnä ärsytti hyvin kliininen, kliseinen ja yksinkertaisesti mielenkiinnoton "Saavut paikkaan A, siellä on pahiksia, lähde pois sieltä"-tyylinen juoni jossa taustalla selvitettiin miksi sinne tuli pahiksia (ratkaisukaan ei varsinaisesti tyydyttänyt). Säikyttelykauhu ei myöskään toiminut, kun en päässyt immersoitumaan vaikka pelasinkin sillä ainoalla, oikealla taktiikalla eli ilman valoja pimeässä huoneessa kovilla volyymeilla. Tuo tosiaan johtui lähinnä siitä että tarina ja ympäristö olivat varsin EVVKta. Ymmärrän kyllä, ettei teollisuuskäyttöön tarkoitetusta avaruusasluksesta välttämättä saa mielenkiintoista ympäristöä, mutta ehkei peliä sitten olisi kannattanut sijoittaa sinne.

Siksi olenkin aika yllättynyt siitä, että tämän kakkosen PS3-versio iskee ja kovaa! Tarinaan on saatu uutta vetoa päähenkilön mykkyyden poistamisella ja sekoamisten lisäämisellä. Myös muita hahmoja ihan oikeasti tavataan alun jälkeen pelissä, ja kohtaamiset tuntuvat tähän mennessä (Chapter 3n lopussa) pelin tarinallisilta kohokohdilta. Onhan tarina peruspuitteiltaan yhä hölmöä Doom-henkistä narratiivia, mutta etenkin edellemainittujen seikkojen ja uuden, hyvin komean, värimaailmaltaan eläväisen ympäristön avulla tätä jaksaa pelata ihan eri mielialassa kuin ykköstä. Itse pelattavuus on pysynyt melko samana, mutta sen puitteita tuntuu olevan parannettu kautta linjan. Näin ne jatko-osat tuleekin tehdä:)
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Kiinnostus on kova DS2:sta kohtaan, mutta toistaiseksi pitää vain tyytyä mehustelemaan muiden pelaajien kommentteja. Vielä kun en aio peliä ostaa, muuten jää taas muita pelejä kesken uutuudenviehätyksen myötä. Hienoa kuulla, että eteenpäin on menty, demosta ei vielä oikein saanut tarpeeksi kuvaa.

Kertokaapa jotain myös online-puolesta, mikäli serverit ovat jo avoinna? Suurin mielenkiinto kohdistuu hahmonkehitykseen, onko sellaista olemassa vai mennäänkö pelkästään taitojen perusteella, omat vahvuutensa kummallakin puolella? Tämä siis sen takia, ettei kynnys ole tavallista suurempi, kun hyppää vasta myöhemmin kelkkaan mukaan.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Rewardi jonka saa läpäistyään pelin Hard Core vaikeustasolla:

Gamers who complete Dead Space 2's campaign on the hardcore difficulty will be rewarded for their accomplishment. They'll unlock a secret weapon known as the Hand Cannon.

The Cannon is a foam hand similar to the ones you'd buy a sporting event. The only difference is that it's a deadly weapon capable of one-shotting pesky Necromorphs. When fired, Isaac will say "Bang Bang!" For the secondary fire, he says "Pew Pew!"

Of course, completing the game on hardcore is a big of an ordeal. If you'd rather experience the silly right now, check out the video below.

Dead_Space_2_Hand_Cannon_29719.jpg


[video=youtube;eBS86rAT4W0]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eBS86rAT4W0[/video]
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

Ekaa chapteria vasta menossa ja paskat housuissa potkin ruumiita ja etsin kättä pidempää.

Eli loistosettiä!

Vaikuttaa paremmalta kuin edeltäjänsä.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Kertokaapa jotain myös online-puolesta, mikäli serverit ovat jo avoinna? Suurin mielenkiinto kohdistuu hahmonkehitykseen, onko sellaista olemassa vai mennäänkö pelkästään taitojen perusteella, omat vahvuutensa kummallakin puolella? Tämä siis sen takia, ettei kynnys ole tavallista suurempi, kun hyppää vasta myöhemmin kelkkaan mukaan.

Levuja näyttäisi olevan 60. saakka, ja tasot avaavat ihmisille aseita (seiskalevuun asti käytössä on vain rynkky ja cutter) ja pukuja sekä molemmille taitoja (useampi stasis, enemmän damaa möröllä X, jne.). Vähän tuntuisi olevan balanssiongelmia tästä johtuen, tai vaihtoehtoisesti en osaa pelata, sillä ampuvat necromorphit tuntuvat olevan aivan hyödyttömiä ennen levelboostauksia ja hitautensa takia näillä harvemmin pääsee edes lähitaisteluun. Ts. kentillä ravaa pennut/facetailshuggerit raapimassa. En tiedä tasapainottaako tuo jotenkin, mihin päätyy, mutta jos ei, niin pahimmillaan nyypällä on vastassa kunnon peleillä varustettuja ihmisiä ja max boostattuja necroja. Oletan/toivon, ettei näin ole.

