F1 22

Tässä kannattaa muistaa se että jo pelkkä VR voi olla helposti 10/10, tietenkin se vaatii rautaa.

Mutta auta oikeasti armias kun tätä pääsee vetämään PSVR 2, moni ei edes ymmärrä että mistä me puhutaan, se tulee olemaan niin mahtava kokemus.
 
Kerran kokeillu autopelissä ja QUEST2 löytyy kotoonta millä Half lifet sun muut pelannut.
Onhan se hienoo ja mahtavaa aina satunnaisesti, mutta uskon et flätti pelaaminen tulee silti viemään 95% peliajasta, näin ainakin omalla kohdalla. PSVR2 voi olla että tulee hommattua.
 
Nyt on mukava muokata Liveryä kun on paljon paremmin vaihtoehtoa ja hienommat autot. Saa oikeesti kullan värisen vihdoin!
 
Vajaa 10 tuntia ehti pelata avausviikonloppuna.

Peli on "vain" vuosipäivitys, mutta samalla yhden uuden radan, uusien ratakonfiguraatioiden, sprinttiviikonloppujen ja uusien autojen myötä varsin kattava sellainen.

Sarjan veteraanit tuntevat olonsa kotoisaksi, kunhan pääsevät alkuvalikosta eteenpäin. Turhaa kilkettä ja välkettä on nimittäin tuotu turhan paljon heti aloitusvalikkoon kiitos uuden F1 Lifen. Tämä ei tuo omaan pelaamiseen mitään lisäarvoa. Onneksi sen voi aika hyvin sivuuttaa.

Aloitin My Teamin omalla keskikastin tallilla. 25 prosentin kisat. Ehdin ajaa neljä kisaviikonloppua. Tämän lisäksi aloitettiin kaverin kanssa cooppiura. 50% kisat. Sitäkin ehdittiin ajaa neljä kisaviikonloppua. Tässä on siis sahattu nyt Bahrainia, Saudi-Arabiaa, Australiaa ja Imolaa tuplasti.

Bahrain tuntuu haastavammalta kuin edellisvuosina. Rata on liukkaampi ja pomppuisempi. Tai siltä se ainakin tuntui. Saudien rata taas tuntui helpommalta. Kanttarit ovat todella matalat ja anteeksiantavat. Pystyi hyödyntämään koko radan leveyttä ja vähän ylikin. Auto pysyi myös hyvin hanskassa toisin kuin Bahrainissa, jossa tuntui useampi mutka olevan sellainen, että perä on irti. Australian uusi rataprofiili on ihan maukas. Antaa yhden ohituspaikan lisää. Se poistettu shikaani ei muutenkaan ollut mikään oma lempparikohta radassa. Imolassa pääsi sitten kokeilemaan sprinttikisaa osana kisaviikonloppua. Tämä oli siistiä. Pitää ajaa ihan eri tavalla varovaisesti, ettei sössi omaa lähtöpaikkaa itse kisaan. 25 prosentin kisoilla sprinttikisa oli 5 kierrosta ja 50 prosentin kisoilla se taisi olla 12 kierrosta. Molemmat olivat oikein sopivan mittaisia. Imolan radassa tuntui että Acque Minerali mutkayhdistelmä (mutkat 11-13) oli nyt korjattu ajettavaksi. Viime vuoden versiossa mutka 12 laittoi aivan liian helposti perän luisuun, vaikkei jalka edes ollut kaasulla.

Isoin muutos ajomallissa on mielestäni uudet 18 tuuman renkaat. Varsinkin avauskierroksilla ja varikkostopin jälkeen. Renkaat ovat nyt oikeasti kylmät ja liukkaat. Kestää hetken saada pito ja varmuus varsinkin medium ja hard -renkaiden kanssa. Mielestäni tämä on hyvä muutos, sillä samaa on nähtävissä myös tämän vuoden oikean elämän formuloissa. Sen sijaan muuten jäin kaipaamaan ehkä jopa isompaa muutosta ajomalliin uusien autojen myötä. Nyt tuntuu että perä lähtee vähän herkemmin irti ja siinä se. Tosin vaatii kyllä lisää ajoa alle tarkempaan analyysiin.

