Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2020

Joo kyllä se on enemmän omasta ajosta kiinni. Mulle taas Monaco on tosi helppo, kun sitä on hierottu iät ja ajat. Sitten taas Azerbaidzan on ehottomasti vaikeimmasta päästä.
Aika jännä. Eli se on sit vaan treenin puutetta. Jännä silti, että menee noin ristiin helpot ja vaikeat kisat.
 
Joo kyllä se on enemmän omasta ajosta kiinni. Mulle taas Monaco on tosi helppo, kun sitä on hierottu iät ja ajat. Sitten taas Azerbaidzan on ehottomasti vaikeimmasta päästä.
Itsekin Monacoa tahkonnut 90 luvulta ja tässä en halua edes mennä sinne. Kasinon mutkassa ei toivoakaan, että auto kääntyisi pädillä. Tyhjäkäynnillä joutuu vetämään mutkan läpi.
 
Itsekin Monacoa tahkonnut 90 luvulta ja tässä en halua edes mennä sinne. Kasinon mutkassa ei toivoakaan, että auto kääntyisi pädillä. Tyhjäkäynnillä joutuu vetämään mutkan läpi.
Sama täällä, pitää antaa auton liukua sen mutkan läpi. Viikonloppuna tuli kaivettua piiiitkästä aikaa rattia kaapista, mutta ei silläkään kyllä kovin vahvasti Monacossa ajamiset sujuneet. Siinä syynä tosin todennäköisesti harjoituksen puute & ratin konfiguraatio. En jaksanut alkaa googlettelee parhaita säätöjä sille netistä.
 
Saako tuon kauden pituuden muutettua jokaisen kauden välillä my teamissa.valitsin ekalla kaudella 16 kisaa. 10 olisi itselleni passeli. Saisi ajella vain lempiradoilla.
 
Itellä on vähän semmonen että koko ajan vaan yrittää saada sitä aliohjausta vähemmäksi.
Tämä peli myös turhauttaa aika paljon, aivan super vaikea päästä hitaista mutkista kunnolla ulos kun se myös yliohjaa niin herkästi.

Ensin meet mutkaan ja auto aliohjaa ihan pirusti ja sitten kun lähet ulos niin yliohjaa, siitä ajamisesta tulee yhtä taistelua noita tilanteita vastaan, en ainakaan itse pääse nauttimaan siitä ajamisesta yhtään kun koko ajan saa taistella sitä autoa vastaan.
 
Ensi tuntumaltaan hyvä peli, omat virheet kostautuvat, mikä tekee vielä realistisemman ajotuntuman jopa pädillä. Aionpa alkamaan uramoodia pelailemaan, joko kuskina tai luotsaan tiimiä MyTeamissa. Myöhemmin tulee patchin mukana kuluvan kauden F2-autot.
 
Viimeksi muokattu:
Voisko joku selittää hieman tämän pelin online tiloja. Mikä esim se e-sports tila on?

Kun ajaa time trialia, niin välillä peli ilmoittaa että olet rankingissa sijalla 8000 jne. Mistä näkee tämän koko listan ratakohtaisesti?
 
Voisko joku selittää hieman tämän pelin online tiloja. Mikä esim se e-sports tila on?

Kun ajaa time trialia, niin välillä peli ilmoittaa että olet rankingissa sijalla 8000 jne. Mistä näkee tämän koko listan ratakohtaisesti?
Ratavalikossa painamalla kolmio-näppäintä. PCars 2:n tapaan ei ole eritelty padi- ja rattipelaajia erikseen. Aikaisemmista osista tiedän, että parhaat ajaa manuaaleilla ja ratilla.
 
Mitenhän paljon vaikuttaa parantavasti aikaan, jos osaa säätää audon radalle hyvin? Oletusasetuksilla ei varmaan ole mitään mahdollisuuksia mihinkään 1000 parhaan joukkoon ajaa?
 
Mitenhän paljon vaikuttaa parantavasti aikaan, jos osaa säätää audon radalle hyvin? Oletusasetuksilla ei varmaan ole mitään mahdollisuuksia mihinkään 1000 parhaan joukkoon ajaa?
Aika heikosti oletusasetuksilla noita aikoja rikotaan. Default asetuksissa 1-3 on liian vähän suoranopeutta ja oletusasetuksissa 4 ja 5 autosta katoaa niin paljon stabiilisuutta, ettei niillä pärjää mutkissa. Joten kyllä, oletusasetuksilla on hyvin vaikea ajaa kovia aikoja aika-ajossa. Toisaalta taas Default 3 on ihan ok setup vaikka My Teamiin ja vaikka ihan moninpelimittelöihinkin. Radalla kun tapahtuu silloin niin paljon kaikkea, ettei aika-ajokierroksen tasoisia kierroksia juuri ajeta.

