Vastaus: F1 2010 [PS3 Hype]
Ei helevetti että tuossa Montrealin videossa näytti ohjaus ihan hirveältä. Onko sillä ohjauksella joku epilepsia-asetus, kun tuntuu että hiemankin ohjaussauvaa sivulle kääntämällä ratti kääntyy heti ääriasentoon (katsokaa ratin liikkeitä, huh huh mitä sontaa). Ketjussa oli aiemmin toinenkin padi video, niin siinä oli samanlaiset hermostuneet ratin liikkeet. Pitää ilmeisesti sitä tattia näpytellä että saa auton suuntaa muutettua loivasti. Toivoittovasti pelissä voi muokata ohjausasetuksia niin, että ohjaus on mahdollista siirtää tatilta ristiohjaimelle ja vieläpä niin, että se on sopivan herkkä olematta videossa nähdyn vammaisen näköistä. Mielestäni jos haluaa pelata autopelejä padilla ratin sijasta, niin ristiohjain on ainoa vaihtoehto, tatti ei vaan ole riittävän tarkka vaikka se nurinkuriselta kuulostaakin tatin laajemman liikeradan vuoksi. Mutta ne, jotka ovat pelanneet PS2 konsolin Gran Turismo 4 peliä ymmärtävät heti mistä on kyse, siinä oli ohjaus toteutettu ristiohjaimella erinomaisesti. F1 2010 pelin ohjaus näyttää sen sijaan tismalleen samanlaiselta kun Geoff Grammondin Grand Prix 4-peliltä kun sitä aikanaan yritti pelata digitaalisella joystickilla. Ohjaus oli tarkoitettu analogiselle joystickille ja ratille, digitaalisella padilla ohjaaminen oli juuri videossa nähdyn kaltaista typerän näköistä liikehdintää, jossa pienikin painallus johti pyörien täyskääntymiseen.
Toinen huolestuttava piirre on pelin ajotuntuma. En ole vielä itse pääsyt sitä kokeilemaan, mutta ainakin yksi piirre vahvistaa vahvat epäillyni pelin täysin arcademaisesta ajomallista, nimittäin hallitsemattomien 360° pyörähdysten puute. Kun katsoo gameplay videoita, niin esimerkiksi tänään tässä ketjussa ilmestynyt video jossa Red Bullilla ajetaan sateessa pelaajan menettäessä auton hallinnan, auto oikenee luisusta hämmästyttävän hyvin. Epärealistisen hyvin. Arcademaisesti. Normaalisti kun sateella auto lähtee lapasesta, vaikka kuljettaja heti kääntää pyörät vastakkaiseen suuntaan, niin auto silti pyörähtää täydet 360 astetta, joskus jopa kaksikin kertaa. Katsokaa vaikka YouTubesta vuoden 2008 Silverstonen kisaa ja incar kameran kuvia Massan näyttäessä esimerkkiä matkustajana olemisesta

Pelissä sen sijaan auto kääntyy ensin poikittain, mutta sitten ihmeellisesti oikenee pyorähtämättä täysin. Tämä on ardade-ajomallin tyypillisiä piirteitä, siihen yritetään aina hakea muuten vaikeusastetta sillä, että kiihdytettäessä auton perä pyrkii karkaamaan alta ja auto pyörähtää herkästi (ei kuitenkaan 360 astetta).
Kolmanneksi tekoäly on videoissa nähdyn perusteella surkeaa. Näyttää ihan naurettavalta ja ennen kaikkea epärealistiselta AI:n ohjastamien autojen äkkijyrkkä seilaus laidasta laitaan, kesken mutkienkin. Oikeassa elämässä F1-autot ei paljoa linjojaan mutkassa ollessan vaihtele, tai jos vaihtavat niin se johtaa ulosajoon, katsokaa vaikkapa videota Heikki Kovalaisen ulosajosta Malesian vuoden 2009 kisassa. Joten en ihmettele kyllä yhtään joitakin arvosteluja, jossa pelille oli annettu 6/10 pistettä. Nähdyn ja luetun perusteella se taitaa olla se realistisin arvio pelille, toivottovasti olen väärässä.