Vastaus: Fable 2
Suhtauduin aluksi hieman skeptisesti Fable II:een, sillä en niin valtavasti välittänyt alkuperäisestä pelistä. Olen kuitenkin muuttunut vuosien varrella pelaajana, samoin Fable pelinä. Ehkä positiivisimmin pelissä ovat yllättäneet taistelut, joten tarinoinpa niistä lyhyesti ja epäselvästi.
Taistelu pelissä vaikuttaa lähtökohtaisesti varsin yksinkertaiselta. Peli osaa hakea kohteet automaattisesti, eikä pelaajan tarvitse kuin paina joko A:ta lyödäkseen miekalla tai muulla vastaavalla, B:tä taikoakseen tai Y:tä ampuakseen pyssyllä tahi varsijousella. Taistelu kuitenkin kehittyy hahmon mukana, sillä kehityspisteiden karttuessa hahmo oppii tekemään vahvempia superiskuja, torjumaan, ketjuttamaan löyntejä sekä torjumaan hyökkäyksiä. Hahmo ei osaa aluksi tähdätä pistoolilla tai varsijousella, mutta korkeimmalla tasolla pelaaja voi valita haluamansa osumakohdan varalostaan.
Taiat jaetaan viidelle tasolle, ja jokaiselta tasolta voi olla käyttövalmiina yksi taika. Jos painat B:tä vain lyhyesti, käyttää hahmosi ensimmäisen tason taian. Painamalla pidempään saa ladattua voimakkaamman taikavoiman. Mitä pidemmälle kehität taikojasi, sitä nopeammin nämä heikommat taiat latautuvat. Useimmat taioista voi kohdistaa lisäksi joko yksittäiseen kohteeseen tai lyödä maahan, jolloin ne vaikuttavat tietyllä ympyräalueella.
Mistään näistä ei kuitenkaan ole pakko välittää vaan vihollisia voi suihkia menemään rändömisti näpyttämällä. Taistelut ovat joka tapauksessa nautinnollisia ja tyylikkäitä. Peli korostaa välillä merkittäväksi luulemiaan iskuja hidastuksilla, ja ruumiit lentelevät sukupolven trendin mukaisesti eeppisesti. Sopivasti lisää särmää toimintaan tuovat kontekstikohtaiset erikoisliikkeet: hahmo osaa lyödä vihollisen seinää vasten tai potkaista alas kielekkeeltä vaikka aidan yli. On se vain komean näköistä, kun vihollisia rynnii kymmenisen kappaletta kimppuun oman hahmon heiluessa keskellä miekkansa kanssa heitellen kainalostaan tulipalloja ja Jedi-voimien kaltaisia voima-aaltoja.
Koira ei taisteluissa hirveän merkittävässä roolissa ole ollut. Karvaturri käy lähinnä mutustelemassa maahan kaatuneita vihulaisia ja ottamassa silmään, jolloin sitä pitää aina välissä parannella taisteluiden jälkeen. Kuolemaan en ole sitä ainakaan vielä saanut, en tosin ole yrittänytkään. Toisia koiria en ole maailmassa nähnyt, mutta huhujen mukaan Molyneux olisi suunnitellut, että peliin julkaistaisiin lisäsisältönä mahdollisuus ottaa toinen koira tai eri rodun koiruli.
Vihollisryhmät koostuvat tuttuun tyyliin rosvoista, kuoriaista, Hobbe-otuksista. Epäkuolleita vastaavista Hollow Men -rotjakkeista ja muista iljetyksistä. Isoimpia vihollisia ovat tähän mennessä olleet peikot, joita voi vahingoittaa vain ampumalla tiettyihin paikkoihin.