Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2021

Gigantista peli lähtee 49,95e. Tuleekohan tuo 2020 versio gamepassiin, kun tää tulee ulos. Oliko tässä nyt next gen ominaisuuksia?
Jos vanhat ennusmerkit pitävät paikkansa, niin edellisen vuoden versio tulee hetken päästä Game Passiin. Näin on mennyt viimeiset kaksi vuotta. Toki tilanne voi nyt muuttua kun EA omistaa Codemastersin. Toisaalta EA Play on Game Passissa, joten melkein tämän pitäisi olla jopa varmempi Game Passiin lisäys.

Next gen -ominaisuuksia:
60fps ja 120fps grafiikkavaihtoehdot
Ray Tracing replayssa, broadcasteissa ja show roomissa.
Paranneltu 3D tilaääni käytit sitten Sonyn 3D ääntä tai Xboxilla Dolbya.
Ja sitten vielä PS5:llä tietysti DualSense -tuki.

Näyttää pirun hyvältä. Ainoa henk.koht. huolenaihe on, että toimiiko Thrustmasterin ratti mukisematta Series X -version kanssa.
 
Jos vanhat ennusmerkit pitävät paikkansa, niin edellisen vuoden versio tulee hetken päästä Game Passiin. Näin on mennyt viimeiset kaksi vuotta. Toki tilanne voi nyt muuttua kun EA omistaa Codemastersin. Toisaalta EA Play on Game Passissa, joten melkein tämän pitäisi olla jopa varmempi Game Passiin lisäys.

Next gen -ominaisuuksia:
60fps ja 120fps grafiikkavaihtoehdot
Ray Tracing replayssa, broadcasteissa ja show roomissa.
Paranneltu 3D tilaääni käytit sitten Sonyn 3D ääntä tai Xboxilla Dolbya.
Ja sitten vielä PS5:llä tietysti DualSense -tuki.

Näyttää pirun hyvältä. Ainoa henk.koht. huolenaihe on, että toimiiko Thrustmasterin ratti mukisematta Series X -version kanssa.
Ok, alkaa kiinnostaa kyllä enemmän jos 120fps tuki eikö edelliset menny 30fps?
 
Ok, alkaa kiinnostaa kyllä enemmän jos 120fps tuki eikö edelliset menny 30fps?
Kyllä viime vuoden versiokin tähtäsi 60 ruutuun sekunnissa. Tietysti nyt on lupa odottaa sitten aika paljon nätimmän näköistä peliä samalla ruudunpäivityksellä.

Sellainen lisähuomautus, että molemmat konsolit tukevat sukupolvien välistä pelaamista. Toisin sanoen Xbox One ja Xbox Series X|S -pelaajat pääsevät mittelemään keskenään, samoin kuin PS5 ja PS4 pelaajat.

Alustojen välinen tallennus toimii sen sijaan vain Xbox konsoleilla.

 
Onkohan tämä tulossa jossain vaiheessa myös EA play palveluun ja sitä myöten Game passiin?
 
Onkohan tämä tulossa jossain vaiheessa myös EA play palveluun ja sitä myöten Game passiin?
Jos sarja jatkaa entisellä tyylillään, niin noin vuoden päästä tulee Game Passiin. Yhtään Codemastersin autopeliä ei ole vielä tainnut tulla EA Playn valikoimiin.
 
Arvosteluita.

 
Ensitestit otettu näin aamutuimaan. Ensinnäkin taakka tippui harteilta kun Thrustmaster TX toimi täysin ongelmitta Xbox Series X:n kanssa tässä pelissä. En olisi ohjaimella jaksanut pelata, joten ratin toimimattomuus olisi tarkoittanut pelaamista Xbox One X:llä. Onneksi kuitenkin ratti toimi myös uuden Xboxin kanssa.

Ensitunnelmat pelistä. Kävin vähän testaamassa Time Trialia, että saan ratin asetukset kuntoon. Peli näyttää hitusen paremmalta kuin edellisen vuoden versio, mutta ero ei ole mitenkään silmiinpistävä. Pyörii pirun sulavasti ja latausajat ovat tippuneet valtavasti. Kokemus on siis heti parempi kuin edellisen vuoden version kanssa. Auto tuntuu vähän kevyemmältä ja aliohjaa hieman enemmän verrattuna edelliseen vuoteen, mutta tämä nyt saattaa olla vain asetuksista kiinni, niin auton kuin ratin.

