Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fable - taas kerran

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bushi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuskin Fable voi olla yhtä monimutkainen kuin siitä alun perin luvattiin. Xbox ei yksinkertaisesti kykene käsittelemään kaikkea tietoa, joka tarvittaisiin siihen, että jokainen pelimaailmassa oleva yksilö (NPC), ikääntyisi, eläisi omavaraisesti omalla tekoälyllään ja omaisi oman luonteensa. Fablen kaltainen peli saattaa olla liian kunnianhimoinen projekti toteutettavaksi nykykonsoleilla ja se saattaa aiheuttaa lopulliselle tuotteelle ongelmia, kun lupauksiin ei olekaan ylletty. Pelitalojen ei kannattaisi lupailla liikoja, sillä lupauksien rikkomisellakin on pelimarkkinoilla seurauksensa.

Mitä Fablen väkivaltaisuuteen ja varsinkin lapsiin kohdistuvaan väkivaltaan tulee, olen sitä mieltä, että peliä pitäisi tältä osin muuttaa. Se ei ole oleellista pelin kannalta, että voi listiä naapurin skidin, vaikka pahalla puolella muuten eläisikin. Lapsiin kohdistuva väkivalta on moninkertaisesti moraalittomampaa (ja sairaampaa) kuin aikuisten (miesten) pätkiminen, ja toisekseen se aiheuttaisi pelille vakavia ongelmia, eikä sitä saisi myydä kaikissa maissa. Esimerkiksi Saksa olisi varmaankin sellainen, jossa pelin myynti kiellettäisiin. Jo pelkkä Pegin (http://www.pegi.info/) "18+"-leima rokottaisi pelin myyntiä selvästi, joten ei olisi mikään ihme, jos Microsoft haluaisi poistaa pelistä tiettyjä mahdollisuuksia.

Lisäksi Microsoft voisi saada pelin julkaisemisesta syytteitä, sillä jotkut voisivat kokea, että peli yllyttää lapsiin kohdistuvalle väkivallalle alttiita henkilöitä älyttömiin rikoksiin. Tietyn ärsykkeen kohdatessaan kaikki ihmiset kun eivät välttämättä voi pitää videopelistä saatua toimintamallia erossa todellisuudesta, vaan toimivat tavallaan haluamattaan väärin. Useat sarjamurhaajat ovat nimenomaan tällaisia henkilöitä, jotka eivät voi ymmärtää, miksi tappavat, mutta tappavat kuitenkin.
 
Ei kai ne alkaisi sitä peliä vääntämään, jos he eivät siihen pystyisi. Fablesta ei kannata sanoa mitää ennen kuin sen videon on nähnyt.

On totta, että osa niistä ominaisuuksista täytyi *karsia* pois (kuten kaikkien hahmojen ikääntyminen) sen takia, koska tavaraa olisi tullut liikaa. Kuten aiemmin sanottiin, tärkeät hahmot ikääntyvät edelleen.

Ja on tällaisia pelejä missä jokaisella NPC hahmolla on tekoälynsä tehty ennenkin... ei se mahdotonta ole.

Lasten tappaminen ei ole välttämätöntä, mutta kyse on periaatteesta. Mikä tekee siitä sellaista, että sitä ei voisi peliin laittaa? On niitä ollut ennenkin. Miksei niistä peleistä alettu kitistä? Ja Fablen ideahan nimen omaan on se hyvyys/pahuus/sairaus. Koko peli perustuu tälle konseptille.

Ja pelissä voit silti tappaa vaimosi jo häneen kyllästyt (tämä ominaisuus on vähän niinkuin luvattu). Kyse ei ole pelkästää miehistä. Mikä tekee lapsista voittamattomia?

