Final Score (2018)
Pitkästä aikaa taas leffa joka tuli ihan puhtaasti ostettua sen perusteella mitä kannessa sattui vilahtmaan kuvan puolesta, kun alekoria pläräs läpi... näytti nimmittäin erittäin kovasti siinä olevan myös futisstadion, siis eurooppalainen eikä amerikkalainen vastine... tosiaan en ollut etukäteen oikeasti yhtään tietoinen että tälläinen elokuva on edes olemassa..
..ja takakansi sen vahvisti että actionia olis tarjolla ja tapahtumapaikkana olis West Hamin ex-kotistadion. Tapahtumapaikkana siis oikean jalkapallojoukkueen West Ham Unitedin entinen (edellinen) kotistadion Bloey Ground (Upton Park). Nykyään joukkue ei enää kyseisellä kentällä kotipelejään siis palloile..
..jos stadion on aito niin tuo turnaus jota pelataan on ihan fiktiota, samoin kuin West Hamin pelaajat tässä eivät ole oikeita pelaajia.. cameo roolissa on kaksi oikeasti entistä West Hamin futaajaa.. Tony Cottee sekä Rufus Brevett.
Joten pakkohan se oli hankkia kokoelmiin.
Vaikkakin nyt tosiaan aika fiktion puolelle noissa lähdetään että puhdasta faktaa ei toki ole hirvesti jalkpallollisella puolella, eipä sillä että sillä yhtään mitään merkitystä edes olisi vaikka olisikin ollut faktaakin siel. Suurella roolissa stadion toki läpi elokuvan tässä joka tapauksessa.
Näköjään ihan ihan sinällään nimekkäitä näyttelijöitä tähän pestattu... Dave Bautista, Ray Stevenson, Pierce Brosnan.... joten mistään ihan olemattomasta indie halppistuotoksesta ei sitten ollutkaan kuitenkaan kyse vaan amerikkais-enkkulaisesta yhteistyöstä nyky-actionin saralle.
Vähemmän yllättäen mitään ihmeellistä ei tarinallisesti tarjota.. enempikin sitä saa mitä tilaa periaatteella kun ilmoitetaan että laitetaanpas actionia viime vuosilta..
.."Vanha solttu" joutuu kohtaamaan vielä kerran menneisyydestä "haamuja", pelastaakseen oman, läheisen ystävän tyttären, kuin niin monen muun viattoman hengen siinä sivussa.
Paukkuu, rytisee ja luita räsähtelee ihan kiitettävään tahtiin ajoittain ja varsinkin loppua kohden. Välillä CGI on aika kehnohkoa. Itse toiminta kohtauksista ei nykyajan action leffan tavoin juurikaan mitään hetken päästä enää muista. Toki harvasta viime aikoina ilmestyneestä toimintaelokuvasta vaikka jokin yksittäinen toimintakohtaus olisikin ollut hyvä, niin ei oikein muistijälkiä jää, toisin kuin sieltä vuosikymmenien takaa olleista. Sellaista ”perisyntiä” se vaan tänä päivänä tässä genressä poikkeuksetta tuppaa olemaan ei voi mitään. Nykyajan mittapuulla tämä on kuitenkin katsottava toimintapaketti.
Itselleni tässä jalkapallofanina tosiaan tuo homman ympäristö lisää huikeasti mielenkiintoa ! Ei tämä nyt sentäs erästä Max Payne 3 pelin kenttää paukuttelussa hätyyttele, kun siinä eräällä brasiliaisella futisstadikalla temmelletään oikein kunnolla ! (aika alkupään kenttä kyseisessä pelissä) minulle siis tapahtumapaikka pelastaa paljon tällä kertaa omalla kohdallani, muuten tämä olisi unholaan mennyt mutta tuon takia tulee varmasti vielä joskus uudemmankin kerran katsottua ja paikka hyllyssäni, kokoelmassani on sitä kautta taattu...
...noin muutoin tästä mitään erityistä on vaikea saada irti. Jotta mielensyövereihin painuvia juttuja tältä ei kyllä kannata lähteä odottomaan, niin villejä kortteja tällä ei takataskusta ole pöydälle lätkäistä.. sen verran varman päälle nykymeiningin ehdoilla tämä on tehty.
Ikärajaksi on pläjäytetty K16 sentäs että ihan "kaiken kansan" hupiin tässä ei ole lähdetty sentäs kuitenkaan actionin osalta ja luikittu sieltä aidan matalimmasta raosta..
..kait se olis mainittava myöskin että aikoinaan (1995) Jean Claude Van Dammehan teki jääkiekkohalliin ja -matsiin liittyvän toimintapätkän
Sudden Death (Äkkikuolema) (1995) nimeltään, joten siihen tämä lienee ”eniten verrattavissa”, jos tälle partneria alkaa hakemaan.
-----------------------------------------
Delirium (Le Foto Di Gioia) (1987)
Tässä on entinen mallimisumature josta on tullut mallilehden isompikin pääjehu. Mimmillä tuntuis olevan jokin pervo nuorukainen joka häntä tiirailee kaukoputkella, eikä kukaan siitä välitä vaan sen annetaan rauhassa tehdä tiirailujaan..
..hiljalleen naisen mallit alkavat kuitenkin menettää henkensä toinen toisensa perään, ja tuo poika on ainoa johtolanka sinänsä kun tuntuu aina noita tapahtumia olevan todistamassa.. mutta kuka onkaan lopulta murhaaja !?
Paljaita rintoja vilahtelee kiitettävästi (siis määrällisesti), tai jos ei suoraan paljaita niin vaikkapa sitten märästä mekosta läpinäkyen ja muutoinkin tuollainen vahva pervo tiirailu tässä koko elokuvassa on koko ajan läsnä. Italialaista eroottissävytteistä gialloa siis tarjolla.
Ajoittain pyrkii luomaan piinaavaa jännitystä ilmoille, kera kelvon musiikin josta vastaa Simon Boswell. Toki näissä on huomattavasti parempiakin korvalurituksia ollut tarjolla.
Ai niin näyttelijöistä vois varmaan vielä erikseen mainita Sabrina (Salerno), joka on siis se laulajatar joka mm. Boys (boys boys) hitin päräytti ilmoille aikoinaan, vallan auliisti mimmi tässä rintavarustustaan esittelee, kuten muutkin naisnäyttelijättäret.. pääosan nappasee nimiiinsä Serena Grandi, jolla onkin sitten kroppaa todellakin jota kameran edessä esitellä.. vieläpä kun on Euro tekeleestä kyse niin aika paljon auliimmin ja häpeilemättömämmin tuota paljasta pintaa esitellään kameran edessä kuin mitä ikinä siellä Amerikan suunnalla taasen. Ohjauksesta vastaa Lamberto Bava.
