Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DOA3 & puollustusnappi

Vanaja

New Member
Tämä kysymys ei välttämättä ehkä olisi tarvinnut uutta threadia, mutta tuleepa nyt ainakin huomatuksi.

Eli ongelmani koskee DOA3:n puollustusnappia. En ymmärrä, olenko vain yksinkertaisesti tyhmä, vai missä on ongelma. Siis onko sitä puollustusnappia mahdollista asettaa jompaankumpaan ohjaimen 'liipaisinnapeista'? Olen yrittänyt useita kertoja sitä asettaa, mutta näyttää siltä, että se on mahdollista asettaa vain ja ainoastaan johonkin niistä neljästä napista (A,B,Y,X).

Olen pelannut pari vuotta Soul Calburia puollustusnapin ollessa oikeassa liipaisemessa ja nyt meinaa mennä sormet solmuun, kun pitää yrittää puollustaa siitä lyönti- ja potkunapin vierestä. Miten on?

BTW. Pitääkö paikkaansa, kun kuulin kaverilta, että Soul Calibur 2 tulisi vain PS2:lle ja Gamecubelle?
 
Omistin jokin aikaa sitten DOA3:n ja siinä ei ollut mahdollista siirtää puolustusnamiskaa jompaankumpaan liipaisimeen.
Ihan samasta Soul Calibur-syystä tuota olin itsekin liipaisimeen siirtämässä, vaan eipä ollut optiota siihen. Loppujen lopuksi pelistäkään ei löytynyt sitä taistelemisen riemua mitä SC tarjosi, joten möin pelin pois. DOA3 on kyllä mieletön karkki silmille, mutta edelleenkään pelkillä graffoilla ei tehdä loistavaa peliä.

Soul Calibur 2:n Xbox-versio on tiettävästi jäissä ainakin toistaiseksi(syy tuntematon) ja olisi todellinen sääli jos peliä ei Xboxille tehtäisi. Xbox menettäisi ylivoimaisesti parhaimman saatavilla olevan taistelupelin...mutta odotetaan ja tarkkaillaan uutisia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Loppujen lopuksi pelistäkään ei löytynyt sitä taistelemisen riemua mitä SC tarjosi, joten möin pelin pois. DOA3 on kyllä mieletön karkki silmille, mutta edelleenkään pelkillä graffoilla ei tehdä loistavaa peliä.

Hyvin sanottu! Peli on todellakin epäilemättä kaunein taistelupeli, joka on julkaistu, mutta johtuen muutamasta pahasta puutteesta, se ei yllä taistelupelien parhaimmistoon (Soul Calibur & Virtua Fighter 4) .

Nyt noin viikon peliä pelattuani, voin kai jo arvostella sitä hiukan.

Eniten pelissä pistää vihaksi pelattavuuden pahat puutteet. Parhaiten tämä tulee ilmi esimerkiksi kun taistelija makaa maassa, niin ainoa tie ylös on nousta suoraan seisomaan tai suorittaa jokin maasta nousun yhteydessä tehtävä isku(, jonka onnistumisesta ei ole takeita), jolloin edessä on usein vihollisen jalka tai käsi. Ei siis ole mitään mahdollisuutta kieria tai lähteä taaksepäin tyyliin Soul Calibur.

Pahiten tämä ongelma näkyy tilanteessa, jossa taistelija makaa maassa ja takana on seinä ja edessä vihollinen. Tässä tilanteessa peli on usein menetetty, koska ei ole mahdollista esim. kieria sivulle, vaan vihollinen pääsee mielinmäärin hakkaamaan päin seinää.

Muutenkin pelattavuus on jotenkin hieman kankeahko verrattuna Soul Caliburiin.

Muutamana iltana, kun olemme kaveriporukassa peliä pelanneet, niin usein voittaja on ollut aina se, joka rämpyttää ohjaimen nappeja nopeiten. Ehkäpä vika on vain huonoissa vastustajissa? Mene ja tiedä. Itse opin jo Virtua Fighter ykkösessä, että rämpytyksellä ei pärjää, mutta miksi tälläisiä pelejä sitten tulee? Ehkäpä vika on vain minussa, koska en osaa peliä pelata.

Kylläpä tuli vuodatettua :) Ei Dead Or Alive 3 huono peli ole. Se toimii hyvin kaveriporukassa, mutta jos todellakin haluan pelata täysveristä taistelupeliä, niin yksi peli riittää. Soul Calibur. Vieläkin :D


Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Soul Calibur 2:n Xbox-versio on tiettävästi jäissä ainakin toistaiseksi(syy tuntematon) ja olisi todellinen sääli jos peliä ei Xboxille tehtäisi. Xbox menettäisi ylivoimaisesti parhaimman saatavilla olevan taistelupelin...mutta odotetaan ja tarkkaillaan uutisia.

