Death Stranding

Noobeinstein

Well-Known Member
Ei kyllä tule itsellä mitään mieleen mitä tässä olisi uutta tai jota ei olisi ollut jo muissa peleissä jollain lailla mukana
Ihan yksinkertainen reitin suunnittelu ja maastossa etenemisen haastavuus Death Strandingin uniikin tuntuisessa maailmassa on mielestäni jotain mitä ei hirveän moni peli ole ennen tehnyt. Enkä nyt sano, että tämä välttämättä mitään uutta ensimmäisenä maailmassa teki, mutta olihan tämä nyt raikas tuulahdus jotain uutta niin kovin Ubisoft-painotteisessa open world- pelitarjonnassa.

Käytännössä jokaisessa open world pelissä pelaajan tarvitsee vain painaa tatti eteenpäin, asettaa aivot narikkaan ja hups keikkaa, oletkin minuutin tai parin päästä jo perillä määränpäässäsi. Nopeasti meni 5km matka eikä yhtään hidastanut parin kilometrin korkuinen vuori jonka yli pelaaja pääsi kevyesti hyppy-näppäintä rämpyttäen kuin Skyrimissä konsanaan.


Harvoin sitä tarvitsee pelaajan oikeasti käyttää järkeä avoimessa maastossa edetessään niin kuin tässä pelissä.

Tämä peli myös osoitti sen itselleni, että ison budjetin AAA-open world pelin ei tarvitse sisältää hirveää määrää räiskintää yms. jotta peli voisi silti olla viihdyttävä.
 

JC Denton

Well-Known Member
Tämä peli myös osoitti sen itselleni, että ison budjetin AAA-open world pelin ei tarvitse sisältää hirveää määrää räiskintää yms. jotta peli voisi silti olla viihdyttävä.

Tuon vähänkin räiskinnän olisi mielestäni voinut jättää raakasti pois pelistä. Muutenkin olisi mukava, jos peleissä olisi enemmän vaihtoehtoisia ratkaisuja räiskinnän sijasta.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Tuon vähänkin räiskinnän olisi mielestäni voinut jättää raakasti pois pelistä. Muutenkin olisi mukava, jos peleissä olisi enemmän vaihtoehtoisia ratkaisuja räiskinnän sijasta.

Musta taas todella hyvää vaihtelua noi ryövärit ja tuo kivan jännityksen, varsinkin alkupuolella peliä. Niistä huomaa, myös hyvin Kojiman MGS-taustan.

Sitten taas ne putkiräiskintä osuudet oli turhia ja BT-taistelut oli siitä välistä. Toki mulla peli vielä kesken kappaleessa 7, joten lopullista tuomiota vielä turha antaa.

Itse vertaan tätä eniten Elite Dangerousiin. Paikka vaan maa ja kulkupelit sen mukaiset. Siltä kantilta ajateltuna, ihan mahtava tekele, kun löytyy kunnon tarina, vapaan tekemisen lisäksi.

Edit. korjasin pari typoa.
 
Viimeksi muokattu:

JC Denton

Well-Known Member
Musta taas todella hyvää vaihtelua noi ryövärit ja tuo kivan jännityksen, varsinkin alkupuolella peliä. Niistä huomaa, myös hyvin Kojiman MGS-taustan.

Sitten taas ne putkiiskintä osuudet oli ihan turhia ja BT-taistelut, siitä välistä. Toki mulla peli vielä kesken kappaleessa 7, joten lopullista tuomiota vielä turha antaa.

Minusta se räiskintä ei jotenkin ollut yhtä sujuvaa kuin MGS V:ssä. Taisteluista tuli itselleni muutenkin vähän pakkopullan maku suuhun, kun pelin vahvuudet olivat ihan muualla kuin räiskinnässä. Jokaisella on tietenkin omat mielipiteensä, eivätkä ne vääriä ole kenelläkään :).
 

