Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: E3 2013 (11-13.6., Los Angeles)

Tuli nyt vihdoinkin katsottua Sony presis kokonaisuudessaan ja täytyy kyllä sanoa, ettei se heidänkään kattaus nyt kovin kummoinen ollut, jos rehellisiä ollaan. Mitä siellä oli? FPS räiskintää, leffatraileria, FPS räiskintää, leffatraileria jne. jne. Siitä kun vielä otetaan multiplattarit pois, niin mitä oikeasti jää käteen? Täytyy sanoa, että indiepelit vaikutti ehkä mielenkiintoisimmiltä minun silmään; ainakin ne näyttivät peleiltä eikä leffatrailereilta, kuten nuo "giant blockbuster" pelit. Välillä ihmettelen, miksi minulle näytetään jotain videota, jossa joku random Sorcerer jauhaa jotain paskaa minuutista toiseen? OK, on hienot IN GAME kasvoanimaatiot jne. mutta miten se liittyy siihen mitä uusia PELIkokemuksia tämä tuo minulle?Infamous 2 ja Destiny näytti mielenkiintoisilta, mutta aika laihalta tuo näytti kokonaisuudessaan.

MS vei kyllä peleissä, mutta valitettavasti MS:n paketti on muuten niin huono, että kauppoja ei tule. Voin kyllä rehellisesti sanoa, että aika moni minun odotetuimmista näillä E3:silla esitellyista peleistä löytyi Nintendon esityksestä, vaikka se kokonaisuudessaan olikin aika heikko, johtuen uuden sisällön puutteesta.

Pidän silti Sonya tämän vuotisen E3:en voittajana, koska heillä oli paras kokonaispaketti. Kohtuullisesti uutta ja mielenkiintoista sisältöä, irtisanoutuminen kaikista noista typeristä rajoituksista ja hyvä hinta. Pidättäydyn silti PS4n ostosta julkaisussa ja jään katselemaan mitä uutta sisältöä se oikeasti tuo minulle. Tällä hetkellä edelleenkin himottavin konsolihankinta on PS3.

Tälläisiä kamera kierää -videoita olisi kiva saada suomalaisiltakin pelialan messuilta:

[video=youtube_share;HAYAjj5HNRU]http://youtu.be/HAYAjj5HNRU[/video]

Asialla Game Informer.

Olikos tuosta Batman: Arkham Originsista mitään mainintaa, että tuleeko myös PS4 & Xbox One:lle?

Täytyy sanoa, että indiepelit vaikutti ehkä mielenkiintoisimmiltä minun silmään; ainakin ne näyttivät peleiltä eikä leffatrailereilta, kuten nuo "giant blockbuster" pelit.

Miksi sanot tämän niin vähätellen? Eivätkö ne kuitenkin olleet osa Sonyn pressiä?

Miksi sanot tämän niin vähätellen? Eivätkö ne kuitenkin olleet osa Sonyn pressiä?

Kummallinen vastaus. Mitä xevious muka vähätteli, Sonyn pressiäkö? Indie-pelit ovat usein varsin kiinnostavia tapauksia, ja niissä ollaan ehkä lähempänä pelaamisen "ydintä" kuin ison budjetin tuotannoissa.

Kummallinen vastaus. Mitä xevious muka vähätteli, Sonyn pressiäkö? Indie-pelit ovat usein varsin kiinnostavia tapauksia, ja niissä ollaan ehkä lähempänä pelaamisen "ydintä" kuin ison budjetin tuotannoissa.
Ja niitten trailerit varsinkin kertoo enemmän itse pelistä, miettikää nyt ku EA julkasis jonku tetriksen ni sen trailerissa ois varmaan jotain avaruustaisteluita ja tietty paljon räjähdyksiä, jotka ei liity peliin millään tavalla :D
Vaikka tällänen:
[video=youtube;AhwGEa7507g]http://www.youtube.com/watch?v=AhwGEa7507g[/video]

Mitä xevious muka vähätteli, Sonyn pressiäkö?