Olisi kyllä todellakin sääli, jos SC2 ei xboxille tulisi. Joutuisi ehkä hommaamaan PS2:n tai GC:n ihan vaan jo sen takia. Sen verran hyvä oli ensimmäinen osa, että jos Namco on yhtään siitä parantanut, niin pakkohan se on saada. Ei väliä mikä on alusta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Vanaja
Hyvin sanottu! Peli on todellakin epäilemättä kaunein taistelupeli, joka on julkaistu, mutta johtuen muutamasta pahasta puutteesta, se ei yllä taistelupelien parhaimmistoon (Soul Calibur & Virtua Fighter 4) .

Nyt noin viikon peliä pelattuani, voin kai jo arvostella sitä hiukan.

Eniten pelissä pistää vihaksi pelattavuuden pahat puutteet. Parhaiten tämä tulee ilmi esimerkiksi kun taistelija makaa maassa, niin ainoa tie ylös on nousta suoraan seisomaan tai suorittaa jokin maasta nousun yhteydessä tehtävä isku(, jonka onnistumisesta ei ole takeita), jolloin edessä on usein vihollisen jalka tai käsi. Ei siis ole mitään mahdollisuutta kieria tai lähteä taaksepäin tyyliin Soul Calibur.

Pahiten tämä ongelma näkyy tilanteessa, jossa taistelija makaa maassa ja takana on seinä ja edessä vihollinen. Tässä tilanteessa peli on usein menetetty, koska ei ole mahdollista esim. kieria sivulle, vaan vihollinen pääsee mielinmäärin hakkaamaan päin seinää.


Toivotaan, että parantavat pelattavuutta reilusti DOA4:seen. Mun puolesta voisivat pitää graffat vaikka täysin samoina, ne riittäisivät minulle vallan mainioisti, ja panostaisivat täysillä pelattavuuteen. Vähän on harmittanut, kun on niin vähän eri taistelutyylejä, esim. joku neljä ninjaa on jo vähän liikaa, tosin Russian Martial Artsille pitää antaa jo vähän credittiä sen verran hyvä veto oli.

Ja tuohon maassa pyörimiseen - maassa pyöriminen onnistuu sillä spugella, joka vetää huikkaa aina välistä. Kokeile myös painaa kiinni-otto nappia, kun oot maassa spugella.
 
Niin, kun tuo Soul Calibur 2:n xbox versio tuli puheeksi, niin jonkun britti xboxlehden sivuilla näytti olevan julkaisulistassa sc2 huhtikuun kohdalla.
 
Ei helevetti! Ihan pakko tulla tänne vielä avautumaan tästä pelistä.

Tällä kertaa vituttaa mm. tämä "tekoäly" + muutama muu asia.


Tilanne menee näin.

Tietokoneen ohjastama taistelija on noin 5m päässä minun ohjastamasta taistelijasta. Tietokonetaistelija lähtee juoksemaan minun taistelijaa päin. Juuri ennen kohtaamista pistän taistelijani kyykkyyn ja suoritan kyykystä potkun. No, kuinka ollakkaan. Tietokoneen taistelija ehtii siinä ajassa jotenkin menemään itsekin kyykkyyn ja tekemään vielä counter-liikkeen minun taistelijan suorittamaan potkuun. Lopputuloksena minun taistelija ottaa 20% damagea.

Eikä tämä tilanne ollut todellakaan ainoa tälläinen 'ennalta_päätetty_juttu' tekoälyn osalta. Näitä tuntuu tulevan aina aika ajoin.

*Huokaus*


Toinen juttu, jota ihmettelen, on pelin fysiikka.

OK. Tätä on nähty muissakin taistelupeleissä (Tekken-sarja). Eli siis tämä vastustajan ilmassa pitäminen lyömällä ja potkimalla.

Tilanne tässä pelissä: Vastakkain 50kg nainen ja 150kg mies. Esimerkiksi nyt Hitomi ja Bass. Hitomi potkaisee Bassia. 150kg painava Bass lentää ilmaan. Hitomi potkaisee heti perään uudestaan Bassia. Bass jatkaa lentämistään. Ja tätä jatkuu parhaillaan jopa 5 sekunttia.

Vitutus jatkuu...

