Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DIRT 4

Vastaus: DIRT 4

Ei tämä pärjää rallissa mitenkään DR:lle, mutta muuten kyllä maittaa. Rallycrosissa hyvää vääntöä vaikeimmalla tasolla, äsken täpärä voitto. Codella on lisenssi rallycrossiin niin miksei seuraavaksi rallycrossi peli ulos ja täysi kisakalenteri siihen, menisi ostoon. [emoji106]
Autot muuten likaantuu tässä jotenkin yli kuraisiksi, esim. ei Australian kuivassa hiekassa auto noin likaiseksi tule, mutta pikku juttu kunhan otti silmään.
 
Vastaus: DIRT 4

Siellä ollaan tietoisia että fysiikat ei ole täysin kunnossa, saapa nähdä että saavatko korjattua tulevissa päivityksissä.

[video=youtube;KP-Ts10Jd2Q]https://www.youtube.com/watch?v=KP-Ts10Jd2Q&t=216s[/video]
 
Vastaus: DIRT 4

Niin no lähinnä tuosta jäi sellainen olo, että ovat pääosin tyytyväisiä fysiikoihin ja säätämällä autojen käyttäytymistä saa muutettua haluttuun suuntaan, jos saa.

Tunnustivat kyllä, että osaa autoja ei ole testattu ammattikuskeilla tarpeeksi ja aika Chris Meeken kanssa oli liian lyhyt. Sanoivat silti, että modernit autot on mallinnettu hyvin. Oma tuntemus ainakin kokeilemastani Huyndaista on eri. Tästä osasyy voi olla huonoissa erikoskokeissa. Forcet ovat myös tosi kehnot, en saa kunnolla palautetta tienpinnasta ja pidon muutoksista. Ero Dirt Rallyyn on niin iso, ettei uskoisi olevan saman kehittäjän kynästä.

En aio makuuttaa 60€ peliä hyllyssä odottamassa, että se on ehkä joskus tulevaisuudessa hyvä. Saan sen sitten alesta, jos sikseen on.
 
Vastaus: DIRT 4

Se hyvä puoli on että kun tuo erillinen arcade-moodi on olemassa niin ainakin periaatteessa simu-moodia voisi rukata rankalla kädellä.
 
Vastaus: DIRT 4

Kyllähän sekin jotain kertoo, kun Youtubettajat valitsevat padilla ajaessa simutilan ilman apuja, että ei kaikki ole mennyt ihan oikein noiden kahden eri ajotilan kanssa. Varmasti on jossain vaiheessa tulossa korjauksia, mutta ei kovin nopeasti. Kyllä sieltä Codemastersin foorumeilta, twitteristä, steamista jne. on sitä palautetta valunut kehitäjälle.

Tuossa, kun ajelin DR:ää ja Dirt4 toissapäivänä niin kyllähän siinä pelin erot huomaa hyvin. Dirt Rallyssa on ensinnäkin auton vakiosäädöt paljon eläväisemmät ja se perä edellä ajaminen on paljon herkempi, luonnollisempi, aidompi ja hauskempi. Toisaalta taas autoilla ei ole massaa, ei kunnollista downforcea, jarrut on arcadea, rengasmallinnus on huonompi, asfaltti tuntuma paska ja FFB on paljon huonompi.

Dirt Rallyssa oli heti todella helppoa lähteä tykittämään ihan mieletöntä vauhtia, kun se perusajomalli tuntuu luonnollisesta. Toisaalta taas jäi kaipamaan noita Dirt 4 parannuksia ja kyllä Dirt4:ssa tietyillä autoilla säätämisen jälkeen meno paranee huomattavasti oikeaan suuntaan.

Viime viikon Dirt Blogissa kertoivat, että pelin nettisivuilta pystyy latamaan pätkiä peliin ja arvostelemaan niitä. Täytyykin katsoa, jos sieltä löytyisi edes yksi todella hauska pätkä ajaa. Uramuodon pätkille olen yleensä antanut 2-3 tähden arvosanan (pari kertaa 4 tähteä), vertailuna Dirt Rallyn pätkille itse antaisin 3-5 tähteä.
 
