Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Death Stranding

Kauppareissulla GameStopissa käyty ja ennakkovaraus peruttu. Sinällään ei mitään peliä vastaan, eikä todellakaan mitään "vihaa" sitä kohtaan, mutta ei vain ole sellainen peli, josta nyt jaksaisin maksaa täyttä hintaa tässä vaiheessa. Ja kun viikkoa myöhemmin tulee se Star Wars, joka kutittelee nyt paaaaljon enemmän kuin tämä.

Kojiman pelit kuitenkin kiinnostavat ja kyllähän tämä on arvosteluiden perusteella todella rohkeasti erilainen peli. Siltä pohjalta kuitenkin sellainen tuote, joka todennäköisesti tulee jossain vaiheessa hommattua ja koettua. Todennäköinen ajankohta on alesta Star Warsin puhki pelaamisen jälkeen ennen Cyberpunkin ja The Last Of Us 2:n julkaisua.
 
Meinasin käydä itsekin perumassa, mutta päätän nyt kuitenkin antaa mahdollisuuden. Sen verran erikoisesta pelistä kysymys, että uteliaisuus vie voiton. Ja pääsehän uusista peleistä helposti eroon viemällä vaihtoon, jos nyt ei satu nappaamaankaan.
 
Siinä unboxataan tuorein pleikkarin arvostelu menestyksen sekä yksinoikeden myyntibuusterin pro bundle:

 
No siis itse olen pelannut ja tykännyt metal gear solid 1-3. Nelonen alkoi olla vähän liian välivideopainotteinen ja uusinta en oikein jaksanut pelata koska ei tuntunut enää metal gear solid peliltä. Tykännyt myös Horizon Zero Dawn, God of War, Spider Man, Last of Us, Uncharted 4, Bloodborne yms.
The Phantom Pain oli myös meikäläiselle kova pettymys, sillä tästä puuttuivat ne asiat minkä takia tykkäsin MGS peleistä: ikimuistoiset pomotaistelut, CODEC keskustelut, hyvällä tapaa pöljät hahmot/tarina jne. Kokonaisuutena ajatellen kyseessä oli hyvä open world peli, mutta huono MGS peli.

Tälläset pelit on vaan siitä vaikeita ettei kuluttaja täysin tiedä mitä odottaa tai ymmärrä mistä pelin itse pelaaminen koostuu. Odottaa sitä hyvää tarinaa muttei tajua että 30-40h mennään upeissa maisemissa paikasta a paikkaan b ja mietitään mitä jaksetaan kantaa ja mitä ei. Mihin kiveen kaadutaan ja keräillään tavaraa takasin selkään yms. Mutta makuasioita mistä kukin tykkää ja varmasti tästä moni tykkää. Varmasti myös moni ei ja ehkä se Gametop saadaan pohjamudista tämän avulla kun ihmiset tuo peliä takasin. :)
Jos gameplay ei nappaa, niin parin viikon päästä YouTubesta varmasti löytyy "elokuva" versio, mihin on koottu Death Strandingin kaikki välipätkät sekä tärkeimmät gameplay osuudet. Tällä tapaa olen pyrkinyt pysymään kärryillä tuoreista pelijulkaisuista, jotka tarinan puolesta ovat kiinnostavia, mutta lajityyppi ei ole kolahtanut (INSIDE, The Lost Legacy jne.)
 
Valtaosalla läpäisy on ollut 50-60 tunnin paikkeilla. Yhdessä arvostelussa lukema taisi olla 35h kunnes ruutuun tuli lopputek
Eli taas kyseessä peli jonka läpipeluuseen normaalilla opiskelijalla/työntekijällä menee vähintään puoli vuotta. Eli jää ainakin allekirjoittaneella kauppaan.
 
The Phantom Pain oli myös meikäläiselle kova pettymys, sillä tästä puuttuivat ne asiat minkä takia tykkäsin MGS peleistä: ikimuistoiset pomotaistelut, CODEC keskustelut, hyvällä tapaa pöljät hahmot/tarina jne. Kokonaisuutena ajatellen kyseessä oli hyvä open world peli, mutta huono MGS peli.