Pelasin vähän aikaa sitten survival-modea, jotta saisin hahmoille uusia vaatteita. Tämä mode tuntui kuitenkin melko vaikealta, kun taistelin käyttäen kompoja jne.

Ongelma ratkesi sillä, kun rupesin toistamaan paria eri liikettä ja hakkasin aina tilaisuuden tullen vastustajaa päin seinää. Tällä tavoin sain ties kuinka monta kymmentä voittoa. Vaihdoin siis harkitut liikkeet tajuttomaan rämpytykseen. Siis aivan uskomatonta :(

Ei näin. Ei todellakaan näin.

Taistelupelit ovat aina olleet suosikki peligenreni. Olen pelannut niitä jo reilut 10 vuotta.

Mutta pakkohan se on sanoa. DOA3 on monilta osin todella ala-arvoinen tekele.

On se uskomatonta kokeilla pelata Soul Caliburia DOA3-session jälkeen. Pelattavuus on täysin eri luokkaa kaikilta osin. DOA3 on kuin pelaisi torsolla, Soul Calibur on kuin pelaisi huippu-urheilijalla.

Pitääpä seuraavaksi kirjoittaa Tecmon pojille ja pistää vähän palautetta.

On se perkele, kun uskalsivat rikkoa SC:n ja VF:n asettamat taistelupelien pyhät säännöt :D

Toivottavasti saavat tehtyä edes jotain parannuksia DOA4:n, jotta siitä tulisi edes tyydyttävä peli. Ei muuten kovin hyvin mene xboxilla taistelupelien tarjonnan suhteen.


Pahoittelen tekstissä esiintyviä kirjoitusvirheitä. Kirjoitin tämän suht kovassa vitutuksessa :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No niin. Nyt lähti palautetta Tecmolle. On varmaan pojilla tippa linssissä, kun lukevat sitä viestiä. Harmi vain, kun rakentava kritiikki jäi aika vähälle, kun keskityin viestissä lähinnä pelin haukkumiseen. Mielestäni kuitenkin ihan aiheesta. Peli on malli esimerkki siitä, kun panostetaan 98% pelin näyttävyyteen, mutta mm. pelattavuus ja tekoäly on sitten todella lievästi ilmaistuna ala-arvoista.

Lisäsin viestiin myös survival-moden peliohjeen. Saavatpahan Tecmonkin pojat yli 20 voittoa omassa pelissään. Itse en ole pelannut käytännössä survival-modea kuin Hitomilla tai Hitomi & Zack -yhdistelmällä, mutta tätä ohjetta on helppo soveltaa mihin pariin tai kehen taistelijaan tahaansa. Ohjeet perustuu pelin "tekoälyn" (<- päivän vitsi. Hahhaa. Kaikki nauraa) huijaamiseen.

Dead Or Alive 3:n Survival-Moden Kymmenen Käskyä.

1. Unohda kompot! Uhonda kaikki, mitä olet oikeissa taistelu/tappelupeleissä oppinut. Nyt on ideana rämpyttää paljon ja nopeasti :)

2. Opettele taistelijallesi muutama tehokas perusisku. Toistat sitten näitä iskuja perä perään taistelussa. Kikkailu johtaa yleensä kuolemaan.

3. Hyökkäys on paras puollustus. Tämä pätee tässä modessa loistavasti. Eli painat koko ajan hulluna päälle. Hakkaat päin seinää. Odotat nokan edessä, kun vastustaja nousee seisomaan ja jatkat hakkausta. Jne. Tietysti puollustusnappia kannattaa käyttää tilanteissa, kun tulee todella tarvetta. Pelisilmää, pelisilmää.

4. Pelin "tekoäly" on kiero. Toisin sanoen se huijaa. Jos tekoälyn taistelijat on vähissä energioissa, niin voit olla varma, että joskus tulee sellaisia kompoja, ettei ole mitään tehtävissä.
- Itsekin sain tag-tilassa todistaa, kun vihollinen hakkasi taistelijaani yli 5 sekunttia minun voimatta vaikuttaa asiaan yhtään. Ihmettelin vain puollustusnappi pohjassa, kun energiat tippuu sadasta nollaan. Hauskinta tässä oli vielä se, kun vihollinen vaihtoi tässä hakkauksen aikana 4 kertaa hahmoansa. Ei helevetti. Pelaaminen tuon jälkeen oli aivan mahdotonta. Nauratti niin makiasti.

