Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Faktaa PS2:sen DVD toistosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *****
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

New Member
Morjes!

Sori Jore.. Lupaan muuttaa tapani. En kysele enää mitään.. :(

No mutta kaikki joita on huolettanut PS2:sen DVD toisto. Mielestäni huolenne on osittain turha. Olen vähän uusi PS2:sen parissa mutta DVD soittimista, leffoista ja kotiteatterista on jo useamman vuoden kokemus.

Ensinnäkin PS2 ei ole "ongelmansa" kanssa yksin. Tiedän useita eri PELKÄSTÄÄN DVD TOISTOON käytettäviä erillislaitteita joiden kanssa on ollut ongelmia katselun ja pätkimisen kanssa. Riippuen tietysti malleista ja merkeistä mutta niitä on useita mm. Sony, Marantz, Denon, Onkyo, Pioneer etc etc. Temppuilevia malleja on useita (niitä kaikkia kuitenkaan mainitsematta-tiedän niistä varmaankin vain murto-osan) omistan niistä itsekin yhden Sony merkkisen (TM vertailu 5tähteä). Ongelmat ovat kuitenkin olleet erittäin laiteriippuvaisia eli niitä ei esiinny kaikilla samoilla pyörittimillä.

Myöskään DVD-elokuvat eivät ole täydellisiä on ollut monia sellaisia tapauksia jolloin kyseisen elokuvan on joutunut palauttamaan sen toimattomuuden takia. Varsinkin vanhoissa DVD-elokuvissa voi törmätä helpostikin näihin ongelmiin.
Kerran jopa eräässä kaupassa kuuluteltiin tietyn elokuvan perään sen paljastuneen toimimattomuuden kanssa.

Lisäksi jos käyttää PS kakkosta lähinnä/pelkästään leffoihin kannattaa seurata mieluummin palstaa "toimimattomat DVD-elokuvat" kuin "PS2:sella toimimattomat DVD:t" tällöin ensimmäinen kertoo vasta asian todellisen laidan. Asiasta löytyy tietoa mm. www.hifilehti.fi

JATKUU KTS: SEURAAVA!!

Ottaen huomioon että PS2:si on suunniteltu lähinnä pelikäyttöön pitäisin DVD-toistoa vähintäänkin hyvänä. Nyt puhutaan ainoastaan elokuvien toimivuudesta eikä muusta kuvanlaatuun jne. vaikuttavasta seikasta.

Itsellekkin oli aikoinaan yllätys että monet melko arvostetutkin merkit (hifin/kotiteatterin harrastien keskuudessa) ovat temppuilleet. Uskon kuitenkin että melko suuri osa ellei jopa kaikki toistoon liittyvistä ongelmista johdu DVD-levyistä. Syy voi olla mm. virheellinen valmistus erä,(almost sama asia) buginen leffa tai ulkopuolinen syy (naarmu etc)

Veikkaisin että uusien toimimattomien elokuvien määrä laskee paljon ja on lopulta lähellä nollaa (lukuunottamatta ns.halppis levyjä -pieni budjetti/yhtiö tai piraatti levy). Uskon vahvasti että tulevaisuudessa kaikki me (kohta myös mä :D ) PS2:sen omistajat voimme katsoa virheettömiä ja varmasti toimivia levyjä.

ps. Jore: En kai menetä käyttäjätunnusta vaikka lisäsinkin uuden jutun? :confused:

pps. Jatkakaa ahkerasti listausta toimimattomista levyistä jos löydetään "toimimaton yleislevy" ilmoitetaan siitä maahantuojalle ja hankitaan toimiva painos! :)

Virheenkorjaus pitäisi kuulua asiaan!

Mutta kyllä olisi varmaan mukava katsella vanhempiakin levyjä ja vaikka vuokrapätkiä. Ainakin minun PS2:en DVD-soittimen virheenkorjaus tuntuu olevan paljon syvemmältä kuin erillis-DVD:n. Omistan Philipsin DVD-soittimen joten levyjä on ollut helppo kokeilla ristiin. Olen kokeillut ehkä 8:aa vuokraleffaa PS2:ssa ja niistä on 3:ssa ollut ongelmia, useimmiten ne ovat olleet rankemman puoleista pikselöitymistä ja pätkimistä. Philipsillä olen katsonut ehkä parisataa leffaa (myös nuo 8) ja niistä yksi (1) ei ole toiminut (Future Filmin Cube) maahantuojakin myönsi että joissain soittimissa ei toivoakaan saada pyörimään.

