Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Death Stranding

Jotain jännää tulossa Kojima Productionsilta. Toivon Death Stranding PS5 patchia.


60fps ja DualSense-support Death Strandingille? Kyllä kiitos!

Tosin kyyninen minä näkee tämän olevan jotain muuta kuin pleikkariin liittyvää. Eikös Kojimalla ja Sonylla huhuttu menneen sukset hieman ristiin ja ei tainnut peli hirveästi myydä pleikalla, joten mietin kuinka järkevää bisnesmielessä on peliin lisätä jälkikäteen tälläinen päivitys jos voitaisiin johonkin muuhunkin keskittyä, kuten vaikkapa uuteen peliin? Toisaalta jos sieltä olisi uusi pelijulkistus tulossa niin miksei tätä olisi julkaistu Geoff Keighleyn TGA:ssa?

No joo, ylianalysoinniksi menee, katsellaan ja odotellaan mitä sieltä paljastuu. :D
 
CDPR on paljon ollut esillä viimeaikoina ahdistavan työympäristön takia, Kojima Productions haluaa antaa erilaisen kuvan. Ehkä tämä on syy siihen miksi tämä peli oli niin viimeistelty ja kaikki oli täydellisesti loppuunasti suunniteltu. Kojima Productions pelit oikeasti tulevat ulos kun ne on valmiita.

 
CDPR on paljon ollut esillä viimeaikoina ahdistavan työympäristön takia, Kojima Productions haluaa antaa erilaisen kuvan. Ehkä tämä on syy siihen miksi tämä peli oli niin viimeistelty ja kaikki oli täydellisesti loppuunasti suunniteltu. Kojima Productions pelit oikeasti tulevat ulos kun ne on valmiita.


Nippelitietoa:
Alunperin MGSV PC version piti tulla pari viikkoa myöhemmin kuin konsoliversoiden mutta ketkä olivat tekemässä PC versiota niin joustivat omista lomista että kaikki saavat ajallaan pelin.

Ja silti tuli erinomainen PC porttaus mutta japanissa on tuo työkulttuuri erilainen kuin suomessa tai euroopassa, siellä jäädään omasta halusta ylitöihin ja on melkein häpeä tehdä vain 8h päiviä ja tämän joskus kuulin työkaverilta kun molemmat olimme korjaamolla töissä ja juteltiin miksi yleensä japanilaiset autot ovat luotettavampia kuin muut.

Kojima jos ei polta työntekijöiden hermoja niin sitten se ottaa yhteen johdon kanssa(Konami case) mutta se johtuukin hänen Perfektionisti luonteestaan.
 
^jep, japanilainen työkulttuuri toki yleisesti sellaista, että sitä ei kannata ihan liikaa esim. Suomessa romantisoida :D "Vapaasta halusta" on helpompi jäädä ylitöihin kulttuurissa, missä muut vaihtoehdot on sosiaalinen itsemurha. Ottamatta siis yhtään kantaa juuri Kojima Productionsilla työskentelyyn.
Ja onhan todella rankasti yleistämällä japanilainen toimintakulttuuri yleensäkin sen verran erilainen, että kynnys pistää ulos keskeneräinen tekele ja perään joku "sori siitä"-lappu on aika hemmetin korkealla.
Muutenkin Kojimat, Nintendot jne. puskeneet suuren osan urastaan pelejä ulos ilman, että niitä on ollut mahdollista enää korjailla jälkikäteen.
 
Muutamia välihuomioita matkan varrelta (näin vuosi julkaisun jälkeen, olen varma että samoja pohdintoja voisi löytää topikista aiemmilta sivuilta :D):