Kokeilin vielä ennen töiden alkua pikaisesti uutta Braking Point -pelitilaa. Tämä on siis se tarinatila, jossa hypätään F2 kuskin saappaisiin tämän matkalla kohti F1 parrasvaloja. Pelasin Prologuen ja ensimmäisen kisan. Idea on ihan hauska. Kisoja ei ajeta kokonaan, vaan ainakin näin alun perusteella niin sanotut huippuhetket. Omalla ajamisella on silti vaikutusta, mutta ei nähtävästi tarinan kannalta. Tuntuu vähän kuin Netflixin Drive to Survive -sarjalta, mutta saa itse ajaa. Hahmojen kasvoanimaatiot ovat muuten aivan päin seiniä. Se vähän latistaa välivideoiden tunnelmaa, mutta onneksi ei ajamiseen vaikuta.

Hyvät fiilikset jäi heti, niinkuin olettaa saattaa. En malta odottaa, että saa My Team -kauden alulle ja nettikisatkin käyntiin.
 
Onhan nämä vähän tämmöisiä vuosipäivityksiä. Kuskit vaihtaa tallia, uusia ratoja tulee kalenteriin ja tähän kauteen yksi talleistakin vaihtoi nimeä. Kaikki nämä päivitykset ja tuo uusittu ajomalliin vaikuttava vauriomallinnus nostaa tämän auttamatta omalle ostoslistalle. Siinä ja siinä ostaisinko heti julkaisussa, jos pelaisin vain yksinpeliä, mutta moninpelikarkelot käynnistyy heti ja niissä haluan olla mukana.

Kiinnostusta tietysti lisää omalla kohdalla se, että oikean elämän formulat kiinnostaa myös tosi paljon.
Täälläkin kiinnostus noussut taas F1:siin ja positiivisten arvostelujen myötä, taidan hairahtua ja hommata tämän heti perjantaina, niin pääsee online kisoihin hyvin mukaan. Edellinen versioni on 2018, joten varmaan luvassa mukavasti uudistuksia.
 
Täälläkin kiinnostus noussut taas F1:siin ja positiivisten arvostelujen myötä, taidan hairahtua ja hommata tämän heti perjantaina, niin pääsee online kisoihin hyvin mukaan. Edellinen versioni on 2018, joten varmaan luvassa mukavasti uudistuksia.
Ajomalli on muuttunut selvästi realistisempaan suuntaan sitten 2018 version. Renkaiden kuluma tuntuu enemmän, kanttarit vaikuttavat ajoon enemmän, toisen auton perässä ajaminen vaikuttaa enemmän. Tämä on oikeasti mennyt aika hurjasti eteenpäin viime vuosina, vaikka edelleenkin voidaan puhua sellaisesta arcaden ja simulaation väliinputoajasta. Riippuen mitkä ajoavut on käytössä, tästä kuoriutuu ihan eri peli.

Pelimuodoista mitä on tullut 2018 vuoden jälkeen, niin täytyy kehaista My Teamia. Manageroit omaa tallia, mutta samalla olet toinen tallissa ajava kuski. Se on yksinpelin puolella ehdottoman hyvä uudistus. Moninpelissä sitten onlineliigat ovat parhautta. Varsinkin hyvässä porukassa. Yksittäisiä ranked kisojakin on tietysti ihan mukava ajaa, mutta niissä sattumanvaraisuus hyvän lobbyn löytymiseen on vähän suurempi. Nyt tässä versiossa uutuutena on kaksin ajettava uratila. Voit siis yhden kaverin kanssa ajaa pelin "yksinpeliä" onlinessa. Kamppailla mestaruuksista koko kymmenen kauden ajan. Tämä pelitila menee ainakin täällä testiin heti, kun IRL kaveri vaan saa pelin hommattua.
 
Ajomalli on muuttunut selvästi realistisempaan suuntaan sitten 2018 version. Renkaiden kuluma tuntuu enemmän, kanttarit vaikuttavat ajoon enemmän, toisen auton perässä ajaminen vaikuttaa enemmän. Tämä on oikeasti mennyt aika hurjasti eteenpäin viime vuosina, vaikka edelleenkin voidaan puhua sellaisesta arcaden ja simulaation väliinputoajasta. Riippuen mitkä ajoavut on käytössä, tästä kuoriutuu ihan eri peli.