Jännitykseltään katsojaa alituiseen piinaavaa mestarillisuutta tämä ei tarjoa, joten kukkulan kuninkuutta genreensä tällä ei kannata lähteä tavoittelemaan tai sitten ollaan menossa soitellen sotaan…
..se jännityspuoli ei tässä aivan uppoa katsojaan kuin veitsi sulaan voihin, mikä lienee kuitenkin perimmäinen tarkotus tämän tyylisissä filmeissä. ”Kuumat oltavat” sinänsä, jos tästä tulee niin sitten enempikin tulee naisten hepeneistä ja niiden läpinäkyvyydestä pitkälti, tai siitä ettei niitä rihmankiertämiä hirmuisesti ole.. kuin siitä että katsoja kuumeisesti vaikkapa pohtisi kuka onkaan murhaaja tai millä järkyttävällä tavalla seuraava uhri tullaankaan niittaamaan.. jotta siltä osin katsojaan ei varsinaisesti saada kauhua kylvettyä, vaikka pientä jännärin siementä siellä täällä tarjolla onkin.
Ihan jees ja kantsii tämä katsella kertaalleen, ei sille sen suurempia esteitä ole … muttei kuitenkaan mitään erikoisen erityistä sinänsä. Kelpo genrensä edustaja mutta tiukempiakin paketteja on tarjolla, mutta roppakaupalla myös niitä huomattavasti heikompiakin. Se "viimeisin jokin", jää kuitenkin uupumaan, eikä sitä pystytä pelkästään paljaalla pinnalla sitten "korvaamaan".
------------------------------
Firewalker (1986) (Tulijalka)
Erään legendan varjollahan tässä koetellaan ratsastella kohti seikkailua unohtumatonta (jos hommassa onnistuttaisiin), jonka Harrison Ford todella loihti elämään valkokankailla elikkäs Indiana Jonesin suuria saappaita yritetään tosiaan jollain muotoa täyttää.. hankalaksi hommaksihan tuo on osoittautunut kerta toisensa perään ja niin myös tällä kertaa..
..omin eväin tämän pitäis kuitenkin matkaa taittaa ja hirmuisen ravitsevat ne eivät tällä kertaa ole, vaikka etukäteen jotain aivan muuta luulisikin. Toki tässä on parivaljakko pääosassa (yleensähän nämä sankarit tuppaavat olemaan yksinäisiä susia, tai no korkeintaan nainen siinä ”rinnalla”) tai tässä oikeastaan jopa trio. Kaksi aarteenmetsästäjää (Chuck Norris sekä Louis Gossett Jr.) päättävät pistää päänsä yhteen erään naisen (Melody Anderson) kanssa joka omistaa aarrekartan… määränpääksi tällä kertaa valkkautuu Keski-Amerikassa sijaitseva viidakko. Näyttelijöinä hieman siellä sivummassa on lisäksi mm. John Rhys-Davies, Sonny Landham, Will Sampson, Ian Abercrombie, Miguel Angel Fuentes..
Jollain tasolla sellainen puolikomediallinen ote tässä sen kaikista vahvimman otteen ottaa..
..huumori nyt ei kuitenkaan mitenkään erityistä hersyvää ole kauttaaltaan, itse seikkailullinen fiiliskin jää aikamoisen puolitiehen tai ei ainakaan sitä tenhoa ja ryminää ole jota tästä todellakin toivoisi irti saavan ! Seikkailullinen puoli on tässä hyvin pitkälti sellaista hakuammuntaa ja ruimimisräimimistä sinne tänne ja toivotaan että johonkin summa mutikassa osuttais, mut kun ei vaan oikein meinaa osua kunnolla siltä osin oikein mihinkään.. ei välity ja tunnu sellaista fiilistä että nyt ollaan oikein kunnon Seikkailun äärellä, enempikin sellaista tyngän ja nysän tuntua sillä seikkailullisella puolella..
..tosiaan sitten jos aletaan kunnolla komediallista puoltakin tuomaan tai erittäin vahvaa huumoria, niin lieköhän Chuck Norris siihen ihan pätevin veikko ? noh aisaparina ei sentään ole Steven Seagal, siinähän sitä oliskin ollut ihmettelemistä kun tämä kaksikko komediaa pistäis menemään koreasti
Cannon & Golan Globus on tässä ottanut muilta isommilta tuotoksilta ne perusideat sinne pohjalle ja tehnyt ne hieman pienimuotoisempana versiona sitten tässä leffassa kasaan.. yleensä kuitenkin sen omalla överiydellä sekä silkalla asenteella korvaten ja aikamoisen ylitsekin vetäen.. tässä jää noilta perus Cannonin elementeistä todella paljon piippuun tai oikeastaan jopa lataamatta niitä aineksia mitkä niistä sitä huikeaa viihdettä tekevät. Sitähän ne kyllä (seikkailullisten leffojen saralla) pyrkivät tekemään jo kahdessa Allan Quartermainissa ja tietyllä tavalla jopa Sahara elokuvassa kans…
…näiden/noiden neljän elokuvan perusteella, Cannon ei ollut täysin kotonaan puhtaasti Seikkailuelokuvia tehdessään vaan homma oli enempi vähempi heillä hakusessa kerta toisensa perään, heidän eliksiirinsä toimi huomattavasti paremmin ja viihdyttävämmin muissa genreissä, erityisesti ehtaan puhdas toiminta oli se heidän juttunsa. Toki onhan tässä tietyllä tapaa vielä astetta isompi nimi mitä ns. kulttinäyttelijöihin tulee elikkäs CNorris pääosassa ja sitten LGossett Jr. joka tais ihan pystejäkin isommissa pippaloissa kerätä sinne takan reunalleen näyttelijänurallaan..
..jos tähän puolihuumoriin pääsee messiin niin leffa ehkä eniten voi sillä saralla tarjota !
