Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Death Stranding

Kuulostaa Deadly Premonitionilta...
Niinpä. "Taiteellisesti tinkimätön" ja "uniikki" termeinä puistattavat ja ihastuttavat samaan aikaan. Kyseessä voi olla tekopyhä taiteellinen epäpeli tai mestariteos, jollaisia harvoin tulee vastaan. Deadly Premonitionin kohdalla pelin "huonous" kääntyi kulttimaineeksi ja sitä kautta jopa pelin eduksi. En usko, että Death Stranding painii samojen ongelmien kanssa. Peli on varmasti teknisesti hyvillä kannattimilla ja graafisesti näyttävä. Sisältö taas herättää enemmän kysymysmerkkejä.
 
Pitää nimenomaan olla myös pelattava peli eikä vaan joku kävelysimulaattori tinkimättömässä ja uniikissa muodossa.
 
GiantBombin Dan Ryckert on antanut ymmärtää, että hän vihaa peliä. Toki tämä oli odotettua, sillä hän myös inhosi syvästi RDR2:sta ja merkittävin syy oli juurikin pelin hidastempoisuus ja mikromanagerointi. Veikkaan, että Death Strandingin arvosanat jakautuu normaalia laajemmin 1-10 arvosteluasteikolla.

Eipä noita Dan Ryckerin juttuja oikein tosissaan kannata ottaa, tuo tyyppi ei tajua mitään peleistä.
Se on Giant Bombin Quick Lookeissakin dissannut pari peliä ihan ihmeellisesti ja saanut aika paljon paskaa niskaan.

Mutta veikkaan kyllä että tämä peli tulee jakamaan mielipiteitä jonkun verran, jotku ei vaan jaksa pelata hidastempoisia pelejä, jos tämä nyt sellainen on.
 
Täällä on selvästi ihmisiä jotka ovat hyvissä ajoin päättäneet vihaavansa peliä pelkästään sen takia, että se on erilainen ja ei mässäile räiskinnällään yms niin kuin 99% nykypäivän peleistä. Vähemmän yllättäen osalla näistä puhujista taitaa olla aika vahva xbox-tausta takana, joten ehkä se selittää hieman näinkin varauksellista suhtautumista peliin. :D

Epäpeliksi ja kävelysimulaattoriksi haukutaan vaikka pelistä on pätkiä joissa ajetaan moottoripyörällä ja rekalla, poweruppina saat Usain Boltin jalkanopeuden, bossit ovat yhtä pelokkaita kuin Miyazakin peleissä parhaimmillaan puhumattakaan kuinka pelin basessa on kokonainen hyllykkö omistettu aseille joita pelissä voi haalia käyttöönsä. Mielestäni noiden asioiden perusteella voidaan helposti päätellä, että Kojima ei ole unohtanut että on tekemässä peliä eikä elokuvaa niin kuin jotkut pelkäävät.
 
Huomenna keskiviikkona saadaan Hideo Kojiman editoima virallinen julkaisutraileri, klo 15:45.

 
Viimeksi muokattu:
Täällä on selvästi ihmisiä, jotka ovat hyvissä ajoin päättäneet, että peli on hyvä, ellei mestariteos, koska se on Kojiman peli.

Tämä videopeleihin keskittyvä keskustelufoorumi. Eikö siis saisi tuoda omaa näkemystään pelistä esiin, vaikka se ei olisikaan saman suuntainen kuin jonkun toisen mielipide? Peli herättää mielenkiintoa ja siksi keskustelua. Ei kaiken tarvitse silti olla peliä ylistävää.
 
Vähemmän yllättäen osalla näistä puhujista taitaa olla aika vahva xbox-tausta takana, joten ehkä se selittää hieman näinkin varauksellista suhtautumista peliin.
Valitettavan usein tälläkin foorumilla asia on yleensä juuri päinvastoin, vahvan "PlayStation-taustan" omaava porukka vähättelee kaikkea missä on Xboxin logo päällä...