Parit perusvinkit auton säätöön.

1. Perusasetuksilla auto on melkein radalle kuin radalle liian korkealla, joten autoa tontiin vaan. Esim eteen arvo 2 ja taakse 4. Nämä riippuu aika paljon mikä rata ja kuinka pahat kanttarit. Joskus olen ajellut jopa 1 ja 3. Tämä tuo heti lisää suoranopeutta.

2. Kun auton laittaa tontiin on syytä löysentää jousitusta tai muuten on aika pomppiva ja kiikkerä ajettava. Nämä voi laittaa ykköseen tai ainakin lähelle sitä.

3. On throttle differential lähelle 50 prosenttia. Tässä menettää vähän mutkista lähdössä kiihdytystehoa, mutta samalla auto on paljon stabiilimpi ja helpommin ajettava.

4. Säätämällä pyörän kulmia agressiivisemmiksi auto kääntyy paremmin antaen enemmän pelivaraa siipien asetuksille ja pienemmät arvot siivissä tarkoittavat parempaa suoranopeutta.

Kaiken kaikkiaan siis pyrkisin mahdollisimman hyvään suoranopeuteen, mutta tietenkin niin että mutkissa on vielä järkevä ajaa. Tässä nyt ainakin jotain lähtökohtia, joista voi testailla sopiiko omaan ajoon.

Disclaimer: nämä siis itselle hyviksi todettuja asetuksia. Älkää ampuko lähettiä. :)
 
Valmiista setupeista preset 4 on yleisesti paras ja hyvä lähtökohta omille setupeille lähteä säätämään.

Time Trialissa voit myös kopioida muiden setupeja, joten tähän kannattaa tutustua ja kokeilla vähän miltä mikäkin tuntuu. Niistä on hyvä lähteä sitten hienosäätämään itselle sopivaa.

Yleisenä vinkkinä säätöihin, throttle differential on hyvä laittaa 50 %. Rengaspaineet kannattaa radalla kuin radalla säätää mataliksi, sillä kumit ylikuumenee muutoin helposti.

Jarrutehon voi huoletta tässä pelissä laittaa 100 prosenttiin ja jakauman 50 %. Tällä on helppo vielä hallita jarrutuksia ilman ABS:ssääkin.

Top 1000 pääsy on jo hyvä suoritus TT ssä. :)
 
Uutta kautta polkastaan käyntiin taas viikon päästä, tällä kertaa ajoavut on kielletty.


Jos joku oli sarjaa vailla XBoxin puolella, niin semmonenkii tuli vastaan: F1 e-series. Parhaiten heidät tavottaa ig:stä, @ F1eseries
 
Piti ihan tälle forkalle liittyä nyt kun täältä löytyi tästä pelistä näinkin aktiivinen ja hyvä suomenkielinen keskustelu. Ihan koko ketjua en vielä jaksanut läpi lukea mutta pitää kohta enemmän.

Peli tuli osteltua tuossa reilu viikko sitten. Alustana PS4 ja ihan ohjaimella pelailen. Aikoinaan tietysti junnuna tuli omistettua ps1-ps2 -aikoina lähes kaikki f1-pelit jossain vuosien 1998 ja 2008 välillä. Sittemmin jäivät, ja vasta kun 2017 ostin ps4:n tuli siihen ostettua F12017. Tuota tuli jonkin verran pelattua, mutta ei enää pariin vuoteen ennen kun tänä kesänä alkoi taas kiinnostaa.

Nyt alkoi tosiaan taas kiinnostaa ja ostelin uuden pois. Meikäläisen kriteereillä erinomainen peli. Tullut aloitettua ensin ihan satunnaisilla kisoilla noin 60% vaikeustasolla ja nyt tullut sitten keskityttyä MyTeam-pelimuotoon ja vaikeustason nostin 75 paikkeille. Tuo on kyllä erittäin mukava pelimuoto. Ensimmäistä kautta ajeltu nyt Singaporeen asti. Tallikaveriksi nappasin pikku-Schumin kakkosista. Aikamoista hännillä ajelua se aluksi oli ja Williamsienkin voittaminen oli vaikeaa. Jossain vaiheessa alkoi vähän jo päästä taistelemaan paikasta aika-ajossa toiseen jaksoon, ja sitten Montrealissa pamahti jättipotti, kun ensin aika-ajossa paras sija 11. ja sitten kisassa turva-auton tultua radalle juuri sopivast stoppien aikaan paineltiin hirveällä mäihällä kolmanneksi ja samalla kertaa ekat pisteet ja podium. Jokunen pistesija senkin jälkeen ironnut, ja pääsponsorin asettama tavoite 8. sijasta valmistajien sarjassa on hyvin aikataulussa. Pikku-Schumi ei tosin ole toistaiseksi pystynyt pisteiden merkeissä tähän tavoitteeseen auttamaan.

