Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Deathloop

Ensi syksynä loppuu tämän Pleikkari yksinoikeus tämän mukaan:



Sama uutinen syyskuulta:


Perus Muropakettia.. Kyllä on muistot kaukana Edomen ajoista..
 
Edellisen bugiahdistuksen jälkeen jatkoin taas pelaamista (liekkö päivitystä tullut, en tiedä) ja nyt olen löytänyt pelitavan joka sopii minulle.. yksinkertaisuudessaan käyn joitain pieniä yksittäisiä juttuja tekemässä tai hakemassa ja samalla pälyinen että onko aika/paikka alueella jotain jossa en ole käynyt. En välitä ajankulusta tai tahdista, pala kerrallaan ja joka piipahduksesta jää aina jotain käsiin, uusia aseita tai lisukkeita.. aika monesti Julieenne/Juluanne mikä liekään käy vierailemassa mutta nyt ukkelilla hyvä ase niin parista laukauksesta kellistyy vierailija(ihan offline versio siis)
Mukavaa tekemistä ja tarina infojakin kertyy kivasti niin avautuu uusia juonikuvioita/tekemisiä. Karttakin alkaa jo vähän piirtymään muistiin.
 
Tuli nyt tämä aloiteltua ja onhan tämä hieman sekava, parin tunnin jälkeen alkoi hieman selkeytymään kun sai infusionin käyttöön. Rupesin tuossa miettimään että kaippa se tulee selväksi sitten jossain vaiheessa että milloin kannattaa edes yrittää pelin läpäisyä. Jotkut ovat läpäisseet pelin 8h ja joillakin on mennyt yli 20h, hajontaa kyllä piisaa, keskimäärin näyttäis olevan 15h, että vissiin se tuossa vaiheessa käy sitten selväksi.
 
Tuli nyt tämä aloiteltua ja onhan tämä hieman sekava, parin tunnin jälkeen alkoi hieman selkeytymään kun sai infusionin käyttöön. Rupesin tuossa miettimään että kaippa se tulee selväksi sitten jossain vaiheessa että milloin kannattaa edes yrittää pelin läpäisyä. Jotkut ovat läpäisseet pelin 8h ja joillakin on mennyt yli 20h, hajontaa kyllä piisaa, keskimäärin näyttäis olevan 15h, että vissiin se tuossa vaiheessa käy sitten selväksi.
Joo kyllä siinä aika selkeä systeemi lopulta on miten tuota tarinaa saa kuljetettua eteenpäin. Niitä vihjeketjuja vaan seurailee niin alkaa avautua. :)
 
Kyllähän tämä nyt alkoi selkeytymään, kyllä tässä juonta pystyy seuraamaan aivan helposti ja sitä kautta etenemään. Jotenkin hieman rasittavan oloinen peli, mutta toisaalta taas aika omaperäinen. PS5 pelikello näyttää 7h ja vielä ei oikein pysty sanomaan että kuinka paljon tästä tykkää, tällä hetkellä Dishonored vie pidemmän korren, pidän itse hieman suoraviivaisemmista peleistä.

Ehkä se olisi ollut parempi että osan tavaroista olisi saanut automaattisesti itselle, tyyliin Dark Souls, nyt joutuu yleensä aina loopin jälkeen tekemään kompromisseja, ja luopumaan tavaroista, tosin jos pelaisi maltillisemmin niin ehkä niitä ei joutuisi tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli itsekkin tämä nyt vihdoin aloiteltua tänään. Ensimmäinen looppi pelattu ja ihan hyvät ensivaikutelmat. Muutama juttu tosin täytyy mainita: kontrollit ohjaimella ovat oikeasti aika huonot, kun kyse on FPS pelistä. Kyllä niihin pikku hiljaa on tottunut, mutta kankeaa kyllä on. Onneksi pelissä nyt ei ainakaan vielä kovin haastavia ammuskelukohtauksia ole tullut vastaan.

Toinen mikä on ärsyttänyt on se, että peli kaatui kaksi kertaa ensimmäisen loopin aikana.. Molemmilla kerroilla vielä kentän lopussa, eli kun olin jo matkalla exitille. Hieman purin jo hammasta yhteen, kun toisen kerran piti sama kenttä vetää uudestaan, koittaen muistaa mitä oli viimeksi kerännyt ja mistä. No, toivotaan niiden kaatumisten nyt jäävän tuohon kahteen.

