Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2020

Siellä se nyt latautuu. Tuli tuo Seventy Edition hommattua 33€, on vähän kipurajan yli mut antaa mennä nyt. Viimeisin peli mitä pelannut näytti olevan F1 2012 joten hetki vierähtänyt, varmaan hieman parantunut peli siitä. :D
Peli on parantunut huomattavasti. Edelleenkään ei ole mikään täydellinen simu, mutta silti yksi parhaista autopeleistä tällä hetkellä. Miksikö? Ensinnäkin kisaamisen tunne on saatu todella hyvälle tasolle. Tällä tarkoitan tietysti moninpeliä, mutta myös yksinpelissä tekoälyä vastaan on todella hyvää vääntöä. Tässä auttaa se että vaikeustasoa voi säätää prosentin tarkkuudella, joten sieltä kyllä löytyy sopivan haastava vaikeustaso kaikille.

My Team -pelimuoto myöskin puhaltaa uutta intoa ajaa tekoälyä vastaan, kun sen saa tehdä oman tiimin väreissä. Itsellä jäi yksinpelin puoli 2019 versiossa lähes pelaamatta, vaikka moninpeliä väänsin kymmeniä ellen satoja tunteja. Nyt olen pelannut My Teamia melkein yhtä paljon kuin moninpeliä. Siinä on vaan sitä jotain kun saa itse säätää sponsorit, kehittää autoa ja kuskia, neuvotella toisen kuskin paikasta ja tehdä kaiken muunkin oheistoiminnan. Siihen päälle tietysti itse kisaaminen varsin hyvin ajavaa tekoälyä vastaan. AI puolustaa paikkaansa ja ajaa välillä aika kovaakin mutkaan yrittäen viime hetken ohitusta. Ne myös kolaroivat keskenään ja keskeytyksiä tulee muutenkin mukavan usein.

Edellisessä My Team kisassa Kanadassa varikolta kerrottiin että Bottakselle on jotain ongelmia auton kanssa. Bottas oli sillä hetkellä toisena. Itse olin viidentenä. Ja kappas vaan Bottaksen vauhti hidastui selvästi vaikkei kuitenkaan joutunut keskeyttämään. Hän ei kuitenkaan päästänyt ketään ilmaiseksi ohi, joten taakse muodostui muutaman auton jono ja palkintokoroke paikoista käytiin kova kamppailu aina ruutulipulle saakka. Olin lopulta neljäs. Toisaalta ei tämän hetkisellä oman tiimin autolla pitäisi Mersuille pärjätäkään, joten tämän kaltaiset tapahtumat ovat oikeastaan ainoa mahdollisuus taistella itsensä kolmen parhaan joukkoon. Mentiin rystyset valkoisena viimeiset mutkat mutta ei tällä kertaa auttanut. :)
Lisätään vielä sen verran että suosittelen ajamaan vähintään 25% kisoja. Tämä siksi että silloin mukana on pakollinen varikkokäynti. Lyhyet viiden kierroksen kisat ovat moninpelin puolella välillä ihan jees, mutta kyllä siinä katoaa aika paljon formula-ajamisen fiilistä jos ei tarvitse miettiä rengastaktiikkaa tai sitä pystyykö venyttämään ensimmäistä stinttiä tai olisko nyt hyvä paikka undercutille tai onko sateen uhka todellinen viimeisille kierroksille. 25% kisat ovat sen 11-20 kierrosta radasta riippuen, joten alle puoleen tuntiin nekin käytännössä aina ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tällainen katsottua ajankuluksi ja onhan siellä vaikka minkä näköistä rävellystä vuosien varrella tehty. Kultaisimmat muistot tulee vuosilta 96 ja 99 PS1 sitten 2001-2003 PS2 ajoilta, kyllä siinä taisin 2004-2006 ostaa pelejä mutta aika vähäisiksi jäi pelaaminen. Sen jälkeen siirryttiin PC puolelle 2010-2012 ja ne näytti tuossa videollakin edelleen ihan kelpo peleiltä vaikka toki uudet on paljon hienompia. Mutta kun sarja tuntui junnaavan vain paikoillaan niin päätin ottaa vähän taukoa, se sitten venähti 8 vuoden mittaiseksi ennenkuin tuli F1 peli joka vaikutti kiinnostavalta, 2019 oli jo melko lähellä hankintaa mutta taitaa se tuo My Team mode olla se joka vihdoin käänsi kelkan. Nyt sitten katsotaan onko tästä mihinkään ja mielenkiinnolla odotellaan uuden sukupolven F1 peliä joskus ensivuonna.