Huumoria on sellaista kevyttä höpöä jota ”puolihuolimattomasti” suusta viljellään (hyvin lapsekasta pitkälti ja todella nuorelle väelle suunnattua), sille joko lämpenee nopeasti (heti ensimmäisestä kohtauksesta alkaen) tai sitten siihen pysyy melkoisen viileät suhteet läpi leffan.. tietyllä tavalla variaatiota ei tuossa huumorissa hirveästi ole, se on sitä mitä heti alussa katsojalle esitellään.
Käsikirjoitus tai ylipäätään tarinallisesti eteneminen leffassa on aikamoista ! Tuntuu että alussa vedellään todella nopeasti todella isoin pompuin menemään, ei harppauksin tai pitkin askelin vaan aivan jättimäisin pompuin. Kaiken näköistä sakkia tämä maailma tämän perusteella maan päällänsä kantaakin ! sen syvällisemmin ei oikein kenenkään tutustuta oikein millään tavalla tai ketään hahmoista pohjusteta yhtikäs mitenkään.. on tosiaaan ne pari seikkailijaa, sit onkin jotain atsteekki intiaaneja ja seuraavassa hetkessä mystisiä paikkoja koluamassa ”jossain” ja kaikki pompiskelu tapahtuu kuin sormia napsauttamalla tai silmiä räpäyttämällä..
..käsikirjoitus tuntuu että se on tehty vähän kuin jokin maalaus jossa vaan räiskästään sudista maalia paperille ja se on sit sellainen kuin on ja maaliruimasut ovat siellä täällä erillään toisistaan, missä nyt ovatkaan.. pompitaan sitten niiden pisaroiden väliä vähän pisimpiäkin matkoja..
..tuntuu että leffan alkupuolella tässä ei ole oikein päätä eikä häntää.. suurimman osan ajasta tuntuu etenevän täysin päämäärättömästi ja katsoja ei osaa yhtään arvata mihin suuntaan ollaan milloin menossa tai oikestaan mitä tekemään. Kaikki on ikään kuin levällään ja ne pyritään sitten kasaamaan sillä että jotain höpöä huumoria sitten suusta töräytetään, tai miksei välillä myös ihan visuaalisesti tapahtumienkin muodossa höpöä tilannetta tarjota.
Seikkailullisesti tämä oli itselleni vähän kuin vetämätön vieteri ja sen puristusvoima, sitten huumoriosasta oli lopulta aikamoisen lepsuhkoa.
Jollain tasolla tästä tulee aika paljon mieleen Eddie Murphyn leffa nimeltään Kultainen Lapsi (1986) (josta täällä onkin toisaalla tullut mietteitä laitettua). Ajoittain sen luokan huuhaata että katsojakin alkaa jo epäilemään itseään että onkohan sitä itse ihan kadoksissa tämän parissa.
-----------------------------------
Kohtalon Kalossi (1985) (The Man with One Red Shoe)
Toivoton toope tunari, oman elämänsä taivaanrannan maalari (Tom Hanks) joutuu CIA:n vaklailemaksi ja siitäkös turhautumista näille agenteille piisaa kun jätkän pitäis olla jokin rikollisnero ja kaikki hänen tekosensa ja tapahtumat viittaavat juuri päinvastaiseen suuntaan
Oikeasti ihan hilpeä ja paljon parempi kuin uskalsin odottaa, tuollainen vakoilukomedia siis kyseessä. Jossa väärinkäsitykset seuraavat toisiaan melkoisella liukuhihtahdilla
Oikeastaan sitä hupaisampi ja parempi leffa mitä vähemmän tästä etukäteen tietää, joten meikäläisenkin parempi pitää nyt suu supusta tästä, iloista hupsua tämä tarjoaa kuitenkin oikein roimalla kädellä, viatonta vilskettä hymy huulilla ajoittain jopa viattoman hellyyttävä.
Näyttelijöitä löytyy tosiaan Tom Hanks, Lori Singer, Jim Belushi, Carrie Fisher (aina niin ”outoa” nähdä jo tämä edesmennyt näyttelijätär jossain muussakin roolissa kuin siinä tunnetuimmassa elikkäs Prinsessa Leiana), Dabney Coleman, Charles Durning… ohjauksesta vastaa Stan Dragotti.
-------------------------------
The Great Alligator (1979) (Ihmissyöjäkrokotiili)(The Big Caimano River)
Eläimestöllisesti aivan fantastinen alue, niin heput tuota aluetta kuvailevat kun aikovat laajentaa resorttiaan (Paradise House) ja tehdä totaalisentäydellisen turistirysän, paikkaa kun laajennetaan saavat alkuperäisväestöt painelle piiloon syvemmälle viidakon uumenin kun puita räjäytellään uuden keskuksen tieltä.. osa paikallisväestöstä painelee yhä syvemmälle viidakkoon kun taas osa tulee ihmeissään töllistelemään näitä uusia valkoihoisia tulokkaita ihmeellisine vempeleineen..
…paikallisilla natiiveille on uskomus että suuri ihmissyöjäkrokotiili herää henkiin, jos paikallista muinaista Jumalaa häiritään. Alkuperäisasukkaita aletaan tappamaan ja popsimaan joten he alkavat syyttämään että turistit jotka ovat saapuneet ovat suututtaneet nyt sitten isommat voimat ja nyt heillä kaikilla on melkoinen vastus edessään.. toki turistit saavat oman osansa purennoista ja torahampaista.
Pääosissa itse alligaattorin lisäksi on mm. valokuvaajaheppu (Claudio Cassinelli), uutta turistirysää vahvasti kasaan pistävä pohatta jolla on kaikenlaisia pientä puuhailullista ideaa mitä kaikkea mukavaa paikalla voisi tehdä (Mel Ferrer) sekä hänen naispuolinen työntekijänsä (Barbara Bach)… Ohjauksesta vastaa Sergio Martino.. hommaa on ollut käsikirjoittamassa George Eastman, joka on varsin tunnettu spagujen näyttelijä.
Ihan ehtaa italialaista ”Jaws” menoahan tässä ollaan tekemässä melkoisillä jälkikytkyillä.. toki hai on korvattu alligaattorilla.. tosin on tähän tuo mystinen viritelmä kans tuotu lisänä ja omana erikoituutenaan, kun tosiaan alligaattorin pääpatsaita on ja luola jossa asuu mystinen sekopää valkoinen..
..varsinkin alkupuolella tämä pääosakaksikko käyttää tuohon osuuteen ihan aikaakin reippaasti.. ajan saatossa kyllä porukkaa tässä rouskutellaan ihan ”melkoisesti”, itse Alligaattori silloin tällöin.. lopulta yllättävän vähän sitä näytetään ja hyökkäyksetkin itsessään jäävät aika kehnolle tasolle kaikkinensa.