Siellä esiteltyjä pelejä: "Ei se heidänkään kattaus nyt kovin kummoinen ollut <...> Indiepelit vaikutti ehkä mielenkiintoisimmiltä minun silmään". Tää vain tuntui olevan sitä samaa tarinaa, jota saa lukea niin monesta suunnasta, eli että nykyään kaikki pelit on samaa paskaa. Ja sitten indiet kuitataan jostain syystä sivulauseessa. Sony sentään pistää edes hiukan paukkuja noiden indieiden esillenostamiseen.

Ja sitten indiet kuitataan jostain syystä sivulauseessa.

Tähän lauseeseen, ei niinkään sen pohjalla olevaan tässä topikissa käytyyn vääntöön liittyen: Pelimedia tekee ihan samaa, kyllä indiekatsaukset ovat melkein sivulauseisiin verrattavissa ja vaativat etsimistä kaiken AAA-kaman ja teknisten esittelyjen takaa lukijalta. Jollei koko Sonyn pressiä aio katsoa läpi (mitä nyt suurin osa tavallisista kuluttajista ei varmasti tule tekemään) niin ensimmäiset vastaan tulevat klipit presentaatiosta eivät todellakaan ole niitä indie-esittelyjä.

Adam Sessler summaa E3:n onnistujat ja epäonnistujat:

[video=youtube_share;E6P2synObts]http://youtu.be/E6P2synObts[/video]

Pelimedia tekee ihan samaa, kyllä indiekatsaukset ovat melkein sivulauseisiin verrattavissa ja vaativat etsimistä kaiken AAA-kaman ja teknisten esittelyjen takaa lukijalta.

True dat. Siihen nähden, miten paljon mielenkiintoista kamaa indieiltä tulee, on näkyvyys säälittävää. Kaupallisilta sivuilta tuon tietyllä tavalla ymmärtää, koska blockbustereita valtaosa pelaajista tulee pelisivuilta katselemaan. Mutta ehkä tässä olisi tällä ei-kaupallisella sivustolla peiliinkatsomisen aihetta. Aika moni meistä toimituksen jäsenistä pitää itseään ns. tosipelaajana. Tarttee ottaa asia puheeksi.

Siellä esiteltyjä pelejä: "Ei se heidänkään kattaus nyt kovin kummoinen ollut <...> Indiepelit vaikutti ehkä mielenkiintoisimmiltä minun silmään". Tää vain tuntui olevan sitä samaa tarinaa, jota saa lukea niin monesta suunnasta, eli että nykyään kaikki pelit on samaa paskaa. Ja sitten indiet kuitataan jostain syystä sivulauseessa. Sony sentään pistää edes hiukan paukkuja noiden indieiden esillenostamiseen.

No joo...jotenkin sitä elää ehkä vielä sen kaltaisessa mentaliteetissä, etten investoisi 400€ uuteen laitteeseen indiepelien takia, vaan ne ovat lähinnä kiva bonus noiden BLOCKBUSTER SMASH HIT-pelien rinnalle, mutta totta puhut. Ehkä aika muuttaa omaa perspektiiviä ja nähdä se homma toisin päin.

Nintendollakin oli tämä sama ongelma (kaikkien muiden lisäksi). Jos minulla olisi ollut mitään sananvaltaa Nintendon esitykseen, niin sieltä olisi ehdottomasti nostettu esiin esim. Shovel Knight, lyhyen sizzle reel -pätkän sijaan. Tietenkään kaikille peleille ei voi pitkää pätkää omistaa, mutta sieltä voi hyvin poimia otantoja ja vaikka laittaa lisää nettiin. Wiillä Nintendo tätä tekikin Nintendo Channelilla, josta löytyi välillä pienempien pelien kuten MotoHerozin esittelyjä ja kehittäjähaastatteluja.

Minulle ne pienen budjetin pelit ja indie-pelit alkavat muotoutua melko tärkeäksi tekijäksi konsolin pelivalikoimaa arvioidessa. PlayStation 4:llä esim. Octodad: Dadliest Catch vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta tapaukselta.

Nintendollakin oli tämä sama ongelma (kaikkien muiden lisäksi).