Vastaus: DIRT 4

Jos tätä ei itseltä kukaan järkihintaan poista, niin pitää varmaan antaa vielä mahdollisuus. Olen kuitenki raapaissut vasta pintaa ja rallicross oli kivaa, joten kyllä tästä iloakin irti saisi. Pitää vaan asennoitua niin, että tässä ralli on vain osa kakkua ja kokeilla noita säätöjäkin enemmän.

Pätkien tietty monotonisuus vaivaa itseä pahasti. Vaikka jokainen onkin erilainen, niin silti samanlainen. Ja onhan tuo graafisesti aika pahuksen ruma, ralli näyttää PS3 peliltä.
 
Vastaus: DIRT 4

Minä saan tuosta urasta irti ihan kivasti. Ajelen pääosin ilman restartteja niin säilyy haaste.

Kunpa voisi laittaa oman soundtrackin, jossain pelissä oli PS3 muistaakseni. Vai voisikohan valikoista laittaa nuo amisjumputukset banniin, muutenhan tuossa ihan kelvollista renkutusta on.
 
Vastaus: DIRT 4

Itse pelaan myös ilman restartteja, niin tulee lisää haastetta.
Hyvin tämän parissa edelleen viihtyy vaikka on niitä heikkouksia myös, ralllissa häiritsee tuo aivan liiallinen sivuttaispito. Oli sitten mikä vetotapa tahansa niin sama ongelma, liian aracade simumoodilla ja kaikki avut off tilassa. Rallycrossi saisi tarjota vähän haastetta lisää, ajoin kauden vaikeimmalla tasolla.
Neljästä kisasta voitto ja yhdestä vitos tila, eli aika helpolla tuli mestaruus. Parissa kilpailussa oli kova taistelu ykkös tilasta Bakkerundin kanssa, mutta kahdessa vikassa kisassa voitto tuli liian helposti.
Eilen tämä jonkun pikku päivityksen oli saanut, mitä lie sitten vaikutti.
Ihan hyvin maittaa heikkouksista huolimatta ja eikä lähde vertaileen DR:ään rallin osalta niin jaksaa pelata.
 
Vastaus: DIRT 4

Perus korjauksia oli tuo päivitys. Ei mitään ihmeitä.

Alkaa haastetta olla kun Lancialla tykittelen, loppuu kädet ja jalat Walesissa kun sukelletaan pöpelikön pimeyteen. Suurimman haasteen teki kyllä taustameteli kun en pidä mitään hudia päällä niin mutkat on kuultava.
 
Vastaus: DIRT 4

Moroo,
Onko muilla samaa probleemaa thrustmaster t500rs:n kanssa tässä pelissä et heitää vähän väliä -steering device changed- herjaa ja pitää ratti nykäistä aina piuhasta irti et toimii taas. Muissa peleissä ei mitään ongelmia.
 
Vastaus: DIRT 4

Moroo,
Onko muilla samaa probleemaa thrustmaster t500rs:n kanssa tässä pelissä et heitää vähän väliä -steering device changed- herjaa ja pitää ratti nykäistä aina piuhasta irti et toimii taas. Muissa peleissä ei mitään ongelmia.

Soft lock ja tyre friction 0 pitäis toimia. T500 ei oo Dirt 4 PS4 virallisesti tuettu.
 