Mä voisin nyt mennä tonne pihalle ja tehdä saman asian paljain käsin niin hiirveätä kuin se onkin... :rolleyes:

Mutta tuskinpa tuosta pelistä, sen moraalista tai tästä negatiivisesta karmasta voi sanoa yhtään mitään ennen kuin se julkaistaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että mikään ruudulla tapahtuva ei voi olla sellaista, joka ei olisi jollakin asteella viihdyttävää. "Oho, mä tapoin lapsen ja nyt toi ukko pirstoutui pitkin maita ja mantuja. Uudestaan!"
edit: Eri juttu jos kaikki savet tuhotaan ja peli alkaa alusta

Ja tuskin tohon Fableen halutaan mitään K-18 lätkää? Vai?

Nyt ei selvästikään tajuttu mitä tarkoitin aiemmin. Ja k18 lätkä? Katsoppa mitä Carterit ovat sanoneet - vastaus on KYLLÄ!

Peli perustuu Sleeping hollow:iin ja Grimmin satuihin, miettikääpä millaisia nämä ovat.
 
Fablesta on aiottu tehdä K18 peli alusta pitäen.
Eikä se ole muuttunut mihinkään, K18 peli siitä on tulossa vieläkin ja en yhtään ihmettele jos se sensuroitaisiinkin esim. Saksassa tai Australiassa koska tuo ikäraja tulee juuri sen vapauden takia mitä voit pelissä tehdä.
Ja kuten juuri sanottiin niin peli on saanut todellakin suuren vaikutuksen mm. Grimmin saduista eivätkä nekään ihan mitään pienten lasten tarinoita ole, niihin kuuluvat niin lasten ryöstöt kuin tappamisetkin.
Ja pelissähän pitäisi olla vapaus valita onko hyvä vai paha.
Jos haluaa olla todella paha, todellakin paha niin slloin pitäisi olla vapaus valita kenen antaa elää ja kenen ei.
Ja pelissähän jokaisella teolla on seuraamukset, tapat esim. lapsen niin siitä tulee joitakin seuraamuksia esim. sinua aletaan jahtaamaan jne.
Toivon todellakin etteivät he ala sorkkimaan noihin asioihin tyyliin näkymättömät muksut koska se olisi jo pelin pilaamista.
Se pilaisi kokonaan sen vapauden missä tässä pelissä on kyse.
Nyt ei voi muuta kuin odottaa kunnes pelistä kerrotaan lisää tai kunnes se julkaistaan.
Itse odotan peliä vieläkin innolla vaikka alkaa tuntua että siitä joko tulee suuri menestys (aikaisemmin olin sitä mieltä että se ei voi olla muuta kuin menestys) tai suuri pettymys.

Nyt toivon vain että he eivät hirveästi karsisi asioita pois mitä on luvattu, tuon ikääntymisen ymmärrän, ymmärrän myös että peileistä ei näy asioita jne. kaikki tuollaiset ja nyt koko ympäristö ei olekkaan niin mikä se sana ol.i öö öö, elävää kuin ollaan sanottu (siis kaikki ruohot heiluvat ja puut kasvavat ja kuolevat jne.) mutta nuo ovat pieniä asioita ja ne eivät peliä pilaa.

Nyt meni jo itselläkin aika sekavaksi mutta odotellaan ja katsotaan mitä tuleman pitää. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Bushi
Nyt ei selvästikään tajuttu mitä tarkoitin aiemmin. Ja k18 lätkä? Katsoppa mitä Carterit ovat sanoneet - vastaus on KYLLÄ!
[/B]
Sitä vaan, että tuskinpa siihen _oikeasti_ haluttiin sitä 18 lätkää. Se vain pitää olla jos sisältö on sitä mitä se on.

Ja en todellakaan ymmärtänyt mitä tarkoitit. GTA:han luvattiin täysi vapaus, mutta sitä ei ollut joten ainoa pelin kantava idea oli viattomien (ja viallisten) ihmisten tappaminen. Nyt Fableen luvataan täysi vapaus ja mitenköhän käy...

