Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Sen verran tuosta VIP-jutusta, että eipä julkaisijan(tai pelifirman) kannata luottaa siihen, että asiakas ostaa uuden pelin kun se käytetty ei kerran toimi täysillä. Hyvin mahdollisesti koko peliä ei sitten hankitakaan, jolloin VIPit taistelevat keskenään ja pelaajamäärä tippuu pikkuhiljaa.

Ja pahan sanan vaikutusta ei kannata väheksyä. Se, että vaikka BC2:een julkaistaan myöhemmin kaikki kartat ilmaisena, niin tuskin se tieto päätyy kovinkaan monelle, jonnekin uutisotsikkoon se menee. Tällöin peli ei ole enää niin kiinnostava kun on vanhentunut.

Mutta kokeiluna tämä on kai ok. Markkinat (eli pelaajien ostovoima) sen lopulta päättää että mihin suuntaan mennään. Omalla lompakolla voi äänestää.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ehdottomasti suurin ongelma tässä Bäfän VIP koodi hässäkässä on, että eri profiileille täytyy ladata koodit erikseen.
Itse asiassa VIP-status on yhteydessä EA-accoon, joten jos yhdistää molemmat PSN-profiilit samaan EA-accoon (en ole varma onnistuuko, ainakaan ilman asiakaspalvelua), niin VIPin pitäisi toimia molemmissa.

Tämä on tietysti jo sen tason HC-kikkailua, ettei normikuluttajan voi olettaa moista osaavan edes ajatella.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Asiaa voi myös ajatella siitä suunnasta, että oletetaanko lisäkarttojen
a) kuuluvan pelin hintaan, vai
b) maksavan erikseen?

Tuosta vastauksesta riippuu, kurmoottaako EA käytetyn ostajia vai palkitseeko se pelin uutena ostaneita.

Itse tiedän yhden toisen FPS:n, jossa lisäkartat maksavat 15€ kaikille, myös niille, jotka ostivat pelin uutena.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Ilmeisesti kun olen tuo J, pitää kommentoida sen verran, että BC2:n VIP-pelleily eriää Massan järjestelmästä dramaattisesti sillä, ettei kukaan ole nyt tyytyväinen.

Peruspeli pysyy Efektissä täysin sataprosenttisen samana ja uskaltaisinpa jopa väittää pelin olevan viihdearvoltaan täysin samanlainen Cerberus Network-omistajille ja käytettyjen ostajille. Networkista saadaan laadukasta pikkusisältöä, ja isompi DLC onkin sitten kaikkien saatavilla, joskin maksullista. Ja kuten olen useasti todennut tämän ketjun historiassa, on kyseinen järjestelmä paras ja kuluttajaystävällisin mahdollinen ratkaisu tällaisten pelien myyntien ylläpitämiseksi.

BC2:ssa taas mapit sijaitsevat jokainen levyllä (jota en hyväksy, varsinkaan mappimäärän ollessa muutenkin melko naurettava), VIP:n omistajat saavat kahden alkumapin jälkeen tuosta vain jotain pelimuotovariaatioita, mutta vaikka VIP-sisältö onkin näin olematonta, kärsivät omistamattomat siitä suuresti mapinkierron katkoksilla ja täysin päivittymättömällä sisällöllä. Kuitenkaan en itse ikinä edes kuvittelisi maksavani 12 euron törkeää hintaa näin naurettavasta sisällöstä.

Pienenä kuriositeettina kerrottakoon, että on into laimentunut BC2:n pelaamiseen viime aikoina melko radikaalistikin.

EDIT: Tuli muuten tässä mieleen eräs toinenkin lisäsisällön moninpeliin paskasti tuonut peli, nimittäin Halo 3. On törkeää lukita tiettyjä pelimuotoja maksullisen sisällön taakse, kun tämän voisi toteuttaa solidaarisesti esimerkiksi Gears of War 2:n tapaan, jossa voi valita erikseen, pelaako pelimuotoa normimapeissa vai ladattavissa mapeissa. Luonnollisesti jos kaikilla pelaajilla on normaalissa pelinhaussakin maksulliset ladattavat kartat, voi peli tarjota vaihtoehdoksi myös näitä defaulttien sijaan.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Asiaa voi myös ajatella siitä suunnasta, että oletetaanko lisäkarttojen
a) kuuluvan pelin hintaan, vai
b) maksavan erikseen?

Tuosta vastauksesta riippuu, kurmoottaako EA käytetyn ostajia vai palkitseeko se pelin uutena ostaneita.