Itse moninpeli on, täytyy myöntää, positiivinen yllätys. Ihmisillä peli pakottaa tiimipelaamiseen, mikä tuntui testailun puitteissa iskostuvan tiimiläisten ytimeen ilman mikkiäkin. Isolla köörillä necrot kaatuvat nopeasti ja eroon muusta porukasta joutuvat syödään nopeasti suihin. Ongelma on vain sama, mikä kaikissa lähitaistoon perustuvassa nettipelissä, eli kaaos. Ihan sama kummalla rodulla pelaa, niin viereen päästessä alkaa vain kauhea rämpytys ja pyöriminen paikallaan ilman kunnollista noottia osumien rekisteröinnistä. Myös hahmojen läpijuoksu tuppaa olemaan ongelmana ja muutenkin hahmobalanssi sekä ennen kaikkea liikkuminen on paikoin pahasti pielessä. Osumien rekisteröinti vaivaa myös ampumista, sillä mitään selvää ilmoitusta necrojen kuolemisesta ei tule, ja ekspat taposta tulevat liian myöhään. Tapot joutuukin katsomaan aika mututuntumalla, useimmiten ronskisti yliteurastaen.

Hyvin vahvasti epäilen, ettei tästä pitkää iloa ole, mutta väliaikasena viihdykkeenä ajaa asiansa. Kenttiä on vain tosin viisi kappaletta ja nekään ei mitään kovin innovatiivisia ole, vaikka hyödyntääkin (necroille) paljon korkeuseroja yllätyksiin.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

Pelailin ensin ekan DS:n läpi. Sen toinen läpipeluu ei ollut ihan yhtä päräyttävä kuin eka aikanaan. Lisäksi toinen läpipeluu oli melkoista juoksua kun aseet oli aika järeät.

Siltä pohjalta olikin mukava lähteä kakkos DS:n kimppuun. Nyt meen muistaakseni 8 chapterissa ja täytyy sanoa että kaikki on ollut nätimpää ja sujuvampaa. Ohjaus taitaa olla jotakuinkin täydellinen selviytymiskauhu-ohjaus... Seuraavan Resident Evilin ja Silent Hillin tekijät saisivat matkia vaikka suoraan.
Se tärkein mikä ekassa osassa aikanaan sykähdytti, on myös mukana. Eli jatkuva paine niskassa. Peli ei tarjoa oikeastaan minkäänlaista helpotusta oloon vaan koko ajan saa jännittää, että mitähä ny? Yleensä moinen ei toimi missään vaan jonkinlaiset suvannot ovat tarpeellisia tarinassa kuin tarinassa mutta Visceral Games osaa kurittaa pelaajaa. Edes (helkkarin siistit) elokuvamaisemmatkaan kohtaukset eivät armoa anna kun ei tiedä vaikka ihan just joutuis itekin jotain tekemään.
Hirviöt tuntuvat olevan vielä hivenen nopeampia kuin ekassa osassa. (Tai sitten vanhalla alkaa refleksit hidastua.) Ne kun on iholla alta aikayksikön. Tiettyjä monstereita on pakko staasilla hidastaa kun kaveria puskee iholle joka suunnasta ja siltikin Isaac on ollut vainaa tähän mennessä jo kokolailla monta kertaa.

Täytyypä taas huomenna jatkaa kun on vähän levännyt.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

Hauska peli, kuten ensimmäinenkin. :)

Peli ei pelottanut yhdessäkään kohdassa, mutta silti sitä on hauska pelata puhtaana toimintapelinä. Tykkäsin myös pukujen paljoudesta, se on aina plussaa kun hahmoa voi kustomoida. Ostin jopa puku-pakkauksen kun oli ylimääräistä tuolla tilillä. Sieltä löytyi ihan hieno puku ja aseet. :)

Täytyy myöntää että se Javelin ase oli kyllä pettymys. Tai siis aluksi se tuntui oikein hyvältä, mutta sitten huomasin että sain enempi osumaa aseen kanssa. Ehkä se on taas yksi niistä aseista joita pitää boostailla täysille että sillä tekisi jotain.

