Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2021

Tässä vuosien saatossa on oppinut onneksi tietämään mitkä ovat pelaajalle suotuisampia ratoja ja mitkä tekoälykuskeille. Lennosta vaan vaihtaa vaikeustasoa sen mukaan.
Jos näin on, niin joku sarjan veteraani voisi vaikka koostaa noista listan esim. aloitusviestiin. Toki jokainen käyttänee omia vaikeustasoslaidereitaan, mutta olisihan se vähemmän sarjaa pelanneille kätevää tietää, missä radoissa kannattaisi nostaa vaikeustasoa ja missä ehkä vähän laskea.
 
Jos näin on, niin joku sarjan veteraani voisi vaikka koostaa noista listan esim. aloitusviestiin. Toki jokainen käyttänee omia vaikeustasoslaidereitaan, mutta olisihan se vähemmän sarjaa pelanneille kätevää tietää, missä radoissa kannattaisi nostaa vaikeustasoa ja missä ehkä vähän laskea.
Tässä on se ongelma että jokainen tietää vain omalla kohdallaan mikä rata on helppo ja mikä ei.
 
Jos näin on, niin joku sarjan veteraani voisi vaikka koostaa noista listan esim. aloitusviestiin. Toki jokainen käyttänee omia vaikeustasoslaidereitaan, mutta olisihan se vähemmän sarjaa pelanneille kätevää tietää, missä radoissa kannattaisi nostaa vaikeustasoa ja missä ehkä vähän laskea.
No minäpä teen listan kunhan illemmalla olen koneen ääressä. Ei jaksa tällä kännykällä värkätä. Toki siinä on sitten omakohtaista kokemusta aika paljon mukana, mutta ainakin meidän online liigassa kuskeilla on kaikilla aika samankaltainen fiilis helpoista ja vaikeista radoista.
 
No minäpä teen listan kunhan illemmalla olen koneen ääressä. Ei jaksa tällä kännykällä värkätä. Toki siinä on sitten omakohtaista kokemusta aika paljon mukana, mutta ainakin meidän online liigassa kuskeilla on kaikilla aika samankaltainen fiilis helpoista ja vaikeista radoista.
Joo en minä tarkoittanutkaan, että just nyt heti pitäisi tehdä. Tuli vaan tuossa mieleen, että kyseisenlainen lista voisi olla kätevä "lunttilappu" sellaisia varten, jotka eivät tätä sarjaa ole ostaneet ja pelanneet joka vuosi. Enkä nyt tarkoittanut, että siitä mitään tutkielmaa tarvitsisi alkaa tekemään, vaan ihan sellaista yleisellä tasolla olevaa "Näillä radoilla olen tottunut nostamaan vaikeustasoa ja noilla laskemaan".
 
Yksi tubetta antoi vinkiksi, että ajaa Espanjassa AlphaTaurilla* one shot aika-ajon ja vertaa omaa aikaa tallikaveriin. 1s ero tallikaveriin vastaa kymmentäpistettä vaikeustasossa.

Perusteluina, Espanjan rata monipuolinen, keskinopea ja AlphaTaurin* kuskit ovat arvoiltaan keskivertoa ja todella lähellä toisiaan. Kuskista riippuen, kauden aikana pärjää toisilla radoilla paremmin ja toisilla on vaikeampaa.

**Edit. Se olikin AlphaTauri, millä piti ajaa aika-ajo, kun säätää vaikeusastetta.

Eli ajaa esim Espanjassa 60 vaikeustasolla aika-ajon ja voittaa tallikaverin 1,6s, niin laittaa uratilaan vaikeusasteeksi 76. Sen jälkeen pitäisi kuulemma pärjätä ihan uskottavasti kauden aikana, suhteessa miten hyvällä autolla ajaa. En oo vielä ite ehtinyt tätä kunnolla testaa.




Btw, en vaihtanut sittenkään, tarinatilan tasoa ja homma alkoi sujumaan pienen totuttelun jälkeen, kun pääsi peliin ja ajomalliin paremmin sisälle. Just pääsi stoorin läpi. Oli ihan hyvä tutustuminen peliin, vähän turhan lineaarinen, mutta sopivan tiivis paketti ja taskuun tuli muutama credititikin kustomointiin, nyt voi siirtyä hyvillä mielin tahkoomaan uraa ja koittaa onlinea.
 
Viimeksi muokattu:
Menin lupaamaan, joten tässä nyt rata-arviot verrattuna AI kuskeihin.
Disclaimer: Nämä tietysti peilaavat suurimmalta osin omiin kokemuksiin, mutta ajokaverit onlineliigasta ovat aika samansuuntaisilla mietteillä.