Et nyt tainnut sinäkään ymmärtää mitä _minä_ tarkoitin. Valaise minua ja kerro miten tuo tappaminen sitten voitaisiin tehdä sellaiseksi, ettei sitä haluaisi mistään hinnasta tehdä? Tuskinpa kukaan aikuinen kokee pelimaailman niin sykähdyttävänä, että jaksaisi välittää paskaakaan siitä mitä pelihahmolle tapahtuu tai ei tapahdu. Jos pelaa peliä sen takia, että siinä voi mättää siviilejä niin ei siinä mikään "leveleiden" tiputus auta. Pysytkö kärryillä?
edit: Tarkennan vielä. Vaikka pelimaailmassa toimimalla ruokittaisiin omia mielihaluja, ei omaan pelihahmoon välttämättä kohdistu minkäänlaisia tuntemuksia. Mielihyvän (tms) tunteet tulevat teoista, joita pelissä voi toteuttaa.

Ja jos tilanne Suomessa on se, että alaikäiset saavat käsiinsä K-18 pelejä, niin tämä seikka pitää omasta mielestäni ottaa huomioon pelien sisällössä. On meillä muitakin kieltoja, joissa vaikuttavana tekijänä on myös välilliset seuraukset. (Vaikkapa tupakan mainonnan kieltäminen.)
 
Mikä on tämä mielenkiinto tappamiseen? Joillakuilla näyttää olevan erityisen tärkeää, että tappaminen täytyy olla mukana, muuten pelistä ei ole mihinkään. Höh.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sonixx
Valaise minua ja kerro miten tuo tappaminen sitten voitaisiin tehdä sellaiseksi, ettei sitä haluaisi mistään hinnasta tehdä? Tuskinpa kukaan aikuinen kokee pelimaailman niin sykähdyttävänä, että jaksaisi välittää paskaakaan siitä mitä pelihahmolle tapahtuu tai ei tapahdu.

Eikös Fablessa voinut joutua vankilaan? Varmaan tylsää pelailla sen jälkeen... Ellei sieltä voi sitten paeta.
 
Kyllä, tähän mennessä tulleiden tietojen mukaan Fablessa voi joutua vankilaan ja sieltä voi myös paeta mutta toteutus ei ole vielä varmaa että millainen se vankila-systeemi sitten on.
Ja vankilaanhan voi joutua jos hahmosta mm. luvataan palkkio juuri tappamisen tai varastelun takia.

Voi kun tulisi lisää tietoa tästä pelistä :rolleyes:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Bushi
Ja on tällaisia pelejä missä jokaisella NPC hahmolla on tekoälynsä tehty ennenkin... ei se mahdotonta ole.
Mikä/tkä peli/t?

Outcast (melkein kuin Fable), B&W, etc...

Mikä on tämä mielenkiinto tappamiseen? Joillakuilla näyttää olevan erityisen tärkeää, että tappaminen täytyy olla mukana, muuten pelistä ei ole mihinkään. Höh.

Kuten jenkit sanoo, "don't twist my words" Ainakaan minä en koskaan väittänyt, että lasten tappasen poisottaminen tekesi pelistä yhtään huonompaa. Jos sait sen kuvan, niin valitsin sanani huonosti. KYSE ON PERIAATTEESTA.

Sitä vaan, että tuskinpa siihen _oikeasti_ haluttiin sitä 18 lätkää. Se vain pitää olla jos sisältö on sitä mitä se on.

Mikä tässä k18 lätkässä on niin vaikeaa ymmärtää? Jo vuosi sitten Carterit sanoivat, että peli tulisi todennäköisesti saamaan "Mature" lätkän. Älä odoto tästä pelistä mitään Super mario karkkimaata.

Ja en todellakaan ymmärtänyt mitä tarkoitit. GTA:han luvattiin täysi vapaus, mutta sitä ei ollut joten ainoa pelin kantava idea oli viattomien (ja viallisten) ihmisten tappaminen. Nyt Fableen luvataan täysi vapaus ja mitenköhän käy...