EDIT: 2 ja puolen tunnin setti alla, ensifiilis kokonaisuutena fantastinen. Ensimmäisenä pistää silmään aivan huikeat auto grafiikat, photorealistisen näköinen menopeli ja saa fiiliksen kattoon. Radalle kun päästään niin taso ei ole niin korkealla, selkeästi tulee rajoitteet vastaan mutta ei sitä voi rumaksi kutsua, samaa ongelmaa on kaikissa tämän sukupolven ajopeleissä ettei ratagrafiikat vastaa upeita autoja. Erona on kuitenkin se että tässä on vauhti niin kova ja ohjaamo täynnä käsiä ettei siinä paljon ympärilleen vilkuilla, joten tämä unohtuu pian ja alkaa keskittyminen siihen joka tässä pelissä on parasta. F1 auton ajaminen ei ole koskaan ollut näin hauskaa ja samalla saa keskittyä 100% kun miljoona eri toimintoa joita pitäisi käyttää samaan aikaan ja kun ei ole tottunut niin aikamoiseksi sekoiluksi se alussa menee. Kyllä siihen sitten jokusen kierroksen jälkeen alkoi tottua ja sitten otetaan alle Valtterin musta peto ja Australiaan mini harjoitukset ja sitten aika-ajot, vaikeustasoksi valitsin 60% eli Hardin minimi taso. Vauhti näytti harjoituksissa riittävän top 5, vaikka käytin medium seosta ja muut softia. Aika-ajoissa sitten Lewis näytti mistä kana pissii ja iski sellaisen ajan että muut jäi nuolemaan näppejään, itse olin 10 jääden 1.6 sekuntia Hamiltonin kärkiajalle. Kisa sujui yllättävän hyvin kiitos huimasti parantuneen tekoälyn siitä kun viimeksi on koskenut F1 peliin, helposti pystyy ajamaan ihan omaa vauhtia ja etsimään sitä ohituspaikkaa eikä tarvitse pelätä että edellämenevä ajaisi mutkiin jotenkin hitaasti. Olin jo noussut 6 paikalle (5 kierroksen kisa)kun sitten viimeisellä kierroksella kolhasin Ricciardon Renaultin perään kun ahneuksissani halusin lisää sijoja, eihän siitä voinut syyttää kun itseään ja lopulta valuttelin maaliin kahdeksantena.

Pelin koko presentaatio huokuu autenttisuutta mitä TV lähetyksissä näkee ja varikolla voi katsella ruuduista vaikka mitä infoa ja seurata muiden ajamista yllättävän hyvännäköisestä live kamerasta. Voi kustomoida oman värityksen autolle ja muokata kuskiaan, oma kuski on Suomen kansalainen Japanissa syntynyt Ryu Hazuki (Finnish Flash) :D Ensin meinasin tehdä nais kuskin mutta se olisi ollut liian outoa F1.

Yritin tuolla Xboxin Elite ohjaimen takavivuilla leikkiä että ne olisi vaihdevipuja mutta ei siitä oikeen tullut mitään kun kädet niin ihme asennossa että tulee kipeeks kun hetken ajelle, palattiin sitten perus X ja A nappeihin.

1440p resoluutiolla ja kaikki asetukset tapissa (lähes) peli pyörii 130-150 FPS, ei stutterointia eikä mitään nykimistä, se on sulava kuin mikä pelata.

Jos jotain miinuksia pitää hakea niin kun muut kuskit lähtee varikolta se näyttää aivan hirveältä kun autot nykien kääntyy varikkosuoralla. Katsotaan mitä mietteitä löytyy kun saa oman tiimin alle ja lähtee kisaamaan jos nyt ei tosissaan niin ainakin yritetään olla mahdollisimman hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
1.06 päivitys toi eilen mustan mersun myös pleikkarille. Myteam alkoi myöskin toimimaan aiemmalla päivityksellä. Jumi itsellä finance kohtaan valikossa ja kaatui. Latausajat oli vieläkin tooooooosi hitaat. Pitää käydä tuosta lukemassa onko muutosta tulossa ja onko muilla ongelmaa vai onko itsellä jotenkin asennus kussut
 
Ensimmäinen kisa harjoituksineen kaikkineen Australiassa ajettu. Nuo harjoitus testit tuntuvat todella vaikeailta, en tiedä onko tarkoituskin mutta saa ihan tosissaan vääntää jotta niihin aikoihin edes pääsee saatikka sitten pitäis renkaita/bensaa säästellä. Eikä taida olla mahdollisuutta ihan vapaasti mennä radalla vaan testaamaan säätöjä ?