Tekisi kyllä mieli pelaaman taas jo, niin sehän on hyvän pelin merkki :D.
 
Itse tulee yleensä pidettyä jotain auto-aim asetusta päällä jos se tuntuu että ei liikaa "väännä". Tämän pelin kohdalla tuntuu että joko ohjain tai auto-aim bugittaa.. jotenkin ihan oudoissa kohdissa tähtäin nykäisee huomattavasti minimalistisen ohjausliikkeen takia kyseiseen suuntaan mutta testaillessa oikeisiin kohteisiin ei saa samaa näkyvää efektiä aikaan.. noh, pitää kokeilla auto-aim asetuksia.
Itse en ole mikään expertti fps ohjauksen arvostelussa.. mm. viimeisin Halo ja Destiny1&2 kehutut oli vaan ihan tavallisia minusta, jopa tietyllä tapaa kliinisiä/yksinkertaisia. Tässäkin on ihan normaali keskiverto, en löydä mitään erityisiä ongelmia tai wow efektiä, ihan normi pelattava tuntu siis. Itselle tietty liian herkkä kuten yleensä kaikki fps kontrollit joten se nyt menee aina säätöön.
 
Tarkennan kommenttiani ohjaimen kontrolleista. Huomaa kyllä, että pelintekijät eivät juuri ohjainta ole käyttäneet. Siis pelkästään se, että valikkoja joutuu navigoimaan ohjaimella, kuten hiirellä on jo erikoinen valinta. No, se nyt ei kuitenkaan pahimmasta päästä ole vaan se, että ohjaimen sensitivity asetukset ovat surkeat ja tähtääminen yhtä tuskaa. Onneksi pelissä nyt ei tähän mennessä ole kovin haastavia taistelukohtauksia ollut ja todella aggressiivinen aim assist auttaa kyllä osumaan vihollisiin.

Lueskelin Redditistä aiheeseen liittyen ja siellä kompattiin vahvasti omia havaintojani. Tähtäämisessä on todella huonosti toteutettu kiihtyvyys ja kun se yhdistetään vähintäänkin yhtä surkeaan tattien deadzoneen, niin lopputulos on todella tökkivä. Tatti siis reagoi todella huonosti siihen kun sitä liikutetaan ja kamera ei täten käänny alkuunkaan sulavasti. Hankala tätä on selittää ellei sitä itse pääse kokemaan, mutta kun tätä vertaa muihin FPS peleihin, kuten vaikka Doomiin tai Call of Dutyyn, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Toki kyseessä on sinänsä erilainen peli, että em. pelit ovat puhtaasti FPS pelejä mitä Deathloop taas ei ole. Mielestäni kuitenkin kun kyse on FPS pelistä, jossa on useita aseita ja pelattavuus vahvasti nojaa ammuskeluun, niin voisi olettaa, että kontrollit olisi paremmalla tasolla. Mainittakkon vielä se, että sensitivityn maksimiaste on todella alhainen.. Itse pelaan hieman keskivertoa nopeammalla senssillä, mutta en ikinä nopeimmalla. Tässä pelissä olen kuitenkin saanut iskeä maksimit tauluun ja silti tuntuu liian hitaalta.

Reddittiä lueskellessani kävi myös ilmi, että ilmeisesti julkaisussa konsoliversiossa ei ollut mahdollista vaihtaa ohjaimen näppäinkomentoja, eikä muuttaa FOV:ia.. Ei hyvää päivää sentään, aivan perus juttuja - varsinkin FPS peleissä. Saa taas olla onnellinen, että aloitti pelin vasta isompien päivitysten jälkeen. Onneksi peli noin muuten kyllä maistuu :D.
 
No tuohon käyttöliittymän toteutukseen yhdyn, ihan paska :) Tatilla liikutella hiirenkursoria... uuh..
 
Oma aikansa meni löytää hyvä sensitivity, kun pelin aikanaan pelasin. Otin lopulta pois assistit, kiihtyvyydet, motion blurrin, camera shaken, jne.
 
