Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elektroninen urheilu | e-sports

Tuore Pelaajabarometri tietää kertoa:

Digitaalisten pelien pelaajien keski-ikä on nyt noin 38 vuotta ja niiden, jotka eivät pelaa lainkaan digipelejä, noin 58 vuotta.

Pelaamiseen liittyviä verkkolähetyksiä tai -tallenteita seuraa miehistä ainakin joskus 30,8 %. Koko väestön tasolla kilpapelaamista koskevia stream-lähetyksiä seuraa aktiivisesti 8,5 % suuruinen osuus suomalaisista. Aktiivisia kilpapelaajia on noin 1,8 % suomalaisista.

Lähde: https://coe-gamecult.org/2018/09/20/pelaajabarometri-2018/
 
koko ajan enemmän ja enemmän ollaan menossa siihen suuntaan että pelataan rahasta.
Tosin maailman suosituin peli perustaa olemassaolon mikromaksuille, tämmöisessä pisteessä me ny ollaan.
 
Viimeksi muokattu:
koko ajan enemmän ja enemmän ollaan menossa siihen suuntaan että pelataan rahasta.
Tosin maailman suosituin peli perustaa olemassaolon mikromaksuille, tämmöisessä pisteessä me ny ollaan.

Harrastelijat keskenään luovat turnauksia yhä silkasta peli-ilosta, ilman rahapalkintoja. Tosin alkanut näkymään myös sellaista pientä epävirallista osallistumismaksua ja satasien palkintosummia. Raha se on joka liikuttaa, hyvässä ja pahassa.

Yleisradio lähtee mukaan järjestämään turnauksia:

Ylen peliohjelma Yle FTW järjestää syksyn aikana yhteistyössä eri peliyhteisöjen kanssa turnauksia, jotka huipentuvat perjantai-iltaisin kello 22 TV2:lta suorana näytettäviin finaaleihin. Loka-marraskuun aikana pelataan seitsemää peliä.

Lähetykset alkavat perjantaina 12. lokakuuta selviytymispeli PlayerUnknown’s Battlegroundsilla, jonka lisäksi syksyn aikana ruudussa nähdään esimerkiksi Fortnitea, Counter-Strikea, League of Legendsiä sekä speedrunaamista, eli pelien läpäisemistä mahdollisimman nopeasti tietyin ehdoin.

Lisää: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005843139.html
 
Onko se pelaamisen kannalta hyvä että pelataan enemmän ja enemmän rahasta.
Peli bisnes menee enemmän ja enemmän mikromaksu suuntaan, nostaisivat enemmin vaikka pelien hintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Maailman suurin peli on täysin mikromaksuihihin pohjautuva. Tässä on vaarana se että konsolipelaaminen menee samaan suuntaan kuin mobiilipelaaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä täytyy lukea. Pääomapiirit heräämässä myös meillä?

DoGarPxX0AAtK3h.jpg
 
Meillä myös perinteiset jalkapalloseurat ovat perustaneet omia e-urheilun joukkueita.

Valioliiga täräyttää: Jokainen seura hankkii esports-joukkueen

Englannin valioliigan kaikki 20 seuraa kiinnittävät omat FIFA-kilpapelaajat lähitulevaisuudessa.

Englannin valioliiga on ilmoittanut aloittavansa FIFA 18 -pelissä järjestettävän ePremier Leaguehttps://www.premierleague.com/epl -sarjan. EPL:ssä voivat pelata ainoastaan brittipelaajat.

Lisää: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005856587.html
 
Mun on oikeasti vaikea nähdä eSportsin positiivisuutta. Vähän sama kuin hehkuttais pokeria.
Jos pelaamista ruvetaan puskemaan miljoonilla sijoittajien dollareilla, se menee todella paskaan suuntaan.

Jossain vaiheessa meillä on pelkästään sijoittajat ja ne sanoo mitä tehdään.
eSportsilla ei ole paljoa tekemistä pelaamisen kanssa, se on pelkkää rahastusta, ne vaan haistaa rahan
 
Viimeksi muokattu:
Mun on oikeasti vaikea nähdä eSportsin positiivisuutta. Vähän sama kuin hehkuttais pokeria.
Jos pelaamista ruvetaan puskemaan miljoonilla sijoittajien dollareilla, se menee todella paskaan suuntaan.

Jossain vaiheessa meillä on pelkästään sijoittajat ja ne sanoo mitä tehdään.
eSportsilla ei ole paljoa tekemistä pelaamisen kanssa, se on pelkkää rahastusta, ne vaan haistaa rahan

Mielestäni pelaaminen on menossa "mainstream" suuntaan, joka tarkoittaa sitä että kaikki pelaavat tavalla tai toisella. Ne jotka eivät pelaa ikinä ainakin tietävät pelaamisesta. Pelaaminen houkuttaa ihan muilta aloilta tulevia ihmisiä.