Ippenator

Well-Known Member
Minusta se räiskintä ei jotenkin ollut yhtä sujuvaa kuin MGS V:ssä. Taisteluista tuli itselleni muutenkin vähän pakkopullan maku suuhun, kun pelin vahvuudet olivat ihan muualla kuin räiskinnässä. Jokaisella on tietenkin omat mielipiteensä, eivätkä ne vääriä ole kenelläkään :).
Omasta mielestäni taas on aivan normaalia ja perusteltua, että mikäli pelissä on se elementti, että pelaajaa uhataan pelimaailmassa vihollisten toimesta pitää myös vastaan taistelemisen mahdollisuus olla. Itse esim. en vain yksinkertaisesti voi pelata pelejä, joissa vain paetaan ja piileskellään vihuilta. Niissä on ensinnäkin itselleni immersio rikki, ja luovat myös pelaamiseen liikaa sellaista jatkuvaa ahdistavuutta ja painostavuutta, joka toimii mielestäni sillon kun sitä on ajoittain sopivissa kohdissa, mutta jatkuvasti päällimmäisenä olevana elementtinä tekee pelistä äärimmäisen epämiellyttävän.

Itse nautin peleissä pelaajan valinnan vapaudesta, joka pätee myös taisteluun (eri tyylisiä taistelutapoja ja taisteluvälineitä) ja siihen haluaako ylipäätään taistella. Kyllä tässä Death Strandingissä on itselleni edelleen jotain kiehtovaa, ja uskon kyllä pelaavani pelin vielä loppuun, vaikka onkin toistaiseksi kesken jäänytkin.

Hieman työläältä peli on vaikuttanut ja hidastempoiselta, mitkä ovat niitä asioita, jotka hieman alkoivat tökkiä itselleni. Toisaalta pelimaailma on kyllä kiehtova sekä ulkoasunsa, että erikoisten ja persoonallisten pelihahmojensa kautta. Ja pelimaailma sekä tarina tihkuvat sellaista mystistä ja aivan erityislaatuista tunnelmaa, jota erittäin harvoin peleissä näkee. Mutta jos tässä ei voisi lainkaan taistella, niin voisin melkein täydellä varmuudella sanoa, että kesken jäisi peli kyllä silloin.
 

JC Denton

Well-Known Member
Omasta mielestäni taas on aivan normaalia ja perusteltua, että mikäli pelissä on se elementti, että pelaajaa uhataan pelimaailmassa vihollisten toimesta pitää myös vastaan taistelemisen mahdollisuus olla. Itse esim. en vain yksinkertaisesti voi pelata pelejä, joissa vain paetaan ja piileskellään vihuilta. Niissä on ensinnäkin itselleni immersio rikki, ja luovat myös pelaamiseen liikaa sellaista jatkuvaa ahdistavuutta ja painostavuutta, joka toimii mielestäni sillon kun sitä on ajoittain sopivissa kohdissa, mutta jatkuvasti päällimmäisenä olevana elementtinä tekee pelistä äärimmäisen epämiellyttävän.

Itse nautin peleissä pelaajan valinnan vapaudesta, joka pätee myös taisteluun (eri tyylisiä taistelutapoja ja taisteluvälineitä) ja siihen haluaako ylipäätään taistella. Kyllä tässä Death Strandingissä on itselleni edelleen jotain kiehtovaa, ja uskon kyllä pelaavani pelin vielä loppuun, vaikka onkin toistaiseksi kesken jäänytkin.

Hieman työläältä peli on vaikuttanut ja hidastempoiselta, mitkä ovat niitä asioita, jotka hieman alkoivat tökkiä itselleni. Toisaalta pelimaailma on kyllä kiehtova sekä ulkoasunsa, että erikoisten ja persoonallisten pelihahmojensa kautta. Ja pelimaailma sekä tarina tihkuvat sellaista mystistä ja aivan erityislaatuista tunnelmaa, jota erittäin harvoin peleissä näkee. Mutta jos tässä ei voisi lainkaan taistella, niin voisin melkein täydellä varmuudella sanoa, että kesken jäisi peli kyllä silloin.

