Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Nintendo on antanut listauksen julkaisuajankohdista osalle näistä E3:ssa esitellyistä sekä muista peleistä. Kyllähän nyt tänä vuonna näitä Nintendon omia julkaisujakin löytyy, tulossa mm.

Game & Wario (Wii U) - 28. kesäkuuta
Mario & Luigi: Dream Team Bros (3DS) - 12. heinäkuuta
New Super Luigi U (Wii U) - 26. heinäkuuta
Wonderful 101 (Wii U) - 23. elokuuta
Wii Party U (Wii U) - lokakuu
Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Wii U) - marraskuu
Mario Party (3DS) - marraskuu
Wii Fit U (Wii U) - joulukuu
Zelda: A Link Between Worlds (3DS) - loppuvuonna
Bayonetta 2 (Wii U) - 2014
Super Smash Bros (Wii U/3DS) - 2014

News: New Zelda 3DS and Donkey Kong Wii U releasing November - ComputerAndVideoGames.com
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Tässä on melko osuva artikkeli Nintendon E3 osuudesta. Erityisesti tästä olen samaa mieltä:

"it didn't do anything to make the Wii U look essential to people who haven't already bought one, but it provided plenty of reassurance to those who already have."


Nintendo's E3 2013: Tearing Up the Rulebook - IGN
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Tässä on melko osuva artikkeli Nintendon E3 osuudesta. Erityisesti tästä olen samaa mieltä:

"it didn't do anything to make the Wii U look essential to people who haven't already bought one, but it provided plenty of reassurance to those who already have."

Ei todellakaan käynyt näin. Tässä mennään nyt ihan täysin aikaisempien julkistusten huuruilla, tämä E3-esitys ei tarjonnut yhtään mitään "vakuutusta", ellei sitten ostanut konsolia esim. juuri Smashia varten. Mutta jos toivoi Nintendon E3-esityksen tarjoavan katsauksia uusiin ja mielenkiintoisiin peleihin, niin tämä E3-Direct ei tarjonnut sellaisia yhtään eikä tästä saanut minkäänlaista lisäpontta konsolin pelivalikoiman suhteen pitkällä tähtäimellä. Kyllä tämän Nintendon alisuorituksen vuoksi nyt katse kääntyy enemmän PlayStation 4:n pariin, jos sieltä tulisi se laajempi ja mielenkiintoisempi pelivalikoima kuin mitä Nintendon floppikonsoli pystyy ylläpitämään. Wii U:sta saattaa hyvinkin tulla välikonsoli, tai kakkoskonsoli joka on välillä käytössä muutaman yksittäistapauksen kuten Shovel Knightin konsoliversion vuoksi, mutta Wii U:n kykenevyys toimia pääkonsolina ja tarjota laaja pelivalikoima on nyt vahvasti kyseenalaisena.

Vielä toki ei ole peli pelattu, mutta kyllä Wii U:n asema luisuu koko ajan heikommaksi ja epävarmemmaksi. Nyt juuri tarvittaisiin niitä isoja vakuutuksia laitteen tulevaisuudesta, ja sellaisia ei tullut.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Ei todellakaan käynyt näin. Tässä mennään nyt ihan täysin aikaisempien julkistusten huuruilla, tämä E3-esitys ei tarjonnut yhtään mitään "vakuutusta", ellei sitten ostanut konsolia esim. juuri Smashia varten. Mutta jos toivoi Nintendon E3-esityksen tarjoavan katsauksia uusiin ja mielenkiintoisiin peleihin, niin tämä E3-Direct ei tarjonnut sellaisia yhtään eikä tästä saanut minkäänlaista lisäpontta konsolin pelivalikoiman suhteen pitkällä tähtäimellä. Kyllä tämän Nintendon alisuorituksen vuoksi nyt katse kääntyy enemmän PlayStation 4:n pariin, jos sieltä tulisi se laajempi ja mielenkiintoisempi pelivalikoima kuin mitä Nintendon floppikonsoli pystyy ylläpitämään. Wii U:sta saattaa hyvinkin tulla välikonsoli, tai kakkoskonsoli joka on välillä käytössä muutaman yksittäistapauksen kuten Shovel Knightin konsoliversion vuoksi, mutta Wii U:n kykenevyys toimia pääkonsolina ja tarjota laaja pelivalikoima on nyt vahvasti kyseenalaisena.

Ei.