Täysi MM-sarja, 25% kisat ja täydet aika-ajot. Vapaita harkkojakin pitää ihan oikeasti ajella että saa säätöjä kuntoon. Lähinnä sitä rataan tutustumista ja aika-ajosimua niissä ajellut. Tällä sivulla olkin näköjään hyviä neuvoja auton säätelyyn, pitää ottaa huomioon. Varsinaisen auton kehittämisen tajusin kunnolla vasta kun kausi oli jo jonkin verran pyörinyt mutta nyt tuo tuosta lähtee kehittymään.

Kisavauhti ollut iso ongelma. Aika-ajossa nykyään pääsee lähes aina vähintään toiseen osioon ja jopa top10 pystyy haastamaan, mutta kisassa sitten ei tunnu vauhti millään riittävän ja hirveäksi peittelyksi menee jos haluaa hyvät sijat säilyttää. Vielä en ole keksinyt mikä tuohon auttaisi. Kehittyykö auton kehittymisen mukana sitten, vai pitäisikö ajella harkoissa sitä kisasimulaatiota enemmän?

No nyt loppukautta kohti vielä muutamat pisteet himaan ja se 8. sija sarjassa. Tallikaveri menee sitten ainakin vaihtoon, ja jännä nähdä muutenkin miten vaihtuu kuskipaikat sun muut. Tuli kyllä positiivisena yllätyksenä itselle että sekin on tässä pelissä mahdollista!

Kunhan My teamia nyt jaksaa hakata merkkimestaruuteen asti niin sitten uusi projekti käyntiin careerissa F2:sta alkaen. Siinäkin nuo viikonloput sprinttikisoineen ihan hauskoja.
 
Aika heikosti oletusasetuksilla noita aikoja rikotaan. Default asetuksissa 1-3 on liian vähän suoranopeutta ja oletusasetuksissa 4 ja 5 autosta katoaa niin paljon stabiilisuutta, ettei niillä pärjää mutkissa. Joten kyllä, oletusasetuksilla on hyvin vaikea ajaa kovia aikoja aika-ajossa. Toisaalta taas Default 3 on ihan ok setup vaikka My Teamiin ja vaikka ihan moninpelimittelöihinkin. Radalla kun tapahtuu silloin niin paljon kaikkea, ettei aika-ajokierroksen tasoisia kierroksia juuri ajeta.

Parit perusvinkit auton säätöön.

1. Perusasetuksilla auto on melkein radalle kuin radalle liian korkealla, joten autoa tontiin vaan. Esim eteen arvo 2 ja taakse 4. Nämä riippuu aika paljon mikä rata ja kuinka pahat kanttarit. Joskus olen ajellut jopa 1 ja 3. Tämä tuo heti lisää suoranopeutta.

2. Kun auton laittaa tontiin on syytä löysentää jousitusta tai muuten on aika pomppiva ja kiikkerä ajettava. Nämä voi laittaa ykköseen tai ainakin lähelle sitä.

3. On throttle differential lähelle 50 prosenttia. Tässä menettää vähän mutkista lähdössä kiihdytystehoa, mutta samalla auto on paljon stabiilimpi ja helpommin ajettava.

4. Säätämällä pyörän kulmia agressiivisemmiksi auto kääntyy paremmin antaen enemmän pelivaraa siipien asetuksille ja pienemmät arvot siivissä tarkoittavat parempaa suoranopeutta.

Kaiken kaikkiaan siis pyrkisin mahdollisimman hyvään suoranopeuteen, mutta tietenkin niin että mutkissa on vielä järkevä ajaa. Tässä nyt ainakin jotain lähtökohtia, joista voi testailla sopiiko omaan ajoon.

Disclaimer: nämä siis itselle hyviksi todettuja asetuksia. Älkää ampuko lähettiä. :)
Yritin näitä laitella pikku hiljaa, mutta vaikka kierrosaika pieneni selvästi, niin auto ei pysy tiessä ollenkaan. Esim hollannin pääsuoralle tultaessa ennen mennyt kaasu pohjassa, nyt lähtee perä alta heti. Muutamassa muussakin kohdassa perä ei pysy laisinkaan tiessä.

Mitä säädän, jotta perän pito kasvaa?
 
Yritin näitä laitella pikku hiljaa, mutta vaikka kierrosaika pieneni selvästi, niin auto ei pysy tiessä ollenkaan. Esim hollannin pääsuoralle tultaessa ennen mennyt kaasu pohjassa, nyt lähtee perä alta heti. Muutamassa muussakin kohdassa perä ei pysy laisinkaan tiessä.

Mitä säädän, jotta perän pito kasvaa?

Laita lisää takasiipeä ja/tai perän jousitusta löysemmälle.
 
Ylös Bottom