Hyviä pointteja kyllä, ja olen aika pitkälti samaa mieltä. Varsinkin tuosta jatkuvan pakenemisen ja piileskelyn painostavuudesta. Ei minulla sinänsä ole mitään taisteluja ja ammuskelua vastaan, tässä pelissä se ei vaan minulle oikein iskenyt.

Itsellenikin Death Stranding oli vähän työläs, mutta sen verran erikoinen tapaus kuitenkin, että pitihän se tarina nähdä loppuun. Välillä kyllä tuntui, että se erikoisuus ja outous oli vähän hakemalla haettua.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Vuosi on kulunut tämän mestariteoksen julkaisusta. Paria trophya vaille platina tuli tästä korona-keväänä pelattua.

EmSi7i0WEAAEQYW
 
P

Poistettu jäsen 36930

Guest
Tämä olisi nyt parilla kympillä sekä PS4- että PC-versiona tarjolla. Kiinnostaisi PC-version sujuva pelattavuus kaikkine silmäkarkkeineen, mutta kuvittelisin pelaajayhteisön olevan syöpää? Onko suosituksia?
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Tämä olisi nyt parilla kympillä sekä PS4- että PC-versiona tarjolla. Kiinnostaisi PC-version sujuva pelattavuus kaikkine silmäkarkkeineen, mutta kuvittelisin pelaajayhteisön olevan syöpää? Onko suosituksia?

Ihan sama kummalle ostat, pelaajat tekevät yhteistyötä mutta et koskaan näe ketään, kuitenkin voit kuulla heidät ja tiedät jonkun olevan lähellä.
 

PeWi

Well-Known Member
Peli ostettu jokin aika sitten, olisikohan n. 10h takana, joten sen suurempia analyyseja en ryhdy vielä tekemään. Olen tähän mennessä saanut sitä mitä Kojima-peliltä tilasinkin, eli jonkin verran turhautumista, jonkin verran "okei mitä"-hetkiä ja sitten onneksi myös UI JUMALAUTA -hetkiä :D Kyllä maailma tarvitsee ison budjetin outoiluakin.
 

Ulukai

Toimituksen jäsen
Ylläpitäjä
En tiennyt pelistä mitään ennen kuin aloin pelaamaan. Pelin idean alkaessa selkiintyä, olin ihan myyty. Tuttuun Kojima tyyliin lopussa juoni meni yli hilseen, mutta kaiken kaikkiaan peli nousee kaikkien aikojen top kymppiin.

Kovat kehut! Luulenpa, että pitää alennukseen nyt sitten tarttua itsekin ja testata, josko itselle maistuisi yhtä hyvin.
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Helposti menee alltime top 10. Mutta tuli tossa työn huiskeessa ajatuksia pyöriteltyä ja sitten bling, mitä jos Kojima tiimeineen tekee PS5 päivityksen ja tuo ensinnäkin 60 FPS tuen mutta vielä parempi tuen Dualsenselle. Tämä peli jos joku voisi olla todella erinomainen kohde ohjaimen tärinä ja liipaisin toiminnoille, vaikka jotain että mitä pidempään on matkaillut maastossa sitä enemmän liipaisimet pistää vastaan ja on hankalempaa pitää tasapaino. Tärinätkin saisi tukemaan askeleita ja erilaisia maastoja kun niitä pelissä riittää. Tai kun vettä sataa ja on mörkö alueella voisi tärinöillä keksiä jotain. Toivottavasti siellä olisi aikaa tehdä tällainen pieni matka ohjaimen ominaisuuksien pariin, antaisi muuten jo niin loistavalle pelille ihan uuden tason josta harva vain haaveilee.
 

Ac3way

Well-Known Member
3D Audio vielä siihen päälle. Ai, että se sade ropisisi mukavasti!

Kieltämättä olisi aika täydellinen peli Dual Senselle. Toivottavasti tulisi se päivitys joskus, koska mitään jatko-osaa tuskin on tulossa tai ei välttämättä edes mitään peliä joka liittyisi Death Strandingin maailmaan. (100% vain omaa mutuilua)

Siitä ehkä vähän erilainen peli nykymaailmassa, että one and done.
 

