Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Voi itku, parku ja valitus! Käytettynä pelinsä ostaneet eivät pääse näkemään, kuinka koodatut polygoni-ihmiset vehtaavat :D Ihan vink vink, netistä löytyy kaikenlaista, missä ihan oikeat ihmiset harrastelevat intiimejä juttuja, katsokaa niitä, jos muuten ette pääse näkemään :D Siis ei hitto oikeasti, tämmönenkö nyt on kaikkien huulilla? "Nyyh, en osta peliä, koska käytettynä sen ostavan oikeuksia sorretaan, koska hän ei pääse näkemään, kuinka videopelissä harrastetaan seksiä" :D

mitenkä alastomuus on sitten niin paha tabuu että sitä ei saisi näyttää peleissä?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Eikös se ollutkaan 400 pistettä tai $4.99 PSNssä?
Noup, 240. Tietysti näinä taloudellisesti vaikeina aikoina tuokin on ihan liikaa pikselitisseistä. Kyllähän nää kaikki mitä tuossa paketissa on olisi voinut helposti sisällyttää jo ihan sinne itse peliinkin, mutta oikeesti ei tässä mitään menetä, mikäli ei tuota pakettia hommaa.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kärjistin hieman tuolla Facebook-vertauksella, mutta kun minä haluan hyviä pelejä, prkl vieköön. Sydäntäni kirpaisi, kun näin Dragon Age: Originsin keskinkertaiset myynnit esimerkiksi tuohon MW2:teen verrattuna. Haluammeko todellakin tulevaisuudessa pelata tuollaisia liukuhihnasysteemillä tuotettuja pelejä?

Lievä offtopic mutta menköön: Oletatko tosiaan, että Dragon Agen kaltainen peli voisi myydä yhtä hyvin kuin Hollywood tyylinen rämistely kuten COD? Ei se mene niin myöskään leffa tai musiikkipuolella, vaikka kuinka toivoisi ja kiukuttelisi. Minä ainakin haluan pelata jatkossakin CODien tyylisiä tykityksiä lyhyissä sessioissa ja kun aikaa on enemmän,nautiskellaan Dragon Agen maailmassa. Ei jaksa ymmärtää tuota sinun pyhää vihaasi MW2:ta kohtaan, jota pitää nykyään joka ketjussa julistaa. Vaikka tuskin olet (vieläkään) peliä edes pelannut. Pelit ovat kaiken lisäksi niin erilaiset, että tuskin MW2 liiemmin edes vaikutti DA:n myynteihin.

Mitä tulee "hyviin" ja "pahoihin" pelifirmoihin. Mikäli peli on itseä kiinnostava ja sopivan hintainen, ostetaan pois, aivan sama minkä julkaisijan logo tulee alussa vastaan. Muussa tapauksessa jätetään kauppaan. Kaikki nämä firmat yrittävät voittoa tavoitella. Ja kyse on kuitenkin VAIN viihde-elektroniikasta, ei mistään delfiinien pelastamisesta.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Lievä offtopic mutta menköön: Oletatko tosiaan, että Dragon Agen kaltainen peli voisi myydä yhtä hyvin kuin Hollywood tyylinen rämistely kuten COD? Ei se mene niin myöskään leffa tai musiikkipuolella, vaikka kuinka toivoisi ja kiukuttelisi. Minä ainakin haluan pelata jatkossakin CODien tyylisiä tykityksiä lyhyissä sessioissa ja kun aikaa on enemmän,nautiskellaan Dragon Agen maailmassa. Ei jaksa ymmärtää tuota sinun pyhää vihaasi MW2:ta kohtaan, jota pitää nykyään joka ketjussa julistaa. Vaikka tuskin olet (vieläkään) peliä edes pelannut. Pelit ovat kaiken lisäksi niin erilaiset, että tuskin MW2 liiemmin edes vaikutti DA:n myynteihin.

Mitä tulee "hyviin" ja "pahoihin" pelifirmoihin. Mikäli peli on itseä kiinnostava ja sopivan hintainen, ostetaan pois, aivan sama minkä julkaisijan logo tulee alussa vastaan. Muussa tapauksessa jätetään kauppaan. Kaikki nämä firmat yrittävät voittoa tavoitella. Ja kyse on kuitenkin VAIN viihde-elektroniikasta, ei mistään delfiinien pelastamisesta.