Kyllähän tämä hitusen pettymykseksi siltä osin että enemmän kyllä etukäteen odotin ja periaatteessa tässä ois voinut olla kasassa ihan kelpo pölhö B-leffa mutta tässä on enempi lähetty sitä A-luokan leffaa hamuamaan ja niitä genrensä parhaita haastamaan kuitenkin ja siihen ei vaan ole rahkeet riittäneet. Se olennaisin, elikkäs jännityksen luominen jää väljähtäneeksi.. sellainen kunnon tiivistunnelmaisuus tästä puuttuu aika tyystin jopa. Pieniä yksittäisiä hetkiä siellä täällä antaa jonkinlaista lupausta paremmasta mutta nekään eivät kovin kummoiseksi lopulta valitettavasti nouse, jotta katsoja jaksaisi tästä ”seikkailusta” todella kiinnostua ja mukana elellä.
Eipä tälle kovin kauniisti kunniankukko lauleskele.
-----------------------------------
Tiger Claws (1992)
Kolmehan näitä on kait tehty ja liekö sitten suoranaisia jatkoja vai erinäisiä lisiä ne kaksi muuta.
Poliiseilla (Cynthia Rothrock sekä Jalal Merhi) tuntuu olevan hitusen sormi suussa että mitäs me nyt tehtäis tai miten saatais napattua sarjamurhaaja kiinni joka tuntuu tähtäilevän ”kuolettavaa kouraansa” kohti itsepuolustustaitojen mestareita.. tai no oikeastaan eipä tunnu kun nyt on saatu oikea kaksikko asiota selvittämään muiden turhuuksien tilalle…
..tyypit ovat surmattu samalla tavalla ja lähinnä heillä on vain mystinen tiikerin raapaisin oloinen jälki kasvoillaan eikä juuri muita vammoja.. toinen poliiseista onkin itsepuolustaidoista, lajeista jne… itsekin perille ja heidän pitää pitää alkaa etsimään tuon mystisen tekniikan hallitsijoita, jotka ovatkin sitten vallan kinkkinen vastus jos heidän kanssaan joutuu tukkanuottasille.. mimmi pollarille homma on uran ensimmäinen, toki kun CRothrock esittää kyseistä tyyppiä niin kyllähän misutaltakin tarvittaessa kädet ja jalat viuhuavat melkoisen näyttävää tahtia jos tarve vaatii.. löytyy sitten lisäksi Bolo Yeungin tapaista tyyppiä, joka näissä filmeissä enempikin myöskin esiintyi.
Tästä tulee kyllä ajoittain leffan aikana suht vahvat vibat tyyliin Bloodsport sekä Best of the Best 2 leffasta jotka olis tällä kertaa vähän kuin risteytetty ja toki vielä lisätty omasta laarista hitusen kyttäkaksikko sekä murhajutskaa sit vielä kaiken kukkuraksi.
Omaan genreensä peruspätevää menoa, aikamoisestihan näitä aikoinaan tehtiin ja näistä nyt etukäteen melkein aika varmasti tietää mitä tuleman pitää ja mitä saa, jos edes joitain katsellut. Tässä vielä suht tutut näyttelijätkin kyseisestä genrestä tarjolla. Jotta tietävät mitä tekevät kun näissä lukemattoman monissa ovat jo tätä ennen kerinneet huseeraamaan..
..kuitenkiin on tässä sellainen normista poikkeava elementti myös mukana mitä näissä harvemmin on että tuollainen mystinen murhamies tähän tuotu, vallankin siis alkupuolella leffaa, joka vähän ”giallo” tyylisesti tappaa porukkaa ja niitä murhia sitten jossain pienissä määrissä myös tutkitaan, tuollaistahan tämän genren leffoissa sit aika paljon vähemmän on…
Ihan jees hutkintaa, muskelimässäilyä, ärjyjä ja vielä ärjympiä setiä (tai ainakin sellasia kovasti pyrkivät olemaan) ja lisukkeena toki myös buddy cop ärhentelyä ja tosiaan aiemmin mainittua ”murhamysteeriä” sekä ”etsivän hommeleita” kans. Alku hitusen laiskahko, vaikka toki siinä kyllä tapahtuu ihan yhtä jos toista niin ei kyl ihan heti täysillä mukaansa vie tuosta vain.. joten pieniä käynnistymisvaikeuksia mutta parantaa siitä hiljalleen kyllä tahtiaan kun etenee.
Katseltava, eipä siinä ja kyllähän tuo nyt sen verran lopulta herätti sitä mielenkiintoa että jatkotkin vois varmaankin katsella kans.. tässä kuitenkin varmaan jo käytettiin tuo ”etsiväpuoli”, liekö niissä kahdessa sit vielä jatkuu vai lähdetäänkö sitten vielä enempi toiminnan ehdoilla hommaa vetämään !?
Keskivertoa, hitusen ehkäpä siitä ylise kamaa kuitenkin kaikkinensa että ei nyt sentään mitään erityisen ihmeitä kuitenkaan esitellyt.
------------------
Tiger Claws 2 (1996)
Jatkuupi juurikin siitä mihin ensimmäinen päättyi, alkuteksteissä pikainen kertaus ensimmäisen leffan lopusta ja kun pahis (Bolo Yeung) jäi kiinni ja on nyt sit vankilassa..
Pollari hepulla (Jalal Merhi) on uusi naispari mutta hänelle käy heti köpelösti rikollisten kiinniottokeikalla ja vanha mimmi (Cynthia Rothrock) ottaa häneen taas yhteyttä lähettäen suruvalittelunsa.
”Mystisiä tiikerimurhia” alkaa taas tapahtua, joten ketkäpä ne olisivatkaan paremmat poliisivoimien tyypit asioita tutkimaan, vallankin kun kaiken lisäksi kuin vanha tuttu (Bolo Yeung) pääsee vankilasta pakoon. Joten vanha tuttu kaksikko lähetetään taas jahtaamaan sitä vanhaa tuttua..