Et nyt tainnut sinäkään ymmärtää mitä _minä_ tarkoitin. Valaise minua ja kerro miten tuo tappaminen sitten voitaisiin tehdä sellaiseksi, ettei sitä haluaisi mistään hinnasta tehdä? Tuskinpa kukaan aikuinen kokee pelimaailman niin sykähdyttävänä, että jaksaisi välittää paskaakaan siitä mitä pelihahmolle tapahtuu tai ei tapahdu. Jos pelaa peliä sen takia, että siinä voi mättää siviilejä niin ei siinä mikään "leveleiden" tiputus auta. Pysytkö kärryillä?
edit: Tarkennan vielä. Vaikka pelimaailmassa toimimalla ruokittaisiin omia mielihaluja, ei omaan pelihahmoon välttämättä kohdistu minkäänlaisia tuntemuksia. Mielihyvän (tms) tunteet tulevat teoista, joita pelissä voi toteuttaa.

Tiedän kyllä mitä tarkoitat. Fable, ei koskaan luvannut täyttä vapautta. Se on ihmisten mielikuva. Peli perustuu hyvyyden ja pahuuden valintaan. Ja taas kerran, GTA ja Fable ovat täysin erilaiset. GTA:ssa on pelihahmo jota pelaaja ohjaa, hahmolla on identiteeti, moraalikäsitys ja luonne. Fablessa näin ei ole - sinä olet se hahmo. Samastut itseesi, et hahmoon.

Tiedätkö mitä tapahtuu normaalille, tervejärkiselle ihmiselle kun hän huomaa hakkaavansa toista ihmistä kuoliaaksi (esimerkki, älkää järkyttykö)? Kyse ei ole pelistä. Kyse on pelaajan omasta päästä. Kun ihminen huomaa tekevänsä jotain väärin, niin ihmisen itsetunto alkaa kolkuttaa oli kyseesä peli tai todellisuus. Ihan sama. Kuikna moni meistä haluaa huomata olevansa väkivältainen tai jopa sairas.

Ei peli voi tappamisen yhdeydessä vähentää leveleitäsi, kun leveleitä EI OLE. Ja muutenkaan peli ei voi rankaista pelaajaa tavoilla jotka heikentää pelaajan ominaisuuksia. Kyse on jostain aivan muusta - kummituksista?

Kysehän on loppujen lopuksi tästä. Pelaaja ostaa Fablen. Mikäli lapsen tappo on mahdollista, pelaaja tulee sitä jossain vaiheessa kokeilemaan... mutta mitä todennäköisimmin hän lopettaa ja aloittaa viimeisestä tallennuksesta uudelleen...

Ja vielä kerran tehdäänpä selväksi tämä: en tarvitse sitä lapsen tappo juttua Fableen. En millään tavoin. KYSE ON PERIAATTEESTA JA PELIN KONSEPTISTA JA SIITÄ JOS HALUAT JOTAIN TEHDÄ MITÄ MUUT EIVÄT HALUA TAI SALLI, NIIN EI SINUN SIITÄ TARVI KÄRSIÄ.

SE ON PELI P*RKELE. :rolleyes:

Kyllä, tähän mennessä tulleiden tietojen mukaan Fablessa voi joutua vankilaan ja sieltä voi myös paeta mutta toteutus ei ole vielä varmaa että millainen se vankila-systeemi sitten on.
Ja vankilaanhan voi joutua jos hahmosta mm. luvataan palkkio juuri tappamisen tai varastelun takia

Kyllä näin. Vankilaan joutuu jos kylän vartijat huomaavat sinun tekävän jotain laitonta ja saavat sinut kiinni.

Joka vuosi pelaajalle tulee yksi mahdollisuus paeta vankilasta. Jos epäonnistuu, niin täytyy taas odottaa vuosi. Tänä aikana pelaaja tietysti heikkenee...
 
