Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Tonppa

KonsoliFIN Alumni
Electronic Artsin tänään julkaistavasta The Saboteur-pelistä (K-18. PS3, X360, PC) löytyy aikuisteemoja kuten alastomuutta. Kyseisiä kohtauksia ei pelissä kuitenkaan nähdä, ellei lataa kauppapaikan (PS Store, Live) kautta ilmaista lisäosaa.

Ilmaisen lisäosan voi ladata pelin mukana tulevaa koodia vastaan. Koodi on kuitenkin kertakäyttöinen, joten jos pelin myy eteenpäin, ei uusi ostaja saakaan itsellensä "koko pakettia".

Ilmeisesti tällä yritetään pienentää pelin jälleenmyyntiarvoa?

Mielenkiintoista nähdä, tuleeko lisäosa myöhemmin ladattavaksi maksua vastaan. Vielä ei tiedä, sillä EA:n servut eivät ole tämän pelin kohdalla pystyssä, eikä tuota lisäosaa pysty edes arvostelijat vielä lataamaan.

Sinänsä mielenkiintoinen tempaus, joka varmasti tulee herättämään närää...

Mitähän muita aseita pelien jälleenmyyntiä vastaan jakelutahot tulevat kehittämään?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mitähän muita aseita pelien jälleenmyyntiä vastaan jakelutahot tulevat kehittämään?
Vähän vastaavaa touhua on myös Lego Rock Bandissa. Sen mukana tulee kertakäyttöinen koodi, jolla saa Store/Marketplace-koodin, jota ilman LRB:n biisien exportaus kiintolevylle ei onnistu.

Ensimmäisen Rock Bandin kohdalla riitti, että osti noin vitosen maksan siirtoavaimen. Mutta ehkäpä liian moni kierrätti yhtä ja samaa RB-kiekkoa kaveripiirissä, ja sai vitosella per lärvi RB2:een kerralla paljon lisäbiisejä...
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Lataaminen ei kuitenkaan onnistunut tänään aamulla, kun kokeilin. (PS3-versiota)
Kyseinen lisäke tuli normaalin Store-päivityksen yhteydessä elikkäste äsken.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Sama oli käytössä jo Dragon Agessa. Mielestäni ihan luonnollinen askel "taistelussa" käytettyjen pelien kauppaa vastaan, josta julkaisija tai kehittäjä ei hyödy mitään. Itse ostan pelini aika usein uutena ihan vain siitä syystä, että yleensäkin ostan vain sellaisia pelejä, joita haluan myös omalta osaltani tukea. Tästä syystä on ihan kiva, että se uutena ostaminen jotenkin palkitaan verrattuna halvan käytetyn ostamiseen.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

^ Pöyristyttävä mielipide.

Olkoot kuinka "luonnollista" tahansa, on tuo erittäin paska temppu kuluttajia kohtaan. The Saboteur vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, mutta tämmöisten mulkerotemppujen takia voi taas miettiä, että jättääkö sen pelin ostamatta.

Saakoot jäädä ainakin toistaseksi kaupan hyllylle.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kyseinen lisäke tuli normaalin Store-päivityksen yhteydessä elikkäste äsken.

Itse olin siinä käsityksessä, että sen olisi pitäny tulla vasta huomenissa jakoon (eikä siihen kyllä äsken testattuani vielä päässyt käsiksikään).

Itseäni ei kyllä teoriassa haittaa kyseinen menettely kun pelit tulee hommattua uusina. Pystyn toisaalta kuvittelemaan tilanteen jossa pitäisi hankkia jokin (vuosia) vanhempi peli jolloin ei uusia välttämättä ole tarjolla. Tietty jos tämäntyylisiä vetoja aletaan harrastamaan niin silloin mielestäni pitäisi katsoa, että materiaali on netissä samanaikaisesti (tai ennen) pelinjulkaisun kanssa =P. Nythän tuota lisämateriaalia ei kaiketi saa lisättyä käynnissä olevaan pelikertaan vaan pitää aloittaa uusi peli jos sen haluaa mukaan (pikaisesti foorumeita lukien vedetty johtopäätös).
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

^ Pöyristyttävä mielipide.

Olkoot kuinka "luonnollista" tahansa, on tuo erittäin paska temppu kuluttajia kohtaan. The Saboteur vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, mutta tämmöisten mulkerotemppujen takia voi taas miettiä, että jättääkö sen pelin ostamatta.

Saakoot jäädä ainakin toistaseksi kaupan hyllylle.
^^ Pöyristyttävä mielipide.

Kaiken voi ajatella negatiivisesti tai sitten ei. Tässäkin sä voit ajatella, että joko pelin uutena ostavat saavat jotain tai sitten että pelin käytettynä ostavat menettävät jotain. Saada tai menettää. Itse valitsen saannin, mutta teikäläinen on ilmeisesti jotain menettänyt, väärinpäin kääntyneestä naamasta päätellen.