..jeparit sitten joutuvat aikanaan vangituksi rosvojoukon toimesta ja toinen heistä laitetaan johonkin erittäin mystiseen taisteluturnaukseen taistelemaan (liittyy mystiikka ja Kiinalaista Uutta Vuotta, jopa ripauksia heitellään yliluonnollisuuteen kurkottavaa juttua) joka järjestetään maan alla ja muut osanottajat ovat piltkälti rikollissakkia jotka ovat esitelty omalta osaltaan siihen mennessä tämän leffan aikana, toki vanha tuttu se sieltä ekaltakin. Jotta kyllähän tämä taas osittain niitä paria leffaa tuntuu ”haastavan” (jotka tulivat siis tuossa ekan leffan höpötyksissä mainittua, miksei tuohon voisi nyt jopa tietyllä tavalla kolmanneksi lisätä Mortal Kombat kans mut todella etäisesti ja hatarasti) kerta toisensa perään tosin omaksi jutuksi kuitenkin muokkaillen tarinan kaarta.
Sillain aika samoissa merkeissä mennään ekan kanssa että alku on hitusen seesteisempää menoa ja sitten aletaan hiljakseen kierroksia lisäämään, tosin oli tässä ihan alku vähän räväkämpi kuin ekassa. Muutoinkin astelee jopa yllättävän samantyylisesti kuin eka, siis miten homma tässä etenee.. ihan yhtä paljon sitä ”etsiväntyötä ei ole” muttei siinäkään kauaksi jäädä ja hivenen erivalossa ja tavalla tehdään mutta erilu vimonen kolmannes siinä sitten lähdetään vetämään kunnolla pesäeroa siihen ekaan leffaan, tosiaan loppuvääntö tässä sitten astetta jos useampaankin ”omatakeisempi” ekaan verrattuna, joka oli todella kliseinen itsessään.. noh onhan tässäkin mutta aivan eri syyt kuitenkin.
Ei tämäkään huono ollut olleskaan mutta sellaiset kunnon supersävärit meinaa jäädä silti saamatta. Peruskelpo suoritus, joka ajelee asiansa kertaalleen katsottuna kivasti ! mutta sitten onkin jo mietinnän paikka että tuleeko aikanaan uusittua sit katsomiskokemuksena, ainakaan kovin herkästi.. toki tästä kyllä vielä kolmosen kelkkaan toki ihan kelpo mielin pomppaa mukaan.
https://www.youtube.com/watch?v=E0ZuvONR1Cs
----------------------------------------
Two Minutes Warning (1976) (Paniikki Stadionilla)
Mikäpäs se tälläinen trillerijännäri onkaan, vaikuttaa melkoisen mielenkiintoiselta tapaukselta !
Näyttelijöinäkin melkoisia nimiä Charlton Heston, John Cassavetes, Martin Balsam, Beau Bridges, Gena Rowlands … niin ja tunnetumpi ohjaajana oleva Andy Sidaris on tässä näyttelijän roolissa kait kans.
Kenellekään tuttua kamaa ? onko hyvä ?
“A crazed sniper is set to kill spectators at an L.A. Coliseum football championship game and…
Tästä on ilmeisesti kaksi hyvinkin hämmentävän erilaista versiota tehty !
Teatteriversio ! sekä erillinen TV-versio… telkussa pyörivä versio on ilmeisesti aika vesitetty ja laimennettu vaikka on lähemmäs puolituntia pidempi mutta sitten taas on siitä kait tosi paljon niitä nimenomaan trillerimäisiä jännityskohtauksia silti leikattu pois aivan tyystin, mikä vie aivan tajuttomasti siltä jännäripuolesta pois ja nimenomaan tämän elokuvan hyvyys pitkälti perustuu ! … siis mitä noin kummastakin alkua kahtoin niin aivan totaalisen erilaiset alut elokuvilla ! ihan kun täysin eri elokuvaa tässä tapauksessa katsois.. pelkäsivät telkkupomot että pelko nousee liiaksi katsojissa tuon teatteriversion ”kylmäverisyyden” myötä…
TV-Version : “Originally with a straightforward plot about a homicidal sniper acting alone and the SWAT team hunting him down, the network-TV version adds 30 minutes of side story, making the sniper a hired hand for a band of robbers, acting as a cover-up for an art heist. This version was conceived during negotiations between Universal Pictures and NBC in 1978, because NBC refused to air a film centered around a homicidal sniper brutally shooting people for no reason.”
Teatteri versio (vajaa kaksituntia pitkä) Alkaa aika räväkästi kun joku mystinen sniper jannu harjoittelee ampumalla jonkin viattoman pyöräilijän, tulee tästä aika vahvasti eräs kohtaus Dirty Harrystä kyllä mieleen..
..sit seuraillaan vuorotellen kun SWAT tiimi hoitelee pienen keikan, eräs perhe menossa katselemaan aika monen muun ihmisen kanssa peliä stadionille, poliiseihin nopeasti tutustutaan.. sekä tähän kasvottomaan sekopäähän, alussa näytetään miehestä aika paljon ikään kun silmien kautta kuvattuna ja se on kiva tehokeina kyl jännityksen ja fiiliksen nostattamisessa, toimii kivasti… tai sitten näytetään lähinnä jalkoja ja vain osaa kehosta, kenties tosi kaukaa jne… jotta sillain kuvasti kuvauksella ”leikitään” onnistuneesti tämän tappajan osalta…
…siis todellakin nappaa mukaansa tämä teatteriversio heti alusta alkaen ! .. toki pitää ne kummatkin versiot katsella.. mutta vain alun toistaiseksi kummastakin nähneenä niin teatteriversio vaikuttaa erittäin kovalta ja hyvältä ! kun taas telkkuversio kehnohkolta.. mut saas tosiaan nähdä…
Theatrical : “The Los Angeles Police Department, led by Capt. Peter Holly (Charlton Heston), learns that a madman is planning to open fire on football fans in a packed Los Angeles Coliseum. Holly finds himself at tactical odds with SWAT commander Sgt. Button (John Cassavetes) as the fans -- including gambler Sandman (Jack Klugman), a pickpocket (Walter Pidgeon), car salesman Steve (David Janssen) and his girlfriend, Janet (Gena Rowlands) -- unknowingly risk their lives while the gunman takes aim.”
https://www.youtube.com/watch?v=nLEbxZiSCvc
-----------------------------------------
Hundra (1983) (Hundra Barbaarikuningatar)
Alussa kertojaääni kertoo että miehistä ei juuri ole mihinkään, tai no korkeintaan siittämään heitä jotta saavat lapsia ja onkin aina suuri lässähdys jos uusi syntyvä lapsi omistaakin jotain uloketta siellä jalkovälissä.. kylä josssa ollaan onkin melkoinen amatsoni kylä ja naisten täydellisessä vallassa..