Vastaus: DIRT 4

Pian 40 tuntia pelattu ja hyvin maistuu edelleen.
Aluksi kyllä ajaminen tuntui ihan paskalta kun subaru ja tuliterä evo x halusi lähinnä mennä suoraan mutkissa. Tuosta turhautuneena koitin gamer vaihtoehtoa ja johan autot kääntyi komiasti.
Muutaman pätkän jälkeen tuo alkoi kuitenkin tuntumaan liian helpolta joten vaihdoin takaisin simulationille ja päätin testata takavetoisia ja niillä ajaminen olikin jo paljon mukavampaa.
Tuon jälkeen olenkin lähinnä viihtynyt historic rallyn puolella.
Landrush tuli vedettyä finaalia vaille läpi ja siihen hieman petyin, että esim buggyilla on vain ne kolme kisaa.
Tough tasolla ainoa kisa joka tuotti ongelmia oli rwd trophty truckien eka kisa eli se kolmion mallinen rata. En voittanut sitten mitenkään ja lopulta heitin pelin helpoimmalle niin voitin puskurin mitalla.
Seuraavissa kisoissa saikin sitten ohitella kierroksella.

Päätin kokeilla uudestaan tough tasolla ja kiroillen hirveällä vääntämisellä pääsin tuossa ekassa kisassa neljänneksi ja loput sitten voittikin helposti.
Codemastersilla on kyllä AI kohtuu hakusessa. Jopa rallin puolella S.Alvarez vetää omiaan. Parina päivänä lukenut steamin ja codemastersin foorumia ja tuo on vetänyt jossain kisoissa sekunnin paremman ajan mitä leaderboardien ykkös aika on.
Samoin historic rallyn puolella BMW E30 sekoittaa tekoälyn täysin. Eräällä espanjan pätkällä joku veti ensin Cossulla 10s keulan ja sitten kokeili tuota niin jäi 40s ja tuon on vahvistanut useampi käyttäjä.
Minkä ihmeen takia vastustajien ajat edes muuttuu sen mukaan mikä auto pelaajalla on? Jos ne autot on samassa luokassa niin silloin ne ajatkin pitää olla samat.

En sitten tiedä johtuuko juuri tuosta, että olen valinnut "oikean" auton sillä eilen voitin tough tasolla rwd monsters eventissa kolme ekaa rallia (viisi ek:ta / ralli ) n.1.5 minuutin erolla ja neljännen 50s erolla.
Autona Lancia 037 joka ohjautuu kuin ajatus.

Vielä pari valittamisen aihetta.
Ekana se helvetin helikopteri joka joskus leijuu radan yläpuolella pöllyttämässä hiekkaa/lunta. Se on aina ennen mutkaa ja tuo pölypilvi estää näkemisen täysin ja vedän joka kerta pihalle kun ajan sen läpi.
Tuolla ei ole mitään muuta funktiota kuin pilata pelaajan kisa.
Toinen on se sankka sumu. Onneksi urassa on ainakin vielä ollut sitä harvoin ja silloinkin vaan lyhyt pätkä, mutta kyllä se huvittamaan pisti kun espanjassa on kirkas taivas ja aurinko paistaa. Sitten tulee sumu ja samalla koko taivas tummuu sellaiseksi kuin jossain maailmanlopun leffassa ennen kuin alkaa tulla tulikiveä taivaalta. Minuutti myöhemmin on taas kirkas aurinkoinen päivä.

Se mikä ei huvittanut oli nykyinen monthly event jonka eilen ajoin. 12:sta erikoiskokeesta viisi oli alusta loppuun tällaisia:
dirt4_20170625170256xtrcn.png
Jatkossa täytyy tarkistaa säätiedot ennen aloittamista. Vaikka ajan noita community eventejä vaan vaihtelun vuoksi niin tuollaisen sumun tuijottaminen minuutista toiseen on äärimmäisen tylsää ja alkaa vaan silmiä särkemään.