BBB voisi kertoa vähän lisää Fablesta.
Sen tiedän että he kehittelevät sitä koko aika ja he taas saivat jotain uutta ja mullistavaa lisättyä siihen mutta he eivät kerro mitä.
Ja vielä tuosta lasten tappamisesta, en ymmärrä miten se voisi järkyttää jotakin, tämähän on peli, tosin tämä on peli missä pelaaja tekee valinnat jne. mutta silti. Jos he nyt päättävät jättää pelistä tuon mahdollisuuden pois niin aika montaa ihmistä se alkaa kyllä sapettamaan koska sehän on yksi niistä luvatuista vapauden tunteista mistä peli on tullut kuuluisaksi.
Vapaus valita hyvän ja pahan välillä.
Mutta muistakaa ihmiset, Fable sijoittuu fantasiamaailmaan, se ei siivuta oikeata maailmaa millään tavalla, toisin kuin esim. GTA-sarja.

Alan toisteleen itseäni, paha tapa. :mad:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Bushi
Outcast

No jaa... Outcastissa npc:t kyllä reagoivat pelaajan puuhasteluihin, mutta ei niillä omia tekoälyjä ollut vaan kaikki reagoivat samalla tavalla (kaikki siviilit pelästyivät asetta tjsp?). Taisipa olla vielä niin, että tieto kantautui mystisen nopeasti pelimaailmaan (jos tappoi sivullisia, niin että kukaan ei nähnyt, silti kaikki tiesivät?). Siitä on tosin aikaa kun Outcastia viimeksi pelasin, joten voin muistaa väärinkin. Pitäisi kyllä pelata taas. Loistava peli.
 
Olet siinä mielessä oikeassa, että kaikki perushahmot reagoivat samalla tavalla, mutta ei se silti tarkoita, että kaikkien hahmojen reaktiot lasketaan samaan aikaan. Jokaisen hahmon reaktiot täytyy laskea erikseen -> jokaisella oma tekoäly.

Kannattaapi lukea se dokkari/esitelmä mikä käsittelee Outcast:in grafiikkaa ja tekoälyä. ;)

Joo ja viesti tosiaan kulki aika nopeesti. :)
 
Fablen ikärajaksihan on alusta pitäen sanottu mature eli " M " ja Suomeen todennäköisestikin sitten tulisi tuo K18 lätkä mutta nyt mitä olen katsellut monista paikoista artikkeleita ja tietoa pelistä niin sanotaan että se olisi ELSPA:n mukaan K11 ja jenkeissä tulisi sitten "T" eli teen-rating.

Siis outoa tuo mielestäni on kun missään ei ole vielä ikärajaa mainittu muuta kuin mitä alussa tekijöiltä kysyttiin niin se olisi se K18 mutta nyt alkaa tuntua kyllä siltä että mikkisohva taitaa laittaa paineita BBB:n päälle ja vaatia tuota Teen-ratingia joka taas voisi tarkoittaa sitä että pelistä otettaisiin monia asioita pois :confused:

Mutta tuo ei ole faktaa, tuo on vain omaa päättelyäni :p
 
Hyvin todennäköistä. :(

k18 lätkä laskee pelin myyntilukuja. Toisaalta tämän voisi kiertää pienoisella kikkailulla. Ne yli 18 vuotiaat joilla on Xbox Live (ja kenelläpä ei olisi ;) ) voisivat imuttaa sellaisen lisäpaketin, joka sisältää kaikki nämä väkivaltaiset, yms. kikkailut... :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Bushi
Hyvin todennäköistä. :(

k18 lätkä laskee pelin myyntilukuja. Toisaalta tämän voisi kiertää pienoisella kikkailulla. Ne yli 18 vuotiaat joilla on Xbox Live (ja kenelläpä ei olisi ;) ) voisivat imuttaa sellaisen lisäpaketin, joka sisältää kaikki nämä väkivaltaiset, yms. kikkailut... :D

Enpä tiedä laskeeko tuo k18-lätkä välttämättä myyntilukuja kun kaikkien alaikäisten on pakko saada tuo käsiinsä juuri tuon ikärajan takia, esim Gta-sarja on myynyt ihan mukavasti ikärajastaan huolimatta. Toivottavasti eivät rupea pehmoilemaan.
 