Itseasiassa olen nyt pelannut MW2:ta... :)

Syy nyt tuohon minun jihadiin MW:tä kohtaan on yksinkertaisesti se, että pelkään sen älyttömän korkeiden myyntien karsivan kaiken muun markkinoilta. Jos kohta ei ole markkinoilla enää tilaa millekään muulle, niin homma kuihtuu. En usko, että BioWareakaan miellytti nuo alle miljoonan myynnit kuuden vuoden kehitystyön jälkeen. Pelien julkaisuja on myös siirretty ko. pelin takia ihan käsittämättömän paljon ensi vuodelle. Tästä esimerkkinä mm. Splinter Cell: Conviction, joka on jo ihan 100% valmis.

Tämä on se pointti, miksi aina vain jaksan ja jaksan ja jaksan. MW tekee hallaa peliteollisuudelle.
------------

Tosiaan pelifirmoihin voi myös suhtautua välinpitämättömästi, mutta itse ainakin diggaan EA:n uutta suuntaa sen verran, että tekee luonnostaan mieli tukea sitä.

Mutta jätetään tämä tähän, kun menee täysin ohi aiheen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Minua ei tilanne haittaa kunhan kaikki osapuolet saavat silti saman pelin. Limited Edition versioissa on aina tarjottu bonushaarniskaa ja muita nahkavermeitä päähenkilöllä. Siinä vaiheessa ärähdän jos peliä itsessään muutetaan, esim. normaali läpipeluu tapahtuu eri kenttiä pitkin.


Dead Spacen user basesta muuten puolet oli käytettyjä:
Used sales double Dead Space userbase News | Eurogamer

En muista nähneeni tuota tilastoa, vaikka on jo heinäkuulta. Onhan se totta, että peli on kerran läpipelattava ja yksinpeliä 100% painottava kauhujännäri. Kauhuleffatkin tuppaa jäämään yhteen katselukertaan. Näiden tilastojen perusteella jatko-osaan päätettiin varmaan heti lisätä moninpeliä ja muuta pientä härpäkettä, että käytettyjen myynti ei luistaisi.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Herää kysymys, että onko tällainen suuntaus oikeasti perusteltavissa, eli syökö käytettyjen pelien myynti oikeasti firmojen tulosta vai voiko se sittenkin olla jossain muualla?

Tarvitseeko tätä edes kysyä? Totta kai syö. Toki vikaa on varmaan muuallakin, mutta harvoin mikään asia yhdestä ulottuvuudesta muodostuu.

Joohanh sanoi:
Stammy, stammy... periaate ratkaisee! Nythän menit sitten rahoittamaan sitä aktivisioonia. Ei niihin pelkkiin ennalta määrättyihin hintoihin ikinä kaytetyssä kaupassa ole tyytyminen.
Noh, paha siinä on tingata kun toiset innokkaat käytetyn ostajat maksavat kikki pystyssä sen 45 eeroa. Niin hipiksi Aktiviisonin vastustajaksi en kuitenkaan kehtaa ruveta, että maksaisin vanhasta saman verran kuin uudesta. Se ois jo liian rebelliä, joten tuli sitten pyllistettyä syvään markkinatalouden suuntaan ja samalla vähän rentoutettua sitä tiettyä lihasta, joka normaalisti sulkee asioita.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kiinnostaisi tietää näiden jeppejen mielipide, jotka eivät ollenkaan sulata sitä, että EA näin riistää kuluttajaa: mikä olisi hyväksyttävä tapa pelijulkaisijan palkita pelin uutena ostaja?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Se ja sama omallle kohdalle. Näitä pelejä saa kuitenkin playn tarjouksista hintaan 23€ parin kk:n päästä, ja mikäli tiedossa, että peli on tyyliin "pelataan läpi ja vaihdetaan Kfinissa" niin jätän koodin käyttämättä ja siirrän seuraavalle.
Toisaalta samapa se nykyisin käyttääkö sen koodin vai ei - niissä kun tuntuu nykyisin olevan kaikissa muutaman kuukauden voimassaoloaika, jonka jälkeen niillä ei tee sitten sitäkään vähää. Vastaavasti on tullut törmättyä myös "exclusive content" -koodeihin, jotka loppujen lopuksi vain avaavat pelistä jotain, minkä olisi saanut auki ihan vaan pelaamallakin.

