Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DualShake

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tabsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: DualShake

Knight sanoi:
Ripattuhan ei siis ole vain Nintendolta, vaan myös Microsoftilta: ohjaimeen on otettu liipasinten ja olkanappien yhdistelmä sekä juuri Home-nappi.
Keneltäs keksittiin että ohjaimessa on kaksi tattia? Keneltä otettiin idea neljään päätynappulaan? Keneltä otettiin idea että on nappula kun painaa tattia pohjaan? Keneltä ohjainideoita on siis myös varastettu?

Hyvät ideat kannattaa aina kierrättää, niin kaikki tekee. Sonyltakin on otettu muualle käyttöön vaikka mitä.

Siis nuo isot pelilaitevalmistajathan palkkaavat isolla rahalla älykkäitä suunnittelijoita joiden tehtävänä ei ole saada itse mitään ideoita, vaan vain juoda kahvia toimistolla ja lukea lehdistä uutisia muiden firmojen suunnittelijoiden keksinnöistä, jotka ne omivat heti itselleen. Aina välillä joku saa jonkun omankin idean ja esittelee sen johdolle, mutta se saa heti kenkää koska se on kuluttanut kallisarvoista vakoiluaikaa ajattelemiseen.

feldon sanoi:
gyro pois ja tärinät tilalle. Miksi muuttaa DualShock 2:n kaltaista täydellisyyttä?!
Enpä nyt tiedä onko näin, mutta itse luulen että gyroa käytetään tekosyynä jättää vibrat pois, ettei jouduta niihin hirveisiin maksuihin mitä vibrakakeista sonylle tulee. Nyt kukaan ei kiinnitä hirveästi huomiota vibrojen pois jättämiseen, koska sille on "syy".

EDIT:
Karma sanoi:
Siis nuo isot pelilaitevalmistajathan palkkaavat isolla rahalla älykkäitä suunnittelijoita joiden tehtävänä ei ole saada itse mitään ideoita, vaan vain juoda kahvia toimistolla ja lukea lehdistä uutisia muiden firmojen suunnittelijoiden keksinnöistä, jotka ne omivat heti itselleen. Aina välillä joku saa jonkun omankin idean ja esittelee sen johdolle, mutta se saa heti kenkää koska se on kuluttanut kallisarvoista vakoiluaikaa ajattelemiseen.

Juurikin näin, loistava kirjoitus :D

http://ps3.ign.com/articles/707/707070p1.html
In a nutshell, the SCE conference on Monday was a terrible representation for how well this controller feels and how accurate it is in motion. The pre-E3 demo was designed to show off motion sensing in general, but if the fellow playing had just steered the dang ship, people would have gawked. In hands-on play, the controller works beautifully. You can weave through canyons, just barely dusting the cliff edges without wrecking, and then you can dive down straight towards the water below before pulling up at the very last second to graze the surface. It works, and in feel, it's more analog than standard stick control -- usually, gamers peg the control for everything but fine movement, but because you're shaking the controller around, you are driven towards smaller movement and more "analog" steering. The hardcore may turn off motion control and just use the sticks where they can, but the feel of the game seems to do the job of introducing casual gamers to the system, while the added third controller feature (or rather 8th control, considering motion movement features "six degrees of control") should offer tons of movement options to next-gen games.
http://sony.gamerfeed.com/gf/news/10631/
The game's controls, though, seem to be the highlight here. What feels awkward at first with Sony's motion-sensing system for the PS3 pad soon becomes feeling like natural flight, as you twist and turn your way around. You use the right trigger to give yourself acceleration, while using the left trigger to slow down or stop. The game features a ton of enemies to fight off against, and the larger ones come apart with a degree of difficulty, although it's really quite cool to see explosions on some of these craft.
Vastaavaa hymistelyä kuuluu muualtakin eli aika onnistunut konsepti on kyseessä, jos kontrollit ehtii tehdä ja säätää kohdilleen parissa viikossa.

Pibe sanoi:
Keneltäs keksittiin että ohjaimessa on kaksi tattia? Keneltä otettiin idea neljään päätynappulaan? Keneltä otettiin idea että on nappula kun painaa tattia pohjaan? Keneltä ohjainideoita on siis myös varastettu?