Kuolin viimeisessä tehtävässä niin eiköhän lähde koko looppi alusta, aika tyly meininki. Läpi meni, ja vaikka tämä välillä vähän turhauttikin niin hyvä peli, semmoinen perus 8/10.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen meni itselläkin läpi ja ihan ok fiilikset jäi. Ei tämä nyt mikään mestariteos ollut, mutta ihan perushyvä. Hieman ihmetyttää miten tämä oli ehdolla esim. vuoden peliksi, mutta toisaalta rima oli aika matalalla viime vuonna.

Pelattavuus ei mielestäni ollut todellakaan pelin vahvinta osa-antia ja jo aiemmin mainitsemani ohjaimen kontrollit olivat kauniisti sanottuna huonot. Pelasin välissä esimerkiksi Destiny 2 ja Warzonea, niin teki kyllä suorastaan pahaa palata tämän pariin noiden jälkeen. No, onneksi taistelut nyt eivät kovin kummoisia olleet missään kohtaa ja huonoakin huonompi AI, sekä todella voimakas aim assist teki taisteluista helpohkoja. Pelattavuus muuttui kieltämättä mielenkiintoisesti pelin edetessä, sillä alussa oli lähes pakko vetää hiippailemalla, kun taas viimeiset kentät meni aivan eri tavalla aseet laulaen. Pakko mainita myös AI:sta ja hiippailusta se, että välillä viholliset näkivät minut seinien läpi ja paikoista mistä he eivät todellakaan olisi voineet minua havaita. Tämä ärsytti melkolailla kun olit hiippaillut pitkälle vihollisen alueella ja sitten joku random tyyppi näkee sinut seinän läpi.. Tällaisissa peleissä myös ärsyttää suunnattomasti se jos peli kaatuilee, sillä siinä saattaa mennä pidempikin pelisessio viemärista alas. Minulla kävi 3-4 kertaa läpipeluun aikana niin, että olin saanut jonkun alueen tehtyä ja olen lähdössä exitille niin peli kaatuu tai jää jumiin ja koko homma alusta.

Pelin ehdottomasti parasta antia oli ääninäyttely. Coltin ja Juliannan ääninäyttelijät olivat aivan fantastisia ja toivon todella, että heitä tullaan kuulemaan jatkossakin (ei välttämättä tämän sarjan parissa enää..). Aiemmissa viesteissäni mainitsemat roguelike/-lite elementit olivat varsin mielenkiintoisia samoin kuin "looppi", jota pelissä käytiin läpi. Toisaalta sen toteutus jäi kuitenkin ehkä hieman vaisuksi, kun lopulta peli oli vain sitä, että merkkasit johtolangan, jota seuraat orjallisesti ja vedit looppia ympäri sen enempää miettimättä. Infuusio-materiaalia sai varsin avokätisesti ja kaikki haluamani aseet/perkit sai nopeasti pysyviksi. Viimeisillä loopeilla jätin paljonkin tavaraa loottimatta, kun en enää tarvinnut mitään. Pelissä myös isossa roolissa oli PvP ominaisuus, jota ennen julkaisua odotin innolla. Hyvin toteutettuna se voisi tuoda peliin hyvin mielenkiintoisen twistin. Todellisuus ei kuitenkaan näitä fantasioita vastannut, vaan siltäkin osa-alueelta jäi aika kädenlämpöiset fiilikset. Matseja ei tuntunut löytyvän ja jos löytyi niin PvP oli aika karseaa, sillä jo aiemmin haukkumani kontrollit tekivät minkäännäköisestä PvP väännöstä täysin mahdotonta. Käytännössä se kumpi näki toisen ensin ja/tai omisti paremmat perkit voitti.