Nyt mitä olen noita videoita katsellut niin alkaa vähän tuntua että Fable ei ole ihan sitä mitä on luvattu.
Joskus alkuaikoinahan sanottiin että peli on vapaa ja saa tehdä mitä tykkää, olla hyvä tai paha mutta nyt näyttää niin että esim. tuo hyvyys ja pahuus määräytyy tehtävien mukaan, siis on questi, josta saa valita hyvän tai pahan puolen.
En sitten ole varma että voiko esim. olla paha vain ryöstelemällä muita jne. mutta jos se menee pelkästeen siihen että valitaan joko hyvä tai paha questi niin siinäkin menee jo osa vapautta.
Ja toinen mistä on ollut puhetta niin lapsiahan ei saa tappaa, ja se on tod. näköisesti toteutettu niin että aseita ei voi vetää esille kaupungeissa, mutta mitä olen lukenut official boardilta niin siellä eräs BBB:n tiimin jäsen sanoi että tällä hetkellä on vain yksi kaupunki joka vaatii että aseet jätetään porteille.
Sanon vain että jos se menee siihen että tallustat kaupunkiin ja kappas et voikkaan vetää asetta esille niin siinä on jo n. 50% pelin vapaudesta pilattu.
Nooh, nämä ovat suurinpiirtein kaikki kuulopuheita ja huhuja mutta ei voi muuta kuin odottaa peliä. :D
 
En oikein ymmärrä minkä takia ihmisillä on ongelmia ymmärtää sitä minkä takia asioita on otettu pois... itse en koskaan oikeastaan uskonut siihen, että finaali pelissä voisi tehdä kaiken sen mitä on mainuttu vaiheessa tai toisessa. Tämä nähtiin jo silloin kuin Shenmue tuli ulos. Eikä BBB koskaan ole mitään varsinaisesti luvannut, kyse on ollut pelistä kehitysvaiheessa. Juuri siinä he tekivät virheen, koska eivät korostaneet sitä, että peli ei ole finaalimuodossaan. "Pelissä voi tällä hetkellä tehdä..."

Ja olet oikeassa ilmeisesti siinä, että hyvyys ja pahuus ilmeisesti rajoittuu tarinan ja questin alueelle eikä koko pelin. No, eipä se nyt niin tärkeää ollutkaan. ;) Toivottavasti se kiroilu juttu silti säilyy, se oli meinaan hemmetin hieno.

SHIIIIIT!

Ja se, että asetta ei voi ottaa kylässä esille on ihan ok ratkaisu. Tottakai se vähentää vapautta aika rankasti, mutta tarvitaanko sitä todella? Siis ihan oikeasti? :rolleyes:

BBB:n olisi ehkä pitäny selittää tarkemmin hyvän ja pahan käsite.
Tarkoittaa Fable:ssa paha ilkeää, vai sairasta? Nyt näyttäs siltä, että kyse on enemmänkin ilkimyksestä kuin sairaasta psykopaatista...
 
Itse nimenomaan kiinnostuin pelistä silloin vuosia sitten nimenomaan sen vapautensa ja sen maailman elävyyden takia.
Mutta nähtävästi Peterillä oli jälleen kerran liian suuret haaveet ja suurin osa aiheista jotka aikoinaan ihmisten huomiot kiinnitti kyseiseen peliin on nähtävästikkin otettu pois.
Nooh, ymmärtäähän sen että ei kenties vielä nykykonsoleilla sellaista peliä oltaisi pystytty edes toteuttamaan.
No on onneksi pelissä sentään vielä paljon muutakin kiinnostavaa, kuten mahtava tarina (ainakin toivon että se on mahtava), taistelut ja juuri tuo " SHIIIIT " :D :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan BaDari
Mutta nähtävästi Peterillä oli jälleen kerran liian suuret haaveet

Peterhän ei ole idean luoja... vaan se vieressä istuva Simon Carter... (tiesitkin varmaan)
 
Ylös Bottom