Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age 2

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Ensimmäiset pelailut takana ja pääosin helpottunut olo. On tämä edelleen tosi koukuttavaa pelattavaa ja uudistukset eivät pilaa peliä niin paljoa kuin pelkäsin. Silti täytyy hämmästellä miten testauksesta on mennyt näin käsittämättömiä omituisuuksia läpi.

Pahimpana selän taakse ilmestyvät viholliset, jotka tekevät taistelusta täyttä sekasotkua. Ottaisin mieluummin selkeästi määritellyissä paikoissa olevia, mutta haastavampia vihuja. Awakeningin ylettömän helppouden opettamana pelaan hardilla ja vaikeustaso on muuten kohdallaan, mutta taisteluita joutuu ottamaan jatkuvasti kerran uusiksi, koska viimeiseksi luulemaansa vihollista jahdatessa tyhjästä ilmestyy uusi aalto.

Taitojen vähentäminen on sinänsä ok, Originsissa osa oli kiistämättä ihan turhia. Etenkin maagien kohdalla kuitenkin harmittaa joidenkin suosikkiloitsujen puuttuminen. Ja eikö pelissä todellakaan ole resurrect-loitsua, vai olenko vain täysi puusilmä?

Auto-attackin puute ei varsinaisesti pilaa peliä, mutta ei sen säilyttäminen olisi saanut olla ylivoimainen tehtävä. Nappuloita voi hakata muissakin peleissä. Inventaarion suoraviivaistaminen on kaksijakoista. Toisaalta hahmojen säätämiseen menee vähemmän vaivaa, mutta Originsin paperinukkeleikki oli oikeastaan aika hauskaa.

Tarinasta ja hahmoista on tässä vaiheessa turha mainita, alku vaikuttaa ihan lupaavalta, mutta juoni saisi lähteä vähän nopeammin liikkeelle. Melkein kymmenen tunnin jälkeen juuri mitään ei ole tapahtunut ja viittaukset ensimmäisen osan tapahtumiin ovat olleet merkityksettömiä. Kaverien väliset keskustelut pelin aikana ovat onneksi edelleen tosi hauskoja. Sivutehtävät ovat sen sijaan pääosin yhdentekeviä ja jatkuvat lataustauot paikasta toiseen siirtyessä syvältä.

Pelaan Originsin tapaan miekka ja kilpi -soturilla. Hahmoluokkien tasapainoa on odotetusti viritelty. Ekaa osaa pelasin tyypillisesti ryhmällä maagi, jousiampujarogue ja 2*warrior. Nyt etenkin roguet vaikuttavat vähän turhilta, koska jousiampujat eivät ole samanlaisia tappokoneita kuin Awakeningin lopussa ja tuntuvat hakeutuvan ongelmiin yhtä helposti kuin ennenkin. Toistaiseksi mennäänkin 2 maagia ja 2 warrioria -kombolla. Harmillista tästä tekee se että hahmoina roguet ovat ainakin alussa kiinnostavampia kuin muut seuralaiset. Muistaakseni tosin Originsin alussa oli vähän samaa ongelmaa, joten ehkä tasapaino korjaantuu kun hahmojen ja taitojen oikea käyttötapa löytyy.

Päähahmon ääninäyttely mahdollistaa näyttävämmän tarinankuljetuksen, mutta harmillisesti repliikkien äänensävy vaihtelee jopa saman keskustelun aikana tosi paljon, vaikka ottaisi aina samalla kuvakkeella olevan vaihtoehdon. Dialogiympyrä noin muuten on turha ja vaihtoehtojen korostaminen kuvakkeilla ärsyttävää alleviivaamista. Graafisesti DA 2 on tasalaatuisempi kuin Origins ja siltä osin hyvin riittävä.