Itse pelistä. Täällä se ei todellakaan lähde ostoon julkkarissa ihan sen takia, että haluan ensin nähdä/kuulla kunnolla minkälainen tuote on kyseessä. Kunnollinen pelattava videopeli, vai pelkästään hienon näköinen taideteos. Ei tarvitse olla toiminnalla mässäilyäkään, sillä tykkään kyllä tunnelmallisista peleistä. Sen sijaan ohjattavia elokuvia yms. ei ole koskaan riittänyt into suorittaa.

Mainitaan vielä varmuuden vuoksi että PS4-ohjain on tällä hetkellä kädessä ;)
 
Omat vähäiset odotukset ainakin johtuu siitä, että pelistä ei edelleen ole mitään järkevää käsitystä sekä MGS V oli pienoinen pettymys. Muutenkin MGS-sarjan kohdalla tuntui että homma meni ihan liian sekasotkuksi mitä pidemmälle päästiin. Vähän kuin saippuasarjat kun jossain vaiheessa on tehty jo melkein kaikki mutta on pakko keksiä yhä vain lisää ja lisää jotain "erikoista".

En ole peliä ennakkoon tuominnut enkä muiden ole huomannut täällä sellaista tekevän mutta saa kai sitä nyt sanoa miltä peli vaikuttaa? Kohtahan tuota saa lukea arvosteluita ja kokemuksia ja pääsee niiden kautta tekemään edes hieman valistuneempaa arvausta ostopäätöksestä.

Lisätään tähän vielä se, että olen skipannut suuren osan pitemmistä trailereista, sillä mitä järkeä varsinkaan tällaisen pelin kohdalla on katsoa sitä etukäteen kymmeniä minuutteja videona?

Varmasti saisin helposti vastauksen kysymykseen "millainen peli & pelaaminen on tapauksessa Death Stranding" mutta katson ensin miten paljon peli jakaa mielipiteitä ja jos palaute on pääosin positiivinen, niin käyn vain suosiolla hakemassa pelin kaupasta. Enemmän mielipiteitä jakavana teoksena pitää sitten lueskella miksi se jakaa mielipiteitä ja päättää, ovatko ne seikkoja, jotka haittaavat itseäni. Ihan perusjuttuja kun on ostamassa peliä, josta ei ole ihan varma.

Vähän huvittavaa ja väsyttävää muuten tuollainen "Xbox-pelaajat sitä ja tätä"-kommentointi. Itse olen ainakin vain pelaaja. Pelasin viime sukupolvessa pääosin Xbox 360:llä ja PS3:lla sen yksinoikeudet. Nyttemmin alkusukupolvi meni PS4:n parissa ja Onelle olen siirtänyt painotuksen One X:n myötä. Switchkin löytyy. Haukun, kehun ja kommentoin ilman mitään turhia suosioita/fanituksia. Epäilen enemmistön tekevän samoin vaikka olisikin vain yhden alustan pelailija, sillä tuntuu että fanittaminen on mennyt järkevään suuntaan jo ajat sitten.
 
Itse pelistä. Täällä se ei todellakaan lähde ostoon julkkarissa ihan sen takia, että haluan ensin nähdä/kuulla kunnolla minkälainen tuote on kyseessä. Kunnollinen pelattava videopeli, vai pelkästään hienon näköinen taideteos. Ei tarvitse olla toiminnalla mässäilyäkään, sillä tykkään kyllä tunnelmallisista peleistä. Sen sijaan ohjattavia elokuvia yms. ei ole koskaan riittänyt into suorittaa.

Käy ostamassa marraskuun Pelaajalehti. Siitä löytyy pelin arvostelu.

"Hämmästyttävintä Death Strandingissa on loppujen lopuksi se, kuinka hienostuneesti se nivoo kerronnan syvälle kurottavat sävyt, pelimekaniikan keskeiset ydinasiat ja sosiaalisen etäpelaamisen hienostuneet nyanssit kokonaisuudeksi, joka tottelee yhtä ja samaa temaattista johtoajatusta."
 
Käy ostamassa marraskuun Pelaajalehti. Siitä löytyy pelin arvostelu.
Hyvä lähtökohta ostopäätöksen muodostamiselle, mutta haluan vielä kuulla Pertti Peruspelaajan mielipiteen. Mielummin useammankin.