Death Strandingin maailma ja tunnelma ovat erityisen onnistuneita. Katastrofin aiheuttama romahdus, sivilisaation jälleenrakennus, päähenkilö kansakuntaa (vaikka sitten vastentahtoisesti) yhdistävänä hahmona, jonkin "arkisen toimenpiteen" nouseminen uudessa maailmassa uuteen arvoon ja online-ominaisuudet yksinpeleissä eivät ole millään mittareilla uusia oivalluksia, mutta näistä tulee erinomainen yhdistelmä kun omaa otetta on riittävästi.
Jatkoin muiden pelaajien aloittamaa tietä ihan vain itsekkäistä syistä, koska tie helpottaisi seuraavan päätehtäväni suorittamista. Hyvin nopeasti tajusin, että miten moni näitä minun tienpätkiäni käyttääkään ja seuraavan pikkutehtävän suoritettuani Bridge link -pisteet ja sitä kautta kokonaislevelit pomppasivat ihan uusille lukemille. Ja heti tekemisestäni tuli tärkeämpää, halusin saada illan aikana vielä seuraavankin tienpätkän valmiiksi. En vain saadakseni tykkäyksiä, vaan siksi että autan itseäni JA muita.

Pelin tunnelma on todella mielekäs yhdistelmä tuhoa ja synkkyyttä ja toisaalta jopa söpöä sinisilmäistä iloa siitä, miten paketti ja yhteys kerrallaan pelaaja parantaa maailmaa. Sähköpostiin pamahtavat tsemppiviestit ja hologrammien antamat kehut voisivat muualla aiheuttaa lähinnä yökkäysrefleksin, mutta syystä tai toisesta tässä pelissä tämä toimii.

Pelattavuudesta ei mitään valitettavaa. Alun jälkeen kaltaiseni tilastoniilo on alkanut nauttia valikoista ja kaikesta säädöstä ja itse "toimintahan" on ollut simppelin toimivaa tähän mennessä.

Ja sitten vielä yksi huomio, jonka olen kyllä kuullut muidenkin lausumana: ensimmäisen vajaan 20h peli on ollut huomattavasti "normaalimpi" kuin odottaa saattoi. Tämä ei ole ollenkaan paha asia :p

No niin. Iso osa pelistä jäljellä, toivottavasti maistuu näin hyvin loppuun asti.
 
Yksi viesti vielä, sitten painun takaisin pelin maailmaan ja kommentoin kun peli ja ajatukset siitä ovat edenneet. Mutta kun hiljaisena työpäivänä ehti vähän (spoilereita vältellen) tutustua pelistä käytyyn keskusteluun, niin aivan pakko tarjota yksi välikevennys. Koskee ihan pelin ensimmäisiä minuutteja, mutta laitetaan kohteliaisuudesta kuitenkin spoilereihin:

Olin juuri ostanut ja korkannut pelin paria päivää aiemmin, kun menimme viettämään iltaa ystävien luokse. Parin viinilasin jälkeen toinen isäntäpariskunnasta tekee virheen ja kysyy olenko pelannut mitään hyvää uutta peliä. "Joo, just aloitin Death Strandingin ja jumankauta se on alun perusteella kunnon kamaa." Tämä herätti "mikä se on"-kysymyksiä, joten vastasin tavoilleni ominaisesti monologilla.
"Sä olet vähän niinku postimies joka toimittaa paketteja ja yrittää samalla yhdistää Amerikkaa, jossa on käynyt joku Death Stranding, minkä myötä kuolleet vähän niinku valuu meidän maailmaan ja iso osa Amerikasta on jonkinlaista autiomaata. Tai ne kuolleet valuu tänne silloin kun sataa timefallia, joka syövyttää ja vanhentaa asioita. Ne kuolleet on biitiitä ja ne yrittää saada ihmiset kiinni ja vetää mukaansa sellaiseen mustaan liejuun, mutta vissiin kannattaa yrittää tappaa itsensä kuin joutua elävänä sinne, just näin ku yks heppu rupes iskemään itseään puukolla kun sitä oltiin viemässä. Mutta se mun hahmo on erilainen, mut vietiin ja mä päädyin jonnekin rannalle missä oli kuolleita valaita ja sit mä pystyin menemään veteen ja sieltä takas ruumiiseni jossa oli vauva ja sit mä päädyin takaisin eläväksi. Ja mussa on siis kiinni sellainen vauva, se on kotelossa ja se näkee ne biitiit ja sen vähän niinku isä on Mads Mikkelsen. Ja sit mun mutsi oli Amerikan presidentti mutta se kuoli ja mun piti viedä sen ruumis pois kaupungista, koska jostain syystä ruumiit aiheuttaa jonkinlaisia räjähdyksiä tietyn ajan jälkeen ja kaupunkien ulkopuolelle on rakennettu sellaisia polttopisteitä missä ruumiit käsitellään.