--
Nib

Re: Virheenkorjaus pitäisi kuulua asiaan!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nibbler
Olen kokeillut ehkä 8:aa vuokraleffaa PS2:ssa ja niistä on 3:ssa ollut ongelmia, useimmiten ne ovat olleet rankemman puoleista pikselöitymistä ja pätkimistä. Philipsillä olen katsonut ehkä parisataa leffaa (myös nuo 8) ja niistä yksi (1) ei ole toiminut (Future Filmin Cube) maahantuojakin myönsi että joissain soittimissa ei toivoakaan saada pyörimään.

--
Nib

Muistatko mitkä olivat nuo 2 muuta leffaa Cuben lisäksi, jotka eivät PS2:sessa toimineet.

Virheenkorjauksesta

Olet oikeassa olen itsekin sitä mieltä että ehkä PS:n virheenkorjauksessa voisi olla parannettavaa, mutta pointtina oli että vika saattaa olla myös levyssä. "Vikaa" ei ilmeisesti kukaan pysty selittämään joillakin laitteilla leffat voi olla toimimattomia ilman mitään normaalia syytä. Tutkimattomia ovat DVD:n valmistajien tiet....

Re: Virheenkorjauksesta

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan *****
Olet oikeassa olen itsekin sitä mieltä että ehkä PS:n virheenkorjauksessa voisi olla parannettavaa, mutta pointtina oli että vika saattaa olla myös levyssä. "Vikaa" ei ilmeisesti kukaan pysty selittämään joillakin laitteilla leffat voi olla toimimattomia ilman mitään normaalia syytä. Tutkimattomia ovat DVD:n valmistajien tiet....

Voin puhua vain omasta kokemuksesta, mutta kyllä PS2:ssa näyttäisi olevan keskimäärin huomattavasti enemmän (laatu)ongelmia DVD-levyjen luvun kanssa kuin erillissoittimilla. Tai ainakin näin oli vanhempien PS2-mallien kanssa. Itse ostin PS2:ni yli vuosi sitten ja tällä hetkellä on käytössä neljäs (!) laite, eli kolme kertaa sain takuuvaihtaa konetta ennen toimivan DVD-lukijan saamista.

Minulla oli vajaan vuoden käytössä vanhan mallinen (30003 tai jotain) PS2, jolla oli ongelmia selvitä yhdestäkään vuokra-DVD:stä hyppimättä. Myös tietyt alkuperäiset ostoelokuvani pätkivät säännöllisesti. Lopulta marraskuussa kypsyin lopullisesti ja päätin vielä takuuvaihtaa koneen uuteen. Sain ilmeisesti uusimman version (30005 tai jotain), ja ainakaan nuo ostoleffani eivät enää pätki tutuissa kohdissa! Vuokraleffoja en ole vielä uudella laitteellani katsellut, mutta uskon vakaasti, että ongelmani vähenevät selvästi. Vanhassa koneessani toimimattomat levyt muuten näkyivät kaikki kaverini halpiserillissoittimella ilman mitään ongelmia.

Ja koska en ihan yksin näine ongelmineni ole ollut, vaan vastaavaa on saanut kuulla muualtakin, en ymmärrä miksi kukaan haluaisi edes väittää, että ongelmia ei olisi muka enempää kuin "oikeilla" DVD-soittimilla. Mielestäni pieni valmistusvirhe, sormenjälki tai naarmu levyssä ei ole mikään selitys DVD-soittimen epäkelvolle toiminnalle. Ja itselläni tosiaan kaikin puolin täydellisessä kunnossa olevat uudet ostoelokuvatkin pätkivät, ja se jos mikä on DVD-soittimelta anteeksiantamatonta. Onneksi omalta osaltani asiat tuntuisivat olevan nyt uuden soittimen myötä kunnossa!