E3 esityksessä ei näytetty juuri mitään uutta, eikä niitä kaivattuja system sellereitä, eli ei mitään, mikä saisi Wii U:n myynnit lähtemään nousuun. Tämä ollaan todettu yhdessä täällä jo moneen otteeseen, enkä sitä kiistä, mutta pointti oli se, että siellä näytettiin silti paljon pelejä, jotka tulee Wii U:n omistajana suurella todennäköisyydellä ostettua. Esitys todisti sen, ettei pelattava lopu kesken, vaikka muuten tilanne voisi toki olla paljon parempikin. Siitähän tuossa IGN:n kommentissa oli kyse.

Ostoon menee melko varmuudella tässä vielä tämän vuoden puolella:

-Game & Wario
-Pikmin 3
-The Wonderful 101
-Donkey Kong Country
-Zelda WW
-Super Mario 3D World

Siinä on jo melkein 1 peli per kk eli aivan helvetisti enemmän, mihin minulla on varaa/aikaa. Siihen päälle vielä pieneksi lisäksi EHKÄ Shovel Knight, Duck Tales sun muut eShop-pelit, niin eipä kyllä pelaaminen lopu kesken, erityisesti ottaen huomioon, että omistan muitakin konsoleita.

Ensi vuonna:

-X (ehdottomasti tämän hetken odotetuin peli)
-Bayonetta 2
-Smash Bros
-Zelda U (?)

Ostamatta jää Wii Fit U, Wii Party U ja Mario Kart, sillä ne ei juurikaan kiinnosta.


Eli kerrataan nyt vielä: E3 esitys oli ehdottomasti eeppinen pettymys sillä mitään uutta ja mullistavaa system-selleriä ei esitelty. Kenties Wii U on tuhoontuomittu ja PS4 parempi jne. jne. jne. Tämä ollaan käyty läpi jo MONEEN kertaan, mutta pointti oli se, että Wii U:n jo hankkineelle pelaajalle lähitulevaisuus tarjoaa silti kohtuullisesti mukavaa pelattavaa. Tässä mielessä tuo IGN:n artikkeli oli ehdottomasti oikeassa.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Eli kerrataan nyt vielä: E3 esitys oli ehdottomasti eeppinen pettymys sillä mitään uutta ja mullistavaa system-selleriä ei esitelty. Kenties Wii U on tuhoontuomittu ja PS4 parempi jne. jne. jne. Tämä ollaan käyty läpi jo MONEEN kertaan, mutta pointti oli se, että Wii U:n jo hankkineelle pelaajalle lähitulevaisuus tarjoaa silti kohtuullisesti mukavaa pelattavaa. Tässä mielessä tuo IGN:n artikkeli oli ehdottomasti oikeassa.

Sinulla itselläsikin suurin osa noista peleistä on sellaisia mitkä on julkistettu/esitelty aikaisemmin. Sitten jos siitä ottaa vielä pois Mario 3D World -kierrätyksen ja DKC Tropical Freezen liian pian DKC Returnsin jälkeen tulevana, niin hyvin huonosti jää mitään käteen Nintendon E3-Directistä.

Lähitulevaisuudessa kyllä on niitä pelejäkin minulla ostettavana, mutta konsoleissa pitää muistaa, että ne ovat elinkaarensa alkuvaiheessa aina myös "sijoitus tulevaisuuteen". Tällä hetkellä Wii U:lla ei ole sitä tulevaisuutta, johon sijoittaa, ja se on täysin Nintendon valitseman linjan syytä.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Sinulla itselläsikin suurin osa noista peleistä on sellaisia mitkä on julkistettu/esitelty aikaisemmin.

Toki. Sitähän olen tässä jo moneen kertaan sanonut, että yksi suurimmista ongelmista tuossa E3 esityksessä oli se, ettei siellä esitelty juuri mitään uutta. Puhunkin lähinnä vaan siitä, että lähitulevaisuus tarjoaa silti kohtuullisen paljon mielenkiintoisia Wii U pelejä, ja E3 esityksessä ne oli kaikki kasattu yhteen presentaatioon.

En koe, että Mario 3D World on yhtään sen enempää kierrätystä, kuin vaikkapa New Super Mario Bros U, Super Luigi U, New Super Mario Bros. 2 tai mitä näitä kaikkia tässä viime aikoina on tullut. Ehkä jopa vähemmän, sillä 3D Landin tyyppisiä Marioita (3D grafiikka, 2D:tä muistuttava pelimekaniikka) on vain yksi tällä hetkellä. Paljon enemmän mulle on alkanut tökkimään nuo New-sarjan Mariot, joita tulee kerran vuoteen.