01101010

Active Member
Aloittelin tänään uutta kierrosta pelin kanssa ja sama sirkus näköjään edelleen käynnissä. Jokainen niemi ja notko täynnä erilaisia kylttejä, siltoja jotka ylittävät ei mitään niitten siltojen vieressä jotka ylittävät jotain, sieviä rivejä tikapuita samalla seinämällä jne jne.

Lienenkö ainoa jonka mielstä tämä puoli pelistä on totaalisesti sössitty? Onko kellään kokemusta siitä kuinka radikaalisti pelaaminen muuttuu jos pelaa offline moodissa? Vai muuttuuko lainkaan?
 

tungata

Member
Aloittelin tänään uutta kierrosta pelin kanssa ja sama sirkus näköjään edelleen käynnissä. Jokainen niemi ja notko täynnä erilaisia kylttejä, siltoja jotka ylittävät ei mitään niitten siltojen vieressä jotka ylittävät jotain, sieviä rivejä tikapuita samalla seinämällä jne jne.

Lienenkö ainoa jonka mielstä tämä puoli pelistä on totaalisesti sössitty? Onko kellään kokemusta siitä kuinka radikaalisti pelaaminen muuttuu jos pelaa offline moodissa? Vai muuttuuko lainkaan?
Mä pelasin kokonaan ilman nettiyhteyttä, joten en osaa sanoa kunka paljon kokemus muuttuu. Ylimääräisiä tikkaita tai kylttejä ei tietenkään ollut missään. Yksin olemisen tunne laajassa maailmassa oli yksi pelin parhaita osa-alueita.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Aloittelin tänään uutta kierrosta pelin kanssa ja sama sirkus näköjään edelleen käynnissä. Jokainen niemi ja notko täynnä erilaisia kylttejä, siltoja jotka ylittävät ei mitään niitten siltojen vieressä jotka ylittävät jotain, sieviä rivejä tikapuita samalla seinämällä jne jne.

Lienenkö ainoa jonka mielstä tämä puoli pelistä on totaalisesti sössitty? Onko kellään kokemusta siitä kuinka radikaalisti pelaaminen muuttuu jos pelaa offline moodissa? Vai muuttuuko lainkaan?

Jep, itte ottanut kaikki muiden kyltit veks, voisi myös laittaa rakennelmat off:lle, kun tulee mentyä pääasiassa omia polkuja. Ittelle enemmän fiilistä, kun tuntuu, että melkein se viimeinen postimies tuolla maailmassa.

Muiden rakentamia suojia ja säilityslaatikoita on tullut pääasiassa käytettyä ja tietysti enemmän tahkotuilla reiteillä olen käyttänyt myös muiden rakentamia siltoja yms.

Onneksi mahdollista säätää jonkin verran mitä muiden tekemiä juttuja näkyy, vai näkyykö mitään.
 

PeWi

Well-Known Member
Olenko hölmö (hyvin mahdollista, suorastaan todennäköistä :D) , mutta miten niiltä "liioilta" tikapuilta jne. voisi täysin välttyä? Kun pelaaja seikkailee itsensä uudelle alueelle mitä ei ole kytketty chiral networkiin, niin et pääse siten hyödyntämään muiden polkuja ja esineitä? Ja nämä näkyvät vasta kun alue on saatu tietoverkkoon. Pitäisikö siis käydä sitten poimimassa ne omat tikapuut talteen, kun huomaa että joku muu onkin jo kulkenut vähän vastaavasta paikasta aiemmin?

Pitää pelata peliä eteenpäin ennen kuin tulee vahvempi mielipide. Tällä hetkellä vähän liikaa muiden kylttejä näkyvillä (hyvä tietää, että näissä on säätövaraa), mutta toisaalta just edellisellä pelikerralla kiittelin juuri sopivaan kohtaan rakennettua siltaa, mikä pelasti oman päivän.
 

Nicko

Uutis- ja arvostelu–ukkeli
Ylläpitäjä
Ylös Bottom