Sen verran näätämäiseksi on tuo DLC-puolikin mennyt, ettei noista jaksa enää oikein innostua. Mieluummin tukee sitten pelejä, jotka ovat samoin tein kokonaisia eivätkä lähde tuolle "hei kaveri, pistäs vielä vitonen tai kymppi" -linjalle ollenkaan.

Eli juurikin noin - mieluummin vähän myöhemmin uutena tuolla parilla kympillä nuo puolikiinnostavat pelit. Kaipa siitä silloinkin kehittäjä edes jotain saa verrattuna pelin hommaamiseen käytettynä (joiden osalta kyllä samaa mieltä stammyn kanssa - niiden hinnat ovat niin pilvissä ettei mitään rajaa).

Kiinnostaisi tietää näiden jeppejen mielipide, jotka eivät ollenkaan sulata sitä, että EA näin riistää kuluttajaa: mikä olisi hyväksyttävä tapa pelijulkaisijan palkita pelin uutena ostaja?
Alkuperäisen hintansa arvoinen peli, eihän siinä sen kummempaa vaikka se kovin subjektiivista onkin. Vastaavasti fyysinen oheissälä on aina kivaa, tai ainakin tuntuu konkreettisemmalta kuin peli ja muutama hassu latauslappu digitaaliseen sisältöön siinä ohessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kiinnostaisi tietää näiden jeppejen mielipide, jotka eivät ollenkaan sulata sitä, että EA näin riistää kuluttajaa: mikä olisi hyväksyttävä tapa pelijulkaisijan palkita pelin uutena ostaja?

Mielestäni ei tarvitse palkita pelin uutena ostavaa. On mennyt nykyään pelibisnes sellaiseksi, että pelkkä peli ei enää riitä, vaan pitää olla lisäksi kaiken maailman oheishärpäkkeitä ja lärpäkkeitä, koodeja ja niiden takana pikkuruisia dlc matskuja. Miksei homma voi olla rehellistä, osta peli, saat kaiken ja siinä se?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Itse kyllä ihmettelen hieman käytettyjen pelien markkinoiden suuruutta. Itse en periaatteesta maksa uudesta pelistä n. 20€ enempää. Tämä onnistuu vaihtotarjouksien ansiosta todella hyvin ja uudetkin pelit saa yllättävän nopeasti alle tuon hinnan jos ei heti julkaisupäivänä tarvitse peliä käsiinsä saada. HC-pelaajille tämä tuskin on vaihtoehto, mutta kaltaiselleni hupipelaajalle (joita uskoisin valtaosan pelaajista loppujen lopuksi olevan) toimii erittäin hyvin. Varsinkin, kun hyllystä löytyy joka tapauksessa pelattavaa vaikkei sitä uusinta peliä heti ostaisikaan pelaamiseen käytetyn ajan ollessa rajoitettua.

Dead Space, Batman: AA, Tiger Woods 09 (viime vuonna siis), Fable 2... Edullisesti hankittujen pelien lista jatkuisi aika loputtomiin vain muutaman pelin (tällä hetkellä esim. MW2) tehdessä poikkeuksen nettikauppojen hintapolitiikkaan. Veristä tuntuu kilpailu kuluttajista olevan, mutta enpä aio valittaa asiasta vaan ostan jatkossakin pelit sopivasta paikasta sopivana ajankohtana sopivaan hintaan. Tosin kaupasta hankkimisen syynä ei todellakaan ole mikään "ensiostajan" virtuaalivaatetuspatch, vaan ihan se tosiasia että uudet pelit ovat paljon edullisempia mitä konsolia ostaessa ikinä kuvittelin. Useimmiten edullisempia kuin ne käytetyt pelit ovat.

Ja se Dead Space oli todellakin sen aivan käsittämättömän n. kymmenen punnan hintansa arvoinen. Helposti.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Itse kyllä ihmettelen hieman käytettyjen pelien markkinoiden suuruutta. Itse en periaatteesta maksa uudesta pelistä n. 20€ enempää.
Ei tarvitse käydä kuin lähimmässä Prismassa / Cittarissa / Anttilassa / tms niin näkee hyllyt täynnä 69,90 pelejä - eivät ne ketjut noita huvikseen siellä pidä tusinoittain hyllyssä. Joku "hullu" ne ostaa ja näille samoille hulluille se 30-40 euron kätetty on "halpa".

