Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Euro hyvä vai paha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja McKiller
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Perusteluita kiitos?

Itse en pidä euroista ollenkaan, mutta minkäs minä sille voin. Hauskaa se on aluksi, ihan uusi valuutta jne, mutta siihen tottuu aikanaan yhtä hyvin kuin markkaakin -- markka oli tosin Suomen valuutta jo kauan ennen kuin minä tulla tupsahdin tähän maailmaan.

Isäni on tällä hetkellä Itävallassa, tulee tänä yönä. On kuullemma todella kätsyjä ne eurot niin Itävallassa kuin Saksassakin (isäukko oli työmatkalla, Suomesta Saksaan, Saksasta Itävaltaan). On myös jännä nähdä, minkä näköisiä ovat Itävaltalaiset eurot :).

Aluksi eurojen totutteluun tarvitaan vain hieman päässälaskua, mutta sehän on kaikille vain hyväksi. Ei se euro niin läpeensä paha ole.

Pidetäänpä hiljainen hetki Wanhan Kunnon Marcan kunniaksi, Muropaketissa oli ihan sama juttu.

Siinä nyt sitten se hiljaisuus.

Kyllähän sitä markkaa toki tulee ikävä, mutta aina voi säilyttää seteleitä ja markkoja, ja myöhemmin lapsenlapsilleen pakinoida wanhoista gultaisista ajoista. Toisaalta, pistäpä nyt kirjeenkuoreen 20mk:n seteli ja heitä se jonnekin hyllylle. Anna lojua siellä n. 20 vuotta, niin keräilijät maksavat siitä ties kuinka monta euroa.

Markkaa tulee ikävä hyvin monessa muodossa: aina siellä vanhan kunnon kyläkaupassa tikkarit maksoivat markan, ja pullero täti aina pankin kassan takaa kysyi: "Montakos markkaa tililtä nostetaan?"

Muistelkaas tekin noita hyviä markka-aikoja, ai että.

Niin McKiller, voisit varmaan ihan omin sanoin selittää, miksi "euroissa ei oo mitään järkeä!".

Moni on euroja kiroillut, ihan vain sen totuttelun takia. Vanhuksille se on eniten rankimpaa, mutta eivätköhän nekin niihin euroihin totu, kunhan pelaavat tarpeeksi niitä hetelmäpelejä :).

Eurossa ei ole mitään vikaa. Saadaan eurooppaan vahva ja yhteinen valuutta.
Matkustaminen, kaupankäynti ja hintojen vertailu helpottuvat huomattavasti.
Mikäli Suomi olisi jäänyt euron ulkopuolelle, olisi markan arvo kohta paskapaperin veroista. Verratkaapa vaikkapa ruotsin kruunuun.
Tämä on tietenkin minun mielipiteeni, kertokaa te omanne.

Hyvä juttu! Toivotaan vielä että euro vahvistuu dollariin nähden jotta pelien importtaaminen jenkeistä tulee halvemmaksi. :)

Jos nyt ajatellaan noin tunnearvona, niin onhan se harmi että markka lähtee, mutta jos käytetään järkeäkin, niin olisihan se paljon helpompaa ja mukavampaa jos kaikkialla olisi yksi ja sama valuutta, siis ihan noin maapallonlaajuisesti. Valitettavasti tuo "utopia" tuskin ihan heti toteutuu =(

Minulla ei ole mitään euroja vastaan, sama se millä ostoksensa maksaa.

Joidenkin mielestä Suomelta meni itsenäisyys markan poistumisen johdosta, ihme whinetystä sanon minä; jo on hauras itsenäisyys jos se markan häviämisestä kaatuu...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan XRay

Aivan. Kunhan vain tottuu tuohon rahan uuteen arvoon, ja oppii maksamaan niillä "järkevästi".

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan XRay

Joidenkin mielestä Suomelta meni itsenäisyys markan poistumisen johdosta, ihme whinetystä sanon minä; jo on hauras itsenäisyys jos se markan häviämisestä kaatuu...

I agree

Eeurohan on helvetin hyvä juttu! Saadaan vahva valuutta ja jos Suomi ois jääny ulkopuolelle niin varmasti olisi ollu negatiivinen vaikutus Suomen taloudelle!

Vaihtelu virkistää.

Mitäs muuten jengi on tehny ekoilla euroillansa? Mä pyysin siskolta yhen euron (eka euro mihin ikinä koskin) ja pistin sen talteen.