Hyvät ideat kannattaa aina kierrättää, niin kaikki tekee. Sonyltakin on otettu muualle käyttöön vaikka mitä.

Muistan ohjaimia joissa oli neljä päätynappulaa jo aikoja ennen Playstationia. Tuplatatista voi antaa kyllä Sonylle pisteet, vaikka jos oikein tahtoo alkaa kaivamaan niin olihan tuo konsepti jo N64ssä, se toinen ohjain vain oli digitaalinen. Fps:issä noita käyteltiin.

Tietenkin Sega teki analogisen padin ennen Nintendoa. Toki analogisia ohjaimia oli jo 80-luvulla. Nintendo tosin taisi olla ensimmäinen joka tajusi asentaa tärinän ohjaimeen.

No joka tapauksessa, ideoita on aina viety toisilta koska se olisi huonoa bisnestä jättää hyvät ideat käyttämättä. Sony on tosin siitä kiintoisa firma että nämä ensin haukkuvat muut lyttyyn ja sitten vasta kopioivat ideat.

Oikeastaan Sonyn ainoat todelliset innovaatiot konsoleissa taitavat rajoittua noihin painettaviin analogitatteihin. En tosin ole pelannut yhtään peliä missä niitä olisi käytetty :D

Tuo liiketunnistin padissa on kyllä hyvä idea ja pöllimisen arvoinen. Tiedämme toki että tärinän jättämiselle ei ole teknistä syytä sillä Nintendon kapulasta moinen löytyy. Saa nähdä koska MS tekee moisen ohjaimen.

Tiedämme toki että tärinän jättämiselle ei ole teknistä syytä sillä Nintendon kapulasta moinen löytyy. Saa nähdä koska MS tekee moisen ohjaimen.
Niin, Nintendon liikkeentunnistushan on toteutettu telkkarin eteen sijoitettavalla sensorilla, joten siihen ei tärinät tietenkään vaikuta. DualShakessa liikkeen tunnistus on ohjaimen sisällä, joten siihen tärinä tietenkin vaikuttaa.:rolleyes:

keiu sanoi:
Oikeastaan Sonyn ainoat todelliset innovaatiot konsoleissa taitavat rajoittua noihin painettaviin analogitatteihin. En tosin ole pelannut yhtään peliä missä niitä olisi käytetty :D
Painettavat tatit ovat loistava ominaisuus. Itse olen pelannut muutamia pelejä joissa se on, mm. Socom, ja se on todella kullanarvoinen.
Tuo liiketunnistin padissa on kyllä hyvä idea ja pöllimisen arvoinen.
Luuletko ettei sama idea ole ollut jokaisella konsolifirmalla työpöydällä jossain vaiheessa? Niiden pöytälaatikoissa on paljon keskenään samanlaisia ideoita jotka vain odottavat sitä että joku firmoista katsoo ajankohdan olevan kypsä idean toteuttamiseen. Esim. Sonyn patentti aistituntemuksien synnyttämiselle aivoja (yliäänisignaaleilla) manipuloimalla, ei ole mikään Sonyn idea - labroissa on tehty samaa vuosien ajan magneettikentillä ja sähköllä. Jokainen pelifirma on miettinyt samaa lopputulosta, aistituntemuksien synnyttämistä eri metodeilla pelin aikana (ai mistä tiedän? no ihan siitä että olen seurannut neuroalaa vuosien ajan ja kelannut ihan samaa asiaa), mutta teknologia ei ole vielä tarpeeksi halpaa eikä luotettavaa. Sitten kun se on tarpeeksi luotettavaa, se ei vieläkään ole tarpeeksi halpaa että sitä voisi ruveta käyttämään tuosta vain. Sitten vain odotellaan että joku firmoista ottaa sen ensiaskeleen ja muut kelaavat että kannattaako niiden lähteä vielä mukaan vai seurata vielä vähän aikaa vierestä. Ja kun muutkin ottavat sen käyttöön, ekana ehtineen kannattajista osa huutaa "NOI PÖLLI MEIDÄN KONSOLIN IDEAN!".