Hyvä peli meillä on taas käsissä, vaikka vähän vuosipäivityksen makua onkin.
 
Hyvä peli meillä on taas käsissä, vaikka vähän vuosipäivityksen makua onkin.
Eli mennään samaan kaavamaisuuteen, kuten EA:n muissakin urheilupeleissä. Isot uudistukset konsolisukupolven vaihdoksen yhteydessä, sen jälkeen viisi vuotta rosteripäivityksiä ja bugien viilailua.
Nyt on pelattu sekä Ps5, että Pc versioita.

Kiva että nykyisin konsoleillakin peli pyörii sulavasti, mutta jostain syystä välivideoissa, uusinnoissa jne näkyi pientä stutterointia jota näin jo youtube videoilla.

Odotin PS5 liipasimilta todella paljon, mutta enpä kyllä kiinnittänyt niihin mitään huomioita kisojen aikana ja muut värinät oli tosi suppeat. Sit taas Series x ohjaimella pc:llä värinät oli voimakkaat ja jotenkin paljon paremmin palautetta antavat.
Lisäksi taitaa Xboxin ohjaimen tatissa, että liipasimissa olla pidempi liikerata koska sillä ajaminen oli aivan tuhottoman paljon helpompa ja nautinnollisempa. Monet sivuluisut sai hallintaan mitä ps5:lla ei onnistunut tekemään.

En tiedä onko PC:llä Ray Tracing kisojen aikanakin päällä vai mistä johtuu, mutta pc näyttää valaistusten jne suhteen paljon paremmalta ja jotenkin elävämmältä. Kaiken kaikkiaan Pc:llä kaikki asetukset tapissa 4k graffoilla ja 90-100fps ni ihan jees.

2020 edellinen josta kokemusta ja sen ajelu loppui siihen mikä mulla on aina ongelma. En pääse samantien sinuiksi ohjaukseen, joten pienikin tauko tai muita pelejä välissä ja ajamisen joutuu opettelee uusiksi. Nyt oli ensimetristä alkaen hyvä tuntuma. Eli jotain siinä on pädille tehty paremmin nyt.

Ajomalli on nyt mun mielestä just sopiva. Ei oo liian vaikea, mut kyllä seinä kutsuu jos ei keskity.
Tekoäly on ottanu aivan älyttömät harppaukset mun viime kokemuksista. Voi että toi on nannaa nyt niiden osalta!

Paljon kertoo myös se, ett olen vihannut uusia ratoja, koska en osaa, enkä opi niitä. Tekoälyä pitäisi säätää älyttömästi ennen viikonloppua, Mutta ei nyt. Miami alle, eka kierros harjoituksissa ja Alfalla 15, Aika-ajoissa 9:s. Sit varsinainen kisa olikin sateella. Meikä ei oo sateella pärjänny edes aikanaan ratilla ajaessa, saati pädillä. Nyt nousin kisan aikana 9->3 sijalle ja ihan ajamalla. Tiesin missä saavutan ja iskin aina sinne. Pikkuhiljaa otin kiinni ja ohitin. Yleensä turvaudun ”huijaamiseen” ja peippailen puolelta toiselle, teen syöksyä missä toinen menettää etusiiven jne. Nyt ei tarvinnu. Tuntu ku oisin oikeasti pärjännyt, ei oo hetkeen tapahtunu tollasta mulla..pädillä siis.

Lisäksi uramuodossa auto tuntuu käyttäytyvän ihan eri tavalla eri radoilla, loistavaa, koska nyt huomaa et oma auto sopii radalle x paljon paremmin kuin radalle z.