Laitan vielä spoilereihin pelin tarinasta lyhyet kommentit.
Tarinankerronta ympäri saarta löytyvien dokumenttien/audioklippien avulla oli mielestäni varsin onnistunut. Sen sijaan tarina itsessään ei ainakaan itselleni kolahtanut. En oikein saanut otetta juonesta ja ainoa hetki, joka herätti jotain tuntemuksia oli se kun Julianna paljastui Coltin tyttäreksi. Tästäkin olin valitettavasti spoilaantunut etukäteen. Odotukseni oli korkealla myös lopun suhteen, että mitenköhän tässä käy kun lähestyin Juliannan piilopirttiä. No aivan pannukakkuhan siitä tuli. Pelissä on 3 endingiä ja minulle tuli se, jossa tapoin Juliannan ja itseni - eli looppi päättyi. Tämän jälkeen herään rannalta ja Julianna teleporttaa pois paikalta? Siis mitä? Ei ne muutkaan loput sen parempia olleet, kun ne Youtubesta katsoin. Olisin todella halunnut tietää, että mitä lopussa tapahtui. Vihaan sitä kun tarinoissa loppu jätetään aivan liian epämääräiseksi. Ymmärrän sen jos halutaan jättää tilaa omille tulkinnoille, mutta varsin usein näissä yrityksissä on varsin ilmeistä, että tarinankertojalla ei vain yksinkertaisesti ollut kykyä saattaa tarinaa kunniallisesti päätökseen.

Paljon negatiivista tuli sanottua, mutta kyllä tämä pelaamisen arvoinen peli oli. Hauskaa oli ja paljon mielenkiintoisia yllätyksiä ja twistejä tuli vastaan matkanvarrella. Katsoin, että pelin läpäisee vain tarinaa suorittamalla noin 15 tunnissa ja itselläni peliin upposi n. 22 tuntia, joten ainakin hieman minimiä pidempään tuli Blackreefissa viihdyttyä.
 
Ja sit myöten Game Passiin ✌️
Olisikohan toteutuessaan ensimmäinen kerta kun varsin tuore AAA-peli ilmestyy samaan aikaan PS Plussaan ja Game Passiin? Tuntuu, että se on pelien kohdalla jompikumpi tilauspalvelu ainakin ensimmäisenä kuukautena.

En epäilisi yhtään, että yhtiöt kokevat tarpeelliseksi evätä pelien tulon myös toisen yhtiön tilauspalveluun jos ovat siitä rahaa maksaneet. Toisaalta nyt ei taida Microsoftin hirveästi tarvita maksella Arkanen suuntaan mitään kun yhtiön omistavat.
 
Olisikohan toteutuessaan ensimmäinen kerta kun varsin tuore AAA-peli ilmestyy samaan aikaan PS Plussaan ja Game Passiin? Tuntuu, että se on pelien kohdalla jompikumpi tilauspalvelu ainakin ensimmäisenä kuukautena.

En epäilisi yhtään, että yhtiöt kokevat tarpeelliseksi evätä pelien tulon myös toisen yhtiön tilauspalveluun jos ovat siitä rahaa maksaneet. Toisaalta nyt ei taida Microsoftin hirveästi tarvita maksella Arkanen suuntaan mitään kun yhtiön omistavat.
Lähinnähän se on enää sopimuspykälistä kiinni. Kunhan pelin saa julkaista Xboxilla niin se varmasti julkaistaan myös Game Passissa olettaen ettei Sonylla ole siihen mitään lisäpykälää.

Tosi vähän on vielä hiiskuttu Xbox -version julkaisusta, vaikka vuosi tulee ihan näillä näppäimillä täyteen. Siinäkin varmaan pykälät sanovat ettei saa mainostaa, ennenkuin yksinoikeus loppuu.
 
Tosi vähän on vielä hiiskuttu Xbox -version julkaisusta, vaikka vuosi tulee ihan näillä näppäimillä täyteen. Siinäkin varmaan pykälät sanovat ettei saa mainostaa, ennenkuin yksinoikeus loppuu.

Tässä on varmasti täyskielto luonnollisesti kaikenlaiseen markkinointiin ollut päällä ja nyt kun tosiaan 12kk oletettu yksinoikeus loppuu, niin samalla myös radiohiljaisuus päättyy. Toivottavasti.

Toisaalta nyt ei taida Microsoftin hirveästi tarvita maksella Arkanen suuntaan mitään kun yhtiön omistavat.

Mutta mites paljon sitten Sony onkaan maksanut Microsoftille, että saavat palveluunsa Deathloopin? ;)
 
Ylös Bottom