Vastaus: Dragon Age 2 [PS3/X360]
No niin, muutaman tunnin viisaampana täytyy todeta, ettei peli ole läheskään niin metsässä, mitä demon, keskusteluiden ja omien ennakkoluulojen perusteella olisi voinut kuvitella.
Taistelussa ovat edelleen samat ongelmat, mutta pitänee tuo vaikeusaste laskea, jotta turhautumisia ei tule. Periaatteessahan peli ei ole millään tavalla mahdoton tai liian haastava hardilla tai nightmarella, mutta satunnaisuudet, kuten takaapäin yllättävät viholliset, vihollisten taitojen ja taikojen käytön vaihtelevuus ynnä muut aiheuttavat välillä harmaita hiuksia. Toisaalta edellisen osan pc:llä pelanneena voi tuo ohjain vaatia totuttelua ja sisälle päästessä olisi erinomainen taktikoinnin välikappale.
Taistelussa on kyllä edelleen oma viehätyksensä, vaikka turhauttavaa onkin hakata A:ta, kunnes mahdollisesti 20-100 iskun päästä vihollinen makaa maassa. Tämä häiritsee myös suuresti taistelun autenttisuutta ja todentuntuisuutta, kun hervottomalla miekalla survova taistelija ei saa vihollisen healthbaria edes värähtämään olan takaa lähtevällä iskulla.
Mutta mitä muuhun peliin tulee, on se jo vakaammalla pohjalla. Kyllä, keskustelua on yksinkertaistettu, kyllä, kaikkea muutakin on vähän yksinkertaistettu, mutta nyt kun peli on ulkona ja päivityksiä näihin asioihin tuskin on saatavissa, on sen kanssa elettävä ja yritettävä löytää ne hyvät puolet. Juoni tempaa mukaansa. Ei niinkään itse juonen takia, vaan sen kerronnan. Minusta se on tuore lähestymiskulma ja aiheuttaa pakonomaisen tarpeen jatkaa, jotta näkee, mitä tapahtuu seuraavaksi, tai miten juonta viedään eteenpäin.
Keskustelusysteemi on pelkistetty ja aluksi itseäni tämä ärsytti suunnattomasti. Kuitenkin, jos unohdetaan hetkeksi se, ettet enää pysty lauseelleen päättämään useammasta vaihtoehdosta mitä vastaat, joka siis toki luo omanlaisensa leiman ja syventymisen mahdollisuuden hahmoon, on uusi (tai no, Mass Effect...) systeemi varsin toimiva. Se tukee elokuvamaista, suorempaa tarinan kerrontaa ja kuljetusta. Ja tosiasiahan on se, että vaikka keskusteluvaihtoehtoja olisi kymmenen, eivät ne vaikuta pelin kulkuun kymmenellä eri tavalla. Sopiikin toivoa, että nyt pelkistetyllä versiolla, jokainen eri vaihtoehto todella vaikuttaisi juoneen ja pelin tapahtumiin. Tästä on vaikea vielä tässä vaiheessa sanoa mitään. Hahmot ovat mielenkiintoisia, toiset enemmän kuin toiset, mutta kaiken kaikkiaan onnistuneita.
Kokonaisuutena (tähän asti) peli on siis paljon tuttua ja jonkin verran uutta, sekoittaen pakkaa niin, ettei oikein tiedä miten päin korttien tulisi siellä olla. Peliä kohtaan pitääkin ottaa hieman erilainen lähestymistapa ja yrittää nauttia siitä sen vaatimalla tavalla. Uskon toki, että joillekin tämä on liikaa vaadittu ja ymmärrän sen hyvin, en itsekään roolipelifanina ole järin innostunut kaikista muutoksista, mutta omasta näkökulmasta tämä jää kuitenkin selvästi plussan puolelle.