Kun niistä päästiin niin aika-ajot päättyivät ensimmäiseen osioon ollen 18, vähän jäi harmittamaan ettei voinut seurata loppuun. Kisassa en ollut tottunut siihen että on lämmittely kierros niin eikun kaasu pohjaan ja jäin ihmettelmään että miks muut ei liiku :D Eikun kisa alusta kun tajus että tuli tehtyä hupsis. Kerran osuin auton perään ja pyörähdin puoliksi ja kerran kolhaisin seinään sen verran että etusiipi vahingoittui ja se hidasti ajamista ja en pysynyt kunnolla muiden perässä. Varikkokäynnin jälkeen sitten ohitin molemmat Williamsit ja tallikaverin ja parin keskeytyksen ansiosta olin lopulta 17. Yhden Williamsin ohittaessani huomasin ettei tekoäly ole ihan nuija koska sukelsin aika kovaa vauhtia sen rinnalle ekaan mutkaan ja se osasi salamannopeasti väistää minua kun huomasi asian, toisella kerralla kyllä tuli pieni osuma kun rintarinnan ajettiin sitä vammaisen vasenoikea tuplamutkan jälkeistä vinoa suoraa.

Miinuksia tulee se että jos sulla on flashpackit käytössä niitä on kolarin sattuessa pakko käyttää ja isompi miinus on se ettei saa vapaasti määrittää sessioiden pituutta, 50% tuntuu hivenen liian lyhyeltä ja 100% taas saisi istua puoltoista tuntia rystyset valkoisena ja jännittää joka mutkaa.

My Team modessa on ihan järkyttävä määrä kaikkea kehitettävää ja valikkoa joista ei ole vielä ihan perillä joten opetellessa menee, vaikuttaa kuitenkin hyvin tehdyltä modilta.

Ajaminen on vähän hakusessa vielä ja olen aina inhonut Australiaa joten onneksi se on nyt alta pois.
 
Kyllä siellä ajamaan pääsee vapaasti testeissä.
Älä mene sinne ”monitorille”, vaan siinä ohjaamossa suoraan painat X pleikalla / A Xboxilla. Sit tulee uusi valinta. Suoraan nopealle kierrokselle, tai varikolta lähtö.
 
Miinuksia tulee se että jos sulla on flashpackit käytössä niitä on kolarin sattuessa pakko käyttää
Jos tällä tarkotat keskeytykseen johtaneita kolareita, niin ei oo pakko käyttää. Se mennee automaattisesti uusintaan, mutta siitä voi poistua käyttämättä flashbackia, jollon avautuu valikko josta voi valita retire from session.
 
Jos tällä tarkotat keskeytykseen johtaneita kolareita, niin ei oo pakko käyttää. Se mennee automaattisesti uusintaan, mutta siitä voi poistua käyttämättä flashbackia, jollon avautuu valikko josta voi valita retire from session.

Näin sitä tyhmä oppii uusia asioita, kiitos.
 
Nuo harjoitus testit tuntuvat todella vaikeailta, en tiedä onko tarkoituskin mutta saa ihan tosissaan vääntää jotta niihin aikoihin edes pääsee saatikka sitten pitäis renkaita/bensaa säästellä.
Vaikeustasoa voi myös halutessaan tiputtaa, jos haluaa My Team -moodissa taistella edes keskikastissa. Itseäni ei ainakaan letkan perällä ajaminen oikein innostanut kun aloitin vaikka tiedostinkin, ettei nyt ihan uudella tallilla ois realistisesti mahdollisuuksia parempaan, mutta kun oma sisäinen Kimi ei oikein jaksais innostua moisesta. Säädin lopulta AI:n My Team -moodissa 80:n paikkeille niin nyt pääsee sentään viimeisistä pistesijoista ajamaan kilpaa.
 
Vaikeustasoa voi myös halutessaan tiputtaa, jos haluaa My Team -moodissa taistella edes keskikastissa. Itseäni ei ainakaan letkan perällä ajaminen oikein innostanut kun aloitin vaikka tiedostinkin, ettei nyt ihan uudella tallilla ois realistisesti mahdollisuuksia parempaan, mutta kun oma sisäinen Kimi ei oikein jaksais innostua moisesta. Säädin lopulta AI:n My Team -moodissa 80:n paikkeille niin nyt pääsee sentään viimeisistä pistesijoista ajamaan kilpaa.
Itse olen vaihdellut vaikeustasoa jopa ratakohtaisesti kun tiedän että jossain radoissa AI on selvästi parempi ja jossain taas itse olen. Olen myös yrittänyt löytää sellaisen vaikeustaso tähän ensimmäiseen kauteen, että juuri ja juuri kamppailisin pistesijoista.

Yllättävän paljon on ainakin omalla ajamisella ratakohtaisesti heittoa. Australiassa en pärjää yhtään, mutta heti perään Bahrainissa vaikeustasoa pitää nostaa ainakin kymmenen pykälää.
 
