Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fallout 3 [X360]

Vastaus: Fallout 3 (Xbox 360)

Itsellä on muutaman tunnin perusteella aika ristiriitaiset fiilikset. Odotin jotain täysin uutta, mutta sainkin Oblivionin postapokalyptisessä maailmassa ja tuliaseilla varustettuna. Toisaalta Oblivion oli ja on hyvä peli, joten samankaltaisuus ei välttämättä ole huono asia. Tottakai uudistuksia ja erovaisuuksia Oblivioniin löytyy; hahmon kehitys(levelöinti) on toteutettu eri tavalla ja V.A.T.S systeemi on aivan loistava. Mutta taas toisaalta hahmomallit, ohjattavuus, kartta ja guidenuolet, lähitaistelu ja hahmonluonti ovat kuin suoraan Oblivionista.

Eikös tämä nyt pyöri Oblivionin pelimoottorilla, siltä ainakin vaikuttaa ja tuntuu..... Voiko joku varmentaa tämän?

En nyt tiedä tuosta lähitaistelun vertaamisesta täysin Oblivioniin. Onhan Fallout3:ssa mielenkiintoinen pysäytys-systeemi, jonka aikana voi päättää mihin kohtaan vihulaista kudit lähtevät sinkoilemaan - tai itse räsikii menemään "summilla". Tällainen taistelu on hyvin toimivaa ja hienon näköistä. Varsinkin kun kuvakulma vaihtelee vihun taakse tai oman hahmon 3-persoonassa. Erittäin toimivaa sanoisin. Ainakin PC:llä peli pyörii suhteellisen vaisullakin prossulla - kunhan näytönohjain on hieman uudempaa mallia - ja näyttää todella hienolta. Kun pelailee vielä microsoftin pädillä, niin eipä kokemus voi kovin paljon erilainen olla kuin boksilla :).

Kannattaiskohan peli aloittaa suoraan hardilla? Onko miten helppoa pelaaminen normal-tasolla?

Kannattaiskohan peli aloittaa suoraan hardilla? Onko miten helppoa pelaaminen normal-tasolla?

Aika helppoo on ollut normaalilla. Kokeile hardia, jos on liian vaikea niin voihan sen kesken pelin alentaa normaaliin.

Ite alotin hardilla, ja ainakaan vielä ei ole liian vaikeita tilanteita tullut. Haastetta on kyllä ihan riittävästi. Sopivasti survivor-fiilistä, kun henki voi lähteä muutamasta kunnon osumasta.

Hitto, onnistuin muuten sitten saamaan mentants-riippuvuuden hahmolleni. Lekurit pystyy korvausta vastaan poistamaan addictionin, mutta sen jälkeen pillerit ei ilmeisesti tehoa enää?

Hiippailin eilen jonkun wanhan koulun käytävillä, kun nurkan takaa hyökkäsi verenhimoinen ja ruma koira kimppuuni. Juoksin hetken alkupaniikissa karkuun, sitten losautin turrelta pään irti viimeisellä haulikon panoksella ja kävin tiputtamassa irtopään vessanpönttöön. Ai hitto tuli repeiltyä. Mahtava peli.

En nyt tiedä tuosta lähitaistelun vertaamisesta täysin Oblivioniin. Onhan Fallout3:ssa mielenkiintoinen pysäytys-systeemi, jonka aikana voi päättää mihin kohtaan vihulaista kudit lähtevät sinkoilemaan - tai itse räsikii menemään "summilla". Tällainen taistelu on hyvin toimivaa ja hienon näköistä. Varsinkin kun kuvakulma vaihtelee vihun taakse tai oman hahmon 3-persoonassa. Erittäin toimivaa sanoisin. Ainakin PC:llä peli pyörii suhteellisen vaisullakin prossulla - kunhan näytönohjain on hieman uudempaa mallia - ja näyttää todella hienolta. Kun pelailee vielä microsoftin pädillä, niin eipä kokemus voi kovin paljon erilainen olla kuin boksilla :).