Yksittäistapauksessa tietty ratkaistaan onko asia nyt pahasta vai hyvästä. Jos valmiin pelin päälle tekijätiimi vääntää vielä jotain lisäcontentia pelin uutena ostavia palkitsemaan, se on erittäin jees. Jos taas valmiista pelistä napsaistaan jotain pois, vain jotta se voidaan tarjota tätä kautta, on toimintatapa luonnollisesti pahempi. Mitään universaalia tuomitsemista ei joka tapauksessa voida suorittaa.

Jotenkin en millään usko, että tällä on merkittäviä vaikutuksia käytettyjen pelien hintaan. Uusia kopioita myydään ehkä enemmän, mikä on pelkkää plussaa koko alan kannalta. Turha myös kuvitella, että käytetyn ostaja mitään varsinaisesti menettää. Hän menettää sen mitä menettää esimerkiksi henkilö, joka ei osta peliin tehtailtua DLC:tä; pienempi loppuhinta = vähemmän sisältöä, mutta se core-peli on silti sama ja kokonainen.

Monesti pelin saa uutena halvemmalla kuin käytettynä, kun vähän selailee. Etsikää niitä vaihtoehtoja, älkääkä heti kääntykö Huuto.netin pariin. Kaikki osapuolet hyötyvät.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Voi itku, parku ja valitus! Käytettynä pelinsä ostaneet eivät pääse näkemään, kuinka koodatut polygoni-ihmiset vehtaavat :D Ihan vink vink, netistä löytyy kaikenlaista, missä ihan oikeat ihmiset harrastelevat intiimejä juttuja, katsokaa niitä, jos muuten ette pääse näkemään :D Siis ei hitto oikeasti, tämmönenkö nyt on kaikkien huulilla? "Nyyh, en osta peliä, koska käytettynä sen ostavan oikeuksia sorretaan, koska hän ei pääse näkemään, kuinka videopelissä harrastetaan seksiä" :D
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Onhan näitä nähty ja nähdään jatkossa varmasti entistä enemmän. Gears of War 2:n mukanakin tuli Flashback Map Packin latauskoodi. Myöhemmin kartat julkaistiin 400 pisteen hintaan kauppapaikalla. Vastaavalla tavalla Halo 3: ODST:n pelilevy nimenomaan toimii avaimena Halo: Reachin beaan, ei Microsoft (tai kukaan muukaan) halua pelejä myytävän pois käytettynä. Tämän takia moninpelikin nähdään monesti tärkeäksi aspektiksi: yksinpeli on usein kerralla koettu, mutta moninpelissä voidaan roikkua pidempäänkin, eikä peli pääse liikkumaan eteenpäin.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Yleistymässähän vastaava toiminta tosiaan on ja bisnesmielessä ymmärrettävää, vaikkakin kuluttajan kannalta inhottavaa. Iso ero tulee kuitenkin siitä onko koodilla oleva tavara ladattavissa maksua vastaan myös käytettyjen ostajille. Itselle oli Forza 3:n kohdalla ikävä yllätys kun en käytetyn koodin avaamaa tavaraa löytänyt edes maksullisena Marketplacelta.

Samasta syystä täysihintaisten pelien digilataaminen ei kiinnosta yhtään, jos pelejä ei saa helposti myytyä eteenpäin. Niin kauan kuin hyviä pelejä julkaistaan enemmän kuin ehtii pelaamaan, ei minulla ole pienintäkään tarvetta jättää läpipelattuja viemään tilaa hyllystä. Muutama peli on toki tullut ostettua myöhemmin uudestaan kun on pitänyt päästä toiseen kertaan fiilistelemään.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Jos otetaan huomioon että esim allekirjoittanut hommasi Saboteurin (rajoituksista täysin tietämättä) GS:n vaihtotarjouksella, niin siinä mielessä kyllä EA on ampumassa itseään jalkaan...

Jos nimittäin vaihtoehto olisi ollut maksaa pelistä täysi hinta ilman vaihtureita (jos ne EAn täydellisessä maailmassa olisivat arvottpmua), niin olisi jäänyt ostamatta.

Itse ainakin jätän tulevaisuudessa nämä "jälleenmyyntirajoitetut" pelit ostamatta koska ei tarvitse olla kovin fiksu nähdäkseen mihin koko homma, jos EA saisi tahtonsa läpi, lopulta johtaa: tulevaisuuden EA pelin paketissa on pelkkä DLC koodi jolla saa ladata pelin kerran.

Ei kiitos jos haluan tällaista, ostan pelini PCllä Steamista...

IMO tällainen toiminta tulee vain lisäämään multiplattaripelien piratisointia...
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

EA:n on paha ampua itseään jalkaan enempää, kun tekevät niin helvetin tappiollista bisnestä jo nyt. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että joko pelit saadaan tuottaviksi tai sitten niitä ei tule. Tällainen keino lisätä uusien pelien myyntiä on kuitenkin hyvin kesyä ja menee omissa kirjoissa tosiaan sinne palkitsemisen puolelle. Jos tämäkään ei auta, niin sitten me, pelien ystävät, vasta todellisessa kusessa olemmekin.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ihan mielenkiintoisia pointteja Kovalchukin ala-arvoista viestiä lukuunottamatta.