Päädyin sitten käyttämään vanhoja luotettavia aseita, eli Plasma Cutteria (paras ase!), Pulse Rifleä joukkomatseihin ja Linegunia niitä kohtisyöksyviä "kanoja" vastaan (koska muut aseet ovat aika avuttomia niitä vastaan, mutta Linegunilla ampuu niiden jalat irti yhdellä osumalla). Koska en pitänyt kuin kolmea asetta mukana, ammuksia riitti myös aika hyvin. :)
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3 @ 28.1.2011]

Näyttääpä tosiaan kuvissa ihan yhtä hienolle kuin isoveljensäkin! Voisipa testata, jos vielä sen pari euroa halvemmalla irtoaisi... Onko tuo raideräiskintä Extractionin malliin?

Varmaankin vastauksen olet jo löytänyt, mutta laitellaan silti hieman OT:ta

Grafiikat tosiaan ovat erittäinkin hienot, mitä nyt piirtoetäisyys on ehkä hieman heikko paikoitellen, mutta ehdottomasti iPadin kauneimpia pelejä. Peli ei ole raideräiskintä, vaan kaveria ohjaillaan itse ja tähtäyskin tapahtuu ihan omilla avuilla. Mitään virtuaalisia tatteja, tai muutakaan ei ruudulla ole, vaan käveleminen tapahtuu liikuttamalla peukaloa hahmon yllä ja tähtääminen taas toiselta puolelta näyttöä. Ohjaus toimii oikeastaan melko hyvin, ainakin omille sormille paljon helpompaa kuin peleissä joista löytyy nämä virtuaaliset tatit ruudulta.

Onko kenelläkään muuten mitään tietoa, mitä siitä nyt sitten saa kun iPadin DS:n rekisteröi EA:n servuille? Ite en ainakaan ole huomannut mitään ilmaista lisäsisältöä DS2:ssa...
----
Eilen tuli hieman pelailtua tätä 2 osaa, ja hienoa menoahan se on ollut. Eniten ehkä pistänyt silmään semmoinen seikka, että pelissä ei käyttännössä ole lainkaan latausruutuja (jos ovien aukasemista ei lasketa), joka tuo erittäin paljon sujuvuutta peliin ja luo voimakkaasti immersiota. Jälkimmäinen varsinkin on mielestäni nykyajan peleissä jo erittäin tärkeätä, varsinkin jos peli on tarinavetoinen. "Siellä olemisen" tunne tekee myös näissä peleissä sen, että oikeasti rupeaa pelkäämään ja juokseminen vaihtuukin ankkakävelyyn ase ojossa.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

...Linegunia niitä kohtisyöksyviä "kanoja" vastaan (koska muut aseet ovat aika avuttomia niitä vastaan, mutta Linegunilla ampuu niiden jalat irti yhdellä osumalla).


Force gun on niitä raptoreita ("Clever girl" achievement ftw) vastaan kans ihan omiaan. Odottaa vaan että se juoksee lähelle ja blaow. Se lentää vähintäänkin selälleen ja sit voi takoa sen hengiltä.. tai stasis ja tallomaan :)
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

Force gun on niitä raptoreita ("Clever girl" achievement ftw) vastaan kans ihan omiaan. Odottaa vaan että se juoksee lähelle ja blaow. Se lentää vähintäänkin selälleen ja sit voi takoa sen hengiltä.. tai stasis ja tallomaan :)

Itse suosin pulse riflen alt fireä eli kranaatin heitintä. Toimii hyvin ja varsinkin niihin seinissä kiinni oleviin valittaviin ölleihin.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

Force gun on niitä raptoreita ("Clever girl" achievement ftw) vastaan kans ihan omiaan. Odottaa vaan että se juoksee lähelle ja blaow. Se lentää vähintäänkin selälleen ja sit voi takoa sen hengiltä.. tai stasis ja tallomaan :)

Itse suosin kyseisiä vihollisia vastaan Stasis + Ripper -kompinaatiota, mutta täytyypä testata tota force gun:a uudella pelikierroksella.

Onkos muuten ihmiset paljon pelannut tätä onlinen puolella? Onko sillä viihde-arvoa ollenkaan?
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

Plasma cutter + Force gun tuntuu tässäkin osassa olevan lyömätön yhdistelmä.
Yleensä force gun on itselläni "pääase" ja cutteria käytän hitaampiin/yksittäisiin/kaukana oleviin vihollisiin. Force gunin kanssa kun etenee käytävillä ei mikään necro pääse iholle asti vaan lentää monta metriä kauemmaksi, usein samalla menettäen useita raajoja, ja tässä on hyvin aikaa vaihtaa cutteriin ja viimeistellä tappo. Force gunilla tappaa myös isompia laumoja kaikenlaisia pieniä vastuksia. Varsinkin tappiin asti päivitettynä on sillä mukava jakaa oikeutta.