Lähitaistelua(lähitaistelulla tarkoitan siis lyömäasein tai paljain nyrkein taistelua) voi hyvinkin verrata Oblivioniin. Taistelun peruskaava on ihan sama; suojaat ja odotat että vastustaja lyö, vihollinen horjahtaa suojaksesi ansiosta ja sinulle aukeaa paikka yhteen tai kahteen huitaisuun, jonka jälkeen taas suojaat. Tämä kaava toistaa sitten niin kauan kunnes vihollinen on hengiltä...

Kuten edellisessä viestissäni mainitsin niin tämä pysäytys-systeemi eli V.A.T.S on hieno uusi uudistus ja tuo taisteluun kokonaan uuden elementin, mutta peruskaava pysyy silti Oblivionin kaltaisena. Vielä selvyyden vuoksi, ampuma-aseilla taistelu on onneksi hieman erilaista verrattuna Oblivioniin.

Lähitaistelua(lähitaistelulla tarkoitan siis lyömäasein tai paljain nyrkein taistelua) voi hyvinkin verrata Oblivioniin. Taistelun peruskaava on ihan sama; suojaat ja odotat että vastustaja lyö, vihollinen horjahtaa suojaksesi ansiosta ja sinulle aukeaa paikka yhteen tai kahteen huitaisuun, jonka jälkeen taas suojaat. Tämä kaava toistaa sitten niin kauan kunnes vihollinen on hengiltä...

Kuten edellisessä viestissäni mainitsin niin tämä pysäytys-systeemi eli V.A.T.S on hieno uusi uudistus ja tuo taisteluun kokonaan uuden elementin, mutta peruskaava pysyy silti Oblivionin kaltaisena. Vielä selvyyden vuoksi, ampuma-aseilla taistelu on onneksi hieman erilaista verrattuna Oblivioniin.

Lyömäaseillakin voi käyttää V.A.T.S.ia jolloin Oblivionin lähitaisteluun vertaaminen ontuu pahasti. Tottakai, jos vain huitoo tosiajassa niin hyvinkin tulee mieleen oblivion. Itse koitan käyttää V.A.T.S. sydeemiä aina AP:n niin salliessa. Eikä niiden latautumiseenkaan kauaa mene. Ja lisäksi pesäpallomailalla V.A.T.S. illa huitominen on viusaalisesti näyttävää, varsinkin sen kuolettavan iskun antaminen. :)

Tuolla V.A.T.S.:lla voi saada kyllä hienoja kuolemia aikaan.

Pistoolilla ampuin juoksevaa ghoulia ensin kumpaankin käteen ja kun se hyppäsi hyökätäkseen, viimeinen kuti osui päähän. Ghoul teki ilmassa takaperin voltin pelihahmon yli ja tippui sen taakse maahan. :)

Lyömäaseillakin voi käyttää V.A.T.S.ia jolloin Oblivionin lähitaisteluun vertaaminen ontuu pahasti. Tottakai, jos vain huitoo tosiajassa niin hyvinkin tulee mieleen oblivion. Itse koitan käyttää V.A.T.S. sydeemiä aina AP:n niin salliessa. Eikä niiden latautumiseenkaan kauaa mene. Ja lisäksi pesäpallomailalla V.A.T.S. illa huitominen on viusaalisesti näyttävää, varsinkin sen kuolettavan iskun antaminen. :)

Tottakai tiesin että V.A.T.S.:a voi käyttää myös löymäaseilla, Mutta ei vertaaminen silti mitenkään onnu. Niinkuin itse sanoitkin V.A.T.S. systeemiä käytetään AP pisteiden sallimissa rajoissa ja vaikka olen ehtinyt pelata vasta muutaman tunnin voin sanoa, että kyllä AP pisteistä tulee pula jos vihollisia käy monta päälle samaanaikaan, ja näin palataan Oblivionista tuttuun lähitaistelutyyliin....

VATSista loppuu AP:t pikaiseen jos esim. tappelee 4-5 murkkua vastaan samaan aikaan (tappamiseen pari pesiksen iskua per murkku). Reaaliajassa niihin tuntuu osuvan miten sattuu... :rolleyes:

Tottakai tiesin että V.A.T.S.:a voi käyttää myös löymäaseilla, Mutta ei vertaaminen silti mitenkään onnu. Niinkuin itse sanoitkin V.A.T.S. systeemiä käytetään AP pisteiden sallimissa rajoissa ja vaikka olen ehtinyt pelata vasta muutaman tunnin voin sanoa, että kyllä AP pisteistä tulee pula jos vihollisia käy monta päälle samaanaikaan, ja näin palataan Oblivionista tuttuun lähitaistelutyyliin....

