Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: The Veilguard

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

HideoMiyamoto

Well-Known Member
1718261200948.png

Nimi: Dragon Age The Veilguard
Kehittäjä: Bioware
Julkaisija: EA
Alustat: Playstation, Xbox, PC
Lajityyppi: ARPG
Julkaisu: 31.10.2024
Kotisivut: https://www.ea.com/games/dragon-age/dragon-age-the-veilguard?isLocalized=true
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/dragon-age-veilguard






TIETOA PELISTÄ​

Tervetuloa Dragon Age™: The Veilguard -peliin. Astu Thedasin maailmaan – karun erämaan, petollisten labyrinttien ja kimaltavien kaupunkien eläväiseen maahan, joka on täynnä hurjia taisteluita ja salaisia taikoja. Nyt tämän maailman kohtalo on veitsenterällä.

Thedas tarvitsee uuden johtajan. Sellaisen, jota kukaan ei odota. Luot urhean ryhmän haastamaan nousevan myrskyn. Ystävyyttä, draamaa ja romantiikkaa riitää, kun tuot erilaisia yksilöitä yhteen epätavalliseksi ryhmäksi. Ryhdy johtajaksi ja sytytä toivon majakka Thedasin synkimpinä hetkinä.


Uusi pitkään odotettu osa Drago Age sarjaan joka näyttää ottavan enemmän eroa alkuperäiseen visiion. Biowaren parhaiten myyneet pelit on Inquisition ja Mass Effect 3 joten sillä mennään missä raha on ja tämä vaikuttaakin miksiltä näiden ominaisuuksia. Kaikille tämä uusi suunta ei maistu, varsinkin jos Origins on se mikä määrittää DA sarjan, mutta omasta mielestä vaikuttaa lupaavalta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse aloitin Dragon Age -sarjan läpipeluun ehkä noin vuosi sitten ja nyt olen Inquisitionin loppupuolella. Rakastuin välittömästi Originsiin ja Dragon Agen maailmaan/loreen. DA: 2 ja Inquisition eivät enää sitten enää itselle maistuneetkaan niin hyvin, koska peli lähti aivan uusille urille, jossa RPG elementtejä karsittiin ja taistelusysteemiä vietiin selkeästi hitaammasta ja taktisesta kohti nopeaa ja yksinkertaista.

Katsoin nyt tuon gameplay videonkin ja peli on todellakin nopeatempoinen ARPG, eikä taktinen CRPG, jota itse olin toivonut. Toki DA: 2 ja Inquisition olivat jo niin erilaisia pelejä, kuin Origins, joten oli ehkä toiveajattelua kuvitella, että uusimmassa osassa palattaisiin takaisin juurille, kun suunta edellisissä peleissä on selkeästi ollut tähän suuntaan. En nyt sanoisi olevani pettynyt, mutta jotenkin olin toivonut pelin olevan enemmän Originsin kaltainen, mutta selkeästi tämä on kaikilla tavoin vain jatkoa Inquisitionille.

Grafiikat ja ääninäyttely pelissä vaikutti olevan hyvällä tolalla. Tevinter on myös alueena hyvin mielenkiintoinen, joten positiivista ainakin sillä saralla. Ei tämä ehkä ihan sitä ollut mitä olin toivonut, mutta Dragon Agen maailma ja lore ovat niin kiinnostavia, että jos pelin tarina on hyvä, niin kyllä tästä saattaa oikein kelpo peli tulla.
 
Jep, Dragon Age lakkasi jo ajat sitten olemasta sitä mitä Origins esitteli joten sen suhteen ei pitäisi olla yllätys että tämä on suunta. Itselle ainakin mitä enemmän pelistä näkee ja kuulee sitä paremmalta se vaikuttaa. Varsinkin noi uudet kuvat kun näyttävät että kaikki ei ole neonvärejä ja synkkää kaupunkia.
 
Vihdoin näyttää Dragon Age olevan omaan makuuni tehty. Todella näyttävän näköinen peli, toiminta hauskaa sekä myöskin näyttävää ja hahmot/lore mielenkiintoisia. DA Inquisitioissa en tykännyt muusta kuin pelimaailmasta, joten se jäi kesken. Taistelu ei uponnut ja paljon turhaa lässytystä.

Baldurs Gate 3 ja Divinity Sin 2 hitaammat ja syvemmät mekaanikat ei itseäni kiinnosta, joten mukava, että Bioware tekee The Veilquardia enemmän isoille massoille.

Ainoat huoleenaiheet on, että prologi vaikutti hyvältä, mutta onkohan muu peli samalla tasolla. Ja miltä peli näyttää sekä pyörii PS5:lla. Lähempänä julkaisua ollaan varmaan näistä asioista viisaampia.
 