Ja kun olin kertonut tämän niin kaikki kysyivät: "Onpa hidas alku. Koska se peli muuttuu mielenkiintoiseksi?"
...tai sitten eivät :D

Vitsailut sikseen, ymmärrän heitäkin jotka kokevat alun jotenkin monotonisena. Itselläni ei tätä ongelmaa ollut, mutta kieltämättä chapter 3:ssa pelaaminen muuttaa hiukan luonnettaan.
 
No niin, puolessavälissä ollaan jos puhuvaa hologrammia on uskominen. Chapter 5 käynnissä siis. Kirjoitan todella yleistasolla ajatuksia spoilereita vältellen:

Chapter 3:n pelasin varmasti hitaammin ja enemmän teitä rakentaen ja sivutehtäviä tehden kuin olisi ollut millään tavalla pakko. Kyllästymisen lähestyessä jatkoin juonta eteenpäin ja sitten tulikin kunnon vauhtia ja veikeitä tilanteita vastapainoksi ihan reilusti. Chapter 3 loppu - Chapter 4 - Chapter 5 -alku toi mieleen MGS4:n siinä mielessä, että todella dramaattisia pelitapahtumia ja välivideoita piisasi lyhyen ajan sisään paljon, ehkä vähän liikaakin. Rytmitys, rytmitys, rytmitys.

Mikä on yllättänyt minut kerta toisensa jälkeen on se, miten maailma ja hahmot eroavat silmissäni MGS-peleistä. Kyllä, tämä on ihan selkeästi A HIDEO KOJIMA GAME hyvässä ja pahassa, mutta välitän hahmoista ihan eri tavalla kuin Metal Gear Solidissa. Hahmot ja dialogit ovat yhä usein sellaisia "Kojima katsoo maailmaa filtterin läpi eikä oikein ymmärrä ihmisiä"-tasoa, mutta pelimaailman sisällä syntyy oma tsemppiviestien ja välittämisen logiikkansa jossa tämä kaikki (pääsääntöisesti) toimii. Haluan viedä Samin ja Fragilen tarinan loppuun. MGS-peleissä halusin nähdä että mihin kaikkeen tässä päädytäänkään, hahmoista viis.

Ja vielä pakko mainita se, että pelin pelaaminen ja siinä sivussa pelistä käydyn keskustelun seuraaminen näin viiveellä on oma kokonaistaideteoksensa :D
Joka kerta kun luen sanat prentetious tai tekotaiteellinen mietin vain seuraavaa kuvaa:

rt6v3ux53hy01.jpg
 
Peli loppupuolella, välihuomiona tämä ajatus on vähän huvittanut pelin edetessä:

Onko kellään kokemusta siitä kuinka radikaalisti pelaaminen muuttuu jos pelaa offline moodissa? Vai muuttuuko lainkaan?

Tämähän on vähän kuin pelaisi Dark Soulsia niin, että viholliset kuolevat yhdestä lyönnistä. Kyllä, pelin voi pelata alusta loppuun ja näkee kaiken mitä pelissä tapahtuu, mutta koko perusidea on poissa.

Itsestäänselvyyden alleviivaamista: Chiral network ON internet. Tämä on vertauskuva on toki kaikille selvää alusta asti, mutta koko peli on rakennettu tämän perusajatuksen varaan. Kun Sam saa uuden alueen verkon pariin tapahtuu tämä myös "meidän" maailmassamme. Prepperit saavat pelissä yhteyden toisiin toimijoihin, samoin me, hyvässä ja pahassa. Pääsääntöisesti hyvässä, vaikka typerät kyltit ja hölmöihin paikkoihin rakennetut sillat muistuttavatkin meitä ihmisten epätäydellisyydestä. Toinen vaihtoehto on se, että emme jaa tietoa tai resursseja emmekä opi toisiltamme :p

Onhan Kojima ennenkin rikkonut peleissään neljättä seinää oikein urakalla, mutta tämä on kunnianhimossaan hieno projekti.
 