Itellä ei oo vielä kertaakaan tullu pahasti pulaa AP pojoista... kun ei ainakaan mun mielestä oo tarkotus jäädä paikalleen istumaan tai varsinkaan rushimaan AP-pojojen loppuessa.
Pikainen taktinen vetäytyminen ja mikäli mahdollista pari normi kutia pakittaessa tai frag minen pudotus mutta ei pakollista ja sama uusiksi.

Tosin itse olen niitä jotka kulkevat stealthina yli 50% ajasta... ja toisaalta en oo kyllä vielä kertaakaan käyttäny lyömäaseita sitten ensimmäisten torakoidan joten mene ja tiedä mutta ei falloutin suola omasta mielestäni ole meleeaseet.

Ai ai, Fallout 3... Mistähän sitä oikein aloittaisi :rolleyes: Sanotaanko nyt näin että nämä kaksi muuta F: luokan peliä kyllä unohtuivat sen sileän tien kun tämän kiekon heitti koneseen. On tullut viime aikoina hehkutettu niin montaa peliä ettei enään jaksaisi hehkuttaa ollenkaan mutta sen voin sanoa että itselleni tämä on tällä hetkellä vakavin kandidaatti Vuoden Peliksi ja tämä jos jokin ansaitsee sen hehkutusta.

Far Cry 2 tuli ja meni... Fable II tuli ja meni... Fallout 3 tuli jäädäkseen.

Jo pelin alku asetelma, "elämäsi ensi askeleet Holvissa" nappasi täysin mukaan. Olo oli kuin elettäisiin Hatchissä, Lostin toista tuotantokautta. Ja hei, kuka nyt ei Liam Neesonia haluaisi isäkseen?! Mutta roiske läppä se vasta lensikin päin kasvoja kun pääsit turvallisesta luukusta pois. Tämä on isojen poikien maailma, täällä ei nörtteily kannata ja seksikin maksaa. Mad Max-fiiliksiltä ei voi olla välttymättä ja touhussa on mukava "Loot Everything To Survive" viba heti astuttuasi Holvista pois. Parasta pelissä on ehdottomasti se todellinen kannustus paikkojen tutkimiseen ja vain yleiseen seikkailuun. Koskaan ei tiedä mitä nyppylän takaa löytyy tai onko se viimeinen hatun nosto omalle henki kullalle.

Peli tunteja on takana tasan 10h(tämä peli oikeasti kadottaa ajan tajun totaalisesti), peli pyörii lähes täydellisesti(fps hyppii välillä mutta eihän tuota edes huomaa), kaatuiluihin en ole törmännyt enkä peliä pilavaan Pop-Upiin. Tämä tuntuukin lomailulta Fable II jälkeen. Animointia Bethesda ei vieläkään osaa mutta ainakin pelihahmot ovat saanneet miljööseen sopivaa ruttuisuutta ja smegmaisuutta.

Nyt vain harmittaa etten ostanut samalta istumalta pelin Collector`s Editionia :D

PS: Jos joku tahtoo myydä CE:n sälänsä eteenpäin, priva toimii, ostan heti! :D

Itellä ei oo vielä kertaakaan tullu pahasti pulaa AP pojoista... kun ei ainakaan mun mielestä oo tarkotus jäädä paikalleen istumaan tai varsinkaan rushimaan AP-pojojen loppuessa.
Pikainen taktinen vetäytyminen ja mikäli mahdollista pari normi kutia pakittaessa tai frag minen pudotus mutta ei pakollista ja sama uusiksi.

Tosin itse olen niitä jotka kulkevat stealthina yli 50% ajasta... ja toisaalta en oo kyllä vielä kertaakaan käyttäny lyömäaseita sitten ensimmäisten torakoidan joten mene ja tiedä mutta ei falloutin suola omasta mielestäni ole meleeaseet.

Jos AP pojoista ei ole pulaa, niin sehän on selvä, että Oblivion ei silloin tule mieleen taistelusta. Tuota perääntymistaktiikkaa olen itsekin käyttänyt, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että löymäaseilla taistelu reaaliajassa on Oblivionin kanssa melkein täysin samanlaista.