Latausajat oli vieläkin tooooooosi hitaat. Pitää käydä tuosta lukemassa onko muutosta tulossa ja onko muilla ongelmaa vai onko itsellä jotenkin asennus kussut
Eivät välttämättä niin pitkät, kuin PC2:ssa. Tosin myös edellisissä f1-peleissä on pitkiä latausaikoja.
Seuraavan sukupolven konsolit lupailee olemattomia latausaikoja.
 
Yllättävän paljon on ainakin omalla ajamisella ratakohtaisesti heittoa. Australiassa en pärjää yhtään, mutta heti perään Bahrainissa vaikeustasoa pitää nostaa ainakin kymmenen pykälää.

Olen huomannut ihan samaa ja itselläni oli tätä AI:n tason heilahtelua ollut myös sarjan aikaisemmissa peleissä. Tässä on tosiaan hyvä kun pystyy sessio/ratakohtaisesti AI:n tasoa säätämään niin ei mene koko kausi tuskasteluksi/yksin ajettavaksi jos alussa ei osaa laittaa vaikeustasoa kohdalleen.
 
Autot tuntuu olevan todella aliohjaavia, tuntuu että ei millään käänny hitaisiin mutkiin ainakaan vakio säädöillä.
Säätääkö porukka diffiä kesken kierroksen että saa auton kääntymään.
 
Autot tuntuu olevan todella aliohjaavia, tuntuu että ei millään käänny hitaisiin mutkiin ainakaan vakio säädöillä.
Säätääkö porukka diffiä kesken kierroksen että saa auton kääntymään.
En kesken kierroksen, mutta en kyllä aja vakiosäädöillä muutenkaan.

Jos ajaisin, niin se Default (asetus 3) on semmoinen ihan hyvä kompromissi radalla kuin radalla.
 
Mites tuon vaikeustason kanssa, kun australiassa tuntui ihan sopivalta ja nyt Bahrainissa olin aika-ajojen 7 ja se tuntui liian helpolta. Onko yleinen vaikeustaso enemmän Australian vai Bahrainin tasolla, eli hilaanko vähän ylemmäs seuraavaan kisaan vai annanko olla siinä missä nyt on.
 
Mites tuon vaikeustason kanssa, kun australiassa tuntui ihan sopivalta ja nyt Bahrainissa olin aika-ajojen 7 ja se tuntui liian helpolta. Onko yleinen vaikeustaso enemmän Australian vai Bahrainin tasolla, eli hilaanko vähän ylemmäs seuraavaan kisaan vai annanko olla siinä missä nyt on.
Bahrain on ainakin itselle yksi helpoimmista, kun taas Australia on sieltä vaikeimmasta päästä. Eli itsellä vaikeustaso seilaa noiden kahden kisan välimaastossa.
 
Bahrain on ainakin itselle yksi helpoimmista, kun taas Australia on sieltä vaikeimmasta päästä. Eli itsellä vaikeustaso seilaa noiden kahden kisan välimaastossa.

Okei no täytyy vielä seuraava kisa katella, jos tuntuu liian helpolta niin pistää vähän vaikeammaksi.
 
Okei no täytyy vielä seuraava kisa katella, jos tuntuu liian helpolta niin pistää vähän vaikeammaksi.
Hieman kyllä ärsyttää, kun AI:n taso on niin epätasaista kisasta toiseen. Monacossa ja Azerbaizanissa sama vaikeustaso ja eroa tuloksissa oli melkein 15 sijaa. Kummatkin kuitenkin katuratoja.
 
Hieman kyllä ärsyttää, kun AI:n taso on niin epätasaista kisasta toiseen. Monacossa ja Azerbaizanissa sama vaikeustaso ja eroa tuloksissa oli melkein 15 sijaa. Kummatkin kuitenkin katuratoja.
Itsellä ihan sama. Monaco jäätävän hankala. Azerbaidzan taas helppo.

Onhan tuo ärsyttävää, mutta yhden kauden jälkeen tietää missä mennään ja pystyy säätämään vaikeustason kohdalleen kisakohtaisesti. En myöskään syyttäisi täysin tekoälyä. Itse olen ainakin tosi huono Monacossa, niin ihan oikeutetusti jää hännille.
 
Itsellä ihan sama. Monaco jäätävän hankala. Azerbaidzan taas helppo.

Onhan tuo ärsyttävää, mutta yhden kauden jälkeen tietää missä mennään ja pystyy säätämään vaikeustason kohdalleen kisakohtaisesti. En myöskään syyttäisi täysin tekoälyä. Itse olen ainakin tosi huono Monacossa, niin ihan oikeutetusti jää hännille.
Joo kyllä se on enemmän omasta ajosta kiinni. Mulle taas Monaco on tosi helppo, kun sitä on hierottu iät ja ajat. Sitten taas Azerbaidzan on ehottomasti vaikeimmasta päästä.
 
Ylös Bottom