Jos gameplay ei nappaa, niin parin viikon päästä YouTubesta varmasti löytyy "elokuva" versio, mihin on koottu Death Strandingin kaikki välipätkät sekä tärkeimmät gameplay osuudet. Tällä tapaa olen pyrkinyt pysymään kärryillä tuoreista pelijulkaisuista, jotka tarinan puolesta ovat kiinnostavia, mutta lajityyppi ei ole kolahtanut (INSIDE, The Lost Legacy jne.)

Jep, tämä pitää tehdä.
 
Eli taas kyseessä peli jonka läpipeluuseen normaalilla opiskelijalla/työntekijällä menee vähintään puoli vuotta. Eli jää ainakin allekirjoittaneella kauppaan.
Ehkä parempi vaan puhua ihan omasta puolestasi? Itse ainakin olen töissä, ja teen usein töitä iltaisin tai viikonloppuinakin tarvittaessa. Lisäksi vietän paljon aikaa 6-vuotiaan poikani kanssa, ja jos silloin pelaan jotain, niin hänen kanssaan Lego-pelejä tai sitten muita vastaavia hänen ikäiselleen sopivia pelejä. Näistä kuvioista huolimatta tulee itseäni kiinnostavat 50 tunnin ropet tai muut vastaavat seikkailut pelattua helposti läpi muutamassa viikossa, kunhan niiden juoni on todella itseäni kiinnostava ja mukaansatempaava. Miten ihmeessä voi mennä puoli vuotta jos peli todella kiinnostaa? Ja tosiaan menee itsellänikin niin, etten välttämättä pysty joka viikolla pelaamaan kyseisen tyyppisiä pelejä, kuin ehkä yhtenä tai kahtena päivänä tai iltana.
 
Viimeksi muokattu:


Mielestäni tämä video kiteyttää upeasti sen minkä takia niin moni arvostelija on antanut pelille täydellisen arvosanan. Ja toki video toiminee myös apuna niille jotka vielä empivät pelin ostoa. Jos videossa listatut asiat eivät säväytä, ei silloin kannata peliä ostaa.

Olin itse jo vakuuttunut pelistä ennen kuin katsoin tuon pätkän, mutta sen katsottuani avautui vielä paljon laajemmin tämä Kojiman kunnianhimoinen teos ja kuinka hyvin tuo pääosin hidastempoinen gameplay sopii tähän peliin. Olen enemmän vakuuttunut siitä, että tämä peli on parempi tälläisenään kuin että siihen olisi väkisin tuotu ADHD-actionia miellyttämään jokaista pelaajaa.

Vaikka en lopulta pelistä 5/5 kokemuksena pitäisikään, veikkaan silti, että pelin läpäistyäni tuntisin tunteen kuinka tämä peli oli vain pakko kokea. Muuten olisi varmasti jäänyt tunne, että nyt on jäänyt jostain paitsi.
 
5 päivää enään niin pääsemme pelaamaan tätä kauan odotettua mestariteosta, ei pysty pelaamaan muita pelejä oikeestaan edes kun tietää ettei ne ole mitään verrattuna tähän. Tuntuvat mitättömiltä.
 
5 päivää enään niin pääsemme pelaamaan tätä kauan odotettua mestariteosta, ei pysty pelaamaan muita pelejä oikeestaan edes kun tietää ettei ne ole mitään verrattuna tähän. Tuntuvat mitättömiltä.
Onko tämä nyt jotain sarkasmia vai mitä? Melkoisesti pitää mennä hype-mittarin ylitse että ei "pysty" pelaamaan muita pelejä vaikka ei vielä ole edes pelannut tätä tulevaa peliä. Okei, jos kyse on enemmän siitä, että ei ehdi (koska Death Stranding ilmestyy pian) niin ihan ymmärrettävää ettei kannata mitään eepoksia aloittaa mutta "ettei pysty" on vähän outoa.

Aion itse katsella rauhassa vielä pelaajien kommentteja, jotka varmasti mukailevat aika pitkälti nyt jo saatuja arvioita. Ostelen sitten kun on parempi hetki eli ei ole muita pelejä kesken.