Oliver sanoi:
Niin, Nintendon liikkeentunnistushan on toteutettu telkkarin eteen sijoitettavalla sensorilla, joten siihen ei tärinät tietenkään vaikuta. DualShakessa liikkeen tunnistus on ohjaimen sisällä, joten siihen tärinä tietenkin vaikuttaa.:rolleyes:

Saisinko lähteen kiitos, olin kokoajan siinä käsityksessä että Nintendon ohjain on gyroskooppi.

Karma sanoi:
Painettavat tatit ovat loistava ominaisuus. Itse olen pelannut muutamia pelejä joissa se on, mm. Socom, ja se on todella kullanarvoinen.

Luuletko ettei sama idea ole ollut jokaisella konsolifirmalla työpöydällä jossain vaiheessa? Niiden pöytälaatikoissa on paljon keskenään samanlaisia ideoita jotka vain odottavat sitä että joku firmoista katsoo ajankohdan olevan kypsä idean toteuttamiseen. Esim. Sonyn patentti aistituntemuksien synnyttämiselle aivoja (yliäänisignaaleilla) manipuloimalla, ei ole mikään Sonyn idea - labroissa on tehty samaa vuosien ajan magneettikentillä ja sähköllä. Jokainen pelifirma on miettinyt samaa lopputulosta, aistituntemuksien synnyttämistä eri metodeilla pelin aikana (ai mistä tiedän? no ihan siitä että olen seurannut neuroalaa vuosien ajan ja kelannut ihan samaa asiaa), mutta teknologia ei ole vielä tarpeeksi halpaa eikä luotettavaa. Sitten kun se on tarpeeksi luotettavaa, se ei vieläkään ole tarpeeksi halpaa että sitä voisi ruveta käyttämään tuosta vain. Sitten vain odotellaan että joku firmoista ottaa sen ensiaskeleen ja muut kelaavat että kannattaako niiden lähteä vielä mukaan vai seurata vielä vähän aikaa vierestä. Ja kun muutkin ottavat sen käyttöön, ekana ehtineen kannattajista osa huutaa "NOI PÖLLI MEIDÄN KONSOLIN IDEAN!".

Kiitos itsestäänselvyyksistä mutta silti on aivan naurettavaa väittää ettei Sony ottanut ideaa Nintendolta. Sama kun väittäisi että Sega vain sattui lisäämään Saturniin 3D-ominaisuuksia samaan aikaan kuin Sony julkisti Playstationin olevan 3D-konsoli. 3Dtä oli vaikka missä silloin toki mutta syy miksi Saturn päätyi osapuilleen Playstationia vastaavaksi ominaisuuksiltaan ei suinkaan ollut sattumaa.

keiu sanoi:
Kiitos itsestäänselvyyksistä mutta silti on aivan naurettavaa väittää ettei Sony ottanut ideaa Nintendolta.
On naurettavaa väittää ettei Sonylla olisi ollut jo kauan suunnitelmissa ottaa jossain vaiheessa sama ominaisuus käyttöön. Etkö itse koskaan miettinyt ennen kuin Nintendo julkaisi ohjaimensa, että joissain peleissä olisi hienoa jos voisi ohjata pelin tapahtumia ohjaimen liikkeellä? Itse olen ainakin odotellut ominaisuutta jo muutamia vuosia ja pohtinut tapoja toteuttaa se. Tottakai Sonyn pitkän tähtäimen suunnitelmiin tuli muutos kun Nintendo julkaisi ohjaimensa. Idea oli kuitenkin olemassa jo, ei sitä varastettu. Tai sitten pelifirmoissa todellakin palkataan aivan vääriä henkilöitä suunnittelijoiksi.

keiu sanoi:
Saisinko lähteen kiitos, olin kokoajan siinä käsityksessä että Nintendon ohjain on gyroskooppi..
Alin kuva oikealla lienee kaukosäätimien "anturi": Linkki

Alunperin tuon piti olla kaksiosainen television kylkiin kiinnitettävä hässäkkä.

Paolo sanoi:
Alin kuva oikealla lienee kaukosäätimien "anturi": Linkki

Alunperin tuon piti olla kaksiosainen television kylkiin kiinnitettävä hässäkkä.

"Both the Wii Remote and Nunchuk controllers include a three-axis motion sensor. " - Tämä sivu on siis kanssani samaa mieltä. Veikkaisin että tuo anturi on pelkästään ohjaimen sijainnin havaitsemiseen. Tätähän ei Sonyn padissa ole.

