Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon's Dogma

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TUHOMURSU
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Woah on kyllä makee peli!

eilen illalla oli törkeen eeppinen matsi, spoileri ei sisällä juonipaljastusta mutta laitan varmuuden vuoksi:

Olin jossain Gran Sorenin pohjoispuolella seikkailemassa, sellaisessa kuivassa riutuneessa kanjonissa ja yhtäkkiä siellä loppupäässä maasta nousee jonkinlainen kivigolemi :O Se kesti kuritusta ihan törkeenä, ja sen päähyökkäys oli ampua jonkinlainen säde joka laittaa maan räjähtämään pienellä viiveellä. Vähän tyyliin Mässyn Reaperit.

Itse taisto oli aika hurja, mun päähahmo on maagi niin oon saanu tälle komeetta-taian, mun apurit mäiskii sitä parhaan mukaan ja minä heittelen komeettaa sen niskaan minkä kerkeän :D Noi loitsut on muuten ehkä eeppisintä settiä mitä koskaan oon peleissä nähny, tulee oikeesti fiilis että nyt käytetään sitä raakaa taikuutta oikein kunnolla!

Tuolta kanjonista löytyy muutenkin ainaki kaks vai jopa kolmeki uniikkia asetta, yks arkkimaagisauva, yks piikkinuija ja yks sähkömiekka joka meni tietty mun pawnille heti käyttöön.

Jos joku haluaa vaihtaa pawneja joskus niin mulla on täl hetkel lv 29 vaiko 30 fighter, ihan mukiinmeneväh näkönen vaikka ite sanonkin. Löysin jostain Blue Moon towerista hienon Chimeraplaten. Niin tosiaan saa lisätä kaveriks niin vaihdetaan pawneja
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Jos joku haluaa vaihtaa pawneja joskus niin mulla on täl hetkel lv 29 vaiko 30 fighter, ihan mukiinmeneväh näkönen vaikka ite sanonkin. Löysin jostain Blue Moon towerista hienon Chimeraplaten. Niin tosiaan saa lisätä kaveriks niin vaihdetaan pawneja

Mä lisäsin juuri sut, itellä 36lvl mage pawnina ja yleensä juuri jotain fighteria tai vastaavaa käytän kolmantena apuna, joten sopii hyvin meikäläiselle.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Latasin demon sitten vielä uudestaan, ja totuttelin vähän niihin palkkeihin, jotka eivät edes olleet niin suuret kuin olin muistanut. Päädyin tilaamaan pelin, ja nyt sitä on tullut parin päivän aikana pelattua. Lähes kaikilta osin yllätyin positiivisesti, ainoastaan pitkät kävelymatka samaa reittiä useaan kertaan alkavat käydä juuri niin tylsiksi kuin odotinkin. Onneksi taisteluiden viidyttävyys hidastaa matkoihin kyllästymistä.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Mua ei oikeastaan ole kävelymatkat haitanneet yhtään, päinvastoin. Mukava on pelissä samoilla. Toki se tympäsee että samoissa paikoissa on aina melkeenpä ne samat goblin ambushit ja isot möröt kans samoisa paikoisa aina. Tällä hetkellä takana reilut 27 tuntia ja pääjuonta ei oo vielä edetty nimeksikään. Lähinnä seikkaillessa ja vocationeja levutellessa menny aika. Tosin nyt rupeaa olemaan kaikki sivutehtävät tehtynä lukuunottamatta noita keräystehtäviä, joten lienee aika lähtiä etiä päin. Eli seuraavaksi (spoil main questia)
Duken juttusille.

Pelin ehdottomasti hienoin seikkailu oli eräs luolasto (spoil)
Catacombs. Eihän se kovin pitkä ollut, mutta mulla oli ainaki tunnelma ihan katossa siellä.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Latasin demon sitten vielä uudestaan, ja totuttelin vähän niihin palkkeihin, jotka eivät edes olleet niin suuret kuin olin muistanut. Päädyin tilaamaan pelin, ja nyt sitä on tullut parin päivän aikana pelattua. Lähes kaikilta osin yllätyin positiivisesti, ainoastaan pitkät kävelymatka samaa reittiä useaan kertaan alkavat käydä juuri niin tylsiksi kuin odotinkin. Onneksi taisteluiden viidyttävyys hidastaa matkoihin kyllästymistä.