- Jussi

Faktana tähän on todettava: Miksi Sony tarjoaisi alle 300 Eurolla hyvää DVD-soitinta joka on myös markkinoiden paras pelikonsoli, kun he kuitenkin myyvät omia DVD-soittimiaan alkaen n.300(?) Euroa.

XShava:
Cubea en testannut PS2:ssa (en omistanut vielä silloin) se ei vaan toiminut Philipsissa, ja siis se oli ihan joku poikkeama DVD-standardista joka aiheutti ongelmat muistaakseni.

PS2:ssani toimi huonosti One night at McCool's (tjsp), Deuce Bigalow Male Gigolo (sairaan hyvä leffa muuten) ja kaverin Matrix jossa oli muutama skraadu. Noi kaksi muuta oli vuokraleffoja.

--
Nib

Viimeksi muokannut moderaattori:
Niinpä miksi Sony tarjoaisi alle 300 hyvää DVD-soitinta pelikonsolin mukaan.. Tietääkseni myös pelit (ainakin osa) ovat myös DVD-formaattia joten se tulee lähinnä pakostakin mukaan.

No jos tilanne on yhtä paha kuin kerroit eli mikään elokuva ei toiminut pätkimättä olen itsekin 100% sitä mieltä että vika on silloin koneessa. Mutta jos jollakin soitin toimii kaikkien muiden levyjen kanssa paitsi yhden tai kahden voi mielestäni olla melko huoletta. Silloin voi kyseenalaistaa jo levyn.

Jos muuten olette lukeneet pitkään keskustelua DVD-levyistä joissakin levyissä tulee pätkimisiä ja hyppimisiä kaikissa pyörittimissä. Siis silloinkin vika on ehdottomasti levyissä.

En väitä edelleenkään että PS2 olisi huippu DVD-soitin mutta kyllä sen toisto ilmeisesti suurelle osaa ihmisistä (tuntuu) riittää(vän).

DVD-soittimet

Unohdin mainita että nykyään DVD-soittimia saa jo melko paljon alle sen 300:ron.

Faktana tähän on todettava: Miksi Sony tarjoaisi alle 300 Eurolla hyvää DVD-soitinta joka on myös markkinoiden paras pelikonsoli, kun he kuitenkin myyvät omia DVD-soittimiaan alkaen n.300(?) Euroa.

Kyllä vähimmäisvaatimus DVD-soittimelle (pelikone tai erillislaite, hinnasta riippumatta) on että DVD-levyt näkyvät siinä. Sellaiset jotka näkyvät suurimmassa osassa DVD-soittimia. Myös DVD-elokuvat joissa on pari naarmua/sormenjälkeä ja jotka myös toimivat hyvin suurimmassa osassa DVD-soittimia. Jos näitä ehtoja ei pysty täyttämään on soitin susi ja siitä tulee reklamoida sekä jälleenmyyjälle että valmistajalle jotta he tuolloin *viimeistään* tiedostavat kuluttajien odotukset tuotteen suhteen.

Mulla on kaikki tähänastiset ongelmalevyt näkyneet broidin/kaverin Sony DVD-soittimissa. Eli ainakaan omassa tapauksessani ei ole ollut vaikeaa löytää syyllistä.

Tästä DVD asiasta olisi mielenkiintoista saada riittävät mittalaitteet/resurssit omaavan julkaisun tekemä testi jossa on mittailtu DVD-soitinten virheenkorjauskykyä sekä levyjen sisältämiä virheitä ja verrattu niitä DVD-standardiin. Likapyykkiä olisi pestävänä puolin ja toisin! Mutta ongelma ei taatusti ratkea vähättelemällä sitä ja lakaisemalla se maton alle kuten jotkut tuntuvat haluavan tehdä.

No jos tilanne on yhtä paha kuin kerroit eli mikään elokuva ei toiminut pätkimättä olen itsekin 100% sitä mieltä että vika on silloin koneessa. Mutta jos jollakin soitin toimii kaikkien muiden levyjen kanssa paitsi yhden tai kahden voi mielestäni olla melko huoletta. Silloin voi kyseenalaistaa jo levyn.

