Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: The Veilguard

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ylipäätään peli tuntuu paremman sanan puutteessa vähän lapselliselta. En kaipaa aiempien Rakuunoiden hurmesadetta, mutta pelaajaa aliarvioidaan, kun seuraava way point osoittaa kahden seuraavan metrin päähän ja ns. puzzleissa pitää siirtää "avainta" "lukkoon" muutaman metrin verran. Kai ne way pointit saisi piiloonkin, jolloin pitäisi itse edes vähän yrittää seikkailla. Ehkä mut on vain hemmoteltu piloille Witchereiden ja Kingdom Come -pelin ja miksei myös Baldursin myötä odottamaan uskaliaampaa tarinaa ja rosoisempia NPC:eitä.
En puolustele tässä varsinaisesti Veilguardia vaan enemmänkin osoitan syyttävää sormea laajemminkin: nykypeleissä tuo kädestäpitely on (ollut jo pitkään) ärsyttävän yleistä. On opasnuolet, minimapit ja selittävät NPC:t tai pelattava hahmo, joka kertoo puzzlen ratkaisun ennen kuin ovesta ehtii sisään. Itselle varsinkin Assassin's Creedit on jotenkin sellaisia pelejä, joissa kaikki on tehty mahdollisimman sulavaksi, siinä määrin että missään ei ole oikein mitään kunnon haastetta tai varsinaista pelaamista.

Muutenkin nykyään tulee itse arvostettua enemmän pelejä, joita oikeasti pelataan. Ei mitään realistista löntystelyä vaan esim. tiukkaa tasohyppelyä, jossa jokainen moka on pelaajan. Nuokin mainitut Witcher 3 ja Kingdom Come on toki hienoja pelejä ja niissä on tosiaan sitä mitä kirjoitat mutta niistäkin puuttuu se "tiukka" peruspelaaminen, mitä on vaikka tasohyppely-, räiskintä- tai autopeleissä. Ei tietenkään kaikkien pelien tarvitse samaa tarjota mutta omalla kohdalla on joku vaihe, että kaipaa sitä että alla on kunnon menopeli, joka tottelee ohjaksia täydellisesti - oli se sitten pelihahmo, auto tai mikä tahansa ohjattava.
 
Tuli tuossa aloiteltua kakkoskierros tämän kanssa ja totuttuun tapaan se mennään warriorilla, kuten ykköskierros aina maagilla. Gameplayn puolesta tuo warrior on ollut todella positiivinen yllätys Inquisitionin jälkeen, missä se tuntui vähän tylsältä ja 'itseään toistavalta'. Tässä hahmolla on alkuleveleilläkin tarjolla jo varsin kiinnostavia liikkeitä ja kilven kanssa on tarjolla mielenkiintoisia komboja. Shield Toss tekee hahmosta vähän sellaisen Captain American, kun kilven heiton ja torjuntojen ympärille rakentuu hahmo. Lisäksi iso bonus siitä, että lennosta voi vaihtaa miekka+kilpi kombon ja kaksikätisen aseen välillä, joka tuo vaihtelua taisteluihin.

Human mage oli ensimmäinen hahmo, kakkonen on naispuolinen sinihiuksinen haltia. Maagi ja warrior tuntuvat niin erilaisilta pelattavilta, että melkein kuin pelaisi 'eri peliä'. Taistelu tuntuu niin erilaiselta.
 
Ylös Bottom