Ei ole muuten vielä tähän ikään mennessä tullut vastaan peliä, joka oli "pilannut" kaikki muut pelit, ettei "pystyisi" enää pelaamaan tai nauttimaan muista peleistä. En usko sellaista olevan olemassakaan jos sen takia, että mikään peli ei tee kaikkea.
 
Onhan se hienoa että tulee tämmöisiä isoja yksinpelejä joissa ei ole mikromaksuja.

Sais vaikkapa Ubisoft ja monet muut ottaa mallia, Itse kyllä ainakin mielellään tuen tämmöisiä pelejä.
 
Onhan se hienoa että tulee tämmöisiä isoja yksinpelejä joissa ei ole mikromaksuja.

Sais vaikkapa Ubisoft ja monet muut ottaa mallia, Itse kyllä ainakin mielellään tuen tämmöisiä pelejä.
Ehkä tuo Ubisoft on vain yleinen yleistäminen tässä asiassa? Silti täytyy sanoa, etten ymmärrä ainaista Ubisoftin esille ottamista silloin kun puhutaan mikromaksuista. Itselläni on käsittääkseni lähes kaikki Ubisoftin isommat pelit, ja vaikka kuinka mietin pääni puhki, en kyllä saa mieleeni firmalta pelejä, joissa olisi häikäilemättömästi käytetty mikromaksuja. En yksinpeleistä, mutta en edes moninpeleistä, joissa nykyajan suuntaus tuntuu monilla firmoilla olevan aika häikäilemätön mikromaksujen mukaan ujuttaminen tavalla tai toisella. Tosin näissäkään mikromaksuja ei yleensä ole tehty mitenkään pakollisiksi, eivätkä ne yleensä vaikuttaa peleissä pärjäämiseen.

Oman käsitykseni mukaan Ubisoft on itse asiassa moniin peleihinsä lisännyt paljon jopa ilmaisia lisäjuttuja päivitysten kautta, ja muutenkin ovat kehittäneet monia pelejään hienosti vielä vuosia pelien ilmestymisen jälkeen.

Itselleni tulee Ubisoftin peleihin liittyen ehkä negatiivisimpana mieleen tiettyjen heille rahaa tuottaneiden pelisarjojen samojen asioiden toistaminen vuodesta toiseen, lähinnä Far Cryn tai Assassins Creedin muodossa. Tosin, kun itse olen kummankin pelisarjan suuri fani, ovat minulle yleensä riittäneet kuhunkin pelisarjaan tulleet ympäristön ja juonen muutokset, jotka ovat kuitenkin yleensä olleet varsin vaihtelevia, vaikka pelien mekaniikat ovatkin itseään usein toistaneet. Ja joka tapauksessa tähän tapaanhan suosittuja pelisarjojaan lypsävät loppuun asti käytännössä kaikki muutkin pelien tuottajat.

Pakko kysyä vielä, että missä peleissä Ubisoft on mielestäsi jotenkin törkeästi syyllistynyt nimenomaan sellaisiin mikromaksuihin, jotka olisivat olleet jotenkin pakollisia ja sitä kautta tulleet esiin asiakkaan kusettamisena? EA:lta tulisi mieleeni ainakin Star Wars-skandaali (jonka sentään korjasivat pian kuluttajien nostaman huutomyrskyn jälkeen) sekä Bethesdan sotkut ainakin Fallout onlineen liittyen. Muuten on kyllä todettava, että tuo mikromaksuista kitiseminen tuntuu olevan usein vain sellaista yleistä kitinää useita isompia pelivalmistajia kohtaan, vaikkei todellisuudessa mikromaksuja juuri peleissä nimenomaan kuluttajaa kusettavalla ja pakollisella tavalla käytetä.
 
Viimeksi muokattu:
Ubin pelit toistavat ehkä samoja asioita ja on usein (pienempiä pelejä lukuun ottamatta) varman päälle tehtyjä tapauksia. Sama firma kuitenkin nykyisin tukee pelejä todella esimerkillisesti ja tuo myös tasaiseen tahtiin kokeilevampia (pienempiä) teoksiakin saataville. Mikromaksujenkaan suhteen en lähtisi ensimmäisenä vaatimaan Ubin päätä vadille. Niitä kyllä peleissään on mutta hyvin ne on sinne piilotettu etteivät haittaa pelaamista (kokemuksieni mukaan).