Minä en kyllä ainakaan missään sanonut ettei mikään levy toimisi. Mutta edes sitä, että 10 % levyistä ei toimi, ei voi hyväksyä. Mulla on jotain 300-400 CD:ta ja kyllä hatuttaisi jos en voisi kuunnella 30:ta niista.
Varsinkin vuokralevyissa on ikävää se että usein niissä on sormenjälkiä tai pieniä naarmuja, sitten ei tiedä ennenkuin kokeilee että meneekö kuva mössöksi. Edes siihen vuokraan mennyt raha ei niin ärsytä siihen verrattuna, että mukava leffailta kotona menee metsään sen virheenkorjauksen puutteen takia.

Kyllä vähimmäisvaatimus DVD-soittimelle (pelikone tai erillislaite, hinnasta riippumatta) on että DVD-levyt näkyvät siinä. Sellaiset jotka näkyvät suurimmassa osassa DVD-soittimia. Myös DVD-elokuvat joissa on pari naarmua/sormenjälkeä ja jotka myös toimivat hyvin suurimmassa osassa DVD-soittimia. Jos näitä ehtoja ei pysty täyttämään on soitin susi ja siitä tulee reklamoida sekä jälleenmyyjälle että valmistajalle jotta he tuolloin *viimeistään* tiedostavat kuluttajien odotukset tuotteen suhteen.

Olen täysin samaa mieltä. DVD:n tulisi tarjota ylivoimainen mukavuus, äänenlaatu ja kuvanlaatu. Virheenkorjauksen sukittaminen koskee noita kaikkia.

--
Nib

ps2-dvd rom,dvd lukuvaikeudet

Ajattelin pistää pystyyn toivottavasti kiivaan keskustelun ps2:en dvd ominaisuuksista.Itselleni kävi niin että kone ei lukenut dvd rom:meja tai elokuvia.Joten se meni huoltoon.Ja olen kuullut myös "huolestuttavan" paljon samanlaisista ongelmista muillakin.Ja koska kyse on mitä ilmeisimmin valmistusvirheestä niin mikä on sonyn politiikka tässä asiassa ollut?Tiedän että tämä on hieman kriittinen viesti,mutta luulen että tästä kannattaa keskustella.:o

XShava:
Cubea en testannut PS2:ssa (en omistanut vielä silloin) se ei vaan toiminut Philipsissa, ja siis se oli ihan joku poikkeama DVD-standardista joka aiheutti ongelmat muistaakseni.

PS2:ssani toimi huonosti One night at McCool's (tjsp), Deuce Bigalow Male Gigolo (sairaan hyvä leffa muuten) ja kaverin Matrix jossa oli muutama skraadu. Noi kaksi muuta oli vuokraleffoja.

--
Nib

Kiitoksia. Jos olisit päässyt Cubea testaamaan PS2:sella niin ei olisi toiminut siinäkään.

Muitten olisi pitänyt pyöriä.

Jeps

Olette oikeassa. Jos levyistä esim. niinkin suuri osa kuin 10% ei toimi on syyllisenä tietty myös itse soitin. Itsekkään en tingi tästä toistosta sen takia omistan ihan erikseen dvd-pyörittimen.

Mitä olen lukenut että joillain on on ollut ongelmia (pätkimis etc.) "vain" 2 levyn kanssa ja kaikki muut ovat toimineet moitteettomasti. Tälläisessä tapauksessahan ongelma voi juuri johtua esim. naarmusta tai levystä. Itse en pahastuisi jos vaikka kaikista sadoista katsomistani elokuvista ei toimisi vaikkapa 0.5% (vuokra).

Monet erillislaitteiden omistajatkin ovat törmänneet ongelmaan joten pitäisin turhana kohua jos esim. yksi levy ei toimi pätkimättä yhdessä kohdassa. Se pitää vaan hyväksyä. Jos kyseessä on jatkuva ongelma kaikkien levyjen kanssa pitää käytössä oleva romu kiikuttaa huoltoon kritiikin kanssa.