..siitä se sit hiljalleen lähtee Conanin jalanjäljissä kulkemaan kun ilkeät miehet (jotka pelkäävät omillaan toimeliaista naisista ja heidät pitää orjuutta tai tuhota) tulevat tuon naiskylän teurastus mielessänsä, lienee siis hyvin pitkälti naispuolinen versio Conanista tämä, tai no Red Sonjaakin kenties vähän mukana. Tässä kuitenkin ”sankaritar” on Hundra (Laurene Landon), mimmi tekikin itse omat stunttinsa tässä elokuva, ainoastaan tornista korkealta tippuminen jäi stuntin hommiksi..
..myös toisessa kohtauksessa homma meinas kans mennä stuntin niskoille mutta ei sitten mennytkään...
“There was a stunt double for the nude scene, which Laurene Landon originally wasn't going to do, but she was short and heavy. "They had her in the water because I wasn't going to show my boobs. She was maybe five-feet-five. I think Matt Cimber did that on purpose to get me to do that nude scene in the water. I saw the footage of that and said, 'That's not me. My ass isn't that big. I'll do it myself,' Landon says.”
Arvatkaapas kuka tähän on tehnyt musiikit !? No kukapa muukaan kuin maestro itse elikkäs Ennio Morricone ! Eikä mies todellakaan petä tälläkään kertaan, toki Basil Poledouris tasolle mitä Conaniin tulee niin ei sentäs ylletä, mutta se olikin aivan huikea se. Toki Ennio on sitten tykitellyt westernien saralla sellaista soundia niin paljon että hattu pois päästä !
Pakko myöntää että toiminta/taistelukohtauksissa, joita suht kivasti tässä (toki ei niillä ylettömästi aleta kuitenkaan retostelemaan ja liukuhihnalta paukuteta) riittää niin sellaista oikeanlaista kivaa vinhaa vimmaisuutta on saatu niihin mukaan ujutettua, toki ilman mitään erityistä gorea. Tuolta osin kyllä homma pelittää.
Naisheimo on nyt siis kuitenkin vaarassa kuolla sukupuuttoon, Hundra siis ainoa joka on selviytynyt.. joku mystinen kulttijohtaja mummeli kans löytyy joka kertoo että Hundran harteilla on nyt paljon kannettavaa, jotta tämä touhu voisi tulevaisuudessakin jatkua eivätkä he kuolisi ”sukupuuttoon”, hänen pitäisi saada lapsi mutta Hundra ei pidä lainkaan ajatuksesta että joutuisi yhdyntään miehen kanssa, hän mieluummin ottaisi jalkoväliinsä hevosen, ei siis seksuaalisessa mielessä, vaan ihan normaalisti sillä menopelimäisesti ratsastaen..
..kymmenen uutta silmäparia kuulemma tarvittais nyt kuitenkin jotta homma voisi jatkua eikä ”heimon” tulevaisuus olisi sinetöity, toki olisi parempi että kaikki lapsukaiset olis kuulemma ei mies siittänyt (jotta sieltä ainakin yksi valioyksilökin saattais ilmoille putkahtaa), muisti myös mainita että se voi olla myös nautinnollista touhua eikä pelkkää kidutusta vain. Näin siis kultin johtaja harmaahapsinen mummeli opastaa Hundraa jotta heillä tulevaisuutta olisi..
..sopivan miehen tai miehien metsästys on alkanut ! tosin haasteellista se tulee kyseissä maailmassa todellakin olemaan ja vallankin Hundralle kaikkien koettelemusten jälkeen.. jotta tyttölapsi saatais maailmaan saatettua ja vanhimman tykö tuotua.
Nyt ollaan sitten tultu viimeistään siihen pisteeseen että ei tämä nyt tainnut ihan suoranainen Conan tulkinta ollut vain naispuoliseksi muunneltuna.
Kyllähän se ”miesmetsästys” monellakin taholla siis menettelee leffassa.. vallan kaikenkarvaista sakkia ja yrittelijää vastaan tulee aina sieltä juopottelevasta, röyhtäilevän piereskelevästä kaverista alkaen.. joka ottaa Hundran vallan eläimellisesti takaapäin.. kyseinen kohtaus sitten yltyykin melkoiseksi kun homma ei ihan tuohon aiemmin mainittuun vain jää.. vaan jotain vallan rujoa siinä sivussa tulloo kylkiäisiksi..
..tosiaan naisia miehet tässä niin paljon alempiarvoisina pitävät ja heitä alentavat että se otollinen kumppani lapsen tekoon tuntuu olevan melkoisen kiven alla löytää.. kun yleensä aina miesten kanssa menee touhut nujuamisen puolelle väen väkisinkin, ei siis sänkyosastolla vaan ihan nyrkkihippasten puolella, tuntuu että Hundra päätyy aina deja-vumaisesti jahtaamisen kohteeksi, eikä sillain hyvällä vaan pahalla..
..kuitenkin kertarysäys voi kaiken muuttaa, kenties tämä voisi olla ainutlaatuista ja Hundra olis se joka määrää tahdin ja vie hommaa hyppysissään, mies vain ”vikisee” siinä rinnalla. Toki mihinkään pumpulisuuden höyhenhöttäisyyteen tässä ei lähdetä yht’äkkisesti kuitenkaan kurssia totaalisesti muuttamaan. Sillä tavalla perusilme joka alussa jo luotiin niin siihen luotetaan vahvasti ja hyvä niin.
Tästähän lopulta sitten kehkeytyi oikeasti hivenen erilainen matka, kuin mitä ihan alun ja varsinkin ennakkolta odotti tämän olevan, vallankin puhtaasti itse tarinallisesti. Uskalsi rohkeasti sitä ihan täysin perusastelemaa kuitenkin tarpeeksi lähteä muuttamaan ja tuomaan vähän omaa lisää tämän genren leffoihin, jotta tämän voisi ylpeästi omiin nimiinsä ottaa, eikä olla vain jonkin suora kopio niistä muista, vaikka toki hivenen samantyylistäkin genrestä löytyy.
https://www.youtube.com/watch?v=FBsPua0OfbU
------------------------------------------------
Lola Colt (1967)
Ei ihan yleisin pääosan esittäjä kuuskytäluvun länkkäreissä (tai no ylipäätään minkään vuosikymmenen westerneissä) tuollainen tummahipiäinen nainen.. mutta tässäpä sellainenkin tosiaan olis tarjolla.