Sä löydät myöhemmin niitä portcrystaleja niin voit sirotella niitä taktisiin paikkoihin ja käyttää ferrystonea niin oot silmänräpäykses siel. Ja noi portcrystalit kuulemma säilyy New Game+ moodissa joten travellaaminen on silloinkin helpompaa.

Kiitti Maikkoli sun pawnista, oon pariin otteeseen lainannut ja on ollu tosi hyödyllinen! :)
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Kiitti Maikkoli sun pawnista, oon pariin otteeseen lainannut ja on ollu tosi hyödyllinen! :)

EIpä mitään, hyvä et on apua : ) Oon siitä suht hyödyllisen yrittänyt tehdä, muutin sen kerran jo sorcereriksi, mut sit jäin kaipaa healaamista, joten piti muuttaa takas mageksi :D
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Kylläpä rupesi peli muuttumaan helpoksi kun leveliä tuli sinne 50 asti. Tällä hetkellä Warriorina keräilen noita passiivisia skillejä joilla sais STR lisää. Kehityssuuntana ollu tähä asti Strider - Assassin - Fighter - Warrior. Käytössä nyt Assassinin yöboostia antavat skillit, fighterin weight limit nosto ja str boosti ja tavotteena warrun STR boosti kans. Aika ylivoimanen olo varsinki yöaikaan kun STR nousee niin hyvin ja muutenki noi augmentit assassiinille on oikeinki kivoja. Invicibilityn saatuani on hiiviskelynki makuun päästy ja mikäs sen kivempaa ku taistelun tiimellyksessä iskeä vihollisiin kun eivät tiedä mikä oli minne se meni. Jouskaria käytän lähinnä isoihin mörköihin ja sit tuo sniputus skilli on kovassa käytössä ja sillä onki kiva kaukaa ampua alotus taisteluihin.

Pelikellossa komeilee +50 tuntia ja veikkaisin että noin puoliväli pelissä saavutettuna, en oo iha varma kun en ole netistä spoilannu itteeni. Tällä hetkellä oon menossa
noissa royal questeissa joita se Duken apuri antaa. Niitä pari tein ja viimosimpina ton yhen ketkun syyttömäks/syylliseks todistelu ja Salvation porukan lahtaaminen catacombeista.
Aika menny lähinnä paikkoja tutkien ja vocationeja levutellessa. Ekan loharinki kävin niistämässä ja seki meni suht helposti n. 40 lvl paikkeilla ja sain siitä dragonforgettua mun kalliit tikarit onneksi. Jonkin verran oon farmaillu eri paikkoja arkkujen takia kun toivon että saisin jotai kivoja settejä täyteltyä, mm. joku punanen kevyt haarniska ja käsisuojat löyty
Bluemoon towerista.
Tai no en tiiä onko niitä osia ees enempää mut toivossa on hyvä elää :D

Kovasti jo mietin seuraavaa pelikertaakin ja silloin ois halua tehä mystic knight. En lähe enää tällä nykysellä ukolla sinne polulle vaan jätän sen assassiniks jahka saan haluamani skillit. Jos niitä warrun skillejä ees on olemassa, heh. Näiden pelien pelaaminen on paljo kivempaa kun ei netistä seuraa vinkkejä. Iteltäni spoilasin Dark Soulsinki niin pahasti netistä että nyt kyllä mennään el natural.

Toivottavasti en nyt spoilannu keneltäkään mitään tärkeää. Juoni ja paikka jutut laitoin tageihin piiloon.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Ei kai siellä nyt oikeasti näin tyhmää ratkaisua ole tekijät tehneet? Spoilereissa juttua taistelusta Metal Golemia vastaan.

Yksi niistä hakattavista tolpista on puussa, eivätkä taiat siihen tehoa. Ainoa keino olisi sitten varmaan nuolien käyttäminen, mutta kukaan neljästä taistelijasta joukossani ei sellaisia osaa käyttää. Heh, heh! Huvittavaa juosta vaihtamaan pawnia ensin pitkän turhan vaelluksen ja sitten pitkän turhan taistelun jälkeen.

edit: Niinhän siinä vielä kävi kuin pelkäsinkin. Pawnini huutaa jatkuvasti "On turhaa iskea siihen suoraan!", mutta samaan aikaan vain jatkuvasti ampuu nuolia kohti Metal Golemia. Vieressä oleva tolppa ei juuri kiinnosta muita kuin sorcereria, jonka iskut eivät tietenkään tolppaa vahingoita. Voi hyänen aika sentään...