Pelimuodoista mitä on tullut 2018 vuoden jälkeen, niin täytyy kehaista My Teamia. Manageroit omaa tallia, mutta samalla olet toinen tallissa ajava kuski. Se on yksinpelin puolella ehdottoman hyvä uudistus. Moninpelissä sitten onlineliigat ovat parhautta. Varsinkin hyvässä porukassa. Yksittäisiä ranked kisojakin on tietysti ihan mukava ajaa, mutta niissä sattumanvaraisuus hyvän lobbyn löytymiseen on vähän suurempi. Nyt tässä versiossa uutuutena on kaksin ajettava uratila. Voit siis yhden kaverin kanssa ajaa pelin "yksinpeliä" onlinessa. Kamppailla mestaruuksista koko kymmenen kauden ajan. Tämä pelitila menee ainakin täällä testiin heti, kun IRL kaveri vaan saa pelin hommattua.

Thanks, tämä vahvistaa ostopäätöstä, kuulostaa ihan hyvälle. Oon hc-simuihin kallellaan, mutta ajan mielelläni hyvää simcadea, minkä esim GTS ja Dirt Rally on osoittanut, kunhan rattituki kunnossa, fps riittävä, sekä hyvä onlineporukka, tai muuten poikkeuksellisen hyvä immersio. Tässä vaikuttaa klikkaavan kaikki tärkeimmät.
 
Voiko tuon kaksin ajettavan uratilan ajaa cross platformina?
Hyvä kysymys, johon Google ei pikaisella etsinnällä tarjonnut vastausta.

Loogisesti ajatellen tämän pitäisi toimia cross platform, kun perusnettikisailutkin toimii. Toki siis silti edelleen vain pleikkarit keskenään ja Xboxit keskenään.
 
Onko kukaan kerennyt kokeilemaan PS4/PS5 onko eroa ajomallinnuksessa ohjaimella pelattaessa viime vuoden versioon? Onko DualSensestä oikeasti hyötyä vai pelkkä gimmick?
 
Nappasin pelin kainaloon tuossa eilen kauppamatkalla. Piti tuo ystäväni antama lahjakortti nyt vihdoin käyttää johonkin, joten tässä nyt oli sellainen tuote. Ensitestien perusteella laadukas peli kyllä ja ihan kivasti pääsi kisaamiseen mukaan tällainenkin tapaus, joka on näistä vuosittain julkaistuista formuloista ollut poissa jonkun viitisen vuotta ainakin. Ajaminen on kyllä kivaa ja varmasti jokainen löytää itselleen sopivan pelimuodon ja vaikeustason. DualSense tuntuu myös sopivan tämän tyylin peliin kivasti, kun liipaisimet antavat kaasuttaessa ja varsinkin jarruttaessa vastusta ja tärinät ovat kohdallaan. Kyllä tietää, milloin auto menee kanttareiden päältä. Itse olen tykännyt ihan tuosta Time Trial-muodostakin, joka kivasti aina pistää uutta haamuautohaastetta eteen, kun edellisen ajan alittaa! Tuo sellaista pientä "No pari kierrosta vielä!"-tyylin koukuttavuutta.

Mieluinen peli ainakin pidempään sarjan kanssa tauolla olleelle, mutta en toki voi sanoa, paljonko on viime vuoteen tullut uutta. Latausajat ovat ainakin PS5:llä aivan minimaalisen pienet, että siitä plussat. Ei tarvitse "Now Loading..."-ruutua tuijotella käytännössä ollenkaan. Ainoan miinuksen annan EA:n jatkuvalle mikromaksutyrkyttämiselle, kun niin monessa kohdassa tyrkytetään "Pit Pointseja" ja "VIP Passia". Räävitöntä, että F1-peliin on tuollaisetkin tungettu! Jollain tasolla ymmärrän, että noita näkyy Fifan ja Maddenin tasoisissa "kortinkeräyspeleissä", mutta että Formula 1-pelissä...
 
Ainoan miinuksen annan EA:n jatkuvalle mikromaksutyrkyttämiselle, kun niin monessa kohdassa tyrkytetään "Pit Pointseja" ja "VIP Passia". Räävitöntä, että F1-peliin on tuollaisetkin tungettu! Jollain tasolla ymmärrän, että noita näkyy Fifan ja Maddenin tasoisissa "kortinkeräyspeleissä", mutta että Formula 1-pelissä...
Tämä on kyllä ärsyttävää, mutta onneksi kaikki mitä tuolta on ostettavissa on täysin kosmeettista. Voi siis vain painaa skip tyrkytykselle, kun mistään ei jää paitsi.

Täällä on nyt ensimmäiseen vajaaseen viikkoon kertynyt seuraavat statsit:
Screenshot_20210717-150656.jpg
Tähän päälle vielä kolmisen tuntia PC-versiota. Kyllä tämä taas astetta paremmalta tuntuu kuin viime vuoden versio. Ajomalli on vähän kevyempi, joten vaatii omaksumista jopa tällaiselle, joka on edellisen vuoden pelejä pelannut ihan urakalla. Vähän helpommin tuntuu lähtevän perä alta.