Kun listaa kasasin, huomasin etten itseasiassa laskisi kovinkaan moneen rataan vaikeustasoa. Eli pikemminkin minulla on joku tietty kilpailukykyinen taso oletuksena ja nostan sitä siitä niihin ratoihin, jotka tuntuvat liian helpoilta. Oikeastaan ainoa selvästi pienen vaikeustason laskun oletuksesta ansaitseva rata on Espanja. Tässä on useampana vuonna tuntunut, että sillä radalla AI ajaa kovaa verrattuna omaan suorittamiseen.

Helpot radat, joihin voi nostaa vaikeustasoa:

Bahrain
Rata ei ole profiililtaan helpoimmasta päästä, mutta AI kuskit ovat tässä jostain syystä aika hitaita suhteessa omaan ajoon.

Paul Ricard, Ranska
Hyvin samat perustelut kuin Bahrainissa. Ei helpoin rataprofiili, mutta AI suhteessa hidas.

Red Bull Ring, Itävalta
Helppo rata ajaa ja AI kuskit hitaita.

Monza, Italia
Pitkät suorat, tiukat jarrutukset ja hitaat mutta helpot shikaanit. AI kuskit ovat kilpailukykyisen vauhdin kanssa helisemässä.

Spa, Belgia

Kunhan klaaraa Eu Rougen hyvillä vauhdeilla, niin kakkossektorissa onkin jo selvästi nopeampi kuin tekoälykuskit.

Interlagos, Brasilia
Hauska ja helpohko rata ajaa. Ei riitä AI kuskeilla kyyti.

Yas Marina, Abu Dhabi
Pitkät suorat, tiukat jarrutukset, hitaat shikaanit. Vaikka rata on profiililtaan hankalampi kuin Monza, niin nämä samat lainalaisuudet pätevät myös täällä.

Shanghai International Circuit, Kiina
Varsinkin radan loppupuoliskolla AI on suhteessa aika hidas. Takasuoralla aukeaa paljon ohituspaikkoja.

Circuit of the Americas, USA
AI kuskit hitaita, vaikka rata ei ole helpoimmasta päästä ajaa.

Circuit Hermanos Rodriguez, Meksiko
Meksikoon pätee samat sanat kuin USA:n rataan.

Normaalit radat, joihin vaikeusasteen voi pitää muuttumattomana:

Zandvoort, Hollanti
Vauhti riittää sopivasti. Rata on profiililtaan kohtuu haastava.

Montreal, Kanada
Vauhti riittää AI kuskeja vastaan, mutta radan shikaanit oikein huutavat ratarajarikkomuksia.

Hungaroring, Unkari
Paljon mutkia, vähän ohituspaikkoja. Vauhtia riittää kisaamaan, mutta rata on profiililtaan haastava.

Melbourne, Australia
Mukava rata ajaa. AI aikalailla kilpailukykyinen.

Sochi, Venäjä
Tämä voisi melkein olla helpoissa radoissa. Vauhti riittää helposti, mutta jälleen ratarajat ovat syynissä, mikä laittaa ajamaan varovaisemmin.

Silverstone, Iso-Britannia
Jos klaaraa hyvillä vauhdeilla ykkösmutkan mutta varsinkin mutkan yhdeksän (Copse), niin on ihan hyvässä vauhdissa tekoälyä vastaan. AI kuskit ovat tällä radalla kuitenkin aika kilpailukykyisiä. Melkein haluaisin laittaa tämän haastaviin ratoihin.

Suzuka, Japani
Aika haastava rataprofiili, eikä mitään mahtavia ohituspaikkoja. AI kohtuu kilpailukykyinen.

Baku City Circuit, Azerbaijan
Pitkät suorat antavat edun pelaajalle, mutta katuradalle ominainen virheherkkyys on vahvasti läsnä.

Haastavat radat, joihin voi laskea vaikeusastetta

Circuit de Barcelona-Catalunya, Espanja
AI ajaa kovaa, eikä ratakaan ole superhelppo.

Monaco
Vauhti riittää, mutta rata on kapeutensa takia todella virhealtis. Jos olet hyvinkin sinut radan kanssa, niin pidä vaikeustaso muuttumattomana. Jos et ole, niin laske vähän ja anna itsellesi pientä siimaa mahdollisiin virheisiin.

Marina Bay, Singapore
Samat sepustukset kuin Monacossa.

@Gunslinger :in tarjoamaa konstia voisi kokeilla. Ideana ainakin hyvä, mutta vähän uskon, että omassa ajossa, tuossa on silti aika paljon heittoa eri radoilla.
 