Tuota mainittua asiaa (edit: ja nyt tuota toista mainittua asiaa) ja siitäkin seuraavaa vähän liian usein toistuvaa samojen reittien edestakaisin kulkemista lukuun ottamatta olen edelleenkin ollut peliin hyvin tyytyväinen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Ennenku tästä vääntäydyn kauppaan, niin kysyisin onko tässä mitään muuta haastavaa kuin nämä taistelut? Demo vaikutti ihan kivalta, mutta 'roolipelissä' pitää kyllä olla muutakin, kuin ainainen mene paikkaan A ja tapa bossi X ja sitten paikkaan B ja boss Y jne. kunnes pääbossi (jee). :(

Eli onko muusta sisällöstä tuomaan hauskuutta ja haastetta. Jos taistella haluaa, niin Dark Souls riittää mulle sen osalta. :)
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Ennenku tästä vääntäydyn kauppaan, niin kysyisin onko tässä mitään muuta haastavaa kuin nämä taistelut? Demo vaikutti ihan kivalta, mutta 'roolipelissä' pitää kyllä olla muutakin, kuin ainainen mene paikkaan A ja tapa bossi X ja sitten paikkaan B ja boss Y jne. kunnes pääbossi (jee). :(

Eli onko muusta sisällöstä tuomaan hauskuutta ja haastetta. Jos taistella haluaa, niin Dark Souls riittää mulle sen osalta. :)

Haastavuus, no en tiiä onko tässä sitä samanlaista muuta haastavuutta kuin Dark Soulsissa, jossa periaatteessa voipi kuolla melkeen mihin vaan. Eikä DD:ssä haastavuus ole enää kovin korkea kunhan leveliä vähän lisää tulee ja oppii vihujen liikkeet ja saapi parhaimmat aseet ja suojat. Voisin listailla tukkimiehen kirjanpidolla DD:n haastavat piirteet.

- Yö on todella pimeä ja se tuo haasteita kun ei näe nenäänsä pidemmälle. Öisin myös vaeltaa erilaisia otuksia kuin päivällä ja muutenki mun mielestä pimeässä taistelut kyklooppeja ja muita vastaan on joskus hankalampia kuin päivänvalossa.
- Pudotuksia löytyy, muttei oikeastaan itelle oo kertaakaan tullut vastaan mitään äkkipudotusta joka johtais kuolemaan. Ukko kun yleensä horjahtaa ennen jyrkännettä, eikä sieltä voi oikeastaan vahingossa edes pudota.
- Vihollisilla on väijytyksiä, mutta neki on yleensä aina ne samat ja kun ne kerran oppii nii niihin osaa varautua.
- Ansoja on, mutta lähinnä neki taitaa olla vuorilta pyöriviä kivenjärkäleitä, jotka myöhemmin ei edes tunnu missään ja on helppo väistää kun ovat aina samoissa kohti.
- Tietty haastetta on myös siinä ettei pelin alkupuolella ole minkäänlaista pikakävelyä minnekään, vaan jos haluat jonnekin niin on pakko kävellä.
- Taistelut on varsinki alkupuolella erittäinkin haastavia ja antoisia, esim. yöaikaan 20 suden lauma saattaa olla yllättävänki haastava.
- Dark Soulsissa harvoin oli taistelua isoja vihollislaumoja vastaan, joten siinä suhteessa DD tuo vaihtelua.

Muuta hauskuutta pelistä kyllä löytyy. Demossa varmaan pääsit kokeilemaan taistelua isompaa mörköä vastaan ja ne on aina uudelleen ja uudelleen mukavia kohtaamisia. Pelistä löytyy myös haastavempiakin elukoita, mutten sen enempää spoilaa, joten hienoja hetkiä kyllä riittää. Pelin mielestäni parhaita piirteitä on ehottomasti vocationeiden eli hahmoluokkien kehittäminen ja kokeilu. Jos haluat ukollesi eri luokkien parhaat passiiviset skillit niin sun pitää eri hahmoluokkia levutella ja siinä riittää hommaa. Esim. itse nostelen assassiinilleni kaikki Fighterin ja Warriorin voimaa nostavat boostit.