Sankaritaremme Lola Colt (Lola Folana) päättää alkaa auttamaan paikallista poppoota joka ei tunnu samaan joukkoa kuriin, joka tuntuu kiristävän paikallisilta rikkailta rahaa jotteivat myisi maata rautatieyhtiölle ja sitä kautta koko kaupunkia lanattaisi maan tasalle. Rikkaisiin kuuluu mm. paikan lääkärismies, vaimoineen jolle Lolan tuntuu olevan vaikea pala purtavaksi ja hyväksyä tätä kaupunkiin tullutta naista ja mies saa siitä kuulla kunniansa jos toisenkin kerran..
..alun vastaanotto ei ole kovinkaan lämmin kuitenkaan Lolalle tai muulle saapuneelle poppoolle (pääsääntöisesti show girlejä) kun heidät leimataan miksi nyt leimataankaan paikallisten johdolla, varsinkin naisten jota tuntuvat olevan äärettömän mustasukkaista sakkia. Lola saapuu siis muiden misujen joukossa.. uudet naikkoset jotka ovat saapuneet kaupunkiin viihdyttämään (tanssimaan & laulamaan) saluunaan heppuja, tosin ei alun perin ollut tarkoituksena tähän kaupunkiin saapua johon nyt pysähtyvät, eräs iloluontoisista neitosissa on nimittäin matkan varrella sairastunut ja tarvitsee lääkärin apua parantuakseen, joten stoppi tuohon ”loukkoon” hetkellisesti on pakon sanelema juttu.
Lola on kokenut karun ja kovan lapsuuden joka tuodaan nopeassa muistelmassa esille mitä hänen lapsuudessaan tapahtui, siihen liittyy tälläinen El Diablon sakki aika pitkälti, joka siis kaupunkia pitää ”vankeinaan”. Lola ei kuitenkaan mikään pyssysankari ole vaan koettaa luovia asukkaiden puolelle lupaamalla auttaa heitä kiperässä tilanteessa ja on ikäään kuin myös pahissakin kanssa kuitenkin ”väleissä” ja menee porukoiden välillä sanansaattaja.. mutta jos mikään muu ei tehoa ja auta niin aseet ovat myös yksi ratkaisu eikä niitäkään karsasteta tässä..
..alkupuoli oli enempi ihmisuhdesoppa suhmurointia mutta kyllä tässä loppua kohden alkaa nyrkkien ja aseiden osaltakin hommat pelittämään enenevissä määrin.. vimonen niitti Lolalle on se kun paskiaissakki tappaa erään viattoman lapsen kylästä.. lopun ”massacre mayhem” jopa oli lievä ylläri meikälle että sellainenkin tähän mukaan tuotiin.. tai pikemminkin se että myös kylän peruspenat lähtivät oikeasti Lolan messsiin kun ne olivat jo alistetut, eikä homma mennyt sen yksinäisen tyypin varassa niin kuin tolokuttoman usein tapahtuu.
Musiikit pitkälti sellaista jänskän oloista letkeää hupihumppaa oltiin sitten vapaalla suut pulputtaen tai rytisevän ryminän keskellä nyrkein ja asein.
Ei mikään erityinen ja maailmaa mullistava muttei nyt mikään heikkokaan tekele. Katseli kertaalleen ihan mielellään ja vaivattomasti ”siinä sivussa”.
https://www.youtube.com/watch?v=lpHGE9aEpQg
---------------------------------------------------
Play Misty For Me (1971) (Yön Painajainen)
Se olis Clintin ihan itsensä ohjaama, tosiaan Eastwoodin esikoisohjaus oikein nyt sit ! tämän jälkeenhän mies sitten ohjasi myös mainion länkkärin Ruoska (1973) ja siinäkin näytteli myös itse. Tämä ilmeisesti olis jännäri, jostain ihmeen syystä tämä(kin) vielä itselläni toistaiseksi näkemättä mutta ei enää kovin kauaa parempi siis myöhään kuin ei milloinkaan.
Pätevä elokuva, perus sellainen tai no vähän vielä päällekin ettei ihan perustasolle jää. Toki parempiakin on mutta tarpeeksi erityylinen kuin vaikkapa Piina (Misery) (1990) ja lukemattomat muut. Tässä kuiteskin kaikki perusasiat suht tasapainossa että mikään osa-alue ei varsinaisesti kyykkää juurikaan. Toki aivan huikeita hekumallisia hetkiäkään ei välttämättä montaa ole, pari kertaa käydään lähellä kyllä mutta sinne aivan huipulle viimeisen askeleen ottaminen on tässä kuitenkin hitusen hakusessa mutta ei pahasti..
..siltä osin ei mikään aivan täysosuma mutta kyllä tämä ehdottomasti oman genrensä sellaisiin elokuviin kuuluu jotka kannattaa katso.
Eroottisille urille tässä ei lähdetä kurvailemaan, vaikka tisukohtauskin tähän on saatu mukaan joka kieltämättä hivenen erikoinen veto että millä tavalla se tähän ujutetaan mukaan.. tässä ei sitä ois sinänsä tarvittu ja ei oikeastaan tuo mitään sen auvoisempia uriakaan elokuvaan itsestään..
..jos ”tuo puoli kiinnostaa”, niin vaikkapas Brian De Palman elokuva
Tappava Tunnustus (Dressed to Kill) (1980) on varsin mainio tapaus.
Kaiken a ja o on (ei sieltä kaupasta haettavat juotavat) hyvin pitkälti kuinka tämä sekopää nainen (tässä tapauksessa, lukemattomissa leffoissahan sukupuoli voi olla mitä vain) tähän saadaan luotua ja hänen näyttelijäntaitonsa kuinka osaa sen omakseen ottaa ja katsojille tuoda..
..täydellinen napakymppi se ei ole tässä (Jessica Walter) mutta tarpeeksi hyvä ! että tämä leffa kyllä paikkansa tämän tyylisten leffojen joukossa lunastaa itselleen, ei sitä voi oikeastaan kiistää .. näitähän jokunen tullut ennen tätä toki ja sitten todella paljon tämän jälkeen ! toki viimeisin trendi näissä tuntuu olevan jo enempikin ”kidustuspornoa” kuin enää mitään varsinaista jännäriä ja trilleriä jollaisena tämä kuitenkin malttaa mainiostikin pysyä ja ehdottomasti pisteet siitä kotiansa kuskaa..