Eli tässä vielä kooste, jotta asia saataisiin nyt riittävän selkeäksi:

Miinukset:

-Nintendon E3 presis oli perseestä
-Eeppinen pettymys
-Ei kunnon uutta 3D Mariota a là Mario 64/Galaxy
-Ei näytetty Zelda U:ta
-Ei mitään ylläreitä
-Merkittävimmät pelit nähty jo ennen
-Nintendo on hukassa
-Ei Metroidia, F-Zeroa, Star Foxia jne.
-Retro ei työstä uutta Metroidia

Plussat:

-Hauskoja ja varmasti viihdyttäviä pelejä (ei siis system sellereitä, tai mitään mullistavaa) julkaistaan silti tasaista tahtia ensi vuoteen saakka

ok?
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Onhan tämä melko selvää. Molemmat olisivat tahoillaan odottaneet Nintendon E3-Directiltä enemmän, vaikkakin eri näkökulmista. Nintendon E3-esiintymisen heikkous on selvillä, mutta pelejä on silti tulossa ostettavaksi jo lyhyelläkin tähtäimellä. Sen jälkeen sitten painotetaan erilaisia seikkoja ja minun osaltani Nintendon tilanteen vakavuutta, sinulle tilanne ei näytä yhtä kriittiseltä. Minä itse odotan vielä Nintendolta "lisätoimia" tässä lyhyen ajan sisällä.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

En koe, että Mario 3D World on yhtään sen enempää kierrätystä, kuin vaikkapa New Super Mario Bros U, Super Luigi U, New Super Mario Bros. 2 tai mitä näitä kaikkia tässä viime aikoina on tullut. Ehkä jopa vähemmän, sillä 3D Landin tyyppisiä Marioita (3D grafiikka, 2D:tä muistuttava pelimekaniikka) on vain yksi tällä hetkellä. Paljon enemmän mulle on alkanut tökkimään nuo New-sarjan Mariot, joita tulee kerran vuoteen.
Kyllä se valitettavasti vähän siltä alkaa tuntumaan, varsinkin jos nämä viimeisimmät Mariot tuuppaa peräkkäin:
LFpde8d.jpg
Aika vaikea uskoa, että tuossa olisi kuusi eri täysveristä Mario-peliä, jotka ovat nähneet päivänvalon vissiin viimeisen kahdeksan vuoden sisään tai jotain. Edustavathan ne toki vimpan päälle hiottua laatua mutta kuten ominaista koko pelialaa riivaavalle AAA-kriisille, nykyään tuntuu olevan tärkeintä saada mistä tahansa suositusta pelisarjasta uusi osa pihalle joka ikinen vuosi. "Hyvällä" tuurilla vaikka useampia. Suorastaan hämmästyttävän pitkään tällainen palvelu tuntuu monia pelaajia viihdyttävän mutta minusta Mario on tallonut jo hyvän aikaa sitä samaa CODien, AssCreedien ja muiden viitoittamaa, Guitar Herojen alunperin tallaamaa polkua, jonka päässä odottaa vain totaalinen tympääntyminen. Sittenkin, vaikka periaatteessa uusimmat pelit eivät olisi yhtään sen huonompia kuin ne ensimmäisetkään.

Onneksi Nintendon portfoliossa edes Zeldat ja Metroidit ovat sen verran vaikeampia vuosikloonata, että niissä lienee vielä sitä taikaa, joka tekee odottamisesta täyttä tuskaa ja julkaisusta juuri niin Ison Asian kuin mitä arvokkaan pelisarjan uusimman osan pitäisi aina olla. Ihan sama juttu kuin GTA V tai - syvästi kompaten - Monolith Softwaren X.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

E3 ohi ja nyt päivän, pari kun on mietiskellyt, niin alla omia ajatuksia annista. Etukäteen olin listannut asioita, joita aioin seurata ja niiden pohjalta tämä postaus onkin.

Sony
PS4 ei konsolina itsessään suoranaisesti yllättänyt. Peruskauraa, mutta kontrastina Microsoftin julkaisuun oli se omissa sfääreissä vaikka eihän ne mitään uutta tai mullistavavaa ilmoittaneet lopulta kun tarkkaan mietitään. Nettipelaamisen muuttuminen maksulliseksi oli isoin miinus. Mikään yksinoikeuspeli ei erityisesti säväyttänyt. Multiplättikset rulz. Sonyn konsolin tulen hankkimaan julkaisussa.