Itse tiedän yhden toisen FPS:n, jossa lisäkartat maksavat 15€ kaikille, myös niille, jotka ostivat pelin uutena.
Imo, BC2 on aika selkeä tapaus. Uuden ostajia ei palkita, mutta käytetyn ostajat kärsivät. Tämä pohjaten muutamiin seikkoihin:

1. Mappimäärästä selvästi näkee, että VIP-mapit vain palauttavat tilanteen sellaiseksi kuin sen olisi pitänyt alunperin olla. Se ei ole lisäsisältöä.
2. VIP-mapit ovat valmiina levyllä. Ei lisäsisältöä, vaan lukittua sisältöä valmiista tuotteesta.

Tämän toisen FPS:n tapaus on sinällään erilainen, koska mapit ovat sentään ladattavia, ainakin näennäisesti erikseen tehtyjä tuotteita. Puhtaita papereita ei tämäkään tuotos toisaalta ansaitse, koska pari mappia on vanhoja ja hinta kova.

--

Kun J toi tämän puolen esiin, niin selvennän vielä, että itse olen kyllä kova BC2-fani. Kritiikillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että olisiin peliin pelillisesti tai edes muutoinkaan pettynyt.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Kun ensimmäinen BC2 VIP-paketti tupsahti ilmoille, olin jo menossa lataamaan DLC:tä (Downloadable Content!!). Vähän ihmettelin, että mites nämä kartat voi olla jo käytössä ja pelattavana ilman latailuja...

Levyllä oleva lukittu sisältö on ihan aunuksesta.... :mad: silti Bad Company 2 on sotatantereiden hallitseva, kiistaton mestari! ;)
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Case Alan Wake: hyvä vai huono?

Käytettynä pelin ostavathan joutuvat maksamaan tuosta laajennuksesta, joten kuseeko Microsoft kuluttajan silmään vai onko MS suuri hyväntekijä?
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Case Alan Wake: hyvä vai huono?

Käytettynä pelin ostavathan joutuvat maksamaan tuosta laajennuksesta, joten kuseeko Microsoft kuluttajan silmään vai onko MS suuri hyväntekijä?

Hyvä.

Ei Alan Wake ole mitään kulutuskamaa. Ilmainen DLC-episodi (joka ei ainakaan ole tällä kertaa levyllä mukana), palkiten uuden ostajia eikä rangaisten käytettyjen hankkijoita. Plus tietysti se fakta, että tällä lisätään Alan Waken myyntiä, joka ei mitenkään ainakaan minun silmissäni voi olla huono juttu.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Case Alan Wake: hyvä vai huono?

Käytettynä pelin ostavathan joutuvat maksamaan tuosta laajennuksesta, joten kuseeko Microsoft kuluttajan silmään vai onko MS suuri hyväntekijä?

Jos katsoisin Suomi-lasien läpi niin eipä tuolla väliä ole, kun on kerran suomalainen peli ja sille toivoo menestystä. Jos taas yleisesti, niin silmään kustaan. Se, että onko laajennus "ensimmäinen lisäosa" vai "pelistä poistettu materiaali", riippuu ihan fanitusasteesta ja siitä miten pelifirma sen haluaa muotoilla.

Pelille toivon kuitenkin menestystä, onhan se suomalainen suurpeli.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Aihetta hieman sivuten: onnekseni huomasin eilen illalla, että Dragon Agen (ihan tavallinen PS3-versio) mukana tulevat lunastuskoodit vanhenevat 30.4.2010 (eli tänään). Kyseisillä koodeilla sai Stone Prisoner -lisärin (14,95 e normaalisti Storessa!) sekä jonkin erikoispanssarin. Jälkimmäinen on toki vähän EVVK, mutta melkein 15 euron DLC:n menetys koodin expiroiduttua olisi ottanut kupoliin.

Joten tästä päivästä eteenpäin Dragon Agensa ihan uutenakin ostava ei hyödy oikeastaan mitään verrattuna käytetyn pelin ostavaan. Tuollainen käytäntö on minusta hieman arveluttavaa, sillä esim. R&C:n erikoisversion latauskoodien voimassaoloaika päättyi vasta ensi vuoden lopussa.

PS. Jos ME2:n (X360) mukana tulee jotain Dragon Agen koodien tapaan reilussa puolessa vuodessa mitätöityviä etuuksia, niin hihkaiskaa. Täytyy hommata peli ajoissa...
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Case Alan Wake: hyvä vai huono?