Esports on yksi tälläinen suunta jossa tietyt henkilöt näkevät valtavan potentiaalin. Jos "kaikki alle 30 veet" pelaavat niin tuosta massasta riittää 2 % siihen että homma on kannattavaa. Jos prosentti nousee 5-10 % niin puhutaan jo ilmiöstä, joka tekee näistä henkilöistä miljonäärejä, elleivät jo ole sitä. Sijoittajat ja muut pomot.

...

Suurempi huoleni on se että pelit tehdään vain massoille. Näin on tapahtunut elokuvien kanssa. Elokuvien taso on laskenut valtavasti 80-90-luvusta. TV-sarjat kokivat oman kulta-aikansa, mutta on vaarana että sielläkin taso alkaa pian laskemaan. Musiikista ei tarvitse edes puhua. Musiikki tehdään massoille ja pääset Spotifyyn vain huutamalla "kumiankka" --- sairasta.

Pelien suhteen en ole vielä huolissani. On tulossa sellaisia pelejä, kuten: The Last Night ja Cyberpunk 2077, jopa uusin Black Ops 4 yrittää, on 3 erilaista Zombi-maailmaa, Blackout Battle Royale pelimuoto, moninpeli, jossa rauhallisempia pelimuotoja, CS-tyyliin, hektisen menon vierellä. Pelin uskotaan myyvän vuodessa 20 miljoonaa kappaletta. Esim. Zombien luovuus on aivan omaa luokkaansa. Puzzleja ja sosiaalista pelaamista riittää.

Esportsin suosion myötä mm yksipelit rikkaalla tarinalla saavat koko ajan enemmän näkyvyyttä ja yleisöä. Mistä tämä kertoo? Aina on olemassa vastavoima. Nyt osa himoaa esportsia niin paljon että osaa ällöttää. Aikanaan itse pelaan Cyberpunkkia säkkituolissa PS4-ohjaimella ja Apple TV:n kautta Twitchin avulla seuraan esportsia suomeksi selostettuna.
 
Mun on oikeasti vaikea nähdä eSportsin positiivisuutta.

Itse näen e-urheilun moottorina, joka tulee viemään pelaamisen seuraavalle tasolle. Alun lastenhuoneesta on siirrytty olohuoneeseen. Seuraavassa vaiheessa ollaan Areenoilla ja television prime-timessa.

Pääoma on tämän huomannut ja tarjoaa jatkossa yhä hienompia puitteita ja mahdollisuuksia pelaajille kohdata maailman parhaimmat lajin ylimmällä tasolla.

Ammattipelaajat ovat myös roolimalleja ja kannustavat omalla esimerkillään laajaa pelaajakuntaa ylittämään itsensä.
 
Kyllähän noit kattelis, jos peleinä olisi hieman useampia ja erilaisia pelejä kuin esim. super tylsä CS.
 
Mä en saa itse mitään irti kattelemalla kun muut pelaa. Aina ihmetelly miten kaiken maailman lets play lähetykset yms on niin suosittuja. Äärimmäisen tylsää katsottavaa
 
Mä en saa itse mitään irti kattelemalla kun muut pelaa. Aina ihmetelly miten kaiken maailman lets play lähetykset yms on niin suosittuja. Äärimmäisen tylsää katsottavaa

Niin, mitä pelejä itse pelaat?

- Halo
- LoL, Dota
- CS
- Starcraft
- OW
- Street Fighter


Toisaalta olen itsekkin miettinyt että jotta esports nousee vielä seuraavalle tasolle niin juurikin näiden pelejen täytyy muuttua / tilalle tulla aivan uusia pelejä. Se aalto on tulossa aikanaan, mitä RTS / DOTA -genre tarjoaa, yhdistyykö jotenkin. Onko aina vain CS samoilla vanhoilla kartoilla ja surkealla grafiikalla, joka ei innosta ketään.

Luulisin että tulevaisuudessa ja nykyään pelejä tehdään esports lajeiksi, on siksi vaikea uskoa että tämän hetkiset esports kuninkaat eivät olisi syrjäytettävissä.
 
Pelaan laidasta laitaan, ajan puutteen vuoksi tosin on online pelit jääny täysin pois. Ei vaan ole aikaa ylläpitää pelituntumaa että olisi mieluisaa pelata. Tällä hetkellä työn alla Dishonored 2, Rdr2 odotellessa.
 
Oltiin Assyilla muutama vuosi sitten juuri kasaamassa koneita pöydälle torstai-iltapäivässä, kun DragonSlayer666 jakoi meille kuvallansa varustetut salmiakkiaskit. Ihmettelimme mikä promo tämä nyt oli. Myöhemmin oli tuo kuvassa nähty "välikohtaus" kesken suoran YLE:n kisaselostuksen. TV-sarjan myötä avautui vasta mistä oli kysymys. Vahinko ettei salmiakkiaskia jäänyt talteen. :D

Parasta kotimaista viihdettä.
 
"Parasta kotimaista viihdettä" <--- täysin samaa mieltä, kulttuuriteko.

Jos joku tietää mistä saisi ostettua esim DragonSlayer666 -julisteen tai t-paidan niin olisin erittäin kiinnostunut!
 
Ylös Bottom