Oikein hyvä peli, jonka parissa talviloma menee varmasti mukavasti.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

En tiedä onko kukaan maininnut mutta kannatta lukea ohjekirjasta ne keskustelujen symbolien selitykset. Pelissä niistä ei näemmä oo sanottu mitään tarkempaa.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Nyt olen Act 2 puolella. Pelistä nautin vieläkin, tosin harmittaa kun sivu-questeja ei ole niin paljoa kuin Act 1 aikana oli. Käsikirjoitus on todellakin huippua ja päähahmon ääninäyttely on juuri sopivaa. Päähahmohan yleinen äänensävy määräytyy sen mukaan oletko "Hyvistelijä", "pelle" vai "pahistelija". Pelaan peliä tuona "pellenä" ja aika hyvää läppää heittää Hawke. :)

Olenkin halunnut roolipeleissä kokeilla tälläistä irvailijaa jo jonkin aikaa, mutta aina on ollut joku syy mikä sen tekemisen on estänyt (yleensä se on pelin influence systeemi, esim Dragon Age Originisissä: vitsailet niin ihmiset alkaa heti itkemään). Eikä tuo ympäristöjen kierätys ole haitannut niin paljoa kuin luulin. Taistelu on pysynyt vieläkin viihdyttävänä ja on jopa Normal-vaikeudella tullut kohdattua pari aika pahaa taistelua jossa on saanut turpaansa ainakin kerran.

Tykkään tosissaan tälläisestä juonesta joka ei ole aina sitä maailman-pelastusta. Jotenkin sitä on kaivannut sellaista hieman maanläheisempää juonta. Täytyy sanoa että itse ainakin olen tyytyväinen miten Bioware on Hawken tehnyt peliin.

Menenpä takaisin pelailemaan. :D
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Act 2 sisältää kyllä pääjuonen puolella todella kovaa settiä, joten pienempi määrä sivujuonteita on minusta vaan hyväksi. Toki Act 1 oli mukava, kun oli paljon erilaista tekemistä. Juuri meni Act 2 lävitse ja voin sanoa, että Hawken lempinimi "Champion" tulee kyllä ihan aiheesta. On se vaan niin kova mimmi!

Ja niin, Isabela on muuten aika quuma paqqaus sängyssä! Naispuoleinen Hawkeni tykkää ja niin tykkään minäkin :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Mitä vaikeustasoa suosittelette nyt kokemustenne perusteella? Hakusessahan olisi tietysti kohtuullisesti haastava vaikeustaso, mikä ei kuitenkaan turhauta.

Hard kiinnostaisi, koska se vaatisi enemmän taktisuutta, mutta nämä vihuspawnit ovat ajaneet monia ilmeisesti normalin polulle?

Normal-tasoa suosittelen, johtuen aivan siitä spawnaamisesta, mille en ainakaan alkuun keksinyt järkevää puolustuskeinoa. Hard-taso muuten parempi ja antaa sopivamman haasteen, normal taas on hieman turhan helppo (varsinkin sopivalla partylla...). Itse vaihdoin hardista normaliin välttääkseni turhautumisia.

Kannattaa kuitenkin kokeilla molempia.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Piti kirjoittaa vaan vaikeustasosta, mutta tulikin sekalainen hajoiluviesti :)

Normaali vaikeustaso on vähän häiritsevän helppoa rymistelyä, mutta Hardilla pitää isommissa matseissa jo taktikoida, eli käytännössä ohjata pelkästään ryhmän maagia. Tämä taas on tylsää kun oma pelihahmo (Hawke) on warrior, ja tottakai sitä haluaisi kokea pelin warrioria pelaamalla. Taistelu muutenkin hämmentävän ADHD-menoa. Plus, missä on auto-attack? Vähäiset aivosoluni tekevät kuolemaa siinä A:n rämppäyksessä.

Miekoista tuli mieleen, kuka laittoi animea Dragon Ageeni? Nytkin Hawke kantaa selässään leipälapion kokoista lyömämiekkaa, ja miekan ollessa käsissä on juoksutyyli tyypillisen animemaisesti miekka taaksepäin sojottaen. Puhumattakaan Fenriksestä, jonka nähdessäni mietin, pelasinko Final Fantasya vai länsimaisen rpg-sarjan edustajaa.