Itse aloitin Dragon Age -sarjan läpipeluun ehkä noin vuosi sitten ja nyt olen Inquisitionin loppupuolella. Rakastuin välittömästi Originsiin ja Dragon Agen maailmaan/loreen. DA: 2 ja Inquisition eivät enää sitten enää itselle maistuneetkaan niin hyvin, koska peli lähti aivan uusille urille, jossa RPG elementtejä karsittiin ja taistelusysteemiä vietiin selkeästi hitaammasta ja taktisesta kohti nopeaa ja yksinkertaista.

Katsoin nyt tuon gameplay videonkin ja peli on todellakin nopeatempoinen ARPG, eikä taktinen CRPG, jota itse olin toivonut. Toki DA: 2 ja Inquisition olivat jo niin erilaisia pelejä, kuin Origins, joten oli ehkä toiveajattelua kuvitella, että uusimmassa osassa palattaisiin takaisin juurille, kun suunta edellisissä peleissä on selkeästi ollut tähän suuntaan. En nyt sanoisi olevani pettynyt, mutta jotenkin olin toivonut pelin olevan enemmän Originsin kaltainen, mutta selkeästi tämä on kaikilla tavoin vain jatkoa Inquisitionille.

Grafiikat ja ääninäyttely pelissä vaikutti olevan hyvällä tolalla. Tevinter on myös alueena hyvin mielenkiintoinen, joten positiivista ainakin sillä saralla. Ei tämä ehkä ihan sitä ollut mitä olin toivonut, mutta Dragon Agen maailma ja lore ovat niin kiinnostavia, että jos pelin tarina on hyvä, niin kyllä tästä saattaa oikein kelpo peli tulla.
Itsekin pidin kyllä aika paljonkin Dragon’s Age Originsista. Tunnelmaa, kiehtovaa tarinaa ja mielenkiintoisia hahmoja löytyi mukavasti. Ainoa asia mikä minua pelissä jonkin verran häiritsi oli varsin korostunut lineaarisuus pelimaailmassa. Minä kun en yleensä pidä ollenkaan putkimaisesta etenemisestä, vaan nautin suunnattomasti avoimen maailman peleistä ja rönsyilevistä vaihtoehdoista pelimaailmassa etenemisessä. Tästä syystä nautin huomattavasti vielä enemmän Inquisitionista. Siinä kun oli haettu ainakin jonkin verran enemmän avoimen maailman menoa. Jotenkin vaan pidin Inquisitionista kaikin puolinkin vielä enemmän, ja se onkin yksi kaikkien aikojen parhaista roolipeleistä minulle.

DA2 onkin sitten jäänyt minulta kokonaan väliin. Sitä kun aikoinaan mollattiin niin paljon, ja syytettiin sen pelimaailmaa kovin geneeriseksi, niin itselläni kuoli mielenkiinto kokonaan peliä kohtaan, enkä koskaan sitä sitten hankkinut tai edes kokeillut mitään kautta. Toki Game Passin kautta sen voisi nykyään pelata ostamatta peliä. En nyt sitten kuitenkaan ole ainakaan vielä innostunut peliä edes kokeilemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa asia mikä minua pelissä jonkin verran häiritsi oli varsin korostunut lineaarisuus pelimaailmassa. Minä kun en yleensä pidä ollenkaan putkimaisesta etenemisestä, vaan nautin suunnattomasti avoimen maailman peleistä ja rönsyilevistä vaihtoehdoista pelimaailmassa etenemisessä. Tästä syystä nautin huomattavasti vielä enemmän Inquisitionista. Siinä kun oli haettu ainakin jonkin verran enemmän avoimen maailman menoa.
Tähän liittyen minulla onkin huonoja uutisia sinulle ja muille avoimen maailman ystäville, nimittäin BioWare olikin jo kertonut, että tämä peli tulee olemaan "mission-based", eikä avoimen maailman peli:
 
Tähän liittyen minulla onkin huonoja uutisia sinulle ja muille avoimen maailman ystäville, nimittäin BioWare olikin jo kertonut, että tämä peli tulee olemaan "mission-based", eikä avoimen maailman peli:
Juu, ei minulla tämän suhteen olekaan ollut korkeat odotukset enää aikoihin. Ei tuo gameplay-videokaan varsinaisesti minua vakuuttanut, vaikkei toki karmaiseva ollut kuten se aikaisempi traileri oli.
 
