Assassin's Creedin XP boosti oli itselle hieman liikaa, ilman tuon ostamista joutui grindaamaan että pääsi etenemään tarinassa. Ei mua sinällään haittaa vaikka yrittävät myydä jotain kosmeettista krääsää, mutta jos aletaan suunnittelemaan pelimekaniikkaa mikromaksua silmällä pitäen niin ei paljoa nappaa.
Tätä kritiikkiä olen lukenut useammankin kerran ja joka kerta vain0 ihmettelen.
Onhan Skyrimissäkin alueita, joille ei ole asiaa ennen kuin grindaa leveleitä. Uudet Creedit on juurikin rpg-peleistä ottaneet vaikutteita, joten miten tuo sitten pitäisi toteuttaa että se olisi ok vai onko sama asia myös negatiivinen vaikkapa tuossa Skyrimissä? Vai jääkö ongelmaksi vain se, että Ubisoft tarjoaa vaihtoehdon nopeuttaa pelaamista oikealla rahalla?
Varmasti pelejä suunnitellaan noiden ympärille mutta niin kauan kuin se ei tunnu silti niin homma on ollut ainakin itselleni ok. Mieluummin kuitenkin ostan ja pelaan pelejä, joissa mikromaksuja ei ole ollenkaan mutta tämä esimerkin tapaus ei vielä oikein täytä huonon mikromaksusysteemin/-pelin merkkejä.
Pelasin nämä kaksi uusinta Creediä niin, että pelasin aina kaikki sivutehtävät ennen jatkamista ja olin koko ajan enemmänkin ylileveleillä kuin liian alhaisilla. Siihen nähden tuo on ihan hyvin suunniteltu. Voin kyllä myöntää etten tiedä miten tuo toimii jos pelaa vain päätehtävät ja miten asia on tehty keskimäärin muissa vastaavissa peleissä. Pääseekö muka pääosan vastaavista peleistä läpi vain päätehtävät tahkoamalla? Roolipelit on kyllä itselleni aina olleet sitä, että välillä on pakko nostaa leveleitä jonkun pomon, alueen tai muun takia eikä pelkkä tarinatehtävien pelaaminen riitä siihen.
---
Mitä tuohon IGN-juttuun tulee:
Twiitissä luki ettei IGN: porukalle ole kerrottu/tullut selväksi "what to do/where to go" vaikka epäilen sen asian olleen ensimmäisiä, joita kukaan pelistä oikeasti ymmärsi: viedä paketti jonnekin. Jos kritiikki on siis ollut se, ettei muka kerrota "what to do/where to go", niin onhan nuo hieman epäpäteviä hommaansa. Elleivät odottaneet jotain välkkyvää nuolta kohteeseen, mikä on sekin aika outoa, sillä vaikka se on "nykyaikaa" niin ei niitä joka pelissä ole eikä edes tarvitse olla.
Vaihtoehtoisesti peli ei oikeasti kerro mitä pitää tehdä, mutta sellaisesta en ole vielä mistään lukenut, joten vaihtoehto 1 tuntuu todellisemmalta.