Enkä edes aloita niistä spawnaavista vihollisista. Loppuuko konsolien muisti, kun tilanteessa jossa vihollisia on haluttu laittaa taisteluun 20kpl, ne laitettu tulemaan neljässä viiden hengen aallossa? Argh!

Toinen ärsyttävyys, ruumiita/arkkuja lootatessa ei enää pysty katsomaan esineiden stattirivejä siinä paikalla, vaan ne nähdäkseen varten pitää erikseen mennä inventoryyn tutkailemaan oliko uusi nenäkoru mistään kotoisin.

Muuten ihan hyvä peli :) Ongelmat vaan tuntuvat erityisen ärsyttäviltä, kun ennen kakkosen ilmestymistä verestin muistoja vetämällä DA Awakeningin kertaalleen läpi. Mutta kyllä tätä mielellään pelaa silti, ja aika alussa ollaan edelleen
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Nyt on 22 h peliä takana ja voin ilolla suositella. Kahden Mass Effectin ystävänä pidän pelistä ja sen uudistuksista. Peli ei ole vielä läpi, joten kokonaisuudesta en lähde sanomaan vielä mitn, mutta ihmettelen suuresti pelin saamaa kitinää.

Ehkä peli ei ole niin toimiva pc:llä kuin alkuperäinen, mutta kakkonen on paljon pelattavampi Ps3:lla kuin alkuperäinen. Hahmot ovat loistavia ja päähenkilökin oma persoonansa sen pahvin palan sijaan mikä ykkösessä oli. Mass Effectin tasolla ei vielä olla, mutta omasta mielestäni suurin osa pelin saamasta kritiikistä on aiheetonta itkemistä menneiden perään. Pc:llä tämä Hack'n' Slash ei varmastikaan samalla tavalla toimi, mutta konsolilla toimii.

Maisemien kierrättäminen ottaa hieman päähän. Kaupunki voisi vaikka kehittyä Assassin's creed tyyliin suuntaan tai toiseen. Myös vanha Final fantasy -trauma heräsi henkiin, sillä tyhjästä eteen ja taakse syntyvät viholliset eivät ole sen enempää uskottava kuin nautinnollinen näky. Ääninäyttelijät ovat hyviä, monet loistavia(Naispuolinen Hawke, Varric etc.). Fenrisin äänenä taitaa olla sama heppu kuin Final Fantasy 12:n Balthierina? :D

Pelit-lehden arvostelun mukaan homma menee puuroksi 30 h kohdalla. Sen näkee sitten. Tähän asti peli on ollut eskapistin märkä uni.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Täälläpä siis viisi ensimmäistä tuntia takana, normalilla mennään. Pelasin originsin&awakeniningin sekä boxilla että pc:llä, boxilla kyllä mukavampi pelata oli noitakin. Eli konsolilla menin joten vertaan tätä originsiin myöskin konsolipohjalta.

Isometristä kuvakulmaa en siis jäänyt kaipaamaan vaan ymmärrän hyvin niitä joille tämä puute on iso miinus. Toisaalta padilla taistelu on luontevampaa tässä (huomattavasti), keskustelut massatyyliin josta pidän etenkin kun omiin korviini femhawken ääni kuulostaa juuri sopivalta. Eli naisena pelaan kuten aina :D Ja sellainenkin ihme nyt sitten koettu että aloin ensin omatekemällä hahmolla pelaamaan vaan aloitin äkkiä uudelleen kun havaitsin että oletusmalli on itse asiassa erittäin hyvä, elikkä ensimmäistä kertaa mennään defaulttinaamalla, itseä viehättää tuo milla jovovichin nuorempi painos kovin.