On ollut vähän kiireitä viime aikoina, joten en ole vielä edes ensimmäistä pelikertaa saanut loppuun asti :D Chapter 13 menossa ja survivalist on osoittautunut varsin hyväksi vaikeustasoksi. Ei ole tullut turhautumista jonkun kohdan toistuvaan yrittämiseen vaan ammuksia ja rahaa on ollut sopivasti. Varsinkin alussa teki todella tiukkaa ammusten kanssa mut nyt kun on tappiin päivitetty force gun ja plasma cutter ei ole juuri yhtään pulaa ammuksista.

Aika monta kertaa on tullut todella upeita välikohtauksia ja taisteluita, varsinkin Stalkerit ovat upeita. Ensimmäinen kohtaaminen niiden kanssa oli yhtä helvettiä. Isaacin hallut ovat myös mielenkiintoista kamaa. Myös kohta jossa vartijoiden päälle vapautettiin kymmeniä necroja oli upea.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

Semmoista. Ensimmäisellä kerralla en välittänyt, vaikka hahmoni bugaa avaruuteen pelatessani Hardcore -modea. Tämä siksi, että viimeisimmästä tallennuksesta oli vain 15min. Toisella kerralla olisitte todellakin halunneet nähdä naamani, kun Iisakki päättää tippua junasta kesken alueen siirtymä vaiheen. Pelitunteja tuolloin tallentamatta 3-4. On se merkillistä, että peleihin laitetaan tämmöisiä kolmen tallennuksen pelikertoja, vaikka sitten suurin haaste on se, ettei peli onnistu bugaamaan. Juuri tämän takia jopa hardcore-modessa pitäisi olla toteutettuna _jonkunlainen_ "restart from last checkpoint" mahdollisuus. Mälsää...

Vinkkejä Hardcore modelaisille:
Varokaa todellakin noita bugeja. Itse tapasin näitä chapter 7:ssä ennen kuin astuttiin ulos avaruuteen säätämään niitä ihime valokennoja ja Ishimurassa kun lähdettiin sillä "junavaunulla" seuraavaan pisteeseen.

Vaikka pelin pahimmat kohdat ovatkin kappaleissa 3 ja 6, tulisi ensimmäinen tallennus suorittaa vasta kappaleessa 7 ennen kuin siellä hississä se battle niitä necromorppeja vastaan alkaa, jotka huitelee lasista sisälle. Näin ei pitäisi olla mitään ongelmaa loppua kohden, että tallennukset riittävät. Itse tallensin pelin yllämainitussa kohdassa, Ishimuran jälkeen, ja viimeisin tallennus löytyi ennenkuin neulaa tökätään silmään. Pelitunti laskuri näytti 7h+ pelin loputtua.

Aseista ostin heti kun pystyi Pulse riflen ja Line gunin. Line gunista power nodet irti ja ase myyntiin heti kun löydät Contact Beamin. Näillä aseilla pelin pitäisi olla simppeliä myös viimmeiset 3 chapteriä, koska Contact Beamin secondary fire tappaa ja stunittaa talossa ja puutarhassa. Muihin aseisiin en koskisi missään vaiheessa peliä. P. cutteri toki paras pääase, mutta vähänkin jos tuntuu ettei ole 100% osuma silllä, kuten minulla, niin tuo P.Rifle on kyllä tärkeässä roolissa. Se eliminoi myös turhat kuolemat huoneissa jossa on hajoava lasi, koska turva oven saa ammuttua sillä helepommin alas.

Älkää hienostelko med pakettien kanssa, vaan pitäkää healit aina täysillä. Nimimerkillä taakse spawnannut musta mörrimöykky viipaloi hengiltä alta sekunnin, koska säästelin medpäkkiä...ties mihin.
 
Vastaus: Dead Space 2 [PS3]

Morjesta.

Onkos kellään ollut ongelmia äänien kanssa? Esim jotku audiologit eivät kuulu ollenkaan kun niitä toistaa. Onneksi asetuksista saa subit käyttöön joten sikäli tämä ei haittaa... Joissakin tapauksissa kaivostyömien asentoa muuttamalla äänet kuuluvat paremmin (esim selin äänen lähteeseen nähden :-D). Liekkö sitte pleikkarin asetuksissa jotain säätämättä - aikonaan piti vaihtaa äänilähdöt vahvistimesta töllöön vahvistimen rikkoutumisen takia.

-htu
 
Ylös Bottom