Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dreamcast/Saturn/SNES

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja danholo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dreamcast/Saturn/SNES

Hex sanoi:
Vaikka komeita pelejä Saturnille löytyykin, olivat PSX ja N64 3D-hommissa silti selvästi parempia, eikä ero selity pelkällä ohjelmoinnin vaikeudella. Yksittäisiä peliesimerkkejä tietysti löytyy suuntaan ja toiseen.

Joo itse ainakin pistänyt merkille Saturnin 3D "tehokkuuden" lähinnä joissain efekteissä, joihin käsittääkseni PSX ei pystynyt. Panzer Dragoon Saga tulee ensimmäisenä mieleen. Siinä oli jotain efektejä ja graafisia kikkoja jotka suorastaan pomppasivat silmille hienoudellaan....

xevious sanoi:
Joo itse ainakin pistänyt merkille Saturnin 3D "tehokkuuden" lähinnä joissain efekteissä, joihin käsittääkseni PSX ei pystynyt. Panzer Dragoon Saga tulee ensimmäisenä mieleen. Siinä oli jotain efektejä ja graafisia kikkoja jotka suorastaan pomppasivat silmille hienoudellaan....
Joo, Sagasta tosiaan löytyy sekä hienoa, että rujoa.

Niin kiitelty peli kun onki, täytyy tunnustaa, että PDS ei minuun oikein iskenyt. :o

Pitäisi aloittaa alusta ja jaksaa pidemmälle. Varmaan siellä paranee. Nyt en kovin montaa tuntia pelannut.

Hex sanoi:
Joo, Sagasta tosiaan löytyy sekä hienoa, että rujoa.

Niin kiitelty peli kun onki, täytyy tunnustaa, että PDS ei minuun oikein iskenyt. :o

Pitäisi aloittaa alusta ja jaksaa pidemmälle. Varmaan siellä paranee. Nyt en kovin montaa tuntia pelannut.

oho, mielenkiintoista! Itselleni tuo oli monumentaalinen pelikokemus. Lyyrisen kaunis ja eeppinen mestariteos. Uskomattoman kaunis ja vakuuttava maailma jopa pelin omaa japaninkielen "sci-fi murretta" myöten ( tai siltä se ainakin kuulosti..) ja musiikit, jossa olisi todellakin ainesta esim. romaaniin tai elokuvaan, toisin kuin peleissä joista sellasia tehdään. Tämä peli on mielestäni todellakin eniten "taideteos" mitä mikään pelaamani peli....

edit: mutta tosiaankin, tuo on vissiinkin vähän niinkuin Shenmue; sitä joko pitää mestariteoksena, tai tylsänä...

Vastaus: Dreamcast/Saturn

danholo sanoi:
Pari hyvää tarjousta on mennyt jos UK eBayssa
danholo sanoi:
Hankin loppujenlopuksi vähän hätäisesti ... UK Dreamcastin.

Ostitko tuon siis Brittien ebaysta? Saako kysyä paljonko tuollaiselle tuli postikuluja?
Olen itse noita kanssa ebaylla katsellut, kun tekisi mieli ostaa, ja olen pari kertaa kysynyt postikuluja niin ne pyytää aina vähintään £30 :eek: Ei kyllä tule kauppoja jos pitää 44 euroa jostain postituksesta maksaa! Saksasta voisi kai tulla halvemmalla mutta sieltä ne ei suostu koskaan lähettämään ulkomaille. Plääh. Taidan jäädä Driimkäästittömäksi :(

Vastaus: Dreamcast/Saturn

miksu sanoi:
Ostitko tuon siis Brittien ebaysta? Saako kysyä paljonko tuollaiselle tuli postikuluja?
Olen itse noita kanssa ebaylla katsellut, kun tekisi mieli ostaa, ja olen pari kertaa kysynyt postikuluja niin ne pyytää aina vähintään £30 :eek: Ei kyllä tule kauppoja jos pitää 44 euroa jostain postituksesta maksaa! Saksasta voisi kai tulla halvemmalla mutta sieltä ne ei suostu koskaan lähettämään ulkomaille. Plääh. Taidan jäädä Driimkäästittömäksi :(
Saksasta tosiaan postikulut ovat yleensä siedettävät ja Britanniasta paketeilla aika hirveät. En ole Dreamcastia Saksasta ostanut, mutta monia muita koneita kyllä. Koko ajan Saksan ulkopuolelle lähettäviä kauppiaita tuntuu tulevan lisää. Lisäksi kysymällä muutkin myyjät yleensä suostuvat lähettämään.

Hex sanoi:
Vaikka komeita pelejä Saturnille löytyykin, olivat PSX ja N64 3D-hommissa silti selvästi parempia, eikä ero selity pelkällä ohjelmoinnin vaikeudella. Yksittäisiä peliesimerkkejä tietysti löytyy suuntaan ja toiseen.
Kuten sanoin, Saturnilla oli potentiaalia tehdä sen näköisiä pelejä mikä oli käytännössä mahdotonta PSonella. Esimerkiksi Panzer Saga sisältää tehosteita, joita ei voi kuvitellakaan PSonella. Suoraa vertailua koneina en silti menisi tekemään, koneilla ei päästy tekemään yhtä kauaa pelejä ja tasaveroisilla kehitysympäristöillä.

