Varmasti auttaa asiaan mutta niin kuin yritin sanoa, on mielestäni BotW:ssa ihan liikaa sitä "horisontissa näkyvää mielenkiintoista" ja pitää jatkuvasti päättää että mihin seuraavaksi kun näkyy helposti aina joku minimissään viisi kohdetta. Lisäksi kun lähtee yhdelle niin seuraavan kumpareen takaa näkyy taas viisi uutta kohdetta, joista valita ja taas pitää päättää että meneekö sinne mihin alunperin aikoi ja mikä se edes oli ja olinko minä nyt menossa edes minnekään ja missä se hevonen on ja hei mitäs tuolla on ei kun tuo on siistimpi paikka ja oho tuolla on joku linna ja ja ja...
Sablessa on aavikkoa. Sitten menet jonnekin dyynin päälle katsomaan että missä olisi jotain muuta ja näetkin... Aavikkoa. Ja jotain pusikoita kenties. Kiviä ehkä. Mutta onko tuolla horisontissa näitä tavallisia kiviä vai kenties jokin erikoisempi kivi, kenties jopa rakennus? Sinne siis. Matkalla ei tule juurikaan muuta kuin aavikkoa vastaan ja ehkä lähempänä alkaa huomata että täällä on pari muutakin juttua, kylä ja sen lähellä kenties kaivo ja joku korkeampi tähystystorni, joka oli se, jonka kauempaa näki.
Sitten seikkaillaan hetki siellä ja taas sama uusiksi.
En tiedä onko Sablen "yksinäisyys" harkittua vaiko kehityskulujen minimointia mutta minusta tuo maailma on jotenkin niin paljon kiinnostavampi ja mysteerisempi kuin Ubin täplitetyt kartat tai BotW:n "hei täällä on tämmöstä ja tässä tämmöstä ja tuollakin on joku tommonen ja tuossa oli kanssa mutta menit jo sinne seuraavaan kun se oli isompi"-systeemi
Niinkin outoa kuin se onkin, kääntyy Sablessa tuo tyhjä aavikkomaailma sen eduksi kun nykyään jokainen peli on isketty tupaten täyteen kaikkea. Ubi on se ääriesimerkki ja esim. FarCry 5:ssä ei pystynyt metsässä olemaan minuuttia ettei ole joku puuma perseessä kiinni tai läheiseltä tieltä juoksee palava karhu, jonka perässä on lauma ukkeleita.
Joku voisi sanoa Sablea ja sen maailmaa tylsäksi ja tyhjäksi, jonka ymmärtäisin, mutta minulle tämä pelin maailma on jotain sellaista mitä en tiennyt kaipaavani. Tuntematon, aava maailma, josta löydettävät "tavallisetkin" rakennukset on jotain ihmeellistä kun jokaisen nurkan takana ei ole jotain "erikoista". BotW:n ongelma siis kohdallani oli se, että oli jo liikaa erikoista kohdetta kerralla näkyvissä, jolloin oikeastaan mikään ei enää ollut erikoista koska kaikki oli. Sablen hillitysti asuttu ja "sisustettu" maailma on jotain maagista.
Oli tarkoitus kirjoittaa Sablesta erikseenkin tuonne Game Pass -aiheeseen, joten lopetan nyt sen kehumisen tähän