Nyt pitäis vielä miettiä, mikä ois vika asia mitä markoilla ostaa. Sen pitäis olla jotain merkittävää. Samaten eka asia mitä euroilla ostaa.

En oo saanu kynteeni tota kahisevaa:rolleyes: joten odotan ihan innolla sitä "ensimmäistä" kosketusta:o

Tuli mieleen "Roope Ankan ensimäinen hilu;) "

Euro ei oikeastaan yksilötasolla muuta yhtään mitään.
Meidän nuoret aivomme oppivat hyvinkin pian suhteuttamaan hinnat ja eurot yhteen, jonka jälkeen kaikki on aivan niinkuin ennenkin.

Suuresti mainostettu etu siitä, ettei rahaa tarvitse ulkomaille mentäessä vaihtaa on kyllä melko marginaalista sekin. Eiköhän suurin osa matkoista kohdistu Ruotsiin, Venäjälle ja jonnekkin auringon alle missä vanhat valuutat porskuttavat. Keski-Euroopassa vaikuttavat ja interreilaajat voivat kyllä jotain hyötyäkin.

Meidän sukupolvellamma on enää hyvin vähän tunnesiteitä markkaan. Se ei enää symbolisoi itsenäisyyttä samalla tavalla kuin 1800-luvun lopulla enkä ainakaan minä jaa sitä kaipaamaan mistään muista kuin esteettisistä syistä. Eurokolikot vielä menevät, mutta setelit ovat kamalia. Pastellivärit eivät oikein toimi. Vanha satanen oli kyllä komea. Mutta markka katosi ja sillä siisti.
Suomen kielen menettämisen kohdalla voitaisiin jo puhua oman identiteetin ja itsenäisyyden menettämisestä, mutta Euron kohdalla moisesta puhuminen on pelkkää turhaa mesoamista.

Itse kyllä vähän kummastelin sitä, että Euron tuloa ei myllytetty tiedotusvälineissä vuoden lopussa läheskään niin paljoa kuin odotin. Verratkaapa esimerkiksi parin vuoden takaiseen milleniumbuumiin. Sitä hekumoitiin aivan jumalattomosti verrattuna Euroon, vaikka kumpikohan loppujen lopuksi vaikuttaa ihmisiin ja yhteiskuntaan enemmän.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Griever

Siitähän mäkin keksin ton ekan euron talteen pistää

Heh... toivottavasti toimii... :) Mutta eihän se nyt Roopenkaan onnenlantti ollut ensimmäinen raha jonka hän on omistanut, vaan ensimmäinen rehellisellä ja ankaralla työllä ansaitsemansa raha, joka olikin vielä väärän maan kolikko... Roope kun oli vielä Skotlannissa ja kolikko on jenkkiläinen kolikko.

Pilkunviilausta... tiedän ;) Ja en ole ikinä lukenutkaan Akkaria! (ai miksei kukaan usko...?) :D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peepmaster

tulee enemmän kolikoita. :D
Vähemmän.. Kun euron arvo on kovempi -> vähemmän valuuttaa verrattuna markkaan..

Edit: Ai niin, onhan euroissa se 1c kolikkokin..

Viimeksi muokannut moderaattori:
50 centtinen on isompi kolikkona kuin yksi uro, mikähän on syy. Sama oli myös parin muun kolikon kohdalla.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan jorhe
Saadaan eurooppaan vahva ja yhteinen valuutta.

Suhtaudun euroihin varovaisen myönteisesti. Pieni kritiikki on kuitenkin aina paikallaan:

-Valuuttana eurolla on kyllä ne näytöt vahvuuden osalta vielä antamatta... tasaista, vakaata alamäkeähän se on tähän mennessä mennyt. Tuo saattaa tietysti johtua vahvasta dollaristakin, eikä olla ikuista.

-Enkä olisi ihan vielä valmis nimittämään euroa yleiseurooppalaiseksi valuutaksi, ilman että Englanti on mukana.

-Erilaisten kolikoiden lukumäärä lisääntyy, mikä on mielestäni ihan nurinkurista kehitystä. Ennen pärjättiin viidellä erilaisella (10 p, 50 p, 1 mk, 5 mk, 10 mk), mutta nyt tulee vielä muutama lisää. Ainakin tuommoiset yhden ja kahdenkin sentin hilut olisi ilman muuta pitänyt unohtaa.

Ylös Bottom