Esimerkkejä DVD-soittimien kanssa olevista ongelmista:

"Onko kellään ollut ongelmia, yllä mainitun (Grundig GDV130/2 DTS) dvd soittimen DTS äänien kanssa? Äänet pätkii kun ruudulla on paljon liikettä, DD äänet toimii aivan normaalisti"

"Monilla muillakin Philips-soittimien omistajilla lienee sama "ongelma", eli kesken DVD:n katselun tulee kuvaan n. 1s paussi. Tälläinen pysähtyminen tapahtuu suunnilleen kerran leffan aikana (ei ole kerroksen vaihto). Kysyisinkin onko ongelma miten yleinen? Oletteko huollattaneet/vaihtaneet laitetta? Onko auttanut? Itselläni on Philips DVD 622, muissakin malleissa on kuulemma ilmennyt vastaavaa. Eli onko ongelma vika vai laitteen ominaisuus?"

"Pikkuveljeni osti itselleen Himage merkkisen DVD-soittimen jouluna, ja mielestäni siinä on älyttömän kohinainen kuva ja sen virheensietokyky ei ole kovin hyvä. Kohina ilmenee esim. hämärissä kohtauksissa. Lisäksi kuvan tausta "palikoituu" mielestäni selvästi. Maakoodittomuus toimii hyvin. Onko olemassa kohtuuhintaista DVD-soitinta joka on sekä laadukas ja maakoodivapaa (ilman modifiointia)?"

"Sain tehtäväkseni selvittää, miksi dvd-leffa pätkii katseltaessa sitä tietokoneelta. Pätkimistä esiintyy ainoastaan silloin, kun leffassa on tekstitys, tarkemmin ainoastaan silloin tekstitys on ruudussa. Leffa ei siis pätki, vaikka tekstitys on valittu ja leffassa on sellainen vaihe, että siinä ei ole tekstitystä. Muistia koneessa on 256 Mb, joten siitä ei luulisi olevan kiinni"

"Ostin parin kaverini kanssa n. 2 kk. sitten Philipsin DVD-950 -soittimet. Nyt meillä kaikilla on ilmennyt sama ongelma, eli soittimet eivät tunnista ja toista kaikkia aluekoodi-2:n DVD -levyjä...Yksi käyttäjä valitti Internetissä, etteivät hänen ja hänen ystävänsä Philips DVD-850 -soittimet tunnista kaikkia DVD-levyjä."

Niin ja lueskelin kanssa että on olemassa sellaisia dvd-levyjä joiden kanssa on melkein kaikilla PS2:silla (vanhoilla r3,r4) ongelmia. Niitä ei ole paljoa mutta en menisi niitä vuokrailemaan. Miinus DVD-toistolle.

Niin ja laadullisia ongelmia on ollut todistetusti ainakin:

Future Filmsillä

Ja jollain Sandre-Metronomin elokuvilla (yht 1tai2)

Minkä firman tuottamilla DVD-levyillä teillä on ollut ongelmia??

Ja te joilla on PS2:sen kanssa ongelmia vain yhden tai kahden elokuvan kanssa: Olisin melko huoletta..

Ja vielä vinkki : Jos elokuvasi ei toimi voit käydä katsomassa kuuluuko se DVD-leffojen Mustaan listaan josta löydätte kaikki DVD-levyt joiden kanssa on ollut ongelmia

Joko uskotte epäilijät??

Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Jeps

Joko uskotte epäilijät??

Emme, mulla tosiaan on noin 10% leffoista tökkinyt PS2:ssa tavalla tai toisella ja pari jäänyt kokonaan katsomatta, muutamaa elokuvaa ei myöskään pystynyt katsomaan loppuun asti. Lohduttavaa kuulla että jollain muullakin on neljäs kone menossa kun itse saan kohta neljännen. Selvä osoitus että laatuoptimoinnissa on menty metsään ja pahasti.

Homma on kuitenkin paljon monimutkaisempi kuin osoittaa pelkästään yhtä paikkaa sormella, vikaa on selvästi sekä levyn että soittimien valmistajissa jotka molemmat koittavat säästää väärissä paikoissa tuotteiden laadussa.