Aseita ja suojia löytyy samaan tahtiin kuin Dark Soulsissa, joten ukkoa pääsee tuunaan ihan miellyttävästi ja ainaki ite joutuu Assassin hahmolla keikkumaan tuon weight limitin kanssa ihan samaan tahtiin kuin Dark Soulsissa. Liian raskas hahmo niin liikkuminen hitaampaa ja stamina palautuu hitaasti. Ja jos esineiden farmaus on tuttua ja siitä tykkäät niin sitäkin pääsee tekemään, sillä pelissä on paljon spawnaavia aarrearkkuja, joista osa on hyvinkin piilossa ja voivat pudottaa eri esineitä (pienimmät mahikset kuulemma 2 % luokkaa) joten aarteenmetsästysfiilistä peli tarjoaa myös. Tehtäviin löytyy myös vaihtuvuutta, joten ei ole pelkästään paikka A, tapa elukka B, hae palkinto paikasta C, mutta toki sitäkin löytyy. Mutta myös eeppisiä seikkailuja ja samoamista löytyy, ja varsinki maailmassa ensimmäistä kertaa seikkaillessa on sellane jänskä kutina koko ajan päällä kun ei tiedä mitä seuraavan mutkan takaa löytyy.

Itelle peli maistuu todella hyvin, oikeastaan yks harvoista viime aikasista peleistä joihin oon saanu upotettua näinkin paljon aikaa ettei kiinnostus ole hävinnyt. Edelliset sellaiset pelit on ollu Dragon Age Origins ja Dark Souls. Tässä on vähä sellasta Dark Souls + Monster Hunter fiilistä, joten hyvinkin voin peliä suositella. Haastavuus ei toki ole Dark Soulsin luokkaa, mutta ei tämä peli mikään läpihuutojuttukaan ole.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Suosittelen myös tutustumaan vaikkapa youtuben gameplay - materiaaliin pelistä. Esim. OXM:n nimisen kaverin previewit ja "guidet" jotka on tehty jo ennen pelin ilmestymistä on katsomisen arvoisia, eikä spoilaa mitään tapahtumia oikeastaan. Niistä oppii jotain pieniä tiedon muruja pelistä. Tietty videoita pelistä lyötyy muutenki, mutta niissä on aina jotain spoiler vaaraa.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Pääjuoni meni läpi, pelikello näyttää varmaankin jotai +70 tuntia ja leveli oli 59. Vahvoja spoileria lopusta:
Tai ei ihan vielä täysin läpi mennyt kun vielä haluan farmailla ja tutkia tuota Everfallin kuilua ja sen lukuisia aarteita. Lisäks muutama post game questi on tekemättä, joten kyllä tässä vielä tunti jos toinenkin vierähtää. Viimine bossi oli lievä pettymys. Olihan siinä eeppisyyttä, mutta se oli aivan liian helppo. Hyvä kun ite ees ehdin siihen damagee tehdä kun mun pawnit viimeisteli sen aika tehokkaasti. Valintana siis otin ton että haastan sen loharin ja voitan oman sydämen takaisin, en tiiä miten toisessa valinnassa ois sit käyny.

Ja ehdoton WTF hetki tuli kun sieltä loharin takaa juoksi tämä Cassandriksen yks hörhö, jonka nimeä en edes muista. Siis tämä sidequest hemmo joka lähti tutkimusmatkalleen ja hänet piti kolmesta paikasta pelastaa (viimisenä witchwood) .. Niin tämä oli mun pelin suuri rakkaus?? Luin jälkikäteen että se kehen on korkein affinity niin se on lopussa se rakkauden kohde. Eli meikäläisen suuri sankari paljastui lopussa homppeliksi ja sinne mureni mun "taustatarina" <.< .. Ilokseni kun huomasin että peliä pääsi jatkamaan omasta kodista jossa tämä vesseli myös asusteli yhdessä mun kanssa.. no ei menny montaa sekuntia ku puukkoa vilahteli ja jätkä röhjötti kuolleena mun keittiönpöydällä. Toivottavasti lopullisesti. Ensimmäinen "murha" jonka oon pelissä tehny kun hyviksenä oon pelannu.

