Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Olettekos ottaneet sellaista pointtia huomioon, että viiden vuoden päästä kun joku haluaisi fiilistellä kenties vanhaa suosikkiaan Saboteuria niin tissiskinit puuttuukin ja xbox-livet on kuopattu, joten peli ei ole enää sellainen kun tekijät tarkoittivat? Itseäni sekä pelaajana että retropelaajana ainakin häiritsee kaikki lisäkentät ja muut bonukset, jotka rampauttavat peliä kokonaisuutena. Mitäs porukka tykkäis, että laitetaan leffoihin ja kirjoihin samat jutut. Voit ladata kerran kirjan vikan kappaleen ja jos luet ikinä uudestaan niin etpä saakkaan tietää loppuratkaisua. Tai otetaan vaikka pari kappaletta jostain välistä pois. Tai saat ladata kerran Brad Pittin Inglorious Basterdsiin, mutta toisella kerralla saman roolin vetää Timo Koivusalo.

Eli lyhyesti on kyllä kaikki dlc:t aivan haitarista. Harmi että tämä peli oli tosiaan ennakkovarattu, muuten olisivat saaneet pitää tunkkinsa.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Olettekos ottaneet sellaista pointtia huomioon, että viiden vuoden päästä kun joku haluaisi fiilistellä kenties vanhaa suosikkiaan Saboteuria niin tissiskinit puuttuukin ja xbox-livet on kuopattu, joten peli ei ole enää sellainen kun tekijät tarkoittivat?
Tämähän on PC puolella jo täysi todellisuus - löytyy pelejä joita ei voi edes asentaa, saatika asentaa useampaa kertaa, ilman että otetaan yhteys pelin julkaisijan palvelimeen josta asennuslupa tarvitaan.

Heti kun kyseinen firma on nurin, tai EA-tyyliin päättää "tuki on nyt loppu", niin peliä ei pelata, piste.

Retropelaa sitten noita joskus tulevaisuudessa... :rolleyes:


Jos MS (hehe) tai EA heittää nurin jossain vaiheessa niin sitten jää lisäsisältö saamatta - olit ostanut pelin uutena tai haluaisit sitten maksaa siitä. Saboteurin tisseista nyt viis, mutta esim. Dragon Agen Shale, tms voisi jäädä *tuttamaan.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Tämähän on PC puolella jo täysi todellisuus - löytyy pelejä joita ei voi edes asentaa, saatika asentaa useampaa kertaa, ilman että otetaan yhteys pelin julkaisijan palvelimeen josta asennuslupa tarvitaan.

Heti kun kyseinen firma on nurin, tai EA-tyyliin päättää "tuki on nyt loppu", niin peliä ei pelata, piste.
Löytyy noista jo reaalimaailman esimerkkejä konsolipuolellakin; vallan mainio kolme vuotta vanha mech-rymistely Chromehounds tuli tiensä päähän ja vaikka koko maailmassa olisi se kaksikin pelaajaa, jotka haluaisivat vielä matsia ottaa niin eipä onnistu enää kun central serverit on offline.

Eiköhän pelaamisessa aleta hiljalleen siirtyä heinäsirkkameininkiin eli jos vähänkin onlinea on tiedossa niin hypätään sen kimppuun heti, nautitaan sen minkä suinkin ehtii ja sitten vaan seuraavaan kohteeseen.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Malli Saboteur:
Uuden pelin ostaja saa kaiken sisällön.

Perinteinen malli:
Uuden pelin ostaja saa kaiken sisällön.


Kylläpä ensiostajaa palkitaan!
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mielestäni ei tarvitse palkita pelin uutena ostavaa. On mennyt nykyään pelibisnes sellaiseksi, että pelkkä peli ei enää riitä, vaan pitää olla lisäksi kaiken maailman oheishärpäkkeitä ja lärpäkkeitä, koodeja ja niiden takana pikkuruisia dlc matskuja. Miksei homma voi olla rehellistä, osta peli, saat kaiken ja siinä se?