Onhan tämä kovin erilainen kuin origins vaan ei silti huono, päinvastoin. Haltioidenkin ulkonäölliseen muutokseen äkkiä tottui, nyt ne näyttävät muultakin kuin suippokorvaisilta ihmisiltä. Merrillin kanssa pitää kyllä girl-girl -romanssia viritellä kun selvästi tuo lady hawkeen tuntuu kuumana käyvän :p

Ensi tunnelmat siis hyvät, ei kaduta ennakkotilaus.

e: ja A:n rämpytyksestä senverran että ok, rämpytystä kyllä riittää vaan se ei häiritse syystä että tähtäys on toimivinaan luontevammin kuin originsissa/awakeningissa, siltä ainakin tuntuu.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Monen monta tuntia nyt kokemusta takana ja antaisin tässä vaiheessa pelille arvosanaksi 75.
Pelasin peliä pitkään Nightmare-tasolla kunnes taisteluista tuli lähes mahdottomia ilman kahta parantajaa.

Muutama oma miete pelistä;

+ Taistelu napin hakkauksesta huolimatta on parempaa kuin edellisen osan hieman monotoninen taistelu/taitojen käyttäminen.
+ Taitopuun yksinkertaistaminen ja muuttaminen enemmän aktiiviseksi tekee hommasta hektisempää ja kiinnostavampaa lähitaistelijalle.
- Taistelun ongelmaksi muodostuukin lähinnä taikojien parannustaiat joita ei ole ainakaan alkuvaiheessa(?) kuin yksi ainoa ja silläkin on rikollisen pitkä latausaika.
- Elämää parantavia juomia ei ole kuin yhtä laatua ja sekin omalla, turhan pitkällä latausajalla. Täten perus tankin hengissä pito on erityisen hankalaa ilman kahta taikojaa parannus suuntauksella.

- Ennakkoon pelätty "määrä korvaa laadun" kopioi/liitä tapa käyttää samoja karttoja moneen paikkaan/tehtävään on selkeästi pelin huonoin puoli. Olisivat voineet edes pohja arkitehtuuria muuttaa, sillä sama kartta hieman eri kohdasta aloitettuna vähän väliä tappaa illuusion "siellä" olemisesta todella voimakkaasti.
Ketäpä kiinnostaa jauhaa samaa "luolastoa" hieman eri vihuilla kolmea kertaa lähes putkeen? Jos totta puhutaan, etukäteen tietäneenä en olisi tehnyt tuollaisia tehtäviä...
The Black Emporiumin suunnittelu todistaa että kyllä Biowarella osattaisiin kaunista arkitehtuuria mutta olisikohan pienet resurssit ja ajan puute ajanut Biowaren pojat ja tytöt tälläiseen halpaan kopioimiseen.

+ Kumppanit ovat tällä kertaa suurimmaksi osaksi oikeasti kiinnostavia joten onkin sääli ettei kumppanin kanssa voi aloittaa keskustelua koska tahansa.
+ Dialogi sekä sen ääninäyttely on erityisen hyvää, varsinkin pienet aksentti erot antoivat hahmoille enemmän vivahdetta ja persoonaa.

Loppumiete: Jos olet pikkutarkka pelaaja joka haluaa tutkia jokaisen kannon takaa ja etsiä jokaisen kiven alta, niin pelistä voi tulla puuduttavaa tarpomista varsinkin vaikeimmilla tasoilla.
Suosittelen jättämään osan sivutehtävistä ja keskittymään pääjuonen antimiin sillä tällä puolella Dragon Age 2:sella on paljon annettavaa.