Jopa parjattu Tomb Raider näyttää ajoittain huomattavasti paremmalta Saturnilla kuin PSonella. Saturnin nimenomainen vahvuus grafiikassa oli erilaisten tehosteiden määrä, mihin PSonella ei voitu millään päästä. Sitten on ihan puhdas vierityspuoli, Christmas NiGHTSin kaltaista polygonihumppaa en ole nähnyt yhdessäkään PSone-pelissä. Sitten on tietenkin legendaarinen Virtua Fighter 2, joka on 32-bittisten hienoimman näköinen 3D-tappelupeli.

Joillain on epärealistinen himo ylistää Saturn pelkäksi 2D-kuningaskoneeksi, vaikka kone omisti ajoittain kympillä myös 3D:ssä. :rolleyes:

Neonomide sanoi:
Joillain on epärealistinen himo ylistää Saturn pelkäksi 2D-kuningaskoneeksi, vaikka kone omisti ajoittain kympillä myös 3D:ssä. :rolleyes:
Minä mistään himoista tiedä, mutta eivätköhän 2D-puolta hehkuttavat lähtökohtaisesti perusta näkemyksesä omiin kokemuksiinsa. Epärealistisuuden sijaan tarkastelu riippuu näkökulmasta. Se vaihtelee nykypäivän ja aikalaisnäkökulman välillä. 2D naäyttää hienolta vieläkin, vanha 3D näyttää paskalta, vaikka se olisi aikanaan ollut vaikuttavaa. Tämä tietysti yleistäen. 2D:n kova hehkuttaminen johtuu varmaankin nykynäkökulmasta.

Erästä tuttavaani lainaten: "low res omistaa!" :D

Toinen vähäpätöisempi syy on juuri tuo mainitsemasi, 2D-pelejä ei ole montaa viime vuosina tullut ja niiden grafiikka ei yleiseltä tasoltaan kamalasti omistele vanhoja klassikoita. :cool:

Vaikkapa Saturnin Vampire Savior/Hunter näyttävät yhä niin uskomattomilta, että niitä katselee yhtä mielellään kuin Soul Calibur 3:sta. Eli grafiikankin vuoksi retropelejä voi minusta fanittaa ihan hyvin. Mitä sitten jää "retron" ominaispiirteeksi, niin eiköhän se ainut kriteeri ole suhteellinen ikä ja pikselien lähes monopolimainen käyttö.

Niin, itse diggaan kyllä hyvin tehtyä PSone-tason 3D-kamaakin. Pyörimisen pehmeys, detaljit ja tekstuurien laatu ratkaisevat helvetisti. Vaikkapa MGS 1 ja Vagrant Story ovat melkoisia taideteoksia minun silmissäni vielä nykypäivänäkin, niissä tiedettiin mitä tehdään.

Hex sanoi:
Konettahan ei lähdetty kehittämään 3D-koneeksi, vaan sitä mietittiin vasta kun tajuttiin mitä kilpailijat ovat tekemässä.
Vähän hankala uskoa, kun juuri Sega oli 3d:n edelläkävijä 90-luvun alussa. Mm. Virtua Racing. Muuten Sega kyllä mokasi Saturnin kanssa, eikä varmasti vähäisimpänä monien klassikkosarjojen (Streets of Rage, prkl!) täydellinen unohtaminen. Tosin itse otan aina mieluummin ääriupean Nights:n kuin todennäköisesti keskinkertaisen Sonic Xtremen.

Hieno konsoli, harmi, ettei saanut ansaitsemaansa huomiota.

Hokkus sanoi:
Vähän hankala uskoa, kun juuri Sega oli 3d:n edelläkävijä 90-luvun alussa. Mm. Virtua Racing. Muuten Sega kyllä mokasi Saturnin kanssa, eikä varmasti vähäisimpänä monien klassikkosarjojen (Streets of Rage, prkl!) täydellinen unohtaminen. Tosin itse otan aina mieluummin ääriupean Nights:n kuin todennäköisesti keskinkertaisen Sonic Xtremen.

Hieno konsoli, harmi, ettei saanut ansaitsemaansa huomiota.
Saturnin kehitys oli aikamoinen sotku. Ensin oli loistavan Model 1-raudan perusteella tehty GigaDrive. Se kuitenkin hylättiin, kun tehoja ei uskottu olevan tarpeeksi. Varsinaisen Saturnin kehitys meni PSX:n luvattujen tehojen ja kiireen takia sähläämiseksi ja siksi ratkaisuksi tuli tuplaprosessorisähläys, jossa näyttöpiirit soveltuivat paremmin 2D-grafiikkaan.

Ainakin mulla toimii (normaali jenkki-SNES). Olen nähnyt väitteitä ettei toimisi, joten en tiedä voiko riippua laitteesta.

Ylös Bottom