Ohjaimella pelattavasta tuntumasta en tosin osaa sanoa puoleen enkä toiseen. Pelannut vain ratilla. Niin tätä kuin myös viime vuoden versiota.
 
Nappasin pelin kainaloon tuossa eilen kauppamatkalla. Piti tuo ystäväni antama lahjakortti nyt vihdoin käyttää johonkin, joten tässä nyt oli sellainen tuote. Ensitestien perusteella laadukas peli kyllä ja ihan kivasti pääsi kisaamiseen mukaan tällainenkin tapaus, joka on näistä vuosittain julkaistuista formuloista ollut poissa jonkun viitisen vuotta ainakin. Ajaminen on kyllä kivaa ja varmasti jokainen löytää itselleen sopivan pelimuodon ja vaikeustason. DualSense tuntuu myös sopivan tämän tyylin peliin kivasti, kun liipaisimet antavat kaasuttaessa ja varsinkin jarruttaessa vastusta ja tärinät ovat kohdallaan. Kyllä tietää, milloin auto menee kanttareiden päältä. Itse olen tykännyt ihan tuosta Time Trial-muodostakin, joka kivasti aina pistää uutta haamuautohaastetta eteen, kun edellisen ajan alittaa! Tuo sellaista pientä "No pari kierrosta vielä!"-tyylin koukuttavuutta.

Mieluinen peli ainakin pidempään sarjan kanssa tauolla olleelle, mutta en toki voi sanoa, paljonko on viime vuoteen tullut uutta. Latausajat ovat ainakin PS5:llä aivan minimaalisen pienet, että siitä plussat. Ei tarvitse "Now Loading..."-ruutua tuijotella käytännössä ollenkaan. Ainoan miinuksen annan EA:n jatkuvalle mikromaksutyrkyttämiselle, kun niin monessa kohdassa tyrkytetään "Pit Pointseja" ja "VIP Passia". Räävitöntä, että F1-peliin on tuollaisetkin tungettu! Jollain tasolla ymmärrän, että noita näkyy Fifan ja Maddenin tasoisissa "kortinkeräyspeleissä", mutta että Formula 1-pelissä...
Samaa mieltä, näppärä ominaisuus, kun seuraava haamu-vastus päivittyy lennosta ja samaa mieltä mikromaksutyrkytyksestä, onneks sai sentään jatkuvan muistutuksen pois.

Parin tunnin testauksella, ratilla ihan hyvän oloinen peli, jopa PS4 Pro:lla. Nyt tarvii vaan saada lisää kieroksia alle.
 
Täytyy sanoa, että tämän parissa viihtyy päivä päivältä enemmän etenkin, kun typerän Braking Pointin muistot haalistuvat.
Urassa saa oikein mukavan tiukkaa vääntöä aikaan melko pienellä säätörumballa. Oma valinta kohdistui Ferrarin rattiin, josta lähdettiin tavoittelemaan maailmanmestaruutta. Mieluisilla radoilla kärjessä väännetään tiukasti voitosta, kun taas näppeihin huonosti sopivilla inhokkiareenoilla täytyy keskittyä lähinnä keräämään mahdolliset irtopisteet ratista puristaen. Näin sen kauden kuuluukin edetä!

Vaikka pelailtua tulee lähinnä 25% kisapituudella, niin tuossakin simuloidaan yllättävän mallikkaasti sunnuntain tapahtumia. Esimerkiksi Räikkönen vetelee ylipitkiä stinttejä ennen ensimmäistä varikkopysähdystään, ja Hamilton laputtaa kriittisillä hetkillä nopeimmat kierrosaikansa. Ainoa silmiinpistävä ero tosielämän voimasuhteisiin on Max Verstappenin selkeä alisuoriutuminen - niin ja Bottaksen taistelutahto, jota ei ikävä kyllä pelin ulkopuolella nähdä. Totta kai mukaan mahtuu kömmähdyksiä, kuten kisainssin ilmoitukset 10 minuutin päässä häämöttävästä sateesta vielä viimeisellä kierroksella, mutta immersio on joka tapauksessa yllättävän vahvasti läsnä.

Eilinen päivitys näyttäisi fiksanneen viimeisetkin PS5-versiota riivanneet kosmeettiset murheet välianimaatioissa, joten paketti alkaa olla hyvin kasassa. Viimeksi tainnut F1 97 koukuttaa yhtä tehokkaasti, joten oli jo aikakin petrata. :D
 
Ylös Bottom