Ei Death Stranding onneksi muutenkaan ole mikään yksinpelien viimeinen linnake vaan toinen hyvä esimerkki löytyy vasta ilmestyneestä Outer Worldsistä. Ei minkäänlaista mikromaksua tai muutakaan turhaketta mukana ja täysiverinen yksinpeli, jossa on sisältöä, monipuolisuutta ja tekemistä vaikka kuinka. Taidankin tästä lähteä sitä taas jauhamaan hieman eteenpäin.

IGN ei pitänyt pelistä koska se ei pitele pelaajaa kädestä ja kerro mikä on paras reitti tehtävän luokse.:D
Onhan tuo melko huvittavaa ja vielä enemmän ehkä siksi, että vaikea uskoa etteikö peli sentään jotain tehtävää ("what to do") antaisi. Eikö tässä ole nimenomaan tarkoitus jotain paketteja kuljettaa? Täten siis tehtävä on viedä paketti määränpäähän. Reitin selvittäminen jää pelaajalle.

Ei voi kuin pyöritellä päätä tällaisille pelikriitikoille, jotka eivät tunnu edes ymmärtävän miksi peli tekee asioita kuten tekee.

Itse en tiedä pidänkö tällaisesta pelistä mutta sentään luulen ymmärtäni mikä tuossa on ideana ja miksi se on tehty kuten on. Pelihän olisi entistä vähemmän peli jos siellä menisi jokin valmis reitti, jota kulkea.

Siitä, onko pakettien toimitus hauskaa pelattavaa, saa olla tietenkin jokainen omaa mieltänsä mutta IGN:llä ei ole tunnuttu edes ymmärtävän perusasioita pelistä.
 
AC Odysseyssa ainakin pistää miettimään, että pitääkö ne näyttävät ja hyvät varusteet olla maksumuurin takana. Ennen vanhaan peleissä ne hienot varusteet oli suoraan saatavilla peliä pelaamalla.

Lisäksi siinä pelissä grindi, xp boostit ja materiaalien ostot on vähän siinä ja siinä onko se järkevissä rajoissa. Hieman siinä tasapainossa on haettu sitä, että pelaajat menisi käyttämään oikeata rahaa helpottamaan grindiä.

Ei puhuta mistään törkeistä asioista mielestäni, mutta ne pistää kuitenkin miettimään. Ja aiheuttaa huolia, että tämä saattaa olla vasta alkusoittoa ja koitetaan totuttaa pelaajia kyseiseen asiaan.

Ei Ubisoft mikään puhdas pulmunen ole, mutta ei myöskään suoraan naaman edestä koita ryöstää törkeällä tavalla. Sellaista pikku kieroa salakavalaan. Onhan viime vuosina ollut paljon artikkeleita sekä videoita Ubisoftin mikromaksuista.

No toisaalta nykynuoret on tottunut näihin mikromaksuihin sekä kasvanut niiden kanssa. Se on osa nykyistä pelimaailmaa.
 
Assassin's Creedin XP boosti oli itselle hieman liikaa, ilman tuon ostamista joutui grindaamaan että pääsi etenemään tarinassa.
Ei mua sinällään haittaa vaikka yrittävät myydä jotain kosmeettista krääsää, mutta jos aletaan suunnittelemaan pelimekaniikkaa mikromaksua silmällä pitäen niin ei paljoa nappaa.
 
5 päivää enään niin pääsemme pelaamaan tätä kauan odotettua mestariteosta, ei pysty pelaamaan muita pelejä oikeestaan edes kun tietää ettei ne ole mitään verrattuna tähän. Tuntuvat mitättömiltä.
Ja pääsee lukemaan foorumeita, kun pelaajat valittaa, että PS4 Pro tuuletin huutaa ihan hitosti :D

Täytyy toivoa, että oma kipale tulee viikonlopuksi, niin saa testattua onko tämä hitti vai huti.
 
Ylös Bottom