Viimeksi muokattu:
Ja hyvin alleviivaa sitä miten internet on erittäin tärkeä asia oikeassa maailmassa kuten Chiral Network pelissä.

Vaikka pelissä on kaikkea outoa, "Kojimaa", kliseitä jne. niin siellä pinnan alla on harvinaisen realistinen ja uskottava maailma, joka liippaa todella lähelle oikeata menoa. Ne pelin sähköpostiviestit ja prepperhahmot olivat todella mielenkiintoisia + niiden viestien humoristinen tyyli oli aivan loistava.
 
No niin, läpi meni. Eiköhän tästä ole kirjoitettu nettiin ihan tarpeeksi, joten en skriivaa mitään pidempää esseetä. Ikimuistoinen, ainutlaatuinen ja samaan aikaan kaikkea muuta kuin täydellinen peli, jonka suosittelen kokemaan. Ja samaan aikaan ymmärrän heitä, joita ei jaksa kiinnostaa.

AAA-budjetin peli, jonka uniikkiudesta kertovat parhaat puolet itselleni olivat:

1) Verkkopeli, josta jo nopeasti mainitsinkin. Viimeisistä tehtävistä ei olisi tullut yhtikäs mitään ilman muiden pelaajien rakentamia ajoneuvoja, siltoja ja ziplineja. Pelin aivan lopulla käytin vielä viimeistä kertaa jonkun todella tuoreen pelaajan tikapuita ja köyttä ja tykitin tälle likejä niin maan perkeleesti. Toivottavasti ilahtui ja toisaalta ei jää siihen luuloon, että tykkäyksiä satelee jatkossakin samassa suhteessa :D

2) Se, kuinka inventaariopuuhastelu ja kartasta reitin suunnittelu muuttuvat ihan yhtä tärkeiksi ja palkitseviksi osiksi peliä kuin se itse matkan taittaminen. Aivan mahtavaa.

Tiettynä haasteena on se, että kumpaankin näihin puolista pääsee ihan tosissaan sisään vasta todella pitkän aikaa pelattuaan.

Kojima - jonkin verran sen ottaa, mutta paljon se antaakin. En vieläkään liity miehen fanikerhoon, mutta odotan todella mielenkiinnolla mitä meille seuraavaksi tarjotaan. Toistan itseäni: Pelimaailma tarvitsee ison budjetin erikoismenoa jatkossakin.
 
"Ikimuistoinen, ainutlaatuinen ja samaan aikaan kaikkea muuta kuin täydellinen peli, jonka suosittelen kokemaan" on kyllä aika täydellinen kuvaus pelistä.

Toivottavasti tuo huhu "extended editionista" pitää paikkaansa. Jotenkin sitä tekisi mieli palata reilun vuoden jälkeen tuohon mestarillisesti luotuun maailmaan samoilemaan. :)
 
Huhuja PS5 versiosta ja täydemmästä PS4 versiosta:

Taitaa olla samoja huhuja täälläkin. Lisää tarinasisältöä ja PS5-versio.

It’s reported that this updated version will include all-new story content that wasn’t in the original, although it’s unclear whether it will occur in the same locations as the main game or introduce some new environments.

 
Viimeksi muokattu:
No jos se on valmis niin perhana antakaa se meille jo :D Tässä pelissä on niin iso potentiaali hyödyntää Dualsenseä. Siihen vielä 60 FPS ja lisää tarinaa. Ostan pelin vaikka uudestaan jos täytyy, toki ilmainen päivitys kruunaisi kaiken.
 
Olin pelin läpäistyäni melko varma, että kerta sai riittää. Niin vain on kummitellut mielessä viimeiset viikot ja saas nähdä ollaanko loppuvuodesta roudaamassa tavaroita ympäri autioitunutta maailmaa extended cuttina PS5:llä :D
 
Ylös Bottom