Karma sanoi:
On naurettavaa väittää ettei Sonylla olisi ollut jo kauan suunnitelmissa ottaa jossain vaiheessa sama ominaisuus käyttöön. Etkö itse koskaan miettinyt ennen kuin Nintendo julkaisi ohjaimensa, että joissain peleissä olisi hienoa jos voisi ohjata pelin tapahtumia ohjaimen liikkeellä? Itse olen ainakin odotellut ominaisuutta jo muutamia vuosia ja pohtinut tapoja toteuttaa se. Tottakai Sonyn pitkän tähtäimen suunnitelmiin tuli muutos kun Nintendo julkaisi ohjaimensa. Idea oli kuitenkin olemassa jo, ei sitä varastettu. Tai sitten pelifirmoissa todellakin palkataan aivan vääriä henkilöitä suunnittelijoiksi.

En ole missään vaiheessa väittänyt ettei Sonylläkin olisi ollut tiedossa moinen ohjaussysteemi, onhan se jo varmaan 15 vuotta vanha kotikäytössä ja Microsoftin vuonna 98 flopannut ohjain on juuri vastaava kuin tuo Sonyn padi (miinus analogitatit). Pointti oli se että idea käyttää sitä nyt on selvästi kähvelletty Nintendolta. Enkä ole nyt moralisoimassa mitään, sanon vain niinkun asiat ovat. Itse olisin myöskin kopioinut Nintarin padin nähtyäni paljonko se saa huomiota vaikken edes uskoisi sen toimivan peleissä.

Jooh, varmasti kallistuksen tunnistus on itse ohjaimessa, mutta liike (ohjaimen sijainnin muutos) hanskataan tuolla ulkoisella sensorilla.

IT viikko kertoo lisää Wiin ohjaimen tekniikasta. Eli kyllä siellä
sisässä näyttäs olevan kiihtyvyys- ja kallistusanturit (gyroskooppi?).
Ohjaimen suhteellinen sijainti nuuskitaan ulkoisella sensorilla.

Samantapainen ratkaisu varmaankin Sonyn DS:ssä, lukuunottamatta
sijainnin tunnistusta.

keiu sanoi:
En ole missään vaiheessa väittänyt ettei Sonylläkin olisi ollut tiedossa moinen ohjaussysteemi,
Tää voi tulla yllärinä mutta lauseesta "Tuo liiketunnistin padissa on kyllä hyvä idea ja pöllimisen arvoinen." voi hyvin saada käsityksen että tarkoitit että Sony pölli idean ohjaussysteemiin eikä sen markkinoille tuomiseen.

Karma sanoi:
Tää voi tulla yllärinä mutta lauseesta "Tuo liiketunnistin padissa on kyllä hyvä idea ja pöllimisen arvoinen." voi hyvin saada käsityksen että tarkoitit että Sony pölli idean ohjaussysteemiin eikä sen markkinoille tuomiseen.

Pahoittelen, oletin jokaisen tietävän että gyroskooppi on ikivanha keksintö. Toisaalta eipä kai kovin moni edes nähnyt ikinä edes tuota Microsoftin freestyle-padia aikanaan isosta markkinointikampanjasta huolimatta. Vielä vuosi takaperin muuten Tampereen anttilassa oli kyseisen vehkeen demostandi.

Microsoftilla on tilillään toki paljonkin innovatiivisia ohjaimia mutta ovat jääneet unholaan.

keiu sanoi:
Pahoittelen, oletin jokaisen tietävän että gyroskooppi on ikivanha keksintö.
Varmaan useimmat sen tietävätkin mutta eihän tässä gyroskoopin keksimisestä ollut puhe vaan sen sovelluksesta peliohjaimissa. Joka tapauksessa ideoiden pölliminen on vähän eri asia kuin sovellusten markkinoille tuomisen ajoitus kilpailijoiden tekemisten perusteella, joka on ihan normaalia toimintaa markkinoilla.

keiu sanoi:
Muistan ohjaimia joissa oli neljä päätynappulaa jo aikoja ennen Playstationia. Tuplatatista voi antaa kyllä Sonylle pisteet, vaikka jos oikein tahtoo alkaa kaivamaan niin olihan tuo konsepti jo N64ssä, se toinen ohjain vain oli digitaalinen. Fps:issä noita käyteltiin.