Kannattaa kuitenkin koittaa tajuta asia myös julkaisijan puolelta. Pelejen kehittäminen maksaa nykyisin paljon ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Ne rahat julkaisijoiden on saatava pelejen myynnistä. Käytettyjen pelejen myynnistä noita rahoja ei saada eli ne täytyy saada myymällä pelejä uutena. Tulevaisuudessa varmasti firmat yrittävät vielä räikeämmin "pakottaa" pelaajia ostamaan tuotteensa uutena juuri tästä syystä. Mieluummin itsekin ostaisin pelini halvalla käytettynä, mutta ymmärrän myös sen, että julkaisijoiden on tehtävä peleillä rahaa, eli myytävä pelejä uutena. Ei siinä mitään väärää ole, vaan se on edellytys sille, että peliteollisuus toimii.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kannattaa kuitenkin koittaa tajuta asia myös julkaisijan puolelta. Pelejen kehittäminen maksaa nykyisin paljon ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Ne rahat julkaisijoiden on saatava pelejen myynnistä. Käytettyjen pelejen myynnistä noita rahoja ei saada eli ne täytyy saada myymällä pelejä uutena. Tulevaisuudessa varmasti firmat yrittävät vielä räikeämmin "pakottaa" pelaajia ostamaan tuotteensa uutena juuri tästä syystä. Mieluummin itsekin ostaisin pelini halvalla käytettynä, mutta ymmärrän myös sen, että julkaisijoiden on tehtävä peleillä rahaa, eli myytävä pelejä uutena. Ei siinä mitään väärää ole, vaan se on edellytys sille, että peliteollisuus toimii.

Kyllä minä sen tajuan, mutta en hyväksy. Kyllä mikä tahansa teollisuuden (peli-, elokuva-, auto- jne) haluaa että tuotteet ostetaan uusina jotta he saisivat mahdollisimman paljon rahaa. Minä mieluummin äänestän pelikustannusten nousua vastaan (joka jatkaa loputonta nousua?) kuin lähden mukaan kertakäyttökulttuuriin ja talutusnuoraan.

Kyllä esimerkiksi Hollywood -elokuvien kustannukset nousevat koko ajan mutta silti tulee hyviä pienen budjetin elokuvia jotka hakkaavat nämä kalliit elokuvat selvästi. Vastaavasti pelialalla suuntana näyttää olevan, että pelejä tehdään yhä suuremmalla budjetilla ja yhä suuremmalle massalle, jolloin todellinen kehitys, uusien ideoiden mukaan tuleminen jää taka-alalle.

Minun mielestäni kuluttajalla on pelibisneksessä myös roolinsa. Jos jokin ei miellytä niin sitten ei osteta. Muuten tällainen teollisuuden suosiminen antaa vapaat kädet pyytää kuluttajalta yhä enemmän ja enemmän.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ainakin jos itse teollisuudelta kysytään! Pärjätty on kuitenkin tähänkin asti.

Kehityskustannukset on noussut viime aikoina aika reippaasti ja nousu jatkuu. Vaihtoehto tuolle suuntaukselle on tietenkin se, että julkaistaan vain niitä tuttuja ja turvallisia urheilupelejä ja räiskintöjä ynnä muita isoihin massoihin vetoavia tekeleitä..
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kehityskustannukset on noussut viime aikoina aika reippaasti ja nousu jatkuu. Vaihtoehto tuolle suuntaukselle on tietenkin se, että julkaistaan vain niitä tuttuja ja turvallisia urheilupelejä ja räiskintöjä ynnä muita isoihin massoihin vetoavia tekeleitä..

Ei kun ne tutut ja turvalliset ja massoihin vetoavat ovat niitä, joille isot budjetit syydetään. Muu olisi pähkähullua.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kyllä minä sen tajuan, mutta en hyväksy. Kyllä mikä tahansa teollisuuden (peli-, elokuva-, auto- jne) haluaa että tuotteet ostetaan uusina jotta he saisivat mahdollisimman paljon rahaa. Minä mieluummin äänestän pelikustannusten nousua vastaan (joka jatkaa loputonta nousua?) kuin lähden mukaan kertakäyttökulttuuriin ja talutusnuoraan.

Kyllä esimerkiksi Hollywood -elokuvien kustannukset nousevat koko ajan mutta silti tulee hyviä pienen budjetin elokuvia jotka hakkaavat nämä kalliit elokuvat selvästi. Vastaavasti pelialalla suuntana näyttää olevan, että pelejä tehdään yhä suuremmalla budjetilla ja yhä suuremmalle massalle, jolloin todellinen kehitys, uusien ideoiden mukaan tuleminen jää taka-alalle.