Suurin osa suomalaisista pelien kuluttajista ei todellakaan ole samanlaisia kuin me täällä, tai muilla "alan boardeilla" jotka maksavat pitkin hampain uudehkosta pelistä 30 euroa ja yleensä alle 20, kuten itsekin.

Noissa peleissä se katekin on "kohdallaan", niin kauppiaalle kuin tukkurillekin... :rolleyes:
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Totta ja hyvä että pelit menevät täyteen hintaankin kaupaksi. Toisaalta en usko, että
mainitsemaasi asiakasryhmää tällainen "edelleenmyyntiarvon pudottaminen" kauheasti häiritsisi.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Jos käytettyjen pelien ostajat tuntuvat käyvän liikaa pelifirmojen kukkarolle, niin on varsin ymmärrettävää, että firmat yrittävät tarjota jotain pientä herkkua uuden pelin ostaneille. Jollain niitä asiakkaita on saatava lisää, jotta toiminta voi jatkua. Ei tässä varmaan kauaa mene, että yhä suurempi ja suurempi osa pelien sisällöstä on DLC:tä, josta osa on uuden pelin ostaneille ilmaista. Samalla tietysti toivoisi että pelien hinnat varsinkin suomalaisissa pelikaupoissa tulisivat hippusen alaspäin. Kunhan se alkuperäinen paketti nyt on vielä laajuudeltaan jotain peliksi miellettävää, niin ihan mielellään siihen ostaa ajoittain muutaman euron lisureita, jos kokee saavansa rahoille vastinetta.

Aika suuri osa pelifirmojen tappioista johtunee uusien pelien yhä paisuvista ja paisuvista budjeteista. Ei sille mitään voi että tehokkaampien konsolien myötä kehityskustannukset nousevat. Suuremmat prosessoritehot mahdollistavat hienoja asioita paremman fysiikan ja grafiikan muodossa, mutta se sama lauma koodareita, jotka tekivät pelin PS2:lle, eivät pysty samassa ajassa tekemään kovin paljoa hienompaa peliä uusille konsoleille. Konsolille täytyy edelleen jotenkin kertoa koodin muodossa mitä ruudulla pitäisi tapahtua.

Samasta syystä niitä kirottuja samanlaisia jatko-osia julkaistaan lisää ja lisää. Kun viime vuotinen(/kuukautinen) koodi on pohjalla ja siihen tehdään pieniä muutoksia, on voittomarginaali huomattavasti suurempi ja samalla katetaan aiempien osien huonompaa tulosta. Kaipa siellä firmoissa tyhjiä saisi karsittua vielä jonkin verran pois sieltä täältä ja tehostettua toimintaa, mutta rajat siinäkin tulevat vastaan. Mitä enemmän karsitaan väärästä paikasta, sitä huonompia pelejä saamme niin teknisesti kuin pelillisestikin.

Samalla firmat ovat kai nyt tajunneet, että jos facebookissa on satoja miljoonia käyttäjiä ja heistä monet pelaavat erinäisiä pieniä pelejä, joita koodailevat muutaman miehen porukat, niin sieltä on helppo nyhtäistä rahaa pienellä panoksella erilaisten lisäsisältöjen muodossa. Samaan tyyliin kuin Little Big Planetin halvat asupaketit ja vastaavat. Kolme euroa irtoaa huomattavasti helpommin kattamaan parin viikon työn tulosta, kuin se 60e kattamaan kolmen vuoden työtä. Noissa minipeleissä liikkuu lopulta aika suuret rahat.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mielestäni ei tarvitse palkita pelin uutena ostavaa. On mennyt nykyään pelibisnes sellaiseksi, että pelkkä peli ei enää riitä, vaan pitää olla lisäksi kaiken maailman oheishärpäkkeitä ja lärpäkkeitä, koodeja ja niiden takana pikkuruisia dlc matskuja. Miksei homma voi olla rehellistä, osta peli, saat kaiken ja siinä se?

Todellakin näin, ei mitään muuta. LE, sun muiden CE-painosten ostajalle sitten extraa.