Ihan hauska toi aikaisempi barcelona vinkki ja aika samoilla linjoilla tuon rata listauksen kanssa. Tällä hetkellä säädän practise1:n tulosten perusteella vaikeustason joka kausikisaan. Tuntuu olevan itselle helpoin tapa.

Ääniongelma (jonka kanssa olen varmaan yksin :D) ilmaantuu setupilla PS5+g29+pulse3D. Esim unkarissa ei kuule enää omaa moottoria yhtään hetken kisailun jälkeen, ei ilmene harkoissa. Äänet kun laittaa muualta niin ei ongelmaa.
 
Ihan hauska toi aikaisempi barcelona vinkki ja aika samoilla linjoilla tuon rata listauksen kanssa. Tällä hetkellä säädän practise1:n tulosten perusteella vaikeustason joka kausikisaan. Tuntuu olevan itselle helpoin tapa.

Ääniongelma (jonka kanssa olen varmaan yksin :D) ilmaantuu setupilla PS5+g29+pulse3D. Esim unkarissa ei kuule enää omaa moottoria yhtään hetken kisailun jälkeen, ei ilmene harkoissa. Äänet kun laittaa muualta niin ei ongelmaa.
Ootko kokeillut ottaa, varikkoradion äänenvaimennuksen pois? Kuulostaa jonkun automaattisen volan säätelyn bugaamiselta.

Itte aloitin My Team-uran, tuon tubettajan ohjeen mukaan. Katotaan miten menee. Ainakin oma ”AS Jordan” on heti paljon parempi ajaa, kuin Haas tarinatilassa.
 
Vinkataas täälläkin, eli KFIN-sarja pyörähtää ensi viikolla käyntiin uuden pelin kera. Ajohalukkaat voivat ilmoittautua, pari vakipaikkaa on sarjaan vielä vapaana, sekä reservejä kelpuutamme mielellämme. Lisäksi striimit tuttuun tapaan KonsoliFINin Twitch-kanavalla joka torstai klo 20.15 alkaen. Alustana siis PS4/PS5

 
F2:lla ajelen ja nyt hungaroring vuorossa. pitkät kisat päällä. Turpiin tulee :D vaikka tähän astisissa radoissa olen pärjännyt. Kyllähän tämä on maistunut.
 
Viime vuoden versioon verrattuna tässä tuntuu spinnaavan turhankin herkästi kun kanttareiden päältä/yli ajelee default setupeilla. Onkos tähän joku parannus olemassa auton setupin puolelta?
 
itsellä f2:ssa aloitetulla uralla vaikeus on tasolla 50(alotin ja ajoin bahrainin vakiolla joka tais olla 31 ja tolloin olin liian ylivoimainen). Barcelonassa aika-ajossa 1,2s pohjat ja kisassa(tais olla 50% eli kisat on se n 17 kiekkaa ja sprintit sen n 12) 9 kiekkaan mennessä 30s ero toisena olevaan ja variko käynnin häselsin liian myöhässä liikkeelle lähdön ja rajoittimen poiston kanssa täten putosin sijalle viisi. Tällöin alkoi rytmi katosi, kun piti puolustautua ja yrittää eteenpäin ohitusta ja voitto jäi saamatta, koska kärki karkasi ja rytmi löytyi liian myöhään. En nyt lähde vielä vaikeutta uudestaan muokaamaan yhden kisan otannalla.
 
Viime vuoden versioon verrattuna tässä tuntuu spinnaavan turhankin herkästi kun kanttareiden päältä/yli ajelee default setupeilla. Onkos tähän joku parannus olemassa auton setupin puolelta?
Riippuu kanttarista miten helposti spinnaa. Sisäkurvin matalista voi ajella huoletta, puolikorkeista varovasti ja jyrkistä pomppaa aina ikävästi, jos osuu renkaaseen. Ulkokanttari pitää testata, pitääkö vai lähteekö perä.

Auton säädöillä voi vaikuttaa kanttareiden vaikutukseen, yleensä isoimpana korkeuden nosto riittäväksi, jousitus pehmeämmälle, sekä kallistuksen vakainta takaa löysemmälle. Lisäksi tulokulma ja kaasun käyttö vaikuttaa.
 
Hienoa, että turva-auto toimii tänä vuonna heti alusta saakka kun uramoodia pelailee, mutta pieni bugi siinä edelleen on. Nimittäin, jos turva-auto sattuu tulemaan kisan lopussa radalle ja pakka on jo sen verran sekaisin, että joukosta löytyy kierroksella ohitettuja, niin letkaa ei järjestetäkään uudelleen kuten tosielämässä tehtäisiin, vaan joudut turva-auton poistuttua radalta ohittelemaan ensin mahdollisesti jo kertaalleen kierroksia ohittamiasi ennen kuin pääset iskemään edellä ajavan kimppuun.

