Vastaus: ESPN NHL Hockey 2k5
Okei. Tässä sitten yhden, intensiivisen, vuorokauden pelaamisen jälkeiset kommentit.
Heti ensiksi iskee järkytys. Aivan samat musiikit iskee päälle. Okei. Ei iso juttu, mutta miksei voisi edes lisensoida jotain uutta. Kolmas kausi putkeen alkaa tuo alkuvalikon tunnari jo kyrsiä,
Valikot ovat tasan yhtä epämiellyttävät käyttää kuin ennenkin ja esim. taktiikoitten muuttelu exhibition gameihin on entistä vaikeampaa. Lähinnä siksi, ettei niitä tahdo löytää pirullakaan.
Sliderit ovat muuttuneet entistä paremmiksi. Muutteluväli on nyt 16 pykälää(Asia jolla tuskin on mitään merkitystä) ja maalivahtien eri torjuntoihin liittyviä asioita(vastaantulo, kuinka paljon animaatioita käyttää, ennakointi) voi muuttaa, samoin kuin erikseen jäähyjen antamisherkkyyttä. Myös kamerakulmia voi zoomata hyvin eestaas, joten kerrankin näkee koko hyökkäysalueen kerralla.
Mutta se siitä ja siirrytään siihen mikä kaikkia kiinnostaa, eli peliosuuteen.
Aloituksissa ilmestyy aloituksen eri kuvakulmasta näyttävä pikkuruutu. Tätä ideaa en voi ymmärtää millään tavalla, sillä siitä ei ole mitään hyötyä ja se juuri saa ruudunpäivityksen notkahtamaan häiritsevästi aloituksissa. Eikä sitä saa edes mitenkään pois. Täytyy sanoa, etten ole tosin ihan varma, olisiko jotain kikkaa millä sen saa pois. Syytä tästä ohjekirjan irvikuvaa, joka tuli pelin mukana. Kymmenen sivua kontrollilistauksia ja kaksi sivua Xbox Liveä ja siinä se. ei mitään muuta. Jostakin kai se säästö on otettava tuolla myyntihinnalla.
Tekoäly pistää kampoihin kunnolla ja itse otin kunnolla turpiini Pro tasolla ensimmäiset viisi peliä. Sitten vihdoin Flames nujersi Bruinsin 4-2. Myönnän että hain heti 74s realistiset slidersäädöt, enkä edes yrittänyt perussäädöillä, mutta arvioisin säädöistä, että perusslidereillakaan peli ei todellakaan ole mitään ylinopeaa laserkiekkoa.
Erityisesti viehätti koneen kyky keksiä yhä uusia kikkoja murtaa puolustus ja yleensäkin hämätä pelaajaa. Kun entiseen tottuneena yritin katkaista varmaa syöttöä laitahyökkääjälle, kone tinttasikin kiekon vastustamattomasti etuyläkulmaan. Monta kertaa on ollut huuli pyöreänä, Maalivahdit eivät ole enää samoja teräsmiehiä ja lisää maaleja tuo pelkästään parempi kiekkofysiikka, kun reboundit ovat järkevämpiä ja vihdoinkin pääsee laukomaan vaikka suoraan ilmasta. Myös ohjauksia maalin edestä tulee entistä enemmän, koska kone hoitaa ne automaattisesti. Korkeasta mailasta tosin ei olla kuultukaan. Yhden vedon Iginla ohjasi oman hartiatasonsa korkeudelta maalin ylänurkkaan. Ei olisi tainnut mennä läpi oikeassa elämässä. Tekoäly toimii myös omien pelaajien kohdalla ja miehet ovat jatkuvasti järkevissä paikoissa ja yrittävät hakea hyvää paikkaa taktiikan mukaisesti. Mikään ei ole niin hienoa, kuin kiertää maalia ja kulmalta syöttää lätty toiselle nurkalle siellä odottavalle joukkuetoverille.
Sama homma toimii puolustuksen kanssa. Helpolla ei tilaa löydy(ellei rampauta tekoälyä liiaksi) ja kaikki mahdolliset paikat pitää kokeilla.
Alivoimalla kone ei enää heti kiekon saatuaan roiskaise kiekkoa taikurimaisesti, vaan oikeasti tilan antaessa periksi pelaa aikaa ja roiskii rännikiekkoja. Yleensäkään purkukiekot eivät ole enää korkeita roikkoja kuin harvoin, eivätkä siten toimi niin varmasti kuin ennen. Kiekon kanssa kikkailu toimii muutenkin paremmin, sillä pelaajien olleessa joukolla kiekon kimpussa, voi kiekon ampua myös toisen lavasta, eivätkä maalivahdit ime läheskään niin usein kiekkoja patjojen väliin, vaan kiekko jää usein pelattavaksi moken eteen, josta tähtipelaajat voivat helposti vipata kiekon yläpesään.
Yhteenvetona: Peliosuus itsessään on kehittynyt vähän, mutta sitäkin tärkeämmistä kohdista. Maaleja tulee kaikkialta, myös räkä- sellaisia, eivätkä one-timerit ole enää tappavan tehokkaita ja samalla ainoita keinoja. Mielikuvitus selkeästi palkitaan. Jääkiekon oikeat hyökkäyskuviot ja taktiikat toimivat tosin selvästi parhaiten, eli pelaaja, jolla on oikeasti jääkiekon suhteen pelisilmää, on selkeä ennakkosuosikki tasapäisessä ottelussa.
Niitä kuuluisia bugeja löytyy edelleen. Franchise-kautta en ole vielä aloittanut, mutta jotain laadunvalvonnasta kertoo, että erätauoilla ja pelin päättyessä tulevaan tulostauluun ei olla saatu numeroita osumaan valkoisen pohjan keskelle, vaan esim. kuutosesta ja kasista näkyy vain alin nolla. Niskalaukaus testaajille välittömästi! Varsinaisesta peliosuudesta, en ole havaittavia bugeja onneksi vielä löytänyt.
Kysykää ihmeessä, jos jokin tietty asia kiinnostaa. Kerron kyllä mielelläni enemmän.