Pudottaakohan tämä The Saboteurissa nähty seikka käytettyjen pelien myyntihintoja esim. Gamestopissa? Ja mitäs jos pelistä eroon haluava menee kauppaan ja sanoo että mukana oleva koodi on käyttämätön? (Saboteurin koodi on suoraan luettavissa, ei mitenkään esiinraaputettavissa tyyliin Xbox Liven piste- ja aikakortit) Tarkistaako liike paikanpäällä onko koodi käytetty? Vai miten toimitaan?

Mitä jos liike ei tiedä, että pelissä on ylipäätänsä alun perin ollut tuollainen koodi? Sitten pelin ostaja tulee valittamaan, ettei saanut kokonaista peliä itselleen, eikä häntä opastettu asiasta myynnin yhteydessä?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Eikös aikaisemmin yleinen mielipide ole ollut, että jos pelitalot haluavat vähentää pelien ostelua käytettynä, niin palkitsisivat sitten uuden pelin ostajan sen sijaan että rankaisisivat käytetyn pelin ostajaa. Tässä on mielestäni malliesimerkki ensimmäisestä: käytetyn pelin ostaja voi pelata täyden pelin, mutta uuden pelin ostaja saa sen lisäksi jotain ekstraa.

Edes pinnistämällä en pysty näkemään, että EA tässä toimisi jotenkin epäeettisesti.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ihan mielenkiintoisia pointteja Kovalchukin ala-arvoista viestiä lukuunottamatta.

Pudottaakohan tämä The Saboteurissa nähty seikka käytettyjen pelien myyntihintoja esim. Gamestopissa? Ja mitäs jos pelistä eroon haluava menee kauppaan ja sanoo että mukana oleva koodi on käyttämätön? (Saboteurin koodi on suoraan luettavissa, ei mitenkään esiinraaputettavissa tyyliin Xbox Liven piste- ja aikakortit) Tarkistaako liike paikanpäällä onko koodi käytetty? Vai miten toimitaan?

Mitä jos liike ei tiedä, että pelissä on ylipäätänsä alun perin ollut tuollainen koodi? Sitten pelin ostaja tulee valittamaan, ettei saanut kokonaista peliä itselleen, eikä häntä opastettu asiasta myynnin yhteydessä?

OT: Eiväthän nuo GameStopin jakamat koodit muutenkaan toimi 9/10 tapauksessa, joten ei kai tuota nyt tarvitse murehtia :D

Ja ai niin, kiitos vaan kommentista viestiäni kohtaan. Se oli muuten tarkoitettu humoristiseksi ja keventäväksi kommentiksi, kuten KOLMESTA nauruhymiöstä voisi ehkä joku arvata...
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

EA:n on paha ampua itseään jalkaan enempää, kun tekevät niin helvetin tappiollista bisnestä jo nyt. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että joko pelit saadaan tuottaviksi tai sitten niitä ei tule. Tällainen keino lisätä uusien pelien myyntiä on kuitenkin hyvin kesyä ja menee omissa kirjoissa tosiaan sinne palkitsemisen puolelle. Jos tämäkään ei auta, niin sitten me, pelien ystävät, vasta todellisessa kusessa olemmekin.
Mitä ihmettä heidän pitäisi tehdä, että olisivat voitollisia? Valloittaa maailma? Siis haloo, jo nyt heidän pelit on listojen kärjessä järjestään, niin jossain kyllä tuhlataan sitä rahaa ja huolella. /OFF-TOPIC

Minun kanta on, että pitäkää tunkkinne. Ei ne myynnit ainakaan kasva sillä, että asiakkaat äänestää lompakollaan. Jos ei jälleenmyyntiä, niin pelien vaihtaminen toiseen, kun on pelannut edellisen läpi, on järkevää toimintaa. Ilman tuota nurkat täyttyisi muovirojusta, joita peleiksi myös kutsutaan.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Edes pinnistämällä en pysty näkemään, että EA tässä toimisi jotenkin epäeettisesti.

Epäeettisestä en tiedä, mutta olen melko varma että tällä liikkeellä on päinvastainen vaikutus uusien pelien myynnille. Suuri osa pelaajista pelaa pelinsä läpi, jonka jälkeen myy ne eteenpäin (jos ei oteta HELMIÄ mukaan laskuun), joten jälleenmyyntiarvon romahdus ei varmasti miellytä pelien ostajia.

Tästä seuraa varmaankin se, että moni pelaaja ostaa mielummin pelinsä käytettynä, "kun saa niin paljon halvemmalla", ja uusien pelien kysyntä laskee. Puhumattakaan niistä, jotka vain periaatteesta boikotoivat peliä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Nimenomaan EA:n julkaisuissa on tosin sellainen "ongelma", että puskevat ensin peleistään massiiviset painosmäärät ja aloittavat niiden alennusmyynnin vaivaisen muutaman viikon sisään. Voisihan sitä hyviä pelejä tukea mutta EA:n tapauksessa on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että vaivaista kuukautta paria myöhemmin uuden hinnasta on kadonnut 30-50% pois. Kun tuollaista polkumyyntiä harrastavat niin ei siinä enää pienet DLC-ilmaislounaat paljoa paina.
 
Ylös Bottom