Tähän liittyen minulla onkin huonoja uutisia sinulle ja muille avoimen maailman ystäville, nimittäin BioWare olikin jo kertonut, että tämä peli tulee olemaan "mission-based", eikä avoimen maailman peli:
Hmmm... en suoraan sanoisi että tämä on huono asia. Täytyy nähdä miten tuo on oikeasti toteutettu. Jos peli tarjoaa kymmeniä huippuluokan tehtäviä mistä nimenomaan paistaa se kuinka tehtävän on pystynyt suunnittelemaan ilman avoimen maailman tuomaa painolastia, niin mikä jottei. Yksityiskohtaiset eeppiset lineaariset tehtävät versus avoimen maailman tuoma seikkailun vapaus. Molemmille löytyy paikkansa. Täytyy vaan toivoa että toteutus on onnistunut.
 
Hmmm... en suoraan sanoisi että tämä on huono asia. Täytyy nähdä miten tuo on oikeasti toteutettu. Jos peli tarjoaa kymmeniä huippuluokan tehtäviä mistä nimenomaan paistaa se kuinka tehtävän on pystynyt suunnittelemaan ilman avoimen maailman tuomaa painolastia, niin mikä jottei. Yksityiskohtaiset eeppiset lineaariset tehtävät versus avoimen maailman tuoma seikkailun vapaus. Molemmille löytyy paikkansa. Täytyy vaan toivoa että toteutus on onnistunut.

Varmaan tarvi katsoa kun DAO ja DA2 niin varmaan jotain samaa tyyliä.
 
Dragon Age on vähän ristiriitainen sarja itselleni. Kaikki osat on pelattu läpi ja niistä olen pitänyt, mutta joku osa-alue niissä aina tökkii pahasti. Eikä oikein juonesta ole jäänyt mitään mieleen, vaikka onhan tuosta Inquisitionista jo 10 vuotta aikaa joten ei ihme!

Origins oli loistava peli! Se oli käytännössä aikanaan henkinen jatko-osa Baldur's Gatelle ja näin nyt jälkeen päin ajateltu, lähempänä sitä BG fiilistä kuin mitä oikea, viime vuonna julkaistu BG3 oli. Todellinen moderni mestariteos omalla tavallaan.

Kakkonen oli... noh, siinä oli selkeästi omat tuotannolliset, ajalliset ja resursseihin liittyvät haasteet. Tykkäsin siitä kuitenkin, jotenkin leppoisa peli.

Inquisition oli myös varsin mainio, taistelusysteemi meni kokoajan enemmän pois siitä mitä Origins näytti mutta mielestäni pelattavuudeltaan se toimi erittäin hyvin. Oikeastaan pelin heikkous oli isot alueet ja sivutekemisen tympeys.

Veilguardin gameplay traileri mietteitä: Johan on reippaan näköistä taistelua! Luonnollinen eteneminen sarjalle, kauas on tultu sieltä Originsin BG tyylisestä taistelusta. Lisäksi täytyy hurrata sille että tämä EI OLE open world! Saakeli kuinka mukavaa vaihtelua ettei joka AAA rpg lähde sille linjalle! Joten siltä osin ei valittamista. Toisaalta, yleisfiilis jätti jotenkin kylmäksi. En tiedä sitten onko se lore vai maailma mikä on jotenkin vieras tai geneerinen. Varmasti Bioware tyyliin pelin ydin ja paras osa-alue on dialogi, hahmot, henkilökemia yms. jutut. Niihin pääsee paremmin käsiksi sitten itse pelaamalla.

Täytyypä katsoa mihin väliin tämän julkaistaan, jos ei ole mitään muuta kiinnostavaa uutta pelattavaa niin menee varmasti hankintaan.
 
En tiedä miten nämä aiemmat Dragon Aget on myynnillisesti menestyneet, että onko sillä vaikutusta tähän kehityssuuntaan. Toki, Baldurs Gate 3 osoitti että HC:mpikin kama myy kun on hyvin tehtyä.

Itse(kin) olisin toivonut Gearssin jalanjäljissä paluuta vanhoihin hyviin aikoihin. Traikku tosiaan aika epäonnistunut, eikä toi gameplaykaan nyt oikein säväyttänyt. Jotenkin kummalliset värit. Lentelee neonväreissä kipinää ja salamaa suuntaan jos toiseenkin. Jossain olin myös lukevinani että mahdollisuus timikavereiden ohjaamiseen loistaa poissaolollaan, että sanotaanko että odotukset ei ole nähdyn ja kuullun perusteella kovin korkealla. Xboxilla kaikki aikaisemmat pelannut, ja varmaan aika pitkälle siitä ohjaimen käytöstä johtuen juuri se eka oli pelattavuudeltaan aika köpöistä. Kaikista tykännyt kuitenkin, vaikka suunta on ollut toiminallisempaan suuntaan. Parjattu toka osakin oli mielestäni oikein mainio tapaus aikanaan ja Inquisitionin suurin ongelma oli ihan järjetön fetch/filler questien määrä. Sitten kun ihan kylmästi teki päätöksen jättämättä ison osan sivutehtävistä huomiotta, niin peli parani roimasti.

