Vastaus: Destiny [Hype @ 9.9.2014]
Muutama sananen Destinyn Alphasta.
Kylläpä tuli puun takaa. Toki olin tietoinen 9.9. julkaisusta ja ylipäätään Bungien laadusta, mutta jo ajat sitten alkanut hype nosti vanhan kyynikon karvat pystyyn ja ajatuksen pääkoppaan: antaako hypekoneisto väärän kuvan pelistä, kuten kävi esim. Watch_Dogsille? Onneksi nyt ei käynyt niin.
Olen siinä mielessä outo lintu, etten ole pelannut Haloja ja Mass Effectejä käytännössä ollenkaan. Myös Bordelands jäi kesken ja kakkososassa olin kuolla tylsyyteen. Nyt kuitenkin ollaan saatu luotua niin upea ja rikas maailma, että ikävöin sinne jo. Tässä pelissä kaikesta huokuu viimeistely (vaikka kyseessä oli alpha!) ja suuret tuotantoarvot. Peli toimii, se näyttää hyvältä ja siihen ollaan saatu luotua ne elementit, jotka koukuttavat pelaajan. Hyvä peli ei oikeastaan muuta vaadikaan.
Vaikka alpha antoi vasta pintaraapaisun siitä mitä kannen alla sykkii, olin vakuuttunut näkemästäni. Tässähän on ihan sairaasti tekemistä! Ja kaiken voi aina tehdä eri tavalla. Yksin tai kavereiden kanssa. Jonkin verran on kritisoitu, että maailma vaikuttaa tyhjältä ja autiolta. Itse en missään nimessä haluaisi, että tutkimattoman planeetan immersion rikkoisi kasapäin parveilevat kanssapelaajat tai joka lohkareen takana päivystävät vihut. Tämä on juuri hyvä näin tällaiselle joka nurkan koluajalle, joka haluaa välillä pysähtyä ihailemaan ruosteisen kaunista maailmaa.
Pienet asiat tekevät suuren pelin. Tässä yksityiskohtiin oltiin kiinnitetty paljon huomioita ja omaa silmää miellytti suuresti rohkea ja iso tekstin käyttö. Myös fontti oli tarkkaan mietitty ja informatiikka ruudulla toimi visuaalisesti upeasti. Graafisesti peli oli hyvän näköinen, mutta tiedän että nextgen pystyy parempaan ja tarkempaan piirtoon. Toisaalta, tällaisessa avoimen maailman pelissä tämä toimii paremmin, kuin että kaikki olisi kliinisen tarkkaa.
Jotenkin tuntuu siltä, että Bungien halusi laittaa alphan jakeluun kaikille halukkaille juurikin siitä syystä, että hype kasvaa seuraavalle tasolle. Sille tasolle, jossa pelaajat ovat nähneet kaiken omin silmin ja sitä kautta laittaneet sisään ennakkotilauksen. Toki uskon, että alphan jälkeen tehdään vielä tarvittavia korjauksia pelaajia kuunnellen. Nyt jo kuitenkin näyttää todella hyvältä syyskuun julkaisua ajatellen. Taidanpa jättää koko heinäkuun betan väliin ja kasvattaa ruokahalua entisestään
Ps. fiilistelyvideo tekeillä...