Mitä itse erikoiskokeisiin tulee niin ei minua ainakaan vielä ole haitannut se, että usein tulee tuttuja mutkia vastaan. Se itse pätkä kuitenkin on erilainen ja mieluummin minä noita ajan kuin niitä samoja täysin identtisiä erikoiskokeita kerta toisensa jälkeen.
Toki tässäkin olisi saatu pienillä muutoksillä mutkat tuntumaan vähemmän tutuilta. Esim walesin metsä osuuksilla kun tulee vasen hiusneula niin siellä on aina joku seisomassa sen soihtunsa kanssa ja taitaa olla aina sama mainoskin ulkolaidalla.
Pelkästään välillä poistamalla se tyyppi tuo mutka ei tuntuisi täysin identtiseltä niiden neljän muun kanssa jotka jo samalla pätkällä ajoin.
 
Vastaus: DIRT 4

Kovasti tuo vaikeustaso heittelee.
Tänään (tai siis eilen) tuli voitettua historic rallyn mestaruus stratoksella ja nyt sai ajaa jo ihan tosissaan.
Espanjassa tuli siirrettyä kuvakulma ohjaamosta konepellin päälle kun peli halusi minun ajavan 15km kaatosateessa jolloin on jo vaikea nähdä tietä.
Samalla tuli huomattua kuinka paljon helpompaa tuosta kuvakulmasta on ajaa ja oma vauhti kasvoi aika reippaasti ja pakko myöntää, että ohjaamosta ajaen en olisi mestaruutta todellakaan voittanut.
Hattua kyllä nostan jokaiselle joka ohjaamosta ajaa esim australian 8km pätkän yöllä kun vettä tulee kaatamalla. Itse ajoin niin kovaa kuin uskalsin konepelti kuvakulmalla jolloin sade ei haittaa ollenkaan ja olin jopa 3 sekuntia tekoälyä nopeampi.
Samalla tuli sijoituttua kakkoseksi pleikkarin leaderboardeilla ollen 5s ykköstä hitaampi. Tuo tosin ei ole mikään ihme kun nimiä listalla taisi olla vain n.30 :D
 
Vastaus: DIRT 4

Alkoi tämä kiinnostamaan ja hainkin kaupasta. Hoidin ensin kaikki autokoulu systeemit pois alta. Kivaahan tämä ajaminen, kuten Dirt Rallyssa. Itselle vielä plussaa tuo tässä matkamittari. En ole vielä ehtinyt uraa edes aloittamaan, muut ajomuodot vie hyvin aikaa. Hyvä peli kyseessä ainakin alun perusteella.
 
Vastaus: DIRT 4

Tänään sain triple crown eventit auki enkä edes tiedä miksi kuvittelin, että siellä olisi jotain lyhyttä ja helppoa tarjolla.
Rallissa on kaikissa viidessä maassa 8 ek:ta enkä varmaan arvaa kovin pieleen jos veikkaan, että useampi niistä on yli 10km.
Landrushissa on 4wd trophy truckeilla kahdeksan rataa ja rally crossissa pari rataa enemmän mitä FIA sarjassa ja kaikissa taas se kuusi kisaa.

Vastahan tuota uraa on tullut tahkottua ainakin 70 tuntia ja restartteja kertynyt satoja. Muutaman kerran tehnyt mieli heittää koko pleikkari jo partsilta alas kun 10km pätkää aloittaa kymmenettä kertaa alusta.
Tuo tough tason AI on kyllä tarjonnut paria poikkeusta lukuunottamatta tarpeeksi haastetta ja ihan tosissaan saanut ajaa. Jos auto hipaisee jotain ja lentää metsään niin se on restartin paikka.
Viimeksi tänään ajoin R5 luokan autoilla ja välillä sain muutaman sekunnin keulaa ja sitten jäinkin yli 10 sekuntia vaikka vauhti pysyi samana.

Rally cross sitten olikin hermoja lepuuttavaa hommaa. Varsinkin group B ja FIA meni helposti. Tosin FIA sarjan ekassa ja vikassa kisassa ekana oleva kuski veti jatkuvasti 4-6s nopeampia kierroksia kuin minä. Kaikki muut voitin ihan ylivoimaisesti.
En sitten tiedä onko tuo tekoälyn suhteen paljoa helpompi mitä dirt rally. Siinä haaste tuli siitä, että auto täytyi saada säätöihin. Tuon jälkeen voitin siinäkin master tasolla ihan helposti. Tässä taas ei tarvinnut säätää noita FIA autoja ollenkaan.