Näemmä pc:n game passissa kaikki DA:t, nii voisi ihan mielenkiinnosta lomalla ottaa sen ykkösen kokeiluun, että miten toimii hiirinäppis kombolla ja kuinka hyvin kestänyt aikaa.

Vanhojen aikojen fiilistelynä uusi ja vanha traikku:




 
Sen verran aikaa Originsista ja kakkosesta että ei enää oikeen muista. Mutta Origins iski täysillä, kakkonen turhautti mm. copypaste luolilla/dunkuilla. Inquisitionin tahkosin hammasta purren julkkarissa läpi, teknisesti täys katastrofi mutta halusi saada tarinan loppuun. Oli sielä varmasti hyviäkin juttuja kun sen 100h siihen käytti, mutta omaan muistiin piirtynyt suorituskyky ongelmat selkeimmin.
 
Sen verran aikaa Originsista ja kakkosesta että ei enää oikeen muista. Mutta Origins iski täysillä, kakkonen turhautti mm. copypaste luolilla/dunkuilla.

Samaan tahtiin noi meni tuolloisten Mass Effecitien kanssa.. kummassakin sarjassa se eka peli oli enempi sellainen niin sanottu vanhan ajan rope, millaiseksi ne tuolloin oletettiin olevan pitkälti, enempi tietsikoilla.. sitten kakkososat olivat huomattavasti suoraviivaisempia ja toimintapainotteisempia seikkailuja.

Kakkonenhan sai ihan kunnolla kriiittiä juurikin siitä että taidettiin aika vauhdilla kasaan kyhätä ja sitä copypasteä käytettiin siinä niin räikeästikin.
 
Pelin ohjaaja kertoo sen RPG mekaniikoista. Kehuu että eroaa mass effectistä kuin yö päivästä, ME on enemmän shooter ja vähemmän RPG. Pelin kykypuut ovat massiivisia ja esikuvana on kerrottu FF X Sphere Grid ja FF XII Zodiac Age vapaus valita miten hahmoa kehittää.

Kumppaneilla on ennalta määrätyt 5 skilliä mutta heidän kykypuillaan voit valita mihin suuntaan näitä kehitetään. RPG sivusto kuvailee häntä todelliseksi roolipeli nörtiksi.

 
Mitä enemmän tästä pelistä kuulee, niin sitä paremmalta vaikuttaa.

Etenkin tuo combat kun se on enemmän toiminnallisempaa kuin edellisissä peleissä. Itse kun en ole vuoropohjaisen combatin ystävä, niin tuo combat on kyllä plussaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä enemmän tästä pelistä kuulee, niin sitä paremmalta vaikuttaa.

Etenkin tuo combat kun se on enemmän toiminnallisempaa kuin edellisissä peleissä. Itse kun en ole vuoropohjaisen combatin ystävä, niin tuo combat on kyllä plussaa.

Samaa mieltä. Aloittelin pelaamaan DA Originsia tuossa joku aika sitten ja olin hämmentynyt miten hyvin aikaa sen hahmot, tarina, maailma, ääninäyttely on kestänyt, mutta pelattavuus on kaikkea muuta kuin hyvää. En koskaan pitänyt siitä kuin peli julkaistiin ja ei nämä 20 vuotta sille ainakaan hyvää ole tehnyt. Sen takia olen tästä enemmän innostunut kuin keskiverto DA:O fani ja siksi pidän DA 2 enemmän koska se on suoraviivaistettu kokemus jossa on vaan helpompi imea se tarina kokemus.
 
Samaa mieltä. Aloittelin pelaamaan DA Originsia tuossa joku aika sitten ja olin hämmentynyt miten hyvin aikaa sen hahmot, tarina, maailma, ääninäyttely on kestänyt, mutta pelattavuus on kaikkea muuta kuin hyvää. En koskaan pitänyt siitä kuin peli julkaistiin ja ei nämä 20 vuotta sille ainakaan hyvää ole tehnyt. Sen takia olen tästä enemmän innostunut kuin keskiverto DA:O fani ja siksi pidän DA 2 enemmän koska se on suoraviivaistettu kokemus jossa on vaan helpompi imea se tarina kokemus.
Muistelinkin että DA2 on enemmän suoraviivaisempi ja sen takia itsekkin pidin siitä keskivertoa enemmän. Ykkönen taas ei oikein missään vaiheessa lähtenyt ihan vain pelattavuuden takia. Muuten se olisi varmasti ollut hyvä kokemus, mutta itse arvostan peleissä aina pelattavuutta enemmän kuin muita asioita.
 
Ylös Bottom