No voihan olla että noita ominaisuuksia on vanhoissa jutuissa, mutta pointtina minulla olikin se, että kaikki ovat kopioineet ideoita konsoleiden ohjaimissa. Ei sillä ole väliä keneltä ne on kopioitu, eikä sillä minulle ole muutenkan väliä että nuo ominaisuudet ovat kopioituja. Hyvähän se on että ohjaimessa on hyviä ominaisuuksia. Mainitsin noita asioita juuri sen takia että Sonyllä on ainut ohjain jossa kopioinnista valitetaan. Vieläpä vaikka Sony vei eteenpäin pohjaa, joka on nykyään jokaisessa hyvässä konsoliohjaimessa.

keiu sanoi:
Oikeastaan Sonyn ainoat todelliset innovaatiot konsoleissa taitavat rajoittua noihin painettaviin analogitatteihin.

Oliko väärä sanavalinta vai väitätkö oikeasti noin?
keiu sanoi:
En tosin ole pelannut yhtään peliä missä niitä olisi käytetty :D
No mainittakoon nyt Xboxilta todella tärkeä esimerkkipeli, joka muuttuisi täysin eriluontoiseksi ilman tuota ominaisuutta; Halo.
Muina esimerkkeinä vaikkapa Battlefield, Timesplittters, Socom, Oblivion, ym., ym. Melkein jokaisessa silmistä kuvatussa pelissä ja onhan ominaisuus käytössä muunkin tyyppisissä peleissä välillä.

Pibe sanoi:
Oliko väärä sanavalinta vai väitätkö oikeasti noin?
Mitä muuta ihmeellistä Sonylta on tullut? EyeToy? EyeToysta ainakaan ei mitään ihmeellistä ole saatu.

Tunnut kyllä pitävän painettavia tatteja turhan arvokkaina asioina. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minusta ne ovat vain pari lisänappia, joille isketään jokin toisarvoinen toiminto jos napit muuten tuntuvat loppuvan kesken (hyvinpä nuo FPS:t GC:lläkin pelittävät). Analogitattien nappejahan on aika vaikea painaa suhteessa muihin nappeihin. Alas painettuna tattia on myös aika hankala liikuttaa kontrolloidusti.

Knight sanoi:
Tunnut kyllä pitävän painettavia tatteja turhan arvokkaina asioina. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minusta ne ovat vain pari lisänappia, joille isketään jokin toisarvoinen toiminto jos napit muuten tuntuvat loppuvan kesken (hyvinpä nuo FPS:t GC:lläkin pelittävät)..

Kyllä nuo tatit olisivat arvokkaita, jos pelintekijät sijoittaisivat niihin oikeita toimintoja. Kun hahmoa ohjataan, niin saadaan tatteja painamalla tehtyä toiminto nopeammin, kuin että esim oikealla kädellä ruvettaisiin painamaan sivussa olevia nappeja. Socomissa noitten alla on muutamia toimintoja saatettu asetuksista riippumatta.

Mutta esim Timesplitterissä noihin pystyi itse määrittelemään ja aika moni niihin sijoittaa toimintoja.

Mutta olet oikeassa että niihin isketään toisarvoisia toimintoja, mutta lähinnä pelintekijöitten suunnalta minun mielestä. Eli niille olisi enemmän käyttöä, kun saisi itse määritellä mitä niihin haluaa.

Siis kyllä nyt tattien pohjaan painaminen on tärkeämpää kuin guidenappula :rolleyes:
Guidenappulan mainitsen koska siitäkin on täällä ölisty, että Sony on varastanut sen (vaikkei DS:n namiskasta edes tiedetä onko se guide, vai ehkä kenties gyron päälle ja pois painaminen).

Tatin pohjaan painamisesta sen verran, että esimerkiksi halossa siitä laitetaan scope päälle. Ilman tätä toimintoa se pitäisi laittaa jollain muulla namiskalla päälle, joten siihen menisi enemmän aikaa eikä voisi myöskän tähdätä yhtä helposti.

Ylös Bottom