XboxOne
PR-floppi, kuten jryi sanoi toisaalla tällä foorumilla-. Nyt tarkemmin miettinyt, niin osa noista DRM:n ja pelien käyttöön liittyvistä ratkaisuista voi olla tosi hienoja ja toimivia, selkeästi mietitty puhtaasti digitaaliseen jakeluun siirtymistä. Silti se 24h välein tuleva autentikointi on minusta pelaajille kettuilua ja ylimielistä käyttäytymistä. Ei se minulle olisi ongelma käydä netissä millä tahansa laitteella välillä, mutta kyse on periaatteesta. Näin ollen, koska Microsoftilla on edelleen hyppysissään taito olla hankalia ja tympeitä asiakkaitaan kohtaan en tätä osta ainakaan lähivuosina, jos ikinä.

Metal Gear Solid 5
Se, että tää avasi Microsofin tilaisuuden nostatti sekavia tunteita. Mulle MGS on aina ollut jotenkin Playstation-peli, vaikka eihän se sitä ole ollut oikeasti vuosiin. Hyvältä näytti, kornit maneerit mukana, Kiefer Sutherland Sneikkinä antaa odottaa oliko minkälainen ratkaisu. Ja oliko se oikeasti niin että MGS4 oli David Hayterin viimeinen keikka Kärmeksenä, jos pohjamutia myöten spekuloidaan. En olisi yllättynyt, että Kieferin äänittämä Punished Snake saa Hayterin rinnalleen Solid Snakena. Tästä aion jatkossa pysyä täysin uutispimennossa, koska MGS5 tulee olemaan Day 1-hankinta kaikesta huolimatta. Fani on fani.

Seuraavaksi lyhyt lista pelikehittäjista, joiden toimia halusin seurailla tällä kertaa:

Naughty Dog - Keskittyi promoamaan Last of Usia.
Insomniac- Sunset Drive näytti hienolta, jotenkin tuli Gotham Impostors-fiilikset, toivottavasti käännetaan PS4:lle.
Crystal Dynamics - Ei ilmoitellut mistään mitään, ei edes Tomb Raider 2:sta. Olisiko ollut liian pian edellisen jälkeen?
Rocksteady - Hiljaista oli täälläkin, Arkham Origins meni eri studion hommiksi.

EA:n kootut perseilyt
Ei kai noita ollut, mitä nyt BF4:n osuus kusi Microsoftin tilaisuudessa.

Yllättäjät
Titanfall - Jättirobotteja ja rakettireppuja, 'nuff said. Toivottavasti on vain aikarajoitteinen XOne-yksinoikeus.
Destiny - Näytti hienolta, hyvät vibat jäi. Scifi on vaikea genre tehdä oikein ja hyvin ilman, että mulle tulee valtavia myötähäpeän tunteita.
Tom Clancy's The Division - Tää oli varmaan se, jota tulen tiukimmin seuraamaan jatkossa. Mietityttää moni asia, mutta jos edes puoliksi on sitä mitä pelidemo näytti, niin tää voi olla minun mielestä Ubisoftilta hienointa vuosiin, AC-sarjalle kun en ole oikein lämmennyt ikinä.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Kyllä se valitettavasti vähän siltä alkaa tuntumaan, varsinkin jos nämä viimeisimmät Mariot tuuppaa peräkkäin:
LFpde8d.jpg

Siis kierrätystä joo, mutta pointti oli se, ettei ainakaan sen enempää, mitä esim. Super Luigi U, tai New Super Mario Bros. 2, vai mitä mieltä olet? Kuten mainitsin, niin enemmän mulle on alkanut tökkimään nuo New Super Mario Bros.-sarjan pelit, kun niitä julkaistaan kerran vuoteen CoD-tyyliin. Mulla oli jo NSMB-ähky silloin kun NSMBU julkaistiin, mutta ostin sen silti ja pelasin läpi multiplayerilla; hauskaahan se ehdottomasti oli, mutta nyt kyllä taidan passata Super Luigi U:n ihan suosiolla. 3D Land otti sentään tullessan uudenlaisen lähestymistavan tuohon Marion pelimekaniikkaan ja onnistui siinä mielestäni ihan kunnialla. Mario 3D World sentään tarjoaa ensimmäistä kertaa 4 player-meininkiä 3D ympäristössä, joten sentään edes _jotain_ uutta.

Totta silti tuo, että Nintendo kuluttaa moisella kierrätyksellä kullanarvoiset pelisarjansa puhki. Mariot edustaa monesti parasta, mitä pelaamisella on tarjota (olettaen, että pidät tasohyppelystä), mutta auttamatta niihin alkaa kyllästymään liialla kulutuksella. Zelda-sarja alkoi myös väljähtämään pahasti silloin Twilight Princess/Phantom Hourglass/Spirit Tracks-aikoihin, mutta onneksi Nintendo onnistui puhaltamaan tuulta sarjan purjeisiin erittäin mainiolla Skyward Swordilla.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Hhahahaaa.. GiantBombin väki onnistui tallentamaan parhaimman DualShock 4 arvion ikinä...Alkaen kohdasta 3:19 :D Samalla myös käsitelty porukan ensimmäinen messupäivä.

[video=youtube_share;9rZMDH9IG4o]http://youtu.be/9rZMDH9IG4o[/video]


Sama porukka summaa maanantain pressitilaisuudet. Laatusettiä Jeffin johdolla:

[video=youtube_share;Osz-3Hl7cKM]http://youtu.be/Osz-3Hl7cKM[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Tiesittekö, että PS Vita on voittokululla? Minä en tiennyt, mutta onneksi Sony on tilanteen tasalla:

E3 2013: PS Vita jatkaa voittokulkuaan

PlayStation Vita teki suuren vaikutuksen E3 2013 -messuilla viemällä kannettavan pelaamisen häikäiseviin uusiin korkeuksiin upealla valikoimallaan loppu- ja ensi vuoden uutuuksia. PS Vita kasvaa ja kehittyy jatkuvasti. Vakuuttavalle järjestelmälle on tarjolla tai tulossa jo yli sata peliä, ja tulevaisuus vain kirkastuu, sillä luvassa on muun muassa etäkäyttöominaisuus PlayStation 4 -pelien kanssa.

E3 2013: PS Vita jatkaa voittokulkuaan*-*PlayStation Vita – viralliset PS Vita -uutiset
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

En tosiaankaan tiennyt, mutta jos sitä bundlattaisiin esim. plese nelosen kaveriksi, niin se saattaisi hieman elvyttää tilannetta. Tuohon pelien määrään on muuten varmaan laskettu mukaan myös kaikki pienimmätkin latauspelit. Multa itseltänikin löytyy Vita, mutta en ole enää hetkeen löytänyt syytä kaivaa sitä esille. No mutta mukavaa kuulla, että kaikki onkin ihan hyvin tällä rintamalla.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Mun mielestä toi oli jo aiemmin tässä tai tuolla sotaisammassa ketjussa, mutta saatiinpa kuvia kaveriksi.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Eipä tuo nyt mikään yllätys sinänsä ole. E3-messuilla vuonna 2005 Xbox 360:n pelejä esiteltiin Power Maceilla, ja konsoli tuli kauppoihin jouluksi. Tietenkin vähän kummastuttaa, jos tuolla on Nvidian näyttis käytössä, mutta mitäpä minä mistään tiedän.
 
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

E3 ohi ja nyt päivän, pari kun on mietiskellyt, niin alla omia ajatuksia annista.

Kaiken kaikkiaan ollut mahtava viikko takana! Kymmenet tunnit suoria videolähetyksiä ja -tallenteita sekä sivukaupalla tekstiä paikallaolijoilta. Paljon saatiin vastauksia niihin kysymyksiin, jotka vielä velloivat viikko sitten ankarien huhujen tasolla. Monelle tuntui E3 olevan se tapahtuma, jossa lopullinen päätös seuraavasta konsolihankinnasta jo tehdään. Aikaisin ollaan liikkeellä, mutta niin pitääkin. Parasta oli pressitilaisuudet ja Gametrailersin Geoff Keighleyn henkilöhaastattelut tuttavallisesti nahkasohvalta. Uusia konsoleita parempaa sisältöä ei tälläiset showt enään voisi saada ja nyt niitä esiteltiin kaksin kappalein. Asiakkaiden tehtäväksi jää valinnoillaan vaikuttaa siihen, minne konsolibisneksessä mennään tulevina vuosina.


Microsoft (kopioin heti tilaisuuden jälkeen kirjoitetut tunnelmat)
Odotetun kovan paketin tarjosi Microsoft tänä iltana. Pelejä saatiin ruudun täydeltä vaihtelevalla tasolla. Suomalainen pelitalo tuollaisessa paikassa on hieno asia ja pelikin näytti heti perushuttua mielenkiintoisemmalta. Verkkopelaajana Battlefield 4 ja Titanfall. Yksinpeleistä MGS5. Pelivideot onnistuvat myös XOnella suoraan laatikosta. Halo palkitsi lopussa. Hinta oli ihan odotetulla tasolla 499 euroa, joka täällä on ehkä jotain vähän siihen päälle.

Kuitenkaan hintaa lukuunottamatta mitään uutta ei juuri muuta kerrottu. Siellä olisi kuitenkin ollut peliyhteisöllä kysymyksiä. Kun kaikenlaiset lehdistötapaamiset on peruttu, taisi MS:n anti olla sitten tässä?



Sony (kopioin tähän suoraan tilaisuuden jälkeiset kirjoitetut tunnelmat)
+ Hinta 399 euroa
+ Ei online-pakkoa.
+ Käytetyt pelit toimivat kuten tähän asti. Thanks!
+ PS+ jatkuu uudelle alustalle
+ Cross Game Chat
+ Pelikirjaston monipuolisuus. Pienet indiepajat tuovat tähän vielä oman lisämausteensa.
+ Kameraa ei näkynyt missään

- Verkkopeli menee PS+ taakse PS4:lla


Pelien puolelta saatiin riittävästi näyttöjä syiksi siirtyä seuraavan sukupolven laitteisiin. Eniten omaa makua kutkutteli Ubisoftin jättiyllätys, The Division. Tässä oli heti ensiesittelystä alkaen sellainen kaukokaipuu DayZ:n tunnelmiin. Toinen oli ennakkoon ykköseksi povattu Bungien avaruusooppera, Destiny. Muodikkaasti sekoittaa saumattomasti moninpeliä yksinpeliin. Talon kädenjälki näkyi kaikessa ja tästä voi jo heti povata nextgenin suuria myyntivaltteja. Graffahoron silmäkulmat kostuivat pelikuvasta. Uusilla ideoilla ja studio Halon taustalta tämä konsepti ei voi olla muuta kuin mestariteos. Kolmanneksi nousee Ubisoftin Watchdogs. Tämän piti olla se numero kakkonen, mutta niin vain pääsivät yllättämään. Vapaa hiekkalaatikko ja mallennettu moderni kaupunkikuva. Sinne Anonymous sekoittamaan pakkaa ja tuottamaan yleistä härdelliä. Myös tänne trendikkäästi luvassa muita pelaajia mukaan katuvilinään.

Siinä kolmen kärki. Heti perässä tulee joukko muita hyvin kiinnostavia tapauksia, kuten PS+ asiakkaille ilmainen ja viikottaista lisäsisältöä puskeva, yltiösosiaalinen DriveClub. Vauhtia ja muita pelaajia jännästi tarinaan tuova The Crew kaahailu. Ehkä suurempi yllätys oli se, ettei Battlefield 4 noussut enään kärkikahinoihin vaikka suurimpia odotuksia onkin yhä edelleen. Siellä on luvattu kyllä 64 pelaajan serverit nextgenille, mutta mitä muuta uutta ja olennaista? Vanhan toistoa kuten Call of Duty: Ghost. Molemmat pakkohankintoja, mutta ei näiltä periaatteessa edes odota mitään suuria innovaatioita. Melkein meinasi jo sanoa old skooliksi. Jos jatketaan räiskinnöillä, oli Electronics Artsin Xbox Onelle yksinoikeudeksi luvattu Titanfall heti kiinnostava tapaus sekin. Äärimmäisen hektinen kokemus ja turvallisen hyviltä tekijöiltä Modern Warfaren takaa. Rakettireppuja ja mechejä, ei voi olla huono peli!

Nyt ensimmäisen kerran oli Twitter pääasiallinen työkalu tapahtuman seurannassa. Oli myös mutkaton vuorovaikutuskanava pelaajien ja pelitoimittajien välillä. Toinen oli näiden suurten amerikkalaisten pelisivustojen videostreamit; Gametrailers ja IGN. Perinteiset uutissivustot ja foorumit jäivät jalkoihin auttamattomasti. Kansa haluaa suoria yhteyksiä tilanteen ollessa vielä päällä. Nyt niitä saatiin ja toivottavasti Gamescom ei tässä tuota jokakodin Houston-keskuksille pettymystä.

KonsoliFIN:n ylläpidolle kiitos chatistä. Siellä mentiin vauhdikkaasti tunnelmassa mukana ja hauskaa oli! Otetaan ensi vuonna uudestaan.
 
Ylös Bottom