Käytettynä pelin ostavathan joutuvat maksamaan tuosta laajennuksesta, joten kuseeko Microsoft kuluttajan silmään vai onko MS suuri hyväntekijä?
Ehdottoman hyvä. Mulla on vahva luotto (mutu), että tämä sisältö ei ole edes leikattua (ainakaan varta vasten tätä varten), vaan ihan normi-DLC, joka nyt vaan annetaan ilmaiseksi uuden ostajalle. Eli kaikki voittavat. Tätä tukee mm.

-Remedyn puheet DLC:stä. Ei ole ollut mitään "meillä on kaikki jo valmiina", vaan päin vastoin ollaan oltu varovaisia, että tehdään nyt DLC:tä, jos peli menestyy.

ja erityisesti

-DLC:n julkkaria ei vielä tiedetä. Ilmeisestikään ei ole tulossa ihan heti (=työtä vielä tehtävänä)

EDIT. TT-2k:

BC2 VIP-koodit vanhenevat April 1st, 2011. Tämä lukee ihan pelin takakannessa. Onhan tuo aika hämärää. Ihan kuin pelille oltaisiin jo valmiiksi ajateltu elinkaari, että "ei tämä tule kaupan hyllyillä tämän kauempaa viihtymään". Käytetyt tietysti erikseen.

Cerberus Networkissa en huomannut mitään expiroitumispäivää. Tiedä sitten.

Tuo DA:n Stolen Prisoner nyt on vahvasti ylihinnoiteltu, vaikka laatusisältö onkin kyseessä. Ei sillä, TT-2k:n pointti silti pitää. Eihän tuo hyvä juttu ole, ei ollenkaan.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Onhan se kyllä niin, ettei tästä enää DLC-kauppa reiluunnu. Remedyllä on aivan kädet täynnä Alan Waken kanssa (kultaan saatin vasta muutama viikko sitten), ja DLC:n piti olla aluksi kaikille maksullista, jonka jälkeen tämä laitettiin CE:n mukaan, josta sitten MS päätti palkita uuden pelin ostajia antamalla tämän kaikille. Koko DLC ei siis kuitenkaan ole vielä edes valmis!

Kyllä Microsoft on nostellut Remedyn kanssa pisteitä himaan viime aikoina. Toivottavasti taso jatkuu.

PS. Jos ME2:n (X360) mukana tulee jotain Dragon Agen koodien tapaan reilussa puolessa vuodessa mitätöityviä etuuksia, niin hihkaiskaa. Täytyy hommata peli ajoissa...
Cerberus Network muuttuu täysin käyttökelvottomaksi, ellet osta nyt ja pelaa läpi kahden viikon sisällä. Siis toimeen!
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

BC2 VIP-koodit vanhenevat April 1st, 2011. Tämä lukee ihan pelin takakannessa.

Cerberus Networkissa en huomannut mitään expiroitumispäivää. Tiedä sitten.
Näistä tiedoista kiitos. Dragon Agen kohdallakin tuo parasta ennen -päiväys oli pelilaatikon takakannessa, mutta melkoisen pienellä tekstillä. Käytännössä ihan vahingossa sen huomasin.

BC2:n koodit näyttävät olevan voimassa yli vuoden, mikä on ihan siedettävää, mutta DA:n kohdalla puhuttiin näemmä ALLE kuudesta kuukaudesta (EU-julkaisu 20.11.2009). Siis onhan se tavallaan ihan hienoa, että pelin suht. uutena saavat jotain extrakivaa, mutta alle puoli vuotta on melkoisen tiukka raja. Etenkin kun ainakin näin Suomessa marketit sun muut myyvät pelejä täyteen hintaan vielä reilusti vuosi ilmestymisen jälkeenkin.

Joohanh: Kiitos stammyn vihjeen, ei oo näemmä mitään kiirusta. Ostan sitten, kun saa alle 25 eurolla. :)
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Case Alan Wake: hyvä vai huono?

Käytettynä pelin ostavathan joutuvat maksamaan tuosta laajennuksesta, joten kuseeko Microsoft kuluttajan silmään vai onko MS suuri hyväntekijä?

Tästä tuli heti mieleen Heavy Rain. Tietysti sillä erolla että nyt Waken tapauksessa latauskuponki tulee jokaisen uuden pelin yhteydessä eikä vain keräilyversion. Toisaalta Heavy Rainin ensimmäinen lisäepisodi oli ladattavissa heti julkaisussa, ja olisi siis voinut olla suoraan levyllä, osana peliä. Mutta silti molemmat näistä tavoista on parempia lisäsisällön suhteen kuin erikseen lunastettavat palvelut ja statukset(Cerberus Network, VIP-status jne.).