Odotellaan hetki julkaisun jälkeen millaisia kommentteja pelistä tulee, ja minkä tyylinen tekele on kyseessä.
 
Ennakkovaraus on sisällä, mutta taitaa jäädä lunastamatta tässä vaiheessa. Siihen löytyy oikeastaan kaksi syytä. Ensimmäisenä se, että peli on puheiden mukaan todella erilainen ja "erikoinen", joten jäänen odottelemaan sen takia kokemuksia, kommentteja, striimejä peruspelaajilta ja niin edelleen. Kojiman pelit ovat olleet usein erittäin laadukkaita, mutta se niihin kohdistuva "erikoisuus" on myös sellainen tekijä, joka on ns. hit or miss. Joko kolahtaa todella kovaa tai sitten toinen riski on, ettei kolahda yhtään, on ns. "liian outo". Toisena syynä sitten julkaisuikkuna. Viikko tämän julkaisusta tulee ulos Star Wars, joka on tähän marraskuulle se ehdoton ykkönen, mitä tulee juonivetoisiin peleihin, joten vaikka tämän julkaisussa ostaisinkin, niin tulisi lähinnä "viikko kokeiltua ja ihmeteltyä".

Jään seuraamaan keskustelua pelistä erittäin tarkasti ja mielenkiinnolla.
 
Täällä on selvästi ihmisiä, jotka ovat hyvissä ajoin päättäneet, että peli on hyvä, ellei mestariteos, koska se on Kojiman peli.

Tämä videopeleihin keskittyvä keskustelufoorumi. Eikö siis saisi tuoda omaa näkemystään pelistä esiin, vaikka se ei olisikaan saman suuntainen kuin jonkun toisen mielipide? Peli herättää mielenkiintoa ja siksi keskustelua. Ei kaiken tarvitse silti olla peliä ylistävää.
Kukaan ei ole mestariteoksesta puhunut mutta todella typerää olla heti naulaamassa pelin suuntausta mahdollisesti liian tekopyhäksi ennen kuin se on edes julkaistu.

Pelataan se peli ensiksi ennen kuin maalaillaan piruja seinille. Varsinkin kun tähän mennessä embargon takaa on kuulunut käytännössä vain positiivista sanottavaa pelin tarinankerronnasta.
 
Pelataan se peli ensiksi ennen kuin maalaillaan piruja seinille. Varsinkin kun tähän mennessä embargon takaa on kuulunut käytännössä vain positiivista sanottavaa pelin tarinankerronnasta.
Kyllä tämänkin foorumin keskustelut kuihtuisivat aika olemattomiin, jos peleistä ei keskusteltaisi ennen niiden julkaisua. Se että välillä fiilikset jostain on positiiviset ja välillä negatiiviset. Jos näen materiaalia pelistä ja se mielestäni näyttää tietynlaiselta, niin kommentoin. Olen tämän sanonutkin tässä ketjussa, mutta tosiaan kommentoin ja seuraan peliä koska se kiinnostaa. Ei minun sitä siitä huolimatta tarvitse ylistää.
 
Itse ostan tämän ihan mielenkiinnosta, kun Kojima tekee jotakin muuta, kuin Metal Gear Solidia. Phantom Pain oli itselle totaalinen pettymys ja se lähtikin nopeasti myyntiin julkaisussa.

Pakko kyllä myöntää, että hieman pelottaa se onko tässä liikaa välivideoita tyyliin MGS4, kun pitäähän pelissä olla pelattavaa, eikä vain videoiden tuijotusta ja onko pelissä tarpeeksi vaihtelua, ettei ala kyllästyttämään. No vähän yli viikko vielä ja sitten sen näkee, että nappaako peli mukaansa vai kutsuuko Gamestop :)

Itselle Kojiman nimi pelissä ei ole merkki laadusta, mutta ymmärrän kyllä jos joku tykkää kyseisen herran tekeleistä ihan hitosti ja pitää niitä mestariteoksina.
 
Ja tuo pomotaisteluhan on käytännössä ensimmäinen isompi mörkö jota pelissä vastaan taistellaan, ainakin Kojiman taannoisesta 49min gameplay-pätkästä pystyi näin päättelemään.