Edit: Kunhan kerron tähän myös että taistelu vaikeammalla tasolla on välillä naurettavaa vanhan koulukunnan EOB - hit&run ravaamista ja odottelua että Stam/Mana/HP generoituu ja että cooldown:it on taas käytettävissä. Siihen vielä mukaan yleensä se toinen vihollis aalto.. ja taistelun todellinen "taktisuus" lentää ikkunasta ulos.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Aika hankalia ollu jotkut noista bosseista normaalillakin, mutta kyllä niistä selvisi kunhan otti potskuja tarpeeks mukaan. Kiva että vaikeimmat ovat sitten vaihtoehtoisia.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Tässä hieman enemmän palanneena ajattelin ilmaista muutaman mielipiteeni vielä. Ensinnäkin toi ekaksi häirinnyt vihollisten äkillinen spawnaaminen on alkanut häiritsemään vähemmän(!?) ajan saatossa.. siihen pitää vain asennoitua oikein. Mieti, onko se nyt niin epätavallista että kun esim rosvojoukon kimppuun hyökkää sankari lauma niin tämän rosvojoukon kaverit jotka ovat lähistöllä tulevat apuun? Sitähän se käytännössä on, ei ne nyt sentään taivaalta kentälle tipu tai kömmi maan uumenista niinkuin zombit. :p Toisekseen se pitää ryhmän jokaisen jäsenen mukavasti varpaillaan kun ei ikinä tiedä koska lisäjoukot hyökkäävät selustaan... muista käyttää pelin "pause" optiota niin tuskin kukaan kuolee "epäreilusti".
Tuo mitä RauskuS sanoi että pahimmissa taisteluissa hardilla tai hankalammalla (tällä hetkellä ei uskalla edes miettiä miten hankalaa on nightmarella kun hardkin tuottaa näppylöitä vähän väliä) pelattaessa kannattaa vain ohjata ryhmän parantajaa on ihan totta... huomasin muuten yhden kätevän kikan jota joku saattaisi kutsua huijaukseksi toinen glitchiksi. Kun boss vihu alkaa ajamaan takaa parantajaa tai jotain muuta heikompaa ryhmän jäsentä kierrä sen ympärillä jatkuvasti liikkuen "hieman poispäin".. tällä tavalla vihollinen ei osu KOSKAAN ja samalla aikaa muut ryhmän jäsenet saavat hakata rauhassa bossin selustaa. :rolleyes:

Oli muuten snadisti hankala tuo stone wraith vai mikäs sen prkleen nimi oli :eek: Meni varmaan 20 mins ennen kun se puri multaa (hard tasolla siis)
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Kiva, että porukka tykkää. Vaikka massakakkosen ulkoasu olikin aika pettymys itselle, niin on tämäkin. Ei jotenkin hivele silmiä yhtään, ei alkuunkaan. Vaikkei suoranaisesti nyt vikaakaan ole. Persoonaton ympäristö, mitäänsanomaton. Pelkistetty. Vuosi tais mennä ja sitäkään en huomannut, mitä hel... Juostaan guestista toiseen...

Sen sijaan oon tyytyväinen ja enemmänkin napin hinkkaamiseen ja combattiin. Ehdottomasti. Ja Merrilliin vai mikä olikaan. Aika lutunen tapaus, koitan taatusti päästä pöyhimään sitä. Eiköhän tää tästä lähde vielä, toivottavasti.

- Olis kiva kuulla, onko joku mennyt jo läpi? Ainakin Noosella on kiirettä pitänyt näemmä pelin kanssa. :D
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

- Olis kiva kuulla, onko joku mennyt jo läpi?

Juuri lopputekstejä tässä katselen, n.30 tunnin jälkeen. Viikonloppu menikin sitten näköjään Hawken parissa:o. Sopiihan tuo, sillä viimeksi yhtä pitkiksi venyneet sessiot vietin Grey Wardenin kanssa:D. Ei kait tässä muuta. Nyt vaan nukkumaan ja huomenna hieman omaa analyysia pelistä kirjoittelemaan.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Olis kiva kuulla, onko joku mennyt jo läpi? Ainakin Noosella on kiirettä pitänyt näemmä pelin kanssa. :D

Kahtena edellisenä yönä pelaaminen loppui vasta joskus viiden kuuden aikaan aamulla... :o
Noin 39 tuntia oli pelikellon lopullinen lukema kun lopputekstit rävähti ruutuun. Mielestäni tein lähestulkoon kaiken mahdollisen, mutta ainakin pari matkakumppanien tehtävää jäi näkemättä kun en niitä ajoissa suorittanut. Samalla jäi myös haaveeksi Suplier saavutus. No, onneksi löytyy niin vanha tallennus, että tilanteen pystyy korjaamaan.