Ero elokuvan ja pelin välillä taitaa vaan olla melkoisen iso. Hyvän elokuvan tekemiseen ei välttämättä tarvita paljon muuta kuin muutaman sadan euron videokamera ja muutama alkeellisia näyttelijänkykyjä omaava kaveri. HD-grafiikoilla varustetun pitkän ja laadukkaan pelin tekemiseen tarvitaan kymmeniä ohjelmoijia, suunnittelijoita ja monia muita henkilöitä. Lisäksi tarvitaan joku rahoittamaan koko lysti. Pienen budjetin elokuvasta on kohtalaisen hyvät mahdollisuudet saada rahansa takaisin, kun taas pienen budjetin pelejä ei enää oikeastaan ole olemassakaan, muuten kuin ladattavat pikkupelit esim Xbox Livessä.

Minun mielestäni kuluttajalla on pelibisneksessä myös roolinsa. Jos jokin ei miellytä niin sitten ei osteta. Muuten tällainen teollisuuden suosiminen antaa vapaat kädet pyytää kuluttajalta yhä enemmän ja enemmän.

Totta kai. Kuluttajalla on aina mahdollisuus äänestää lompakollaan. Ja tietenkin se juuri estää julkaisijoita pyytämästä mahdottomia. Jossain se raja aina tulee vastaan.
Ei kun ne tutut ja turvalliset ja massoihin vetoavat ovat niitä, joille isot budjetit syydetään. Muu olisi pähkähullua.

Hups, tuota juuri tarkoitin vaikka jotain ihan muuta näköjään kirjoitin.. :eek:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kannattaa kuitenkin koittaa tajuta asia myös julkaisijan puolelta. Pelejen kehittäminen maksaa nykyisin paljon ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Ne rahat julkaisijoiden on saatava pelejen myynnistä. Käytettyjen pelejen myynnistä noita rahoja ei saada eli ne täytyy saada myymällä pelejä uutena. Tulevaisuudessa varmasti firmat yrittävät vielä räikeämmin "pakottaa" pelaajia ostamaan tuotteensa uutena juuri tästä syystä. Mieluummin itsekin ostaisin pelini halvalla käytettynä, mutta ymmärrän myös sen, että julkaisijoiden on tehtävä peleillä rahaa, eli myytävä pelejä uutena. Ei siinä mitään väärää ole, vaan se on edellytys sille, että peliteollisuus toimii.

En ymmärrä. Miksi peliteollisuus on ainoa teollisuusalan muoto joka nillittää käytetystä tavarasta. Pelien hinnat on muutenkin niin korkeat että huhhuh. Toki tässä on kyse voiton maksimoimisesta, mutta kaippa se raja johonkin on vedettävä. Eli itse en hyväksy sitä jos peli tahallaan rampautetaan.

Tässäpä muuten on yksi syy miksi varmasti kaikki julkaisijat haluaisivat pelinsä jakaa digitaalisesti.. Niitä ei voi myydä eteenpäin.

Edit:

Oh jeah kirjoitti:

Ero elokuvan ja pelin välillä taitaa vaan olla melkoisen iso. Hyvän elokuvan tekemiseen ei välttämättä tarvita paljon muuta kuin muutaman sadan euron videokamera ja muutama alkeellisia näyttelijänkykyjä omaava kaveri. HD-grafiikoilla varustetun pitkän ja laadukkaan pelin tekemiseen tarvitaan kymmeniä ohjelmoijia, suunnittelijoita ja monia muita henkilöitä. Lisäksi tarvitaan joku rahoittamaan koko lysti. Pienen budjetin elokuvasta on kohtalaisen hyvät mahdollisuudet saada rahansa takaisin, kun taas pienen budjetin pelejä ei enää oikeastaan ole olemassakaan, muuten kuin ladattavat pikkupelit esim Xbox Livessä.

No mutta juu. Siksihän peliteollisuus on tässä jamassa missä se on. PC ja wii puolella pienemmät kehittäjät saavat paremmin rahojaan takaisin. Siksipä siellä pieniä ja laadukkaita pelejä on. Mm. World of Goo. Mutta, minun mielestä Hd-pelejä tarttee verrata kalliisiin elokuviin. Kuten Transformers. Eihän siinä vertailussa muuten järkeä ole... Kalliita ne elokuvatkin on.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Pelibisnes on nykyään kait jo todella suuressa roolissa verrattuna musiikki ja elokuvabisnekseen. Pelko siitä, että pelibisnes kuolee ellei se saa enemmän rahaa kun kustannukset nousevat, lienee turha. Kyseessä on niin suuret rahat, että näin tuskin tulee käymään. Toki joitakin yrityksiä menee nurin mutta bisnes hakee koko ajan omaa muotoaan ja olotilaansa. Nyt on menossa kova kiihdytysvaihde. Joskus se loppuu. Silloin firmoja menee nurin tai he tekevät bisnestä siten etteivät jää tappiolle.