Horizon: Zero Dawnissa oli jo pirun näyttävät taistelut robottidinoja vastaan joten ei ihme, että samalla enginellä nuo eeppiset taistelut on saatu siirrettyä Death Strandingiin.

Myös pelin audiovisuaalinen ilme kuulostaa hemmetin hyvältä tuon pomotaistelupätkän perusteella. Ja nyt on tämmöinen kipale pyörimässä loopilla twitchissä, hyvältä kuulostaa:
 
Horizon: Zero Dawnissa oli jo pirun näyttävät taistelut robottidinoja vastaan joten ei ihme, että samalla enginellä nuo eeppiset taistelut on saatu siirrettyä Death Strandingiin.

Jep, Hideo kävi lisenssoimassa Decima -pelimoottorin hollantilaiselta Guerrilla Gamesilta. Pelin ilmeestä voi todennäköisesti todella poimia yhteneväisyyksiä näiden kahden pelin välillä. Molemmat vielä kokematta, joten kaikki tulee uutena.

Tänään laittavat jakoon virallisen julkaisutrailerin klo 15:45.
 
Tässä alkaa hype tätä kohtaa nousta.. Enää ei viitsi edes mitään videoita ja arvosteluja ennen julkaisua katsella, että pääsee mahdollisimman vähän tietävänä pelistä tämän pariin.. Ilmestyy vielä omana syntymäpäivänä, niin saisi kyllä olla omaan makuun iskevää tavaraa ;)
 
Jep, Hideo kävi lisenssoimassa Decima -pelimoottorin hollantilaiselta Guerrilla Gamesilta. Pelin ilmeestä voi todennäköisesti todella poimia yhteneväisyyksiä näiden kahden pelin välillä. Molemmat vielä kokematta, joten kaikki tulee uutena.

Tänään laittavat jakoon virallisen julkaisutrailerin klo 15:45.

Kai sää olet nyt HZD pelannut? :eek: Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Ai ne käyttää tässä samaa pelimoottoria, hyvä homma, se oli todella toimiva ja näyttävä.

Itse aiheeseen, mielenkiintoisen oloinen tuotos, mutta kuulostelen arvioita julkaisun jälkeen. Uskon, että tulossa vähintäänkin ihan hyvä peli, mutta tälläisen yksin pelattavan ostamisella ei oo kiire, kun läjä huippupelejä odottaa vuoroaan omassa kirjastossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ai ne käyttää tässä samaa pelimoottori, hyvä homma, se oli todella toimiva ja näyttävä.
2016 Hideo Kojima ja Mark Cerny etsivät sopivaa pelimoottoria tulevalle pelille. Lopulta he päätyivät käyttämään Guerrilla Gamesin Decimaa:
We visited 15 studios around the world with Mark Cerny, and after this we spent another 6 months visiting other studios of people that I know. In total we visited 30 studios looking for the engine. I had a vision for the type of engine that we needed because I knew the type of game that I wanted to create.

...

Guerrilla Games in Amsterdam: their technology was just a league ahead of everywhere else. Even though they have an open world they are able to render very rich scenes with many objects. As you know their upcoming game Horizon Zero Dawn, which is coming out in February, has an artistic sensibility, particularly with regards to the use of color, whereas we’re looking for a very photo-realistic sensibility.

Parasta tässä on se, että kumpikin osapuoli on kehittänyt pelimoottoria parempaan suuntaan. Toivottavasti GG:n ja KP:n välinen yhteistyö jatkuu myös PS5:lla:
Usually when you go to use, buy or borrow an engine, someone will say, “Lend us your name,” or of course ask for payment. We had no contract with Guerrilla Games, but when we met them they suddenly gave us a box, a very pretty box. When we opened the box, there was a USB dongle inside that had the source code for the engine.

...

There was one condition though, that Kojima Productions doesn’t just use the engine, but that we develop the engine together with Guerrilla Games, that it should be a collaborative effort. So we were really blown away by their stance on this and being so open with the engine and we thought “Wow, these are the people we have to work with.”

 
Ylös Bottom