EDIT: Hei! viesti numero 500. :)

Ite oon tässä pelissä tähän mennessä vain pettynyt juuri tuohon reaaliaikaiseen taisteluun. Fallouttien suola on kuitenkin ollut aina action pointsit, tässä niillä ei juurikaan ole väliä. Tekee osumat vatsissa toki enemmän vahinkoa, mutta jos ap:t loppuu, niin kyllä reaaliajassakin antaa vihuille helposti turpaan. Pyssyistä en tosin tiedä, kun aloitin ihan melee/unarmed -hahmolla, mutta eiköhän niilläkin ole ihan sama juttu.

Itse olen huomannut kyllä VATSin paljon paremmaksi kuin reaaliaikasen räiskimisen. Ilman VATSia kuluu uhreihin enemmän ammuksia ja muutoinkin ilman lämää. Itselläni ei edes tee mieli vetää reaaliajassa. (Tosiaan, lähes 4 tuntia takana ja peli on lunastanut odotuksensa. Aluksi olin vähän kadoksissa mutta sitten peli nappasi otteeseensa ja aika meni kuin siivillä. Tuskin maltan odottaa pääsyäni töistä ja jälleen tuohon synkkään postapokalyptiseen maailmaan.

Mitä tähän taisteluun tulee niin minusta se on hyvä että (ainakin minulle) nro. 1 taisteluvaihtoehto vatsin lisäksi on tarjolla reaaliaika.
Ei se kovin mukavaa olisi jos jokainen tarpeeksi lähelle tullut vihollinen laukaisisi 100% vuoropohjaisen tasitelun. Ei se tämmöisessä pelissä toimisi. Ja oli se hiukan hanurista niissä vanhoissa fallouteissakin vuoropohjaisesti niitä torakoihin verrattavia pikku ötöjä liiskata. Mukavampaa että hommat hoituu sujuvammin. Ainakin mun mielestä.

Tässä on kyllä liikaa tehtävää... en oo vielä karkaamisen jälkeen tehnyt ensimmäistäkään story tehtävää ja mennään jo lvl 13 eikä oo ees se swift learner perkki mukana... pitää varmaan kohta alkaa tarinaakin vetää ettei olla lvl 20 heti kättelyssä ^^;

edit// Tuli muuten eka bugi vastaan...

Jotenkin Moriarty kadonnut koko kaupungista ja sillehän pitäisi jutella että saa infoa faijasta. No onneksi on näillä leveleillä jo lockpick ja science kunnossa kun tietokoneen pystyy takahuoneessa hackimään ja kaapista saa salasanan mikäli ei skilli riitä.

Katoin netistä nii kaupunki kuulemma sisältää bugin mikä saattaa pudottaa pahaa aavistamattoman NPC hahmon ylätasanteelta alas ja näin tappaa kyseisen NPC:n :eek:

Katoin netistä nii kaupunki kuulemma sisältää bugin mikä saattaa pudottaa pahaa aavistamattoman NPC hahmon ylätasanteelta alas ja näin tappaa kyseisen NPC:n :eek:

Minusta tämä kuulostaa enemmänkin aivan mahtavalta pelimaailman suunnittelulta :)

Minusta tämä kuulostaa enemmänkin aivan mahtavalta pelimaailman suunnittelulta :)

No aika sama jos ois joku setleri joka vetäis hyppyjä mut aika kova moka se on jos key NPC päättää kyllästyä elämäänsä ja putoo kävelysillan läpi.

VATSista loppuu AP:t pikaiseen jos esim. tappelee 4-5 murkkua vastaan samaan aikaan (tappamiseen pari pesiksen iskua per murkku). Reaaliajassa niihin tuntuu osuvan miten sattuu... :rolleyes:

Joo saman pistin merkille. En tiedä onnistuuko "räiskimällä" osumaan paremmin kun taidot parantuvat (toivottavasti?) mutta nimenomaan monen örkin kanssa yhtäaikaa taistelu ei ole mitään suurinta herkkua, ainakaan vielä toistaiseksi.

Miten AP:ita saa lisää jos ne loppuu? HP:ta saa ruoasta ja pistoksista.

Ylös Bottom