No, Nintendolla sentään ne isot pelit näyttivät enimmäkseen kuitenkin vielä peleiltä, eikä leffatrailereilta. Olihan siellä monta "isoa" peliä myös, jotka menee suurella varmuudella ostoon, kuten The Wonderful 101, Zelda WW, Donkey Kong Country, X, Smash Bros. , Super Mario 3D World, Sonic Lost World etc. Ongelmahan muodostui lähinnä siitä, ettei siellä ollut paljoa mitään uutta ja kovinkaan yllättävää ja ne aiemminkin esitellyt "hittipelit" julkaistaan enimmäkseen vasta 2014. Jos ne esitellyt pelit oltaisiin julkaistu vielä tämän vuoden puolella ja siihen lisäksi esitelty runsaasti täysin uutta, 2014 julkaistavaa kamaa, niin minä olisin ollut täydellisen tyytyväinen.

No, Nintendolla sentään ne isot pelit näyttivät enimmäkseen kuitenkin vielä peleiltä, eikä leffatrailereilta. Olihan siellä monta "isoa" peliä myös, jotka menee suurella varmuudella ostoon, kuten The Wonderful 101, Zelda WW, Donkey Kong Country, X, Smash Bros. , Super Mario 3D World, Sonic Lost World etc. Ongelmahan muodostui lähinnä siitä, ettei siellä ollut paljoa mitään uutta ja kovinkaan yllättävää ja ne aiemminkin esitellyt "hittipelit" julkaistaan enimmäkseen vasta 2014. Jos ne esitellyt pelit oltaisiin julkaistu vielä tämän vuoden puolella ja siihen lisäksi esitelty runsaasti täysin uutta, 2014 julkaistavaa kamaa, niin minä olisin ollut täydellisen tyytyväinen.

Nintendon omat pelit olivat kamalan tylsää katsottavaa. Ei vastakkainasettelu ole "leffatrailerit" vs. "Nintendon pelit", vaan "mielenkiintoiset pelit" vs. "Nintendon kulunut kierrätys". Ei elokuvamainen traileri ole välttämättä paha asia, esim. Quantic Dreamin "Dark Sorcerer" oli viihdyttävä tapaus ja herättää mielenkiintoa heidän tulevaa PlayStation 4 -peliprojektiaan kohtaan.

Sen sijaan ne Nintendon omat pelit, huh huh...

• Zelda Wind Waker: suorinta ja hirvittävintä kierrätystä. Täysin häpeällistä Nintendolta.
  • Donkey Kong Country TF: DKCR oli laatupeli, mutta se vasta portattiin 3DS:lle, ja nyt jo tulee lisää samaa? Sillä sitä tämä on, "lisää samaa".
  • Smash Bros: Megaman ja Wii Fit Trainer olivat tietenkin uuden Smashin kohokohtia, mutta yksi Smash ei konsolia pelasta. Lisäksi peli on vielä pitkällä tulevaisuudessa.
  • Super Mario 3D World: huonon 3DS-pelin häpeilemätöntä kierrätystä. Wiikake-ohjaus tuskin tulee sopimaan tähän peliin.
  • Mario Kart: se on Mario Kart. Ja siinä se olikin.

Myös pahamaineinen Ben Kuchera summaa, kuinka innottomilta ja ideaköyhiltä Nintendon pelit ja jopa itse kehittäjät vaikuttivat:

Nintendo had urged us not to treat this like a standard press conference, and we were cautioned not to plan any live blogs around the event, but we were invited to write up the news of the day, if we hadn’t already learned everything there is to know from the Nintendo Direct. Some of the big news given to the press: the new Mario game will have transparent pipes. The new Mario Kart allows you to drive upside down. Shigeru Miyamoto helpfully explained that the number “3” in the title Pikmin 3 was there to tell us it was the third game in the series. The press, boxed into Nintendo's booth, waited patiently for something, anything, to happen.

It’s had to cover these games in a real way. I played the upcoming Super Mario 3D World and I saw the ability to play as one of four characters, all with the powers from Super Mario Bros. 2. I zoomed through the transparent pipes. I dutifully paid attention to the better graphics of the Wind Waker remake. “You’ve played this game before!” one of the Nintendo reps said as I nailed a tricky jump.