Vaikeustaso nousi kivasti kun lohari oli niitattu. Maailma on nyt täynnä jotai Hellhoundeja jotka ampuu tulta ja muita voimakkaita örkkejä.. Otin yhen escort tehtävän tuolta Cassandiksesta ja ei kauaa kestäny hengissä mun kanssamatkustaja :D Tämmöstä haastetta oisin toivonu koko pelin ajalle..

Kokemuksena peli oli erittäin miellyttävä. Aivan varmasti lähtee melkeenpä heti perään toinen kiekka eri hahmolla. Lukuisia sivutehtäviä jäi tekemättä kun moni niistä on tehtävä tiettyyn hetkeen mennessä ja mulla meni niitä aika paljo ohi. Pienoinen pettymys oli ehkä tämä päätehtävien vähyys ja pelin juonellinen "lyhyys". Pelin varmaan hätäsimmät vetää 3x nopeamminen läpi kuin minä kun mulla meni aikaa aika paljo ihan muualla heilumiseen. Ainoa harmin paikka on se että ei voi kuin yhtä savea pitää ja jos haluan uutta peliä alottaa niin sitten pitää poistaa edellinen. Tai sitten teen uuden tunnuksen ja pelaan sillä.. New Game+ pelistä ilmeisesti myös löytyy, mutta ei oikein houkuta jatkaa samalla levelillä ja aseilla kun peli oli muutenkin jo niin helppo. Sitä en tiiä tarjoaako NG+ jotain uutta. Olis ees vaikeustaso noussu niinku Dark Soulsissa..

Jos nyt pitäs jokin arvosana tälle tekeleelle antaa niin tällä hetkellä sellanen 9-/10 Jos DLC:t osoittautuu tulevaisuudessa hyviksi ja tuovat lisäsisältöä rutkasti niin arvosanakin nousisi. Kartalla on ainaki niin paljon "harmaita" alueita jonne voisi laajentaa seikkailua, vaikkapa DLC:n muodossa. Nyt on ilmeisesti jotain asepaketteja ja sivutehtäviä tarjolla Storessa.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Pääjuoni meni läpi minunkin osaltani, ja olihan tämä positiivisin yllätys aikoihin, eli ensimmäisen parin päivän jälkeiset tuntemukset kantoivat pitkälti loppuun saakka.

Peli olisi voinut antaa pelaajalle mahdollisuuden ihan vain valita rakkauden kohteensa, sillä nyt tosiaan varsin moni sai melko epämieluisan lopputuloksen. Itse autoin pelin aikana herttuan vaimoa lähinnä rahan ja kokemuspisteiden houkuttelemana. Tarkoituksena ei tosiaan ollut mitään syvällisempää hahmoni ja tämän Aelinoren välille rakentaa, mutta eipä siinä valinnanvaraa sitten sen suhteen ollut, vaikka vielä ennen viimeistä tehtävää yritin muiden affinitya nostaa. Asukoon sitten talossani Cassardiksessa, mutta turha kuvitella, että kävisin joskus tervehtimässä.