5. Sijoita taistelijasi aina niin, että et ole seinän ja vihollisen välissä. Pyri saamaan vihollinen seinän eteen, jotta pääsisit hakkaamaan mahdollisimman paljon. Tällä tavoin on mahdollista tappaa vihollinen erittäin nopeasti.

6. Ensimmäiset viisi vastustajaa ei käytännössä tee yhtään mitään. Muutama satunnainen lyönti tai potku tai jopa counter-liike saattaa tulla, mutta niistä ei pitäisi tulla ongelmaa. Nämä ensimmäiset pitäisi onnistua voittamaan ilman mitään energian menetyksiä.

7. Tämän jälkeen alkaa yleensä tämä "tekoälyn" herääminen, joka tapahtuu aika hitaasti. (Itse voitin 15 vihollista silmät kiinni).

8. "Tekoäly" on selvästi ohjelmoitu tekemään counter-liikkeitä tietyihin iskuihin ja potkuihin esim. joka kolmas kerta. Kun pelaat hiukan, niin huomaat, milloin kannattaa tehdä mikäkin isku tai potku.

9. Rämpytä.

10. Rämpytä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pepto
11. Heitä Doa3 roskikseen ja osta Capcom vs SNK 2. :D

Näin teen! Roskikseen heittämisen sijasta pitää vaan keksiä jotain tyydyttävämpää.

Olen harkinnut, että ajasin autolla yli tai ampusin haulikolla. Katsotaan nyt :) Ellei joku sitten ole valmis maksamaan 40e. Ottakoon yhteyttä. Pakko kuitenkin varoittaa. Kyseessä on huono peli :p
 
Oli pakko ottaa tää aihe käsittelyyn :)
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Vanaja
Eniten pelissä pistää vihaksi pelattavuuden pahat puutteet. Parhaiten tämä tulee ilmi esimerkiksi kun taistelija makaa maassa, niin ainoa tie ylös on nousta suoraan seisomaan tai suorittaa jokin maasta nousun yhteydessä tehtävä isku(, jonka onnistumisesta ei ole takeita), jolloin edessä on usein vihollisen jalka tai käsi. Ei siis ole mitään mahdollisuutta kieria tai lähteä taaksepäin tyyliin Soul Calibur.
Et ole tainnut lukea ohjekirjaa. Sivu 11 "Getting up":
i) Press (P) button several times in succession.
Get up quickly at your location.
ii) Press ^+(F) button several times in succession.
Roll toward the background and get up.
iii) Press v+(F) button several times in succession.
Roll toward the foreground and get up.
iv) (while getting up) Press (K) button several times in succession.
Rising middle kick.
v) Press v+(K) button several times in succession.
Rising low kick

Use the directional pad to get up after begin knocked down. Some characters also have special attacks that can be used while getting up.

Tossa jää hieman epäselväksi, että millä heeboilla toi onnistuu. Ainakaan combolistauksesta en löytänyt noita nousuhyökkäyksiä. Tekoäly on niitä käyttänyt muutaman kerran.

Todellakin toi tekoälyn counter attack systeemi on tosi perseestä, mutta jos oikein räpeltää niin huomaa että jos haluaa itse onnistua siinä, niin tulee ennakoida vastustajan seuraava potku/lyönti. Ja olen taistellut otteluita, jossa vastustaja on kämminyt ton counter yrityksen ja sitten voikin moukuttaa nenukkaan kierrepotkua :)
 
Tässä vaiheessa täytynee hieman puolustella peliä jonka vuoksi aikoinaan xboxin ostin... :)