Yes. Yes, I have.

The PA Report - Nintendo barely bothered to show up at E3 this year

Kyllä Wii U on vielä omistamisen arvoinen tulevien pelien kuten Wii Party U, Wii Fit U ja Shovel Knight ansiosta, mutta todella köyhää on tämä tarjonta näiden ulkopuolella.

Mahewcoron kanssa valitettavan samoilla linjoilla. Mitään ylläreitä ei tullut ja suurin osa peleistäkin on vanhan kierrättämistä. Ei siis edes jatko-osia, vaan ihan rehellisiä uudellenlämmittelyjä. Kylmäksi kieltämättä jätti tarjonta. Kaveri kyseli juuri, että kannattaisiko kone hankkia, niin en pystynyt tosiaankaan suorilta käsiltä suosittelemaan hankintaa.

Nintendon omat pelit olivat kamalan tylsää katsottavaa........

Noh, jokseenkin totta kyllä. En nyt lähde tätä purkamaan tässä sen enempää, koska toisessa postauksessani jo avauduin kattavammin Nintendon presiksen aiheuttamasta pettymyksestä, mutta pointti oli se, että vaikka esim. Super Mario 3D World oli eeppinen pettymys uutta "kunnon" 3D Mariota odottavalle, niin en silti epäile, etteikö se voisi tarjota tuntitolkulla multiplayer-hauskuutta. Olen eri mieltä 3D Landista; mielestäni se oli täydellisesti se puuttuva linkki 2D Mariojen ja Mario 64:n välistä. Focus oli siirtynyt 3D seikkailusta enemmänkin takaisin millimetrin tarkkaan, lineaariseen ja hektiseen tasohyppelyyn 2D Mariojen tyyliin. Ainoastaan verrattain helppo vaikeusaste häiritsi. Eli siis periaatteessa minulle kyllä maistuu lisää tätä, ongelma on vain siinä, että se ei ollut sitä, mitä ihmiset odottivat ja siinä mielessä ihan mieletön alisuoritus Nintendolta. Ihmiset odottivat Mario 64:n kaltaista maailmoja mullistavaa pläjäystä, joka olisi saanut ihmiset marssimaan kauppaan hakemaan itselleen Wii U:n. 3D World olisi sopinut täytepeliksi niiden merkittävämpien julkistusten väliin (ja ilmeisesti sellainen olikin).

Tyttöystävälle taas 3D World oli ehdottomasti E3:sten parasta antia, sillä hän ei ole ehtinyt kypsymään Marioihin ihan samalla tavalla, kuin me, jotka ollaan pelattu ne kaikki.

Osittain kyllä ehdottomasti jaan mielipiteesi tuosta Nintendon esityksestä, mutta asia ei myöskään ole ihan noin mustavalkoinen minulle. Mielipiteestäsi tuntuu monesti huokuvan se, että mielestäsi kaikki Nintendon klassikkosarjat, kuten Metroid, Zelda, Mariot, F-Zerot, Star Foxit sun muut ovat täysin yhdentekeviä ja ainostaan Wii Sportseilla, party- ja jumppapeleillä on merkitystä (kärjistettynä). Se, että Nintendo ei esitellyt riittävästi uutta ja tuoretta matskua ei tee minulle Nintendon klassikkosarjoista yhdentekeviä. Nintendolta olisi myös idioottimaisen typerä veto hylätä kaikki nuo klassikkosarjat ja keskittyä yksistään party-, indie- ja jumppapeleihin, jos tämä on se mitä toivoisit. Minun pelihyllyyni mahtuu uusi Donkey Kong (erityisesti, kun en ole pelannut sitä Wiin, enkä 3DS:n versiota), Smash Bros ja 3D Landin jatko-osa, niitä uusia ja mullistavia pelejä odotellessa. Mariot, Zeldat sun muut ovat niitä pelejä, jota varten Nintendon konsoli tähän talouteen hommataan. Wii Fit toisaalta taas ei kiinnosta pätkääkään, sillä se ei ole edes peli, vaan liikuntaohjelma (ihan hyvä sellainen) ja liikuntapuoli on itselläni kondiksessa ihan nykyisellään. Vanhakin Wii Fit jäi parin viikon kokeilun jälkeen nurkkaan lahoamaan todetessani, että lenkkeily ja salillakäynti on huomattavasti tehokkaampaa ja hauskempaa. Kenties Wii Fit olisi se peli, joka saisi Wii U:n myynnit piristymään, mutta minun kokemuksiani Wii U:n parissa se ei rikastuta tippaakaan.