Odotan mielenkiinnolla koska tästä tehtäisiin tutkimusta, vai onko media liikaa filmiyhtiöiden ja laitevalmistajien talutusnuorassa mainosrahoituksen muodossa.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin että jos elokuvista jää niinkin suuri osa kuin 10% toimimatta on vian oltava koneessa. Alunperin oli tarkoituksena kirjoittaa siitä että ei PS2 ole ainoa dvd pyöritin jolla on toiston kanssa ongelmia. Yritin saada myös esiin levyjen laadullisen ongelman. Eli vika ei aina ole soittimessa.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin että jos elokuvista jää niinkin suuri osa kuin 10% toimimatta on vian oltava koneessa. Alunperin oli tarkoituksena kirjoittaa siitä että ei PS2 ole ainoa dvd pyöritin jolla on toiston kanssa ongelmia. Yritin saada myös esiin levyjen laadullisen ongelman.

Jos sitä laadullista ongelmaa halutaan etsiä, PS2 on ihan oikea paikka aloittaa. Koko jutun pointtihan on se, että vaikka levyissä joskus on jotain vikoja, suurin osa soittimista osaa ne täysin huomaamatta välttää, PS2 ei. On ilmeistä, että PS2:n DVD:n yhteydessä joko tuotantoprosessi, komponentit tai molemmat ovat olleet hyvin kehnoja. Tästä on satoja, jopa tuhansia esimerkkejä todella huonosti toimivien koneiden muodossa, joista esim. minulla kävi siis kolme. Myös monissa vuokraamoissa ja myyntipisteissä annetaan ymmärtää, etteivät kaikki elokuvat välttämättä näy PS2:lla. Miksi se on ainoa laite, joka erikseen mainitaan, jos todelliset laatuongelmat ovat levyissä?

Jos (kärjistäen) jopa joka toisella laitteella pystyy katsomaan elokuvia kuten pitää, ei sekään tee PS2:sta hyvää DVD-soitinta. PS2:n DVD:n virheenkorjauskyvyt sekä tuotteen laatu ovat huonot. Tätä eivät muutamat hyvin toimivat konsolit muuksi muuta. Rautalangasta väännettynä siis: jos suuri osa ostajista saa huonosti toimivan tuotteen, on laatu huonoa, vaikka osa saisikin ihan hyvin toimivan laitteen.

Muistan myös nähneeni jossakin lehdessä testin, jossa asteittain pahempia virheitä sisältävää DVD-levyä yritetään lukea eri soittimilla. PS2 luovutti huomattavasti kaikkia muita soittimia aiemmin. Kyllä, levyissä on vikoja, naarmuja ja muita sotkuja. Sillä ei silti pitäisi olla väliä, koska hyvälaatuinen DVD-pyöritin korjaa/ohittaa virheet huomaamattomasti ja elokuvanautinto ei keskeydy.

Eli vika ei aina ole soittimessa.

Silti muutamia yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta vika on aina nimenomaan soittimessa.

- Jussi

Re: Re: Virheenkorjauksesta

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mattilaj

Voin puhua vain omasta kokemuksesta, mutta kyllä PS2:ssa näyttäisi olevan keskimäärin huomattavasti enemmän (laatu)ongelmia DVD-levyjen luvun kanssa kuin erillissoittimilla. Tai

->-leikattu->-

haluaisi edes väittää, että ongelmia ei olisi muka enempää kuin "oikeilla" DVD-soittimilla. Mielestäni pieni valmistusvirhe, sormenjälki tai naarmu levyssä ei ole mikään selitys DVD-soittimen epäkelvolle toiminnalle. Ja itselläni tosiaan kaikin puolin

Määrittele laatu tossa ensimmäisessä kohdassa ;)

Eli imho väite on näin: TOIMIVAN ps2:sen kanssa dvd:n kanssa on yhtä paljon ongelmia kuin tavallisen dvd-soittimen kanssa.

Mutta: Sonylla on jotain ongelmia ps2:sen valmistuksessa, ainakin aikaisemmin ns. laatu on ollut huono jos valituksien perusteella voi jotain arvioida. Itselläni kävi vähän samalla tavalla, eli ostin ps2:sen marraskuun alkupuolella ja vain Road Tripin sain katsottua läpi, muut pätki/ei näkyny. Kävin sitten viemässä ps2:sen huoltoon (koska tuote ei vastannut odotuksia, kyljessä dvd-leima ja minusta tuntui että vain 1/8 dvd:stä toimi) ja sain uuden tilalle.

