Hmm... itse luulin Max Paynea PS2:lla aivan kelvottomaksi tekeleeksi, mutta itseasiassa sitä on ihan mukava pelata (pelaan parhaillaan). Pätkityt kentät ja pitkät lataustauot vain häiritsevät. Ohjauskin on ihan hyvin toteutettu, eivätkä ne grafiikat niin kauhean rumia ole. Todella pelkäsin pahempaa, kun pelilevyn PS2:n sisään laitoin. PC:llähän sitä kuuluisi pelata (pelasin 2001), mutta ei tämä konsolikäännös NIIIN kauheasti taakse jää.
No mutta Enter the Matrix PS2:lla(suoritan vähän vertailua Max "ybercool"Payneen) :
Aluksi todella upea ja kaikkea maasta taivaaseen... Taistelu hienoa ja toimivaa, mutta ampuminen on toteutettu ihan perseelleen. Oisivat saaneet ottaa Max Paynesta mallia (R3- tatilla tähdätään, autoaim helvettiin! Autoaim vielä naurettavasti siirretty samanlaisena PC:lle, eheh).
Grafiikat vähän bugaavat yms., mutta se ei toimintaa häiritse. Peli pyörii ihan kohtuullisen sulavasti, joskus nykimistä havaittavissa. Taistelu nyrkein isoa vihollisjoukkoa vastaan on hauskaa ja todella hienoa katseltavaa. Iskut todella tulevat perille. Verta ei näy, mutta ei se nyt mitenkään haittaa. PC:lle varmaan joku veripatchi olemassa, who cares anyhow... FOCUS(Bullet Time(tm))- tila on myös hienosti toteutettu. Luodit etenevät hidastetusti ja luotijana on ihan kelvollinen (selvempi kuin Max Paynessä). Käsirysyt ovat vielä hienompaa katseltavaa FOCUS- tilassa kuin normaalisti, luonnollisesti. Kung fu- liikkeet ovat sulavia ja kauniita (parempia kuin Max Paynen heittäytymiset ja MP: Kung Fu- modin animaatio, yllätys...

), mutta ihan normijuoksu on hirvittävän hölmön näköistä. Ghost ja Niobe potkivat itseään pyllylle pahemmin kuin GTA3:n gangsta konsanaan. Myös käsien outo heiluttaminen juostessa ihmetyttää, muistaakseni Neo ja muut Matrix- hahmot omasivat ihan normaalin juoksutyylin elokuvissa. Kentät ovat myös Max Payne- tyyliin jaettu useampaan osaan, ja niiden välissä on lataus&savetus- tauko.
Pahamaineiset ajokohtaukset ovat tökeröitä ja varsin turhauttavia. Ghostilla niissä sentään saa ampua (tökerösti toteutettu, ei edes lataa asettaan, jeh), mutta Niobella pitää aina kaahata. Ajotuntuma ei ole paras mahdollinen, mutta lopulta auton hallitseminen luonnistuu. Kontrollit autoa ohjatessa ovat ihan kelvolliset, tyyliin GTA. Tekoälykuski-Niobe on muuten huvittava, hänen pitäisi muka olla ihmiskunnan paras autonkuljettaja, mutta silti törmää miltei jokaiseen mahdolliseen esteeseen ja näin kusee hienosti ajo-osuuksien 'tunnelman'.
Agentit ovat myös hyvin toteutettu, sopivan ylivoimaisia (Vertigo-kentässä taistelu on motherfuckin' hauskaa, kokeilkaa heittää agentti katolta alas ja muuta, ehdottomasti pelin paras kenttä!) ja Smith- tyyliin kovi(xi)a.
Musiikit elokuvista, ihan kuunneltavia kipaleita. Elokuvan ajo-osuuden yyberi biisi löytyy myös pelistä, vieläpä samasta kohtaa. Loistava ääninäyttely, elokuvan näyttelijät.
Puutteet tai mitä jäin kaipaamaan(noiden korjausta vaativien ongelmien lisäksi):
-Shinyn kehittäjät eivät ole oikein hyödyntäneet Matrixin ominaisuuksia tarpeeksi, esim. jokaisellehan Matrixista pelastutulle opetetaan ns. superhyppy (katolta toiselle), miksei sitä ole pelissä? Tietenkin sen avulla jotkut kohdat olisivat liian helppoja, mutta sen poissaolo vaivaa :/
-agentit hyökkisivät muutenkin kuin silloin, kun juoni niin johdattaa. Agentit voisivat olla kuten Icon haamut.
-kentät ovat ovat aika mielikuvituksettomia (vampyyrikartano ja Vertigo-pilvenpiirtäjä poikkeuksia, omia suosikkejani) ja Max Paynen tyyliin 'putkia'. Vain joskus pelatessa jää jumiin, ja ratkaisu on tyyliin: "heitä stun- kranaatti, että ikkuna menee paskaksi, mutta et voi potkaista sitä rikki(lentokenttä)." tai "kiipeä seinää pitkin(kartano)" Kun nämä lopulta tajuaa, olo voi olla vähän kyrpiintynyt (itsellä ainakin näin). Tuntuu typerältä kun on kuitenkin noin helppo ratkaisu, mutta typerä 'puzzle'.
-ajo-osuudet olisi voitu ihan suosiolla jättää pois tai edes muokata niitä jotenkin kelvollisiksi. Mutta tajuaahan sen, että ne oli pakko peliin sisällyttää, kun elokuvassakin oli!
En kyllä tästä pelistä yli 40 euroa maksaisi, kaikin puolin liian tyydyttävä pelikokemus. Juonesta en tässä suppeassa kirjoituksessa jaksanut kertoa, mutta ei sekään mitenkään syvällinen ole. Ihan hauskaa tämän pelaaminen on, mutta parempaa seikkailua luulisi Matrixista saavan.
Numeroarvostelu:
PS2- versio 7½ (Max Payne saa PS2:lla

PC- versio (huimia ohjausongelmia, graafisesti konsoleita hieman edellä, tietty..?) 7
Mitähän PELAAJA antaa? Veikkaan 2-3, kovasti siinä Enter the Matrix- ennakossa kyllä ylistettiin, mutta ainahan vähän pitää
huhuh.