-Rämpyttäminen ei ole tie autuuteen. Pätee ehkä tyhmiä (lue-ensimmäisiä konevastustajia survivalissa ja time attackissa) vastaan mutta ei muuten. Hulluna heiluva vastustaja on helppo torjua, ja tehdä vastaliike.
-Yhden "hyvän" liikkeen toistaminen on vielä huonompi vaihtoehto kuin edellinen. Vastaliikkeen saa onnistumaan 90 prosenttisesti jos ei tarvi ennakoida kuin yhtä liikettä vastaan.
-comboissa kannattaa käyttää vain nopeita sarjoja, jotka ensin horjuttavat vastustajaa (puolustus menee pois päältä) ja major isku tulee eri tasolle, jolloin vastaliikkeen tekeminen/ennakoiminen on todella hankalaa.
-Tekoäly ei juurikaan huijaa, se vain toimii lähes aina samalla logiikalla. Omien hyökkäysten kiinniotto lisääntyy mitä pidemmälle mennään. Vaihelevia lyöntejä tekemällä huomaat heti kun tekoäly yrittää ottaa lyöntejä kiinni. Tällöin et tietenkään lyö, vaan teet heiton. Helppoa ja loogista kuin heinänteko. Sen myös huomaa aika helposti kun kone alkaa käymään päälle ihmesarjoilla (ns. "huijaten") jolloin pitää vain tietää mihin kohtaan major isku tulee. Teet siihen vastaliikkeen jo combon alussa niin loppu sujuukin kuin itsestään. Vaikka koneen combo onkin "pahan" näköinen, ei pari combon ensimmäistä iskua juurikaan tee damagea.
-Tekoälyn hahmonvaihdot kesken sarjan (jolloin oma hahmo vaan lentää eikä juuri mitään voi tehdä) riippuu TAG-moden taisteluparista. Oikealla parilla sen voi tehdä itsekin, joten ei ole mikään bugi että konekin osaa sen tehdä. Yleensä TAG-moden ideaaliparit ovat ne alekkaiset hahmot muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (ja tag-hyökkäyshän alkaa heitosta).
-Seinää kannattaa käyttää hyväksi, varsinkin jos yksin pelaa niin survival moden pisteet ovat täysin riippuvaisia seinäiskuista.

Pari vinkkiä vielä peliin :
-Älä tee kahta samaa liikettä peräkkäin, kone oppii sen kolmannella ja tekee vastaliikkeen
-Lyö aina maahan kun vihollinen tipahtaa (hahmosta riippuen potku tai lyönti)
-Älä opettele vain yhtä hahmoa. Pelaa harjoitukset kaikilla hahmoilla ja opettele kuinka liikesarja alkaa että voit heti liikkeen alussa tehdä vastaliikkeen.
-Passiivinen puolustus on turhaa. Tietokone huomaa sen heti ja heittää.
-Jos teet kaksi vastaliikeyritystä peräkkäin onnistumatta tee kunnon potku perään. Kone hoksaa nuo yritykset ja valmistautuu heittoon, eli oma potkusi onnistuu hyvin todennäköisesti.
-Kun pelaat kaveria vastaan, huomaat helposti kuinka varsinkin kokematon pelaaja on vielä kaavallisempi kuin kone. Kun huomaat tämän, voit tehdä pelkkiä vastaliikkeitä ja voitat pelit hyökkäämättä kertaakaan. Tosin kaveri saattaa lopettaa vitutuksen vuoksi pelaamisen hyvin pian.
-Pelaa vain kavereita vastaan. On hauska kuunnella kun ne väittävät sinun huijaavan joka liikkeellä ;)
 
tuossa olet aivan oikeassa... että 'huonolla/kokemattomalla' pelaajalla on vielä huonompi 'teko'äly mitä koneella. kaveria alko suorastaa vituttaa kun aloin voittaa matseja pelkällä countterilla, meni varmaa viisi matsia niin hän jo tajus että ohjaimesta löytyy myös muita nappeja.

mutta minusta tämä on _hauskempi_ kuin tekkenit(ei välttämättä parempi). Tosin enpä tiedä nyt kun sain ps/ps2 arcade ohjaimen hommattua, niin voipi olla että tekken olis ihan jees...

[offtopic]
OSTAKAA TANSSIMATTO JA DANCE DANCE REVOLUTION, siinä mätössä jää tekkenit,doat ja muut kakkoseksi. kaksi mattoo vierekkäin niin pelissä tulee tulee varmasti kyljet kipeiksi kun molemmat huitoo käsillä toisia... Tätä varten ne konsolit on!
[/offtopic]
 
Eikös se ollut SC2 missä xboxin versiossa pääsee taistelee Spawnilla? vai sekoitanko johonkin muuhun sarjaan... jos kyseessä on SC2 niin peli ei ole enää jäissä.
 
DOA3:sta pelattuani noin päivän tykästyin paljonkin. Okei ei saa liipasimiin blokkia ja okei fysiikka ei ole kohdallaan, mutta muuten pidän pelistä. Mukavan monipuolisia yhdistelmiä saa aikaiseksi kun vaan vähän mietiskelee ja sovittelee. Annan kyll arvosanaksi 9 / 10 ... Joo ja mitä tekoälyyn tulee niin aina se on tappelupeleissä ollut että kun ottaa vaikeimman vaikeustason niin kone liikkuu sun nappienpainallusten mukaan PELISTÄ RIIPPUMATTA. Että ei se ole pelkästään DOA3:sessa se vika.
 
Ylös Bottom