Lähdöt..huh huh miten hyvin ne nyt onnistuu. Edelleen sutii jne, mutta siinä missä aikaisemmin ei tullu kyseeseenkään pitää omaa sijoitusta, niin nyt saatan jopa nousta 1-3 sijaa. Jopa sateella.

Yksi loistava lisä siitä mitä mä oon viimeksi pelannut on toi harjoitusten skippaaminen siten, että on mahdollista silti saada kehityspisteitä.

Käyttöliittymän, kisainssin jne osalta tää onkin sit ihan 1:1 kopiota jo vuosien takaa ja se pisti heti itseasiassa kyllästyttämään ja se sit taas pisti ärsyttämään kun radalla ois kaikki niin hyvin.

Kaiken kaikkiaan tää pääsi yllättämään tosi positiivisesti. Ja melkeinpä voin kyllä suositella varauksetta vaikka vanhat ois ois jo tahkottu puhki.

Luulen että itsellä ei silti motivaatio riitä pelata tätä niin paljoa et kannattais ostaa. Jos ostan ni valinta on selkeä, pc. Parempi fps, selvästi parempi grafiikka, Xboxin ohjain toimii selvästi paremmin, ei oo uusinnois/välivideoissa mitään stutterointia, nopeammat latausajat jne.

Loppuun pari kuvaa Pc version uusinnasta. Tää alkaa koht näyttää aidolta menolta!
Näytä liitetiedosto 9032Näytä liitetiedosto 9033
PC ja kosolipelit ovat, kuin kaksi eri maailmaa. PC-pelejä voi modata ja konetta päivittää. Konsoliversioiden patchit korjaa bugeja ja välivideoissa aina fps droppaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli mennään samaan kaavamaisuuteen, kuten EA:n muissakin urheilupeleissä. Isot uudistukset konsolisukupolven vaihdoksen yhteydessä, sen jälkeen viisi vuotta rosteripäivityksiä ja bugien viilailua.
Jep, se tässä vähän hirvittää. Tosin jo ennen Codemastersin siirtymistä EA:n omistukseen tätä samaa oli nähtävissä tämän formulapelin parissa. Osittain se on ihan selvääkin, kun peli pitää saada joka vuosi markkinoille uuden formulakauden kanssa, ja ne pakolliset päivitykset kuten uudet radat ja uudet automallit on kuitenkin pakko tehdä. Siinä ei jää massiivisille uudistuksille niin paljon aikaa.

Positiivista sen sijaan on se, että pelin pohja on enemmän kuin hyvässä kunnossa. Pelimuodot ovat kattavat, ajomalli toimii ja tekoäly on paikoin jopa loistava. Tässä siis mielestäni pitää olla muutoksien kanssa aika tarkkana, ettei sössitä hyvää peliä. F1 Life oli askel väärään suuntaan. Hyvin EAmainen turha lisä.
 
Digital Foundry uuden F1 pelin kimpussa. Ihan kuten viime vuonna, myös tämäkin versio näyttää kuinka hyvin voi pelin optimoida konsoleille.

Lukittu 60 fps kautta linjan. Graafiset asetukset toisiaan vastaavat myös Xbox Series S:llä, mutta 4K resoluutio targetin sijaan 1080p resoluutiolla. Xbox konsoleilla jostain syystä ohjaamossa "kunnon" Ray tracing jopa pelitilassa. Lisäksi PS5:llä outoja heijastuksia auton pohjan alla kisatilanteen ulkopuolella, kuten valikoissa. Luultavasti bugi.

120fps tilassa Xboxilla hyvin minimaalista repeilyä.

PC:llä peli on tietysti raskaampi, mutta kunnon myllyllä siitä saa vielä vähän enemmän graafista karkkia irti. Konsoliversioiden optimointi on joka tapauksessa erinomaisella tasolla.