Presentaatiossa näytettiin myös matskua X:stä, joka on ehdottomasti odotuslistan kärjessä ja mielestäni E3:ten lupaavimpia yksinoikeuksia.

Summa summarum: Nintendon esitys oli pettymys siksi, koska se oli vedetty niin äärimmäisen varman päälle, eikä siellä esitelty juuri mitään uutta ja mullistavaa, mutta tämä ei muuta sitä tosiseikkaa, että näytillä oli silti potentiaalisesti hyviä ja hauskoja pelejä. Makuasia toki tämäkin, jotkut "pelaavat" mieluummin uutta Wii Fittiä, kuin Mariota eikä siinä ole mitään väärin.

Tuosta leffatraileri-jutusta olen kyllä eri mieltä. Välillä touhu meni ihan naurettavaksi, kun esim. jostain uudesta Splinter Cellistä näytetään vaan minuuttitolkulla jotain välkkyvää karttaa ja mitälie räjähdyksiä...mitä helvettiä oikeasti

Osittain kyllä ehdottomasti jaan mielipiteesi tuosta Nintendon esityksestä, mutta asia ei myöskään ole ihan noin mustavalkoinen minulle. Mielipiteestäsi tuntuu monesti huokuvan se, että mielestäsi kaikki Nintendon klassikkosarjat, kuten Metroid, Zelda, Mariot, F-Zerot, Star Foxit sun muut ovat täysin yhdentekeviä ja ainostaan Wii Sportseilla, party- ja jumppapeleillä on merkitystä (kärjistettynä). Se, että Nintendo ei esitellyt riittävästi uutta ja tuoretta matskua ei tee minulle Nintendon klassikkosarjoista yhdentekeviä. Nintendolta olisi myös idioottimaisen typerä veto hylätä kaikki nuo klassikkosarjat ja keskittyä yksistään party-, indie- ja jumppapeleihin, jos tämä on se mitä toivoisit.

En toivo tällaista, mutta näistä peleistä Wii Party U ja Wii Fit U ovat ehdottomasti ne parhaimman ja mielenkiintoisimman oloiset. Ne lisäksi vaikuttavat hyödyntävän Gamepadia parhaiten, erityisesti Wii Party U, jonka pelkällä Gamepadilla kaksinpelattavat "minipelit" (eli tablettipelit) näyttivät mainiolta idealta. Eli jos Nintendon parhaimmisto on Wii-tyylisiä pelejä, silloin heidän kannattaisi tehdä niitä. Lisäksi edellisestä Wii Fitistä on kulunut jo 4 vuotta, ja sekin oli lisälevy alkuperäiseen julkaisuun, eli on korkea aika uudelle Fitille. Myös Wii Partysta on kulunut melkein 3 vuotta, joten uuden ja uusia ideoita tarjoavan jatko-osan odotus on venynyt jo liiankin pitkälle.

Nintendo voisi tarjota esim. Twilight Princess -tyylistä Zeldaa, jatkoa Excite Truckille, uusia IP:itä kuten Wiin Disaster: Day of Crisis, ja vanhempien sarjojen paluita kuten Punch-Out!! Wiillä, ja vaikka jättää sen Mario 3D Worldin kokonaan pois välistä. Uusi Smash oli Nintendon omista peleistä se mielenkiintoisin, vaikka sekin tosiaan on vain "uusi Smash". Minulla ei ole mitään ongelmaa 3DS:n Zelda: Link to Other World -pelin kanssa, mutta Wind Waker -porttauksesta olisi ollut parempi siirtää resurssit muualle. Siellä olisi varaa tehdä niin paljon enemmän kuin muutama Mario-kierrätys ja vanhojen pelien porttauksia, mutta Nintendolla on nyt pasmat pahasti sekaisin.