…siis missä jokin sekopää fani höyrähtää johonkin asiaan tai pikemminkin ihmiseen ihan sairaalloisella tavalla ja ankeuttajaa jonkin elämän ihan totaalisesti ”elämäntyönään” kun pääss hivenen enempikin vinksahtanut.. toiset enempi psykologista ja toiset taasen luottavat visuaalisuuteen enempi kun aletaan jotain viatonta ihmistä ”jahtaamaan” toden teolla.. tässä ripaus kumpaistakin. Tunnelmointi elokuvassa on paikka paikoin kohdillaan kivastikin mutta sellainen aivan viimeisin hyytävyys hivenen jää sit enempi latinkin asteelle kuitenkin.
https://www.youtube.com/watch?v=6Y9J7QjN1gg
--------------------------------
Kill Them All And Come Back Alone (1968)
Muutama nimi tässä jotka nostattavat odotuksia melkoisesti. Ohjaajana Enzo G. Castellari, joka saa Keoman varjolla tehdä mitä vaan niin todellakin kiinnostaa. Pääosassa tässä isompikin poppoo mutta erityisesti nousee nimi Chuck Connors, joka periaatteessa se ihan pääosassa tässä sit.. Tourist Trap aivan huikea leffa häneltä, toki aivan muuta kuin länkkäröintiä se. Sit löytyy mm. Frank Wolff joka useammassakin länkkärissä ollut mukava, kuten vaikkapas aivan loistavassa spagussa Suuri Hiljaisuus.
Tässä leffassa on sellainen erikoisuus että tässä ei tosiaan ole yhtään ainutta naisnäyttelijää !
Tässä eräs porukka hivenen rikollissuuntaan kallellaan oleva, jossa on taitajia jos jonkisenmoisia.. kuten dynamiittispesialistia, taituria vailla vertaa veitsien kanssa, vahvamiestä, ”pentu” jonka ulkonäkö saattaa käydä kohtalokkaaksi jne… saapi erittäinkin kinkkisen tehtävän hakea tarkoin vartioidusta paikasta kultalastin.. hommassa on kuitenkin myös muita takaa-ajatuksia itse kullakin.. niin homman palkkaajilla kuin suorittajillakin. Nimittäin pääjeppe (jota siis Connors) esittää saa tehtäväkseen että kun kulta olis pöllitty niin tarkoitus olisi että vain ja ainoastaan hän kyseiseltä keikalta palaa takaisin elävien kirjoissa.
Leffahan on melkoista vauhtia & kyytiä etenevä, heti ensi kuvasta lähtien. Nimittäin heti alusta päästään tuumaan ja toimeen alta aikayksikön, kun tuo aiemmin mainittu porukka on esittelemässä taitojaan uudelle työnantajalleen jotta uutta keikkaa heille tarjottaisiin.
Ei tämä ole lähelläkään Enzon parhaita tuotoksia. Sellainen keskiverto katseltava.. katselee ihan jees ja suht koht viihtyy tämän parissa mutta ei millään tavoin sykähdytä että tulipas nähtyä just ihan helkkarin hyvä elokuva, sellainen tästä jää kyllä uupumaan. Länkkäreissä kun tuppaa taso olemaan siellä kärkipäässä niin korkealla (todella laajalla rintamalla) että sen takia tälläinen keskivertokin on vallan jees katsottava kuitenkin..
..hitusen ”veltto & lepsu” fiilis tässä kokonaisuudessaan kuitenkin jää, joka on sinällään jopa yllättävää kun periaatteessa ja myös käytännössä tässä kuitenkin melkeinpä koko ajan tapahtuu eikä sellaista ”rauhallista” hetkeä oikeastaan ole ettei hommassa mentäis tapahtumat edellä tauotta.. liekö sitten sellainen ”normaali juttu” tästä jää uupumaan ja se saa tuon sillain tuntumaan aika samalta menolta koko ajan.. toki action on tässä poikkeuksellisen lempeää ja verta ei juuri lennä tai mitenkään muutenkaan raakuuksia ole visuaalisesti tarjolla, vaikka melkoinen määrä porukkaa tässä lähetetäänkin tuonpuoleiseen..
..tämähän on periaatteessa vähän kuin jos jokin ”Mission Impossible” ois siellä western aikakaudella.. toki vähän sillain monipuolisemmin että ei ole niin etukäteen ennalta-arvattava sekä ennakoitava teos mitä seuraavaksi tapahtuu jne… vaan tiettyä yllätyksellisyyttä ripaus tässä enempi mukana kuin mihin blockbusterointi antaa myöden. Tietysti johtuu jo siitäkin että tässä ketään ei ole noista hepuista säästettävä vaan kaikki uhrattavissa jos niin vaan päätetään.. sit kans tuo aikakausi, maisemat, tapahtumapaikka tuo sinällään virkistävää muutosta juurikin tämän kaltaisessa elokuvassa. Onhan noissa agentti ja korkkarisotailuissahan hitusen enempi nähty, mutta ei ihan näin suoranaisesti kovin paloa tosiaan länkkärimainingeissa.
Musiikeista vastaa tällä kertaa Francesco De Masi. Sillä osastolla ei mitään erityisen sykähdyttävää ole tarjolla, johtunee osittain siitä kun spaguissa on kerta toisensa jälkeen ollut aivan käsittämättömän fantasia musiikkeja, niin tälläinen varsin keskiverto juttu ei juurikaan huomiota hirmuisesti osaksensa onnistu keräämään.
https://www.youtube.com/watch?v=4eg-ux8-2vk
------------------------------------
Without a Clue (1988)(Holmes Hölmöilee)
Onkos se vanha kunnon Michael Caine ollut oikein Sherlock Holmesin puuhissakin !? siinä vieressä olis sitten Ben Kingsley perinteisenä aisaparina elikkäs Watsonina… vieläpä ilmeisesti olis humoristisuuteen taipuvainen tämä tapaus ! joten voiko tuota olla katsomatta ? saatika pitämättä ?
"This is a Sherlock Holmes story with a difference. Here, Dr. Watson is the ace detective and has been using an actor to play the part Holmes. Holmes is a drunken actor and gets on Watson's nerves. When Watson tries to go it alone, he doesn't have much success, so he is forced to let Holmes take all the credit once more."
https://www.youtube.com/watch?v=lWXw-QZDdNo