 
Series X:llä pitää jäädä odottamaan päivityksiä, koska ohjainvärinöissä jotain häikkää. Liipaisinvärinät ei toimi ollenkaan ja muuten ohjain värisee jopa suoralla. Pakko oli FH5:sta kokeilla, siinä toimii normaalisti. Vika ei ole ohjaimessa ja viimeisimmät ohjainpäivitykset on.
 
Onhan toi peli aika vaikee. Kiihdytyksissä jää aina sen puoli sekuntia vähintään... ja harkkojen delta ajat joko mahdottomia tai ihan liian helppoja
 
Hyvältä tuntuu kyllä uudet Autot, tekoäly vaikuttaa jonkin verran paremmalta kuin 21.
Kunhan tässä nyt nähtäisiin turva-autoa useammin ja tapahtumaa radalla. Mitä puuttui 21.
Iso uudistus että auto käyttäytyy kanttareiden ylityksissä niinkuin pitää.
 
Hyvältä tuntuu kyllä uudet Autot, tekoäly vaikuttaa jonkin verran paremmalta kuin 21.
Kunhan tässä nyt nähtäisiin turva-autoa useammin ja tapahtumaa radalla. Mitä puuttui 21.
Iso uudistus että auto käyttäytyy kanttareiden ylityksissä niinkuin pitää.
Laitat sen turva-autoherkkyyden isommalle ni lähes kaikissa kisoissa turva-auto radalla ja muutenkin kolareita jne kokoajan.
 
Onko täällä muita padilla pelaajia? Oma ongelma on ihan järkyttävä hitaus :D viime vuonna pystyin ajamaan AI 90-100 vähän radasta riippuen, nyt tiputtanut AIn 55-65. Assisteina abs sekä autom. vaihteet.
Tuntuu, että ajan lappu lattiassa, kovempaa ei yksinkertaisesti pääse. Ainakaan näillä assisteilla. Muita kohtalotovereita?
 
Onko täällä muita padilla pelaajia? Oma ongelma on ihan järkyttävä hitaus :D viime vuonna pystyin ajamaan AI 90-100 vähän radasta riippuen, nyt tiputtanut AIn 55-65. Assisteina abs sekä autom. vaihteet.
Tuntuu, että ajan lappu lattiassa, kovempaa ei yksinkertaisesti pääse. Ainakaan näillä assisteilla. Muita kohtalotovereita?
Ajan ratilla ilman assisteja ja kyllä täälläkin on vähän pitänyt tiputtaa vaikeustasoa. Tai no edelleen on paljon radasta kiinni, mutta noin yleisesti, niin hitusen on pitänyt ottaa alaspäin. Auto lähtee sen verran herkimmin alta, että vähän on oma vauhti hidastunut. Kyllä se varmaan sieltä taas löytyy, kun saa kierroksia alle.
 
Aika paljon saa vaikeutasoa ruuvata radan mukaan, joka sama kuin edellisissä peleissä. Ajan sekä ratilla että pädillä, ratilla en oo vie tätä koittanut kun hieman kipeänä ollut niin pädillä ajanut.
Pädillä pidän traction controllin mediumilla ja autom vaihteet ja muut avut pois. Ajolinja on kyl mutkissa. A1 taso on silloin noin 48-58.
Perä tuntuu kyllä herkemmin lähtevän, mutta niinhän se onkin näillä uusilla autoilla.
Kiva uudistus on että suoralla ei pääse niin helposti ohi ja A1 taistelee paremmin sijoituksista.
 
Pakko vaan keskeyttää joka kerta Monacon kisa kausi muodossa. Järkyttävä rata niin pelissä kuin katsoa telkkarista oikeassa elämässä
 
Olis taas SUSILIIGA alkamassa. No assist tällä kertaa. Mukaan pääsee lomakkeella ja discordissa keskustelua.
Summary: Aika-ajot short-full, 50% kisat, no assist, F1 kisakalenteria mukaillen.

Liigaselostajaakin etitää. Privana voi laittaa kyselyä.
 
Ylös Bottom