Pitkät samoja reittejä pitkin toistuvan kävelymatkat olisivat ehkä olleet vähän vähemmän tylsiä, jos pawneille olisi ollut vähän laajempi sanavarasto. Tuskin olisi liikaa vaadittu se, että tiettyjä lauseita ei ihan joka kerta toistettaisi samassa paikassa, eikä goblineiden vaarallisuudesta varoitettaisi tason 50 hahmoa. Asetuksista pawnit ilmeisesti saa kokonaan hiljennettyä, mutta eipä sekään hyvä vaihtoehto ole. Lisäksi ajoittain pawnit eivät toimineet lainkaan järkevästi, vaikka oikeat ohjeet vihollisen voittamiseksi osasivatkin kertoa. Pawni huutaa: "Vain iskut päähän tekevät vahinkoa!", mutta silti tähtää loitsunsa jatkuvasti jonnekin ihan muualle. Kyky käskeä pawneja hyökkäämään johonkin tiettyyn kohteeseen olisi ollut kätevä.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Alottelin tossa toista läpipeluuta erityyppisellä hahmolla. Eli tällä kertaa ois tarkotus vääntää Mystic Knightilla. Tosin leveli on jo 41 ja vielä en ole M knightiin ehtiny edes vaihtaa koska oon levutellu ensin Fighteria, sit maagia ja nyt Sorcereria noiden augmenttien takia. Sen jälkeen ois tarkotus viimein päästä leipäpuun eteen ja ehkä joskus myöhemmin Warrun STR boosti hommata.. jos jaksan. Huomaa kyllä miten paljo juttuja jäi ekan kerran jälkeen huomaamatta kun uusia questeja löytyny jo pilvin pimein vaikka ne olevinaan haravoin ahkeraan. Nyt ois myös tarkotus ne harvat valinnat tehdä toisin, joten katellaan vaikuttaako ne yhtään mihinkään.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Törmäsinpä (minua) ärsyttävään quest toiminnalisuuteen.
Tein herttuattaren kammarissa vierailun heti alussa, kun pääsin linnaan. Paljastumisen ja vankilapaon jälkeen voi taas muina miehinä mennä herttuan saliin questeja palauttelemaan ja uusia hakemaan. PÖH sanon minä.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Päässyt viimein tämän pariin ja onhan tämä maistunut hyvältä. Vaatii ehdottomasti hieman tottumista ja tutustumistunnin jos toisen, sillä jaappanialaiset eivät aivan ole osanneet kaikkia tämmöisen pelin edellytyksiä oivaltaa. Uusimmassa tänään ilmestyvässä podcastissa tuleekin jutusteltua pelattujen pelien osiossa pelin hyvistä ja huonoista puolista - ja totutusti paljon oleellista jää sanomatta. Fellu kysäisi kastikkeessa kuinka tämän myisi jollekin, enkä ihan heti muista sanoinko mitään kovin tolkullista. Skyrimin varjoissahan tässä ollaan ja Kingdoms of Amalurin kädestä pidetään kiinni. Tältä istumalta enemmän omasta mielestä oleellisempaa ohjata "oikeanlaiset pelaajat" pelin pariin, sillä tämä ei tosiaankaan ole kaikille ja on todennäköistä että tämä tietynlainen kööri sitten tykkää tästä muidenkin edestä.

Fantastinen peli jossa on paljon vikoja, mutta sydän on paikallaan. Dark Soulsin ystäville ehdottomasti suositeltava tapaus ja omakohtaisesti kiilasi seurattujen franchisejen listan kärjille. Jatko-osalta täytyy odottaa paljon, sillä kenties Demons Soulsin tapaan tästä on opittu ja jatko on useamman pykälän verran toimivampi.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Latasin aikoinaan demon tästä, muttei se silloin oikein sytyttänyt. Pawnien pulina rasitti ja taistelu vaikutti hyvältä mutta hieman sekavalta. Kiinnostus kuitenkin heräsi uudelleen kun podkastissa tätä peliä sivuttiin ja teki mieli uutta peliä, mikä olisi enemmän tai vähemmän samantapainen kuin Elder Scrolls V.

Nyt pääjuoni pelattu läpi,
pelikello näytti 30t ja leveli n.35.
Pelissä on kuitenkin vielä pelattavaa lopputekstien jälkeen, joten ihan lopussa ei vielä olla.

Meno on kyllä maistunut, peli imaissut mukaansa mukavasti. Pelasin pitkään tavallisena miekanheiluttajana, mutta loppupuolella muutin Rangeriksi ja sen käyttämä Longbow on riittävän tekokas perusörkkejä vastaan. Ei tarvitse aina hyökätä päin vaan voi poimia rauhassa etäämmältä. Tikaritkin toimi hyvin kun ne oli jotkut loitsutut, mitkä sain jossain vaiheessa jostain tehtävästä.

Eniten pelissä ärsyttää hahmon stamina mikä ei kauan kestä juostessa. Lisäksi kun stamina kuluu loppuun kaveri ärsyttävästi nojaa polviinsa puuskuttaen, varsinkin taistelutilanteessa todella ärsyttävää kun kaveri vain puuskuttaa ja örkit pääsevät lyömään nuijalla päähän. Vaikka pelasin Easy-modella, joutui parantavia yrttejä varaamaan ja käyttämään tolkuttomia määriä pomotappeluiden aikoina.