Kuluttajat ovat tyhmiä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mielestäni ei tarvitse palkita pelin uutena ostavaa. On mennyt nykyään pelibisnes sellaiseksi, että pelkkä peli ei enää riitä, vaan pitää olla lisäksi kaiken maailman oheishärpäkkeitä ja lärpäkkeitä, koodeja ja niiden takana pikkuruisia dlc matskuja. Miksei homma voi olla rehellistä, osta peli, saat kaiken ja siinä se?
Käyttäjän kannalta ehkä voi perustella että uuden pelin ostajaa ei tarvitse palkita, mutta jos käytetyt pelit tuottavat pelin julkaisijalle/tekijälle 0euroa niin heidän kannaltaan varmaan on positiivisempaa että peli ostetaan uutena.

Kannattaa kuitenkin myös huomioida että viime aikojen EAn lisäosat, (mm. Dragon Agen ja Saboteurin mukana tulleet) eivät ole lisänneet peliin mitään sellaista mikä tekisi käytetystä pelistä jotenkin "vajaan". Vain sivutehtäviä tai pientä lisää valmiin pelin päälle.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kiinnostaisi tietää näiden jeppejen mielipide, jotka eivät ollenkaan sulata sitä, että EA näin riistää kuluttajaa: mikä olisi hyväksyttävä tapa pelijulkaisijan palkita pelin uutena ostaja?

Kuten moneen kertaan sanottu niin jotain kivaa ekstraa. Varusteita, mappi päkkejä, jotain kivoja "lisä questeja" tai vastaavaa. Mutta ei todellakaan tähän tyyliin kuin saboteurissa.

Ihmetyttää lähinnä miten muutamat tuntuvat tälläisen hyväksyvän. Jos olisin ensinnäkin tiennyt että Saboteurin kanssa on tälläinen tilanne olisi peli saanut jäädä kaupan hyllylle.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kuten moneen kertaan sanottu niin jotain kivaa ekstraa. Varusteita, mappi päkkejä, jotain kivoja "lisä questeja" tai vastaavaa. Mutta ei todellakaan tähän tyyliin kuin saboteurissa.

Ihmetyttää lähinnä miten muutamat tuntuvat tälläisen hyväksyvän. Jos olisin ensinnäkin tiennyt että Saboteurin kanssa on tälläinen tilanne olisi peli saanut jäädä kaupan hyllylle.

Mikä se varsinainen ero näissä nyt sitten on?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Itse ostan kaikki pelini uutena joten tämän ei pitäisi haitata minua koska en pelejäni myy kenellekkään eteenpäin mutta silti se aiheuttaa vääryyden tunteen minussa vaikka en näe sille mitään järkeä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kuten moneen kertaan sanottu niin jotain kivaa ekstraa. Varusteita, mappi päkkejä, jotain kivoja "lisä questeja" tai vastaavaa. Mutta ei todellakaan tähän tyyliin kuin saboteurissa.
Eli uuden pelin ostajalle voisi antaa lahjaksi jotain sellaista, joka tekisi pelaamisesta helpompaa tai hauskempaa, tai enemmän pelattavaa, mutta ei peliin vaikuttamatonta tissi-skiniä.

Jostain syystä itse olisin kuvitellut, että nimenomaan tehtävät ja mapit olisi hyvä tarjota kaikille, eikä pelkästään pelin uutena ostaville, mutta näköjään mielipiteitä on muitakin.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Eli uuden pelin ostajalle voisi antaa lahjaksi jotain sellaista, joka tekisi pelaamisesta helpompaa tai hauskempaa, tai enemmän pelattavaa, mutta ei peliin vaikuttamatonta tissi-skiniä.

Jostain syystä itse olisin kuvitellut, että nimenomaan tehtävät ja mapit olisi hyvä tarjota kaikille, eikä pelkästään pelin uutena ostaville, mutta näköjään mielipiteitä on muitakin.
Harvemminpa sitä pelattavaa lisäsisältöä lahjoitetaan kuin myydään :) Eipä silti, tuskinpa noilla tissipäkeilläkään on loppupeleissä sen suurempaa merkitystä - eiköhän peli kuin peli osteta uutena, jos se vain riittävästi omaa pelihermoa kutkuttaa, oli siinä extraa mukana eli ei.
 
Ylös Bottom