Noh huomenna triple crownien kimppuun ja sen tiedän jo valmiiksi, että landrushin kanssa menee hermot. Tänään luovutin yhdessä kisassa kun likemmäs 10 kertaa kisa meni pilalle kun AI tuli päälle tai kylkeen ja oma auto siitä seinään ja ympäri.
Mulla oli 20 pisteen keula joten päätin, että nyt riittää ja siirryin seuraavaan kisaan. Kävi vielä niin hyvä tuuri, että tuon skippaamisen jälkeenkin mulla oli vielä 16 pisteen keula joten sai rennomin ottaa sen viimeisen kisan.
Toki voisin laittaa tekoälyä helpommalle, mutta joku ihme pakko taistella tuon kanssa.
 
Vastaus: DIRT 4

Tänään oli sellainen fiilis, että ei jaksa rattia veivata joten otin padin käteen ja menin gamer moodissa pelaamaan pro touria.
Se on kyllä iso plussa, että gamer ja simulation moodit ovat kuin eri peli. Gamerilla voi viskoa autoa mutkiin miten haluaa ilman, että se spinnaa eikä se kyllä kovin herkästi spinnaa siitäkään jos perä osuu penkkaan tai aidan tolppaan.
Tuo oli varsin kivaa vaihtelua ja hieman yli kaksi tuntia meni varsin kivasti kun peliseuraakin löytyi kohtuu helposti.

Se tuossa on hieman tyhmää, että siinä on aina yksi auto luokka 24 tuntia kerrallaan. Aamupäivällä sain sen pari tuntia pelattua R5 luokan autolla ja sitten se vaihtui H1 luokkaan eli siellä on fulvia ja mini tarjolla. Seuraavaksi se vaihtuu huomenna klo.13 johonkin toiseen.
Siitä kiva kyllä, että jos siellä on ralliauto käytössä niin sitten todellakin tulee pelkkiä erikoiskokeita ajettavaksi ja niiden määrä tuntuu vaihtelevan kahdesta neljään. Pituuskin vaihtelee kohtuu paljon ja tänään tuli kaikkea 5-10km välistä.
Vieläkään nuo erikoiskokeet eivät kyllästyttäneet ja olisin pelannut pidempäänkin jos olisi tullut edes joku kit car autoksi.
 
Vastaus: DIRT 4

Tänään oli sellainen fiilis, että ei jaksa rattia veivata joten otin padin käteen

Samalla ajatuksella ajattelin tyypata miten padilla natsaa veivata ja tulinkin tänne vähän hehkuttamaan padin tuntumaa ajoittain tylsältä tuntuvaa rattiohjausta vastaan. Ajattelin kokeilla padilla veivata R5:sta academyssa ja aika kivalta se tuntuu, käytössä siis simulation. Pitää kokeilla vielä takavetoja mutta suosittelen kokeilemaan padilla pelaamista jos on yhtään samoilla linjoilla rattiohjauksen kanssa.
 
Vastaus: DIRT 4

Olen saanut säätämällä nelikoistakin ihan ok ajettavia ratilla. Erityisesti takapään lukko ja roll ball jäykiksi, ja keulaa vähemmän puskevaksi, niin alkaa mennä paremmin kylki edellä ja perää pystyy ohjaamaan kaasulla vähän paremmin.

Kyllä tämä ihan kelpo peli, kun vaan asennoituu ralliin oikealla tavalla. Rallikrossi on hauskaa ja hyvin toteutettu, landrush ei toistaiseksi oikein lämmittänyt. Epätasainen AI on iso ongelma tässä pelissä ja syö uramoodin viehätystä harmittavasti.
 
Ylös Bottom