Minun pelihyllyyni mahtuu uusi Donkey Kong (erityisesti, kun en ole pelannut sitä Wiin, enkä 3DS:n versiota) --

Wii Fit toisaalta taas ei kiinnosta pätkääkään, sillä se ei ole edes peli, vaan liikuntaohjelma

Äkkiä sitten ostamaan DKC Returns! Laatupeli on kyseessä, ja nyt vielä voi valita kahdesta eri versiosta.

Wii Fit on nimenomaan peli, ja pelillisten ominaisuuksien vuoksi se ostetaan. Ehkä sitä voi käyttää jonkinlaisena kevyen liikunnan ohjelmistonakin, mutta kyllä se peliosio nimenomaan on Wii Fitissä aina ollut se myyntivaltti.

No, olemme siis kutakuinkin samaa mieltä Nintendon presentaatiosta. Nintendolife summaa asian melko pitälti juuri niin kuin sen itsekkin koen:

"That's the general sense within the Nintendo Life team the day after Nintendo's E3 Direct, an acceptance that the lineup given to us may not have satisfied a desire for hype-tastic surprises but, nevertheless, dishes up games that are likely to be a delight to play."

Directissa esiteltiin paljon kaikkea pientä kivaa ja hauskaa pelattavaa, jota tulee varmasti ostettua, mutta Nintendo on itse vuosien saatossa asettanut riman sen verran korkealle, että odotamme ihan helvetisti enemmän kuin "pientä ja kivaa". Erityisesti vielä nyt, kun Wii U:n totuuden hetki on käsillä.

Siihen, mikä Wii Fit on, voi jokainen näköjään löytää oman perspektiivinsä, mutta omasta mielestäni siinä oli aivan liian vähän "pelillisiä" piirteitä ollakseen peli. Wii Fit, EA Sports Active jne. on jumppaohjelmia, joihon ollaan tuotu pelimäinen käyttöliittymä, jolla madalletaan kynnystä ryhtyä harrastamaan liikuntaa. Nyt kun mainitsit, niin konseptia voisi nimenomaan kehittää Wii Fit U:hun lisäämällä siihen pelillisiä elementtejä. Online vs. punnerrusmatsi, jossa pitää vaikka pitää balloon fight-tyyppinen hahmo ilmassa punnertamalla voisi esim. olla mainota viihdettä :) Pahoittelen off-topicia

True dat. Siihen nähden, miten paljon mielenkiintoista kamaa indieiltä tulee, on näkyvyys säälittävää. Kaupallisilta sivuilta tuon tietyllä tavalla ymmärtää, koska blockbustereita valtaosa pelaajista tulee pelisivuilta katselemaan. Mutta ehkä tässä olisi tällä ei-kaupallisella sivustolla peiliinkatsomisen aihetta. Aika moni meistä toimituksen jäsenistä pitää itseään ns. tosipelaajana. Tarttee ottaa asia puheeksi.

Indieitten näkyvyyden suhteen esimerkiksi Totalbiscuit on youtube-kanavallaan tehnyt loistavaa työtä. On tullut muutamia indie-pelejä ostettua tuon kanavan ansiosta. Yogscastin eri kanavilla kanssa näkyy usein mielenkiintoisia indie-pelejä kuten Prison Architect, Game Dev Tycoon, Papers please yms. Ei mitään ihan marginaalisia kanaviakaan kun noilla on kuitenkin miljoonia tilaajia.

Minun mielestäni myös MS on tehnyt tässä sukupolvessa hyvää työtä indieitten suhteen. Livessä on monta todella hyvin myynyttä indie-peliä, kuten Braid, Trials, Fez, Minecraft, Castle Crashers, Splosion Man, Super Meat Boy, pari esimerkkiä mainitakseni. Ja onhan nämä saaneet myös kiitettävästi näkyvyyttäkin ihan perinteisissäkin pelimedioissa.

Ylös Bottom