Toinen harmittava asia on, että kesken kisan ei enää pysty ilmeisesti vaikuttamaan fuel mixiin. Tämä kostautui ikävällä tavalla Montrealissa, missä löpö yksinkertaisesti loppui kesken, kun en tajunnut gridillä ollessani laittaa muutamaa litraa lisää. Viime vuoden pelissä Montrealin radalla meinasi käydä ihan samoin, mutta tuolloin säätämällä fuel mixin kaikista matalimmalle tasolle pystyi ajamaan ruutulipulle saakka.
 
Toinen harmittava asia on, että kesken kisan ei enää pysty ilmeisesti vaikuttamaan fuel mixiin. Tämä kostautui ikävällä tavalla Montrealissa, missä löpö yksinkertaisesti loppui kesken, kun en tajunnut gridillä ollessani laittaa muutamaa litraa lisää. Viime vuoden pelissä Montrealin radalla meinasi käydä ihan samoin, mutta tuolloin säätämällä fuel mixin kaikista matalimmalle tasolle pystyi ajamaan ruutulipulle saakka.
Ihmeteltiin tuossa jokunen päivä sitten kaverin kanssa tätä fuelmixin säätämisen puuttumista. Ainoa tilanne, jossa sitä nyt tuntuu voivan säätää on turva-auton aikana ja silloinkin vain normaalilta kevyemmälle seokselle. Enää ei siis ole rikasta seosta vaihtoehtona ollenkaan. Viime vuoden versiossa vaihtelin bensan seosta monta kertaa kierroksen aikana, joten tuntuu kieltämättä vähän oudolta, ettei sitä ole enää ollenkaan. Kaveri tosin nosti esiin sellaisen, että voisiko seoksen säätämisen puute johtua viime vuonna oikean elämän formuloissa voimaan tulleesta "partymoden" kieltämisestä? Eli siinä mielessä olisi ihan oikein ettei sitä enää ole.
 
Ihmeteltiin tuossa jokunen päivä sitten kaverin kanssa tätä fuelmixin säätämisen puuttumista. Ainoa tilanne, jossa sitä nyt tuntuu voivan säätää on turva-auton aikana ja silloinkin vain normaalilta kevyemmälle seokselle. Enää ei siis ole rikasta seosta vaihtoehtona ollenkaan. Viime vuoden versiossa vaihtelin bensan seosta monta kertaa kierroksen aikana, joten tuntuu kieltämättä vähän oudolta, ettei sitä ole enää ollenkaan. Kaveri tosin nosti esiin sellaisen, että voisiko seoksen säätämisen puute johtua viime vuonna oikean elämän formuloissa voimaan tulleesta "partymoden" kieltämisestä? Eli siinä mielessä olisi ihan oikein ettei sitä enää ole.
Tuo on muuten hyvä pointti, voisi johtua juurikin tuosta. Silti jollain tavalla olisi sitä polttoainetta hyvä pystyä säästämään tarvittaessa..
 
Se oli kyllä typerää ku aikaisemmin oli just nopein tapa tuo fuel mixin säätäminen monta kertaa kesken kierroksen vaikka eihän se oikeasti niin mene. Tuo on hyvä juttu ettei sitä säätämistä enää tarvitse tehdä.
 
Tuli ps5 pelattua läpi Braking Point tarina. Oli ihan mielenkiintoinen ja hyvä. Mielestäni hyvin on jaksotettu eri kisojen ja tilanteiden paikka, mistä lähdetään ajamaan kisaa. Aitoutta lisätäkseen olisi voitu laittaa varikolla näkyville ja palkintojen jaossa maskit naamalle. Mutta antaisin Braking Pointille 8/10.

Aloitin sitten uran omassa tiimissä ja ajoinkin ekan kisan. Varikolla oudosti näkyy kun nainen haastattelee ja kun tulee vaihtoehdot näkyviin niin kuva muuttuu kuin olisi jollain lämpökameralla kuvattu. Näin ei näyttänyt Braking Pointissa. Onko muilla sama?
 
Aloitin sitten uran omassa tiimissä ja ajoinkin ekan kisan. Varikolla oudosti näkyy kun nainen haastattelee ja kun tulee vaihtoehdot näkyviin niin kuva muuttuu kuin olisi jollain lämpökameralla kuvattu. Näin ei näyttänyt Braking Pointissa. Onko muilla sama?
Juu, ihan samaa täälläkin. X-ray ois ollut kyllä hienompi efekti tuohon :D
 
Ylös Bottom