Dragonfly
KonsoliFIN Alumni
Allekirjoitan tämän kaiken, mutta samalla pitää sanoa, että oikeastaan kaikki tämä oli läsnä jo viime vuoden versiossa. Niin paljon kuin olen itsekin tästä tykännyt, niin uudistukset ovat silti aika maltillisia. Tai ehkä viime vuoden versiokin oli vaan jo niin hyvä, että siitä on hankala parantaa. Varsinkin kisaamisen fiiliksessä viime vuosi oli jo tosi hyvä. Toisaalta taas jos viime vuoden tai sitä edellisen vuoden versio on jäänyt välistä, niin silloin onkin jo eroa aika paljon.Täytyy sanoa, että tämän parissa viihtyy päivä päivältä enemmän etenkin, kun typerän Braking Pointin muistot haalistuvat.
Urassa saa oikein mukavan tiukkaa vääntöä aikaan melko pienellä säätörumballa. Oma valinta kohdistui Ferrarin rattiin, josta lähdettiin tavoittelemaan maailmanmestaruutta. Mieluisilla radoilla kärjessä väännetään tiukasti voitosta, kun taas näppeihin huonosti sopivilla inhokkiareenoilla täytyy keskittyä lähinnä keräämään mahdolliset irtopisteet ratista puristaen. Näin sen kauden kuuluukin edetä!
Vaikka pelailtua tulee lähinnä 25% kisapituudella, niin tuossakin simuloidaan yllättävän mallikkaasti sunnuntain tapahtumia. Esimerkiksi Räikkönen vetelee ylipitkiä stinttejä ennen ensimmäistä varikkopysähdystään, ja Hamilton laputtaa kriittisillä hetkillä nopeimmat kierrosaikansa. Ainoa silmiinpistävä ero tosielämän voimasuhteisiin on Max Verstappenin selkeä alisuoriutuminen - niin ja Bottaksen taistelutahto, jota ei ikävä kyllä pelin ulkopuolella nähdä. Totta kai mukaan mahtuu kömmähdyksiä, kuten kisainssin ilmoitukset 10 minuutin päässä häämöttävästä sateesta vielä viimeisellä kierroksella, mutta immersio on joka tapauksessa yllättävän vahvasti läsnä.
Eilinen päivitys näyttäisi fiksanneen viimeisetkin PS5-versiota riivanneet kosmeettiset murheet välianimaatioissa, joten paketti alkaa olla hyvin kasassa. Viimeksi tainnut F1 97 koukuttaa yhtä tehokkaasti, joten oli jo aikakin petrata.![]()
Näin reilusti viime vuoden versiota pelanneelle tämä tuntuu onnistuneelta vuosipäivitykseltä. Grafiikka on hitusen nätimpää. Ohjaustuntuma on muuttunut kevyemmäksi, joka toivon mukaan johtuu oikean elämän pohjalevyn sääntömuutoksista. Siistiä jos tämä downforcen muuttuminen näkyy näin pelissä, eikä se ole vain onnekas vahinko. Ja tietysti kuski- ja tallivaihdokset ovat läsnä, joka tekee tästä vähän niinkuin pakko-ostoksen varsinkin vähänkin enemmän formulaa seuraavalle.
Two player career on myös ehkäpä paras pelimuotouudistus sitten online liigan. Käytännössä täysiverinen yksinpeliura kaverin kanssa pelattuna netin yli. Tätä nyt yhdeksän 25% kisaa takana ja jopa yhdet sopimusneuvottelut, jossa minä ja kaverini molemmat vaihdoimme tallia. Ihan huippua.