Uuden ps2:sen kanssa olen katsonut noin 10 vuokra-elokuvaa (viimeks eilen Star Wars 1, pelkästään cd1 - layer:in vaihdon takia elokuva pysähtyi noin 1s, muuten ei mitään ongelma) enkä ole huomannut muuta ongelmaa kuin juuri mainittu layerin vaihto - mm. dogma näkyi hyvin, edellinen ps2:nen sanoi samalla levyllä "unable to read disc".

Eli minä olen tyytyväinen ja minusta dvd toimii juuri niin kuin pitääkin nytten (huom: nytten).

Toisaalta: ps2:sia onkait myyty suomeen joku 30 000 kpl, vai meneekö ihan metsään? Jos arvioidaan että noin 500 henkilöllä on ollut ongelmia sen kanssa, niin kyseessä ei ole kovin suuri prosenttiluku mutta yllättävän suuri ajatellen mihin yleensä on nykyään totuttu, eli laatu on huono ps2:sen valmistuksessa.

Omistat psX:n ja siihen noin 30 peliä ja kaikki kaverit hymyilee sinulle. Katselet tos justiin Prisman luetteloa, philipsin dvd maksaa 250 juuroa ja vieressä on ps2 jolla voi kattoa dvd kans 300 juuroon. Melko varmasti ostat ps2:sen "koska siinä voi käyttää ps1:sen pelit, kattoa dvd:tä ja sitten jos joskus tekee mieli niin voi ostaa ps2-pelejä".

Ostat ps2:sen ja tuotat sonylle noin pyöreästi arvioiden 0-tuloksen (=eli niille tulee voittoa 0, huono kauppa niille). Mutta nyt Sonylla alkaa juhlat: huomaat että ohjausyksiköllä on vähän huono ohjata dvd:tä, kaukosäädin ois kiva - 30 kilisee kassakoneessa, ja nyt jo Sonyn taskuun varmaankin 10. Kuvankin saisi huomattavasti paremmaksi S-video-kaapelilla, 30 ja sonylle 10. Kas kyllä toi GT3 näyttää kivalta, 30 muistikortista ja 60 pelistä - sonylla kilisee, ja kun vielä pitäisi nhl ja silent hill 2 saada...

Taas jos ostat sonyn oman DVD niin niille kilisee siinä se 50 taskuun, ja that's it. (okei: voi olla että ostat jonkun dvd-elokuvan josta ne saa rahaa, mutta sama juttu ps2:sella).

Eli kyseessä on puhdas strateeginen markkinointijuttu - kiinnostavaa tulevaisuudessa tulee olemaan se että lasketaanko ps2:sen hintaa vielä enemmän jotta tulee "ostaisinko ps2:sen 1000 mk johon saa vaikka mitä pelejä ja toimii cd/dvd:nä vai ostanko x-boxin 3500 johon saa pari peliä ja johon 500 mk saa dvd-toiminallisuuden" (=imho one-brainer tällä hetkellä, huom tällä hetkellä) vai yritetäänkö kerätä kasaan hirveät määrät rahaa jotta saadaan ps3:nen mahdollisimman nopeasti pihalle?

Sonylla oli aluksi ongelma saada myytyä ps2:sta juuri sen takia että ps1 maksoi vain noin 1/3 osan ps2:sesta ja ps2:selle ei ollut pelejä - miksi tehdä pelejä sille kun kenelläkään ei oo sitä? - mutta kun japanissa ihmiset halusivat dvd:n niin ne osti ps2:sen siinä samalla, ja sitten pelitalot rupes tekee pelejä ps2:selle koska ihmisillä on kone. Tosin jos ei olisi tullut ps2:selle "killer-app":ia kuten GT3 niin voi olla ettei ps2:nen olisi ikinä löynnyt itsensä läpi samalla tavalla kuin nytten.

Ylös Bottom