Kaikki pelifirmat ja kustantajat ovat varmasti tajunneet lisäsisällön huikean rahastuspotentiaalin ja kyllä tässä pelaajan näkökulmasta ollaan menty kokoajan huonompaan suuntaa. Se että peleihin tehdään lisäsisältöä julkaisun jälkeen on tottakai hyvä asia, mutta tämän lisäsisältö ei saisi olla pois itse pääpelistä. Esimerkiksi nyt tämä Bad Company 2:en VIP hässäkkä; lisäsisältö ei ole vapaaehtoista vaan se tungetaan pelaajan kurkusta alas kyselemättä ja jos pelaaja on vielä ostanut pelin käytettynä niin tästä tukehtumisreaktiosta saa maksaa ~12 euroa.

Mitä tulee Modern Warfare 2 Stimulus Map Packiin niin onhan tuo hinta ihan käsittämätön. Tehtiin sitä lisäsisältöä sitten kuinka suosittuun peliin hyvänsä täytyisi joku roti pitää myös hinnoittelupolitiikassa. No, enpä ole vielä karttapakettia ostanut, vaikka tykkään pelistä erittäin paljon, enkä varmaan osta ennenkuin se on jossain tarjouksessa.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Eikös se ole tammikuu 2012?

Ellen ihan väärin muista...
Tämä olisi tietysti hyvä varmistaa, koska mahdolliselle ostajalle rahanarvoisesta asiasta kyse. Itse siis katsoin pohjoismaisen PAL-version takakantta sekä Cerberus Network -koodilappusta, enkä kummassakaan nähnyt mitään mainintaa päivämäärästä.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Miksi lisukemateriaaleihin ylipäätään laitetaan noin tiukkoja aikarajoja?

Pelistudiot ja julkaisijat hoi! DLC on Downloadable Content, eikä AOD = Already On Disc. :mad:


Alan Wake case: Uuden pelin DLC-lippu ihan hyvä idea.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Miksi lisukemateriaaleihin ylipäätään laitetaan noin tiukkoja aikarajoja?
Toi on kyllä hanurista. Jos TT-2k ei olisi maininnut tuosta Dragon Agen latauskoodin ekspiroitumisesta viime hetkellä, niin olisi jäänyt lisäosa lataamatta ja todennäköisesti olisi rieponut rajusti.

Periaatteessa aikarajan ymmärtää sikäli, että julkaisija haluaa mahdollisimman nopeasti rahat takaisin. Mutta kuluttajan kannalta tuo on pottuilua ja omiaan synnyttämään pahaa verta.

Aikarajaa lukuunottamatta Dragon Agen lisämateriaali on esimerkki siitä hyvästä tavasta palkita uuden pelin ostaja: aika arvokas lisäosa, joka tarjotaan pelin uutena ostaneille ilmaiseksi.
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Löysin mielestäni ihan hyvän pointin tuosta aikaraja dlc:stä. Sillä varmastikkin yritetään houkutella alelaaripelaajia ostamaan tuote silloin kun hintakin on vielä suolainen. Eli joissakin tapauksissa tuo dlc joka tulee pelin ostajalle ilmaisena saattaa olla oikeasti rahanarvoista kamaa. Itse kun olen alelaari pelaaja, niin näen tuossa mukavan vastaan tulon. Jos dlc on hyvä, niin mielessäni miinustan sen arvon pois pelin hinnasta ja arvioin kannattaako pelin tippumista alelaariin edes odotella. Se on vähän niinkuin varhaisostajan tarjous.

Mutta takaisin todellisuuteen. Vielä kun uskoisin, että nuo alku DLC:t olisi tehty muulla kuin sillä rahalla jota pelifirmoille syydetään itse pelistä, niin hyvä. Mutta enpä oikein usko moista. Minun silmissä alku dlc on se itse pelin budjetista leikattu siivu. Siis juuri se siivu josta joudut jokatapauksessa maksamaan tavalla tai toisella, mutta jonka saat vain jos suoritat tehtävän nimeltä: "toimi kuten me käskemme".
 
Vastaus: EA kokeilee peliensä edelleenmyyntiarvon pudottamista?

Mutta eikö julkaisija ole jo periaatteessa saanut rahat DLC:stä, siinä vaiheessa kun uusi peli on lunastettu kaupasta? Riippumatta siitä, käytetäänkö DLC:tä vai ei...?

Vai seurataanko DLC-lippujen käyttömääriä ja bonuksia jaellaan sen mukaan?

Kun käyttäjä lataa DLC:n, tulee siitä käytännössä vain lisäkuluja (palvelimen kapasiteetin käyttöä).

Nyt faktaa kehiin asian tiimoilta :)
 
Ylös Bottom