Eli joskus pian tulee katto vastaan ja sitten alkaa se selviytymisvaihe, jolloin on oltava jotain uutta ja ovelaa tarjota jos haluaa jatkaa. Nyt kuitenkin vielä kokeillaan rajoja.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Eli uuden pelin ostajalle voisi antaa lahjaksi jotain sellaista, joka tekisi pelaamisesta helpompaa tai hauskempaa, tai enemmän pelattavaa, mutta ei peliin vaikuttamatonta tissi-skiniä.

Jostain syystä itse olisin kuvitellut, että nimenomaan tehtävät ja mapit olisi hyvä tarjota kaikille, eikä pelkästään pelin uutena ostaville, mutta näköjään mielipiteitä on muitakin.

No ymmärrettäisiinkö pointtini näin...

Mortal Kombat - Uuden pelin ostajille veri mukana!
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mikäs on yleisön mielipide preorder-bonuksiin? Oikein väännettynä nehän ovat kahta kauheampia kuin buynew-bonukset, kun täyden kokemuksen voi saada vain tietyltä retailerilta ennakkotilattuna kun taas julkaisupäivänä samaan kauppaan marssivat tai eri kaupasta ennakkotilanneet saavat käsiinsä "rampautetun" version vaikka maksavat tuotteesta saman verran.

Onko kukaan vielä selvittänyt, että kuinka suuresti bonuksesta tässäkin nyt Saboteurin tapauksessa oikein puhutaan? Toisaalta käsitin, että kyseessä on pieni skini-muutos (nännit näkyviin pikku pikku korujen takaa) ja saa suureen open-world peliin pari lisähuonetta tms.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

No ymmärrettäisiinkö pointtini näin...

Mortal Kombat - Uuden pelin ostajille veri mukana!

Veri on tuossa olennainen osa. Tämän tapauksen nänninnypykät taas eivät. Tosin tämäkin on hyvin suhteellista, että mikä kenellekin on sitten keskeistä... ;)
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Veri on tuossa olennainen osa. Tämän tapauksen nänninnypykät taas eivät. Tosin tämäkin on hyvin suhteellista, että mikä kenellekin on sitten keskeistä... ;)

Veri ole yhtään sen olennaisempaa pelin kannalta kuin saboteurin tissit. Kyllä se kaikki on ihan pelaajan korvien välissä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Onko kukaan vielä selvittänyt, että kuinka suuresti bonuksesta tässäkin nyt Saboteurin tapauksessa oikein puhutaan? Toisaalta käsitin, että kyseessä on pieni skini-muutos (nännit näkyviin pikku pikku korujen takaa) ja saa suureen open-world peliin pari lisähuonetta tms.

Melkoisen mitätön juttu se on.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Veri ole yhtään sen olennaisempaa pelin kannalta kuin saboteurin tissit. Kyllä se kaikki on ihan pelaajan korvien välissä.

Piste tuli. Jep, se on tärkeää pelaajalle jos pelaaja itse sitä haluaa.

Ja mitä tulee noihin Preorder bonuksiin niin eivät ne ole olleet mitään ihmeellisiä tapauksia (ehkä Infamouksen Gigablades), esim. kuka nyt L4D2 ennakko tilasi sen pesäpallomailan vuoksi.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mutta toisaaltahan keskeistä sisältöä voi yhtä hyvin olla myös map packit?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Melkoisen mitätön juttu se on.

Kyllähän se nyt muuttaa pelin luonnetta aika paljon. Jos tehdään aikuiseen makuun peliä niin kerrankin se edes vähän näyttäisi siltä. Tai siis näyttäisi niillä jotka ostavat uutena. Tärkein pointti tässä onkin se että jos nyt ollaan lakki kourassa tämän systeemin kanssa niin aivan varmasti nämä sisältömuutokset tulevat olemaan suurempia ja suurempia, kunnes ainoa vaihtoehto on ladata se peli kokonaan. Hankkikaa vähän selkärankaa! Sitä tarvitsee täällä oikeassa maailmassa, jos aiotte ikinä sen konsolinne edestä siirtyä uloskin joskus.
 
Ylös Bottom