Välimatkat eivät olleet niin pitkiä kuin kuvittelin, tosin vasta loppupuolella tajusin että ferrystoneja voi käyttää fast-travellaukseen. Pawnien turhaan pulinaan tottui äkkiä ja tylsäähän se olisi jos ne olisi hiljaa koko ajan. Tosin olisi ollut hyvä kun olisi ollut käsky millä käskeä ne tukkimaan turpansa välillä. Taistelu tässä pelissä mielestäni toimii ja juonikin ihan ok, tosin voisivat keksiä välillä muuta kuin nuo iänikuiset lohikäärmeet.

Lopusta:

Kun vikassa tehtävässä lähdettiin metsästämään lohikäärmettä arvasin, että sen kestävyys on ärsyttävän korkealla (10 kestävyyspalkkia). Sillä areenalla koitin sitä räjähtävillä nuolilla kukistaa longbowilla ja niillä nuolitykeillä, kunnes puuduin yrittämään kun palkit kuluivat niin hitaasti ja pawnit vain pyörtyilivät ympärillä. Palasin Gran Sorensiin ja kävin ostamassa sen supernuolen mikä maksoi 200 000. Ei muuta kuin takaisin yrittämään uudelleen. Odotin areenalla hyvää tilaisuutta ja ammuin nuolen. Ja kas! Se lohikäärme putosikin siihen. Tiesin, että nuoli on supertehokas kun oli niin hintavakin mutta laakista vainaa-periaate pääsi kuitenkin yllättämään.
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Mulla lähti nyt kolmas läpipeluu, tokan vejin mystic knightina vaan en sitte jaksanu kun se oli turhanki ylivoimasen oloinen. Olihan se hauskaa aikansa, mutta ei sitte enää napannu. Ehkä vois joskus kokeilla STR painotteista mystic knightia, eikä vejellä vaa magicia ja sit cannon skilliä ym.

No tämän kerran pelaan läpi "hard modessa" .. Ja koska sellainen vielä pelistä itestään puuttuu niin pitää vähä improvisoida. Eli en osta aseita tai suojia kaupasta ollenkaan, käytän vain equipeja mitä löydän. Lisäksi nyt en lainaa keneltäkään pawneja vaan pelaan vain main pawnin kanssa, ja en tee hänestä maagia tai velhoa. Eli kaks melee ukkoa kohti taivaanrantaa. Hyvin on toiminu tähän asti ja heti on vähän haastetta mukana kun ei ole maagia parantamassa tai velhoa ampumassa taikojaan. Kykloopit ym kestää kauemmin nuijia alas ja sehän se eeppisempää onkin. Tietty tuo etten osta equipeja nii ei paljoa lämmitä kun osaan suunnilleen ulkoa että mistä arkuista saapi mitäkin niin tiiän missä hyvät aseet ja suojat on..

Toinen mitä lähin työstämään niin on rusted aseet, eli niitä olis tarkotus käyttää suurin osa pelistä. Torpor ja poison kuulemma on ihan kätevä aseessa vaikkakin tehoa ei oikein ole. Katsotaan miten se onnistuu kunhan sais enchanttia noihi ruosteläjiin tarpeeksi. DLC aseista ja suojista en tiiä sit, osa on iha kivan näkösiä ja niissä on kiinnostavia erikoiskykyjä, ja ne on alussa suht tehottomia. Joten ehkä niitäki uskaltas käyttää, en sit tiiä ku niitä päivittelee että tuleeko niistä "parhaita" varusteita pelissä, mutta ainaki alussa ne on suht heikkoja suojauksiltaan. Ostin siis ton divine ja demon setit ja sit ne pari ase settiä (monster hunter aseet mm).
 
Vastaus: Dragon's Dogma [PS3/X360]

Jahas, peli meni ekan kerran ympäri kun kellossa +40h ja lvl 51. Tästä hyvä alottaa ng+ ja tehdä kaikki mitä jäi ekalla kerralla tekemättä :)

Mainpawnina toimii lvl 51 sorcerer (Mildshake). Käykää lainaamassa...

Laitan lisää mietteitä ja fiiliksiä tästä jahka kerkiän. Suosittelen ehdottomasti jokaiselle tämän hankkimista! Ostin itsekin pelin demoa kokeilematta - sen perusteella mitä täältä ehdin lukemaan. Yksi tämän vuoden parhaista peleistä omalla kohdalla.
 
Ylös Bottom