Monesta asiasta pidin, mutta paljon löytyi asioita jotka olisi mielestäni pitänyt tehdä toisin. Päälimmäiseksi pettymykseksi jäi mieleen lopputaistelu
Meredithiä vastaan. Mikä idea oli vetää överiksi jrpg-tyyliin? Kaksintaistelu Arishokia vastaan olisi muuten ollut hienoa, mutta maagilla taistelu meni karkuun juoksemiseksi.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

mutta ainakin Isabellalta jäi pari tehtävää näkemättä kun muija otti jalat alleen. Samalla jäi myös haaveeksi Suplier saavutus. No, onneksi löytyy niin vanha tallennus, että tilanteen pystyy korjaamaan.
Tais spoileri lipsahtaa? Eipä itseä nyt pahemmin jyrsi, mutta joku saattaa vetää herneen nenään(olettaen että tuo meinaa mitä luulen).

Peli kyllä napannut mukaansa vaikka olikin pelkoja tästä kokoversiosta demoa pelanneena.
Nyt mennään nähtävästi Act 2 alussa. Eipä pelistä muuten ole valittamista, mutta nuo samojen maisemien kierrätys kyllä iskee silmään pahasti. Olisi mukavaa päästä seikkailemaan erilaisemmissa maisemissa, kuten ensimmäisessä osassa vaan kyllä tämä näinkin toimii ja saattaahan sitä tulla tyylikkäitäkin mestoja vielä vastaan.

Taistelussa taas negatiivinen juttu on se että välillä tuntuu olevan hirveä sählinki päällä ja a:n rämpytyksen huumassa unohtaa pitää huolta muista tiimikavereista.

Vaan kyllä tätä suosittelee kaikille Biowaren peleistä pitäville vaikka ennakkoluuloja olisikin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Mites, jos aloitan maagilla niin vältynkö tuolta napin hakkaamiselta taisteluissa? Vai onko siitäkin tehty joku jättikokoisella voimasauvalla huitova beat em up -hahmo?
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

vehu: spoileri piilotettu, puoliunessa ei kaikkea huomaa. Korjaa lainauksesi jossa se on myöskin.

Poksori:
Maagin perushyökkäys vaatiin rämpyttämistä jolloin heittää perusbolttia sauvasta, tai vaihtoehtoisesti hutkii sillä jos vihu on melee-etäisyydellä.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

vehu: spoileri piilotettu, puoliunessa ei kaikkea huomaa. Korjaa lainauksesi jossa se on myöskin.
Jees. Piti sekin laittaa spoileriksi, mutta laitan itsekin unenpöpperyyden piikkiin :D

Mites, jos aloitan maagilla niin vältynkö tuolta napin hakkaamiselta taisteluissa? Vai onko siitäkin tehty joku jättikokoisella voimasauvalla huitova beat em up -hahmo?
Ihan suosiolla kannattaa aloittaa warriorilla tai roguella, jos vähänkään kiinnostaa.
Itsekin meinasin magella aloittaa juuri taistelujen vuoksi, mutta kyllä tuo toimii perus warriorilla samalla tavalla kuin maagilla(ilman loitsuja) ja aina voi käyttää niitä tiimikaverimaageja vaikka samaa a:n rämpytystä niilläkin on luvassa.
 
Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]

Maagin perushyökkäys vaatiin rämpyttämistä jolloin heittää perusbolttia sauvasta, tai vaihtoehtoisesti hutkii sillä jos vihu on melee-etäisyydellä.
Eiiiiih, tätä juuri pelkäsinkin. Ennakkoluulot ovat melkoiset, mutta kun peli tuli hommattua niin ei tässä auta kuin antaa rämpyttämiselle mahdollisuus.
 
Ylös Bottom