Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)
E3 ohi ja nyt päivän, pari kun on mietiskellyt, niin alla omia ajatuksia annista.
Kaiken kaikkiaan ollut mahtava viikko takana! Kymmenet tunnit suoria videolähetyksiä ja -tallenteita sekä sivukaupalla tekstiä paikallaolijoilta. Paljon saatiin vastauksia niihin kysymyksiin, jotka vielä velloivat viikko sitten ankarien huhujen tasolla. Monelle tuntui E3 olevan
se tapahtuma, jossa lopullinen päätös seuraavasta konsolihankinnasta jo tehdään. Aikaisin ollaan liikkeellä, mutta niin pitääkin. Parasta oli pressitilaisuudet ja Gametrailersin Geoff Keighleyn henkilöhaastattelut tuttavallisesti nahkasohvalta. Uusia konsoleita parempaa sisältöä ei tälläiset showt enään voisi saada ja nyt niitä esiteltiin kaksin kappalein. Asiakkaiden tehtäväksi jää valinnoillaan vaikuttaa siihen, minne konsolibisneksessä mennään tulevina vuosina.
Microsoft (kopioin heti tilaisuuden jälkeen kirjoitetut tunnelmat)
Odotetun kovan paketin tarjosi Microsoft tänä iltana. Pelejä saatiin ruudun täydeltä vaihtelevalla tasolla. Suomalainen pelitalo tuollaisessa paikassa on hieno asia ja pelikin näytti heti perushuttua mielenkiintoisemmalta. Verkkopelaajana Battlefield 4 ja Titanfall. Yksinpeleistä MGS5. Pelivideot onnistuvat myös XOnella suoraan laatikosta. Halo palkitsi lopussa. Hinta oli ihan odotetulla tasolla 499 euroa, joka täällä on ehkä jotain vähän siihen päälle.
Kuitenkaan hintaa lukuunottamatta mitään uutta ei juuri muuta kerrottu. Siellä olisi kuitenkin ollut peliyhteisöllä kysymyksiä. Kun kaikenlaiset lehdistötapaamiset on peruttu, taisi MS:n anti olla sitten tässä?
Sony (kopioin tähän suoraan tilaisuuden jälkeiset kirjoitetut tunnelmat)
+ Hinta 399 euroa
+ Ei online-pakkoa.
+ Käytetyt pelit toimivat kuten tähän asti. Thanks!
+ PS+ jatkuu uudelle alustalle
+ Cross Game Chat
+ Pelikirjaston monipuolisuus. Pienet indiepajat tuovat tähän vielä oman lisämausteensa.
+ Kameraa ei näkynyt missään
- Verkkopeli menee PS+ taakse PS4:lla
Pelien puolelta saatiin riittävästi näyttöjä syiksi siirtyä seuraavan sukupolven laitteisiin. Eniten omaa makua kutkutteli Ubisoftin jättiyllätys,
The Division. Tässä oli heti ensiesittelystä alkaen sellainen kaukokaipuu DayZ:n tunnelmiin. Toinen oli ennakkoon ykköseksi povattu Bungien avaruusooppera,
Destiny. Muodikkaasti sekoittaa saumattomasti moninpeliä yksinpeliin. Talon kädenjälki näkyi kaikessa ja tästä voi jo heti povata nextgenin suuria myyntivaltteja. Graffahoron silmäkulmat kostuivat pelikuvasta. Uusilla ideoilla ja studio Halon taustalta tämä konsepti ei voi olla muuta kuin mestariteos. Kolmanneksi nousee Ubisoftin
Watchdogs. Tämän piti olla se numero kakkonen, mutta niin vain pääsivät yllättämään. Vapaa hiekkalaatikko ja mallennettu moderni kaupunkikuva. Sinne
Anonymous sekoittamaan pakkaa ja tuottamaan yleistä härdelliä. Myös tänne trendikkäästi luvassa muita pelaajia mukaan katuvilinään.
Siinä kolmen kärki. Heti perässä tulee joukko muita hyvin kiinnostavia tapauksia, kuten PS+ asiakkaille ilmainen ja viikottaista lisäsisältöä puskeva, yltiösosiaalinen
DriveClub. Vauhtia ja muita pelaajia jännästi tarinaan tuova
The Crew kaahailu. Ehkä suurempi yllätys oli se, ettei
Battlefield 4 noussut enään kärkikahinoihin vaikka suurimpia odotuksia onkin yhä edelleen. Siellä on luvattu kyllä 64 pelaajan serverit nextgenille, mutta mitä muuta uutta ja olennaista? Vanhan toistoa kuten Call of Duty: Ghost. Molemmat pakkohankintoja, mutta ei näiltä periaatteessa edes odota mitään suuria innovaatioita. Melkein meinasi jo sanoa old skooliksi. Jos jatketaan räiskinnöillä, oli Electronics Artsin Xbox Onelle yksinoikeudeksi luvattu
Titanfall heti kiinnostava tapaus sekin. Äärimmäisen hektinen kokemus ja turvallisen hyviltä tekijöiltä Modern Warfaren takaa. Rakettireppuja ja mechejä, ei voi olla huono peli!
Nyt ensimmäisen kerran oli Twitter pääasiallinen työkalu tapahtuman seurannassa. Oli myös mutkaton vuorovaikutuskanava pelaajien ja pelitoimittajien välillä. Toinen oli näiden suurten amerikkalaisten pelisivustojen videostreamit; Gametrailers ja IGN. Perinteiset uutissivustot ja foorumit jäivät jalkoihin auttamattomasti. Kansa haluaa suoria yhteyksiä tilanteen ollessa vielä päällä. Nyt niitä saatiin ja toivottavasti Gamescom ei tässä tuota jokakodin Houston-keskuksille pettymystä.
KonsoliFIN:n ylläpidolle kiitos chatistä. Siellä mentiin vauhdikkaasti tunnelmassa mukana ja hauskaa oli! Otetaan ensi vuonna uudestaan.