Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DVD skaalaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hollmuth
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hollmuth

Member
Moi

Yritin etsiä forumilta tietoa kuinka hyvä DVD soitin Xbox 360 on jos käytössä on 720 HD resoon pystyvä laite tykki tai tv. Eli skaalaako hyvin tavalliset DVD leffat. Mietin nimittäin kovasti PS3 ja Xbox eliten välillä ja toki pelit ja nettipelaaminen vetävät selkeästi Boksin puolelle , mutta onko DVD skaalaus toivotonta? Jossain artikkelissa oli jopa että PS2 pesisi DVD soittimena Boksin :eek:

(Itselle tulee käytetty sanyo Z4)
kiitos

Vastaus: DVD skaalaus

Moi

Yritin etsiä forumilta tietoa kuinka hyvä DVD soitin Xbox 360 on jos käytössä on 720 HD resoon pystyvä laite tykki tai tv. Eli skaalaako hyvin tavalliset DVD leffat. Mietin nimittäin kovasti PS3 ja Xbox eliten välillä ja toki pelit ja nettipelaaminen vetävät selkeästi Boksin puolelle , mutta onko DVD skaalaus toivotonta? Jossain artikkelissa oli jopa että PS2 pesisi DVD soittimena Boksin :eek:

kiitos

PS3 ainakin skaalaa DVD:t 1080p-tarkkuuteen ja se mekkala mitä X360 pitää...

Moi

kiitos

VGA:lla ja HDMI:lla skaalaa erittäin hyvin, mekkalaa en kuule, sillä katselen leffat volume kaakossa. Nuo kaikki testit jossa 360:n dvd-toistoa haukutaan on joko ikivanhoja, tai sitten testattu komponentilla, nykyinen HDMI:n ulostama dvd-kuva on parasta jota olen dvd-soittimesta nähnyt. (PS3 tosin näkemättä) Vielä kun saisi vehkeen aluekoodittomaksi voisin heittää vanhan soittimen jorpakkoon.

VGA:lla ja HDMI:lla skaalaa erittäin hyvin, mekkalaa en kuule, sillä katselen leffat volume kaakossa. Nuo kaikki testit jossa 360:n dvd-toistoa haukutaan on joko ikivanhoja, tai sitten testattu komponentilla, nykyinen HDMI:n ulostama dvd-kuva on parasta jota olen dvd-soittimesta nähnyt. (PS3 tosin näkemättä) Vielä kun saisi vehkeen aluekoodittomaksi voisin heittää vanhan soittimen jorpakkoon.

On niitä uudempiakin.. TMän Elite testi. Eliten DVD toisto hävisi PS3lle, ja taisipa hävitä DVD soittimillekin. Näistä kahdesta PS3 vie mennen tullen leffatoistossa.

Kyllä mulla ainakin boxin dvd toisto on erittäin hyvä. Mulla on halo edition ja hdmi:llä 42 toshiban
full hd:ssa kiinni ja on dvd kuva erittäin hyvää skaalattuna 1080p muotoon. Pleikkaa olen myös kokeillut ja oli sekin erittäin hyvä. Ei sitä eroa niistä oikeen omin silmin näe eri asia sit jos käyttää jotain laitteita, mitä varmaan noissa vertailuissa käytetään. Mutta kyllä pitää olla mekoinen "kulta" silmä, että oikeesti jos laittaa kaksi samaa dvd:tä toisen pleikkaan ja toisen boxiim ja katsoo kahesta esim. full hd telkusta eroja.

Skaalaimien erot ovat monen silmään pieniä tai näkymättömiä. Eivätkä tietysti muutenkaan suoranaisesti suuria.

Itse skaalauksessa (ns. kuvan resoluution kasvatus) ei moitittavaa mutta mitä olen joitakin leffoja katsellut niin jostain syystä xboxi ei osaa aina lomituksen poistoa, eli yhdistää DVD kuvan parittomia ja parillisia vaakajuovia.. tylsä homma kun kameran liikkeessä kuvaan tulee aikamoiset portaat pystysuunnassa. Ja tämä kun olis helppo homma euroelueen DVD:llä... :(
( tämä "vika" todettu componentti ja hdmi liitännän kautta )

Tosiaan, lomituksen poisto ja itse skaalaus ovat juttuja, jotka niputetaan usein yhteen skaalauksen laadusta puhuttaessa. PAL-devujen skaalauksen vaikeus johtaa kai siitä, että PAL-levyjä ei juuri liputeta progematskuksi. Toisin kuin jenkkilevyissä.

Kokeilin tuossa tv:stä tullutta vanhaa jäätanssi esitystä, joka on filmattu varmaan joskus 70-luvulla. Levyn kuva on tosiaan hirveä ilman mitään kuvanparannusta, joten tämän levyn kanssa joutuu soittimen kuvanparannuspiirit koetukselle. Jäätanssi esitys tuli hiljattain telkkarista ja se on digitaalisesti siirretty dvd:lle.

Kokeilin pyörittää sitä Panasonic ES10 dvd-tallettimessa joka on komponentilla kiinni, 32" Samsung LCD:hen. Pioneer dv-360 dvd-soittimella, joka on rgb scartilla kiinni 23" LCD Samsungiin (varmaan 5 vuotta vanha Pioneer soitin) sekä Xbox 360:llä, sekä komponentti että vga johdolla kiinni uudessa 26" Sony LCD:ssä. Hdmi liitäntää ei ole Boksissa.

Soittimet parhaimmasta huonoimpaan:
1. Pioneer rgb scartilla
2. Panasonic komponentilla
3. XO VGA:lla
4. XO komponentilla

XO komponentti kaapelilla, kuva on hirveää mössöä, kuvassa vilisee valkoisia karvoja.

XO VGA:lla, valkoisia karvoja ei näy, vaakasuoria valkoisia viivoja kylläkin. Vga kaapelilla on huono kontrasti ja värit vaikka säätäisi Xboxin asetuksista reference level ja expanded, jonka pitäisi auttaa. Kuvasta saa paremmin selvää kuin komponentilla.

Panasonic. Hyvä kontrasti. Tasaiset väripinnat ovat jotenkin levottomat, kun värit liikkuvat.

Pioneer. Kuva näyttää melkein kun se olisi juuri filmattu eikä 70-luvulla. Väripinnat ovat tasaiset ja levolliset. Tässäkin näkee joskus valkoisen vaakasuoran viivan, mutta niitä tulee harvemmin kuin muilla soittimilla.

Testi on sikäli huono, että soittimet on testattu eri telkkareilla, mutta tuo Sony telkkari millä testattiin Xboxia niin se